Digitaalinen ulkomainonta on tehokasta, kohdennettavaa ja vaikuttavaa mainontaa siellä, missä suomalaiset liikkuvat ja tekevät ostoksia.
1. Kantar Mind, 2022
2. Mesh Research Databank 2011-2015
3. Clear Channel & JCDecaux, The Moment for Trust, 2021
4. Consumer Compass Oy. Clear Channel. Ostopolkututkimus 2018. Kohderyhmä: N1040
Vaikka ulkomainonta on yksi vanhimpia mainonnan muotoja, se on jatkuvasti kehittynyt mukautumaan mediaympäristön muutoksiin.
Digitaaliset mainosnäytöt kattavat kuluttajan koko ostopolun katujen ja valtateiden varsilta kauppakeskuksiin ja päivittäistavarakauppoihin.
Teknologian kehittymisen ja datan hyödyntämisen myötä 99 % suomalaisista (1 tavoittava massamedia voidaan valjastaa moderneihin tarpeisiin vastaavaksi:
ohjelmallinen ostaminen | kohdennettu mainonta | dynaaminen mainonta | interaktiiviset ja erikoistoteutukset |
» siirry haluamaasi aiheeseen klikkaamalla
Ulkomainonnalla on lupaavat tulevaisuudennäkymät. Vuonna 2021 ulkomainonnan viikkotavoittavuus Suomessa nousi 99 prosenttiin (1 tehden ulkomainonnasta yhä ylivoimaisemman massamedian.
Jatkuvasti laajenevat digitaaliset ulkomainosverkostot tuovat uudenlaisia mahdollisuuksia mainostajille, ja ulkomainonnan erinomainen tavoittavuus mahdollistaa halutun kohderyhmän tavoittamisen iästä sekä paikkakunnasta riippumatta – näin korkeaan tavoittavuuteen eivät mitkään muut mediat pysty.
Häiriötön mediaympäristö varmistaa, että mainos huomataan. Ulkomainonta on turvallinen valinta, sillä mainostaja tietää jo etukäteen, minkälaisessa ympäristössä ja kontekstissa mainos näkyy. Tätä tietoa voidaan hyödyntää jo mainoksen suunnitteluvaiheessa, jolloin mainos sopii ympäristöön täydellisesti. Mainos voidaan kustomoida esimerkiksi vuodenaikaan, viikonpäivään tai säähän sopivaksi.
Mainostaja voi valita juuri tarkoitukseensa sopivimmat mediapinnat, kuten mainosnäytöt lähellä päivittäistavarakauppoja, apteekkeja tai urheiluliikkeitä. Ei kannata myöskään unohtaa Helsingin keskustan houkuttelevinta ostokeskittymää: Helsinki High Street.
Ulkomainos ei keskeytä tai häiritse yleisöään, vaan se näkyy luonnollisena ja urbaanina osana katukuvaa. Se kohdataan usein positiivisessa mielentilassa, kuten lentoasemalla, kauppakeskuksessa tai kaupunkipyörällä ajaessa.
Ulkomainosympäristöissä viihdytään, vietetään aikaa ja ollaan avoimia mainonnalle. 76 % kertoo liikkuvansa kauppakeskusympäristössä positiivisin mielin ja 60 % viettää yhdellä kauppakeskusvierailulla vähintään tunnin (2. Lisäksi tutkimuksemme mukaan 34 % suomalaisista on ostoksilla ollessaan avoimia uusille ideoille ja 40 % haluaisi nähdä digitaalisessa myymälämediassa tietoa uutuuksista (3.
Tiesitkö, että 88 % suomalaisista on kiinnittänyt ulkomainontaan huomiota ostosmatkan aikana ja 7/10 kertoo kiinnostuneensa mainostetusta tuotteesta tai palvelusta matkalla nähdyn mainoksen perusteella?
68 % suomalaisista kertoo vierailleensa ostospaikassa matkalla kohdatun mainonnan perusteella ja 44 % ostaneensa jonkin päivittäistavarakaupan mainosnäytöllä mainostetun tuotteen. (3 Näkyvyys ostosmatkan varrella on tärkeää, mutta mainoksen esittäminen ostopaikassa tai sen välittömässä läheisyydessä viimeistelee ostopolun ja takaa viestin tehokkaan läpimenon.
Olemme vastuullinen ja arvostettu kumppani. Mahdollistamme yleisöille paremman asiakaskokemuksen kumppaneidemme tiloissa ja alueilla. Mainokset tuovat lisätuloja esimerkiksi kunnille sekä ne mahdollistavat erilaiset mainosrahoitteiset ratkaisut, kuten kaupunkipyörät.
Pyrimme myös jatkuvasti kehittämään ympäristöystävällisyyttämme: ostamamme energia on CO2-vapaata sähköä, julistepaperi FSC/PEFC sertifioitua ja paperijulisteiden muste on kasvipohjaista/ympäristöystävällistä.
LÄHTEET
1. Kantar Mind (2021). Ulkomainonnan mittaaminen ja tulokset.
2. Clear Channel UK (2016) Malls.
3. Consumer Compass Oy (2018). Ostopolkututkimus. N=1040
Clear Channelin LaunchPAD-alusta mahdollistaa digitaalisen ulkomainonnan ostamisen reaaliajassa. Samalla kampanjan tehokkuutta voidaan maksimoida koordinoimalla ulkomainonta yhteen muiden mainostapojen kanssa.
Monipuolisten kohdentamis- ja mittaamismahdollisuuksien ansiosta ohjelmallinen ulkomainonta herättää kysyntää koko Euroopassa tarjoten merkittävän lisän markkinoinnin suunnitteluun.
Ulkomainonnan ohjelmallinen ostaminen tarjoaa mainostajalle lukuisia hyötyjä, kuten tehokkuus, nopeus, reagointi- ja kontrollointimahdollisuudet, joustavuus sekä räätälöinti.
Ulkomainonnan kohdentaminen perustuu kattavaan teknologiaan ja big dataan. Yhdistämme useita eri tietolähteitä ja maanlaajuisia avoimia tilastoja, kuten esimerkiksi Tilastokeskuksen, Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin, Verohallinnon sekä Kaupan liiton tarjoamaa tilastotietoa.
Saamme monipuolista analytiikkaa koko työssäkäyvästä väestöstä, eli noin 2,6 miljoonasta suomalaisesta. Voit kohdentaa kampanjasi mm. seuraavien tekijöiden perusteella: demografiset tekijät, tulotaso, elämänvaihe, ostokäyttäytyminen, työpaikka.
Uniikit kohderyhmätyökalumme ovat laajuudeltaan ennennäkemättömiä jopa kansainvälisellä tasolla vertailtaessa. Ulkomainoskampanjan kohdentaminen mahdollistaa entistäkin todennettavammat, joustavammat ja puhuttelevammat toteutukset.
Polar lähti rohkeasti toteuttamaan ulkomainonnan avulla uusien tuotteiden lanseerauksia vuoden 2020 covid-19-pandemian aikaan. Riskinotto kannatti ja myynti lähti nousuun. Audience Engine -työkalulla varmistimme tehokkaan näkyvyyden juuri halutun kohderyhmän keskuudessa. Lue lisää »
Dynaaminen mainoskampanja on erinomainen keino varioida viestiä sekä lisätä kampanjan tehokkuutta. Dynaaminen mainos muuttuu reaaliaikaisesti jonkin etukäteen valitun tekijän mukaan.
Voit toteuttaa yksinkertaisesti ja helposti esimerkiksi ajankohdan, etäisyyden tai sijainnin mukaan vaihtuvan kampanjan. Mainos voi myös muuttua esimerkiksi sään, reaaliaikaisen tulosseurannan, äänestyksen tai käyttäjien luoman sisällön perusteella.
Jos yrityksessäsi hyödynnetään jo display-mainontaa, dynaamisen ulkomainoskampanjan toteuttaminen on todella helppoa. Usein jo pienellä muokkauksella display-mainosta voidaan hyödyntää myös ulkomainonnassa ja ulkomainonnan dynaamisuus mahdollistaa kaiken sen, mikä on mahdollista verkkosivujen tuotannossakin, käyttäjän suoraa interaktiota lukuun ottamatta.
HOK-Elannon Terassikesä -kampanja houkutteli kaupunkilaisia ravintoloidensa terasseille sään mukaan vaihtuvalla mainosaineistolla. Dynaaminen toteutus mahdollisti osuvan viestin myös sadepäivinä, jolloin terassin sijaan ihmisiä houkuteltiin ravintolan puolelle. Lue lisää »
Ulkomainonta mahdollistaa erinomaisesti erilaiset luovat ja interaktiiviset erikoistoteutukset. Tällaisia ovat esimerkiksi erilaiset pelilliset toteutukset, tietovisat ja äänestykset, katseita keräävät installaatiot sekä monet muut.
Ulkomainonnan ympäristöä ja fyysisyyttä kannattaa ehdottomasti käyttää hyödyksi. Esimerkiksi Valio Oltermanni kiinnitti teiden varsilla oleviin Panorama-laitteisiin nopeustutkan, joka muistutti liikenneturvasta. HelsinkiMission Yksinäisyyden vangit -kampanjassa vapaaehtoiset astuivat "vangeiksi" mainospilareiden sisälle havainnollistaakseen yksinäisyyden luonnetta. FOX puolestaan toi uutuussarjansa miljöön Narinkkatorille. On mainoslaitteitamme täytetty myös leivonnaisilla sekä hyödynnetty Oatlyn minikioskeina.
Fyysisyys ja mahdollisuus ympäristön hyödyntämiseen onkin yksi ulkomainonnan ainutlaatuisista eduista. Halutessaan voit yhdistää ulkomainoskampanjaan myös promootiopaikan, jonka avulla luot merkityksellisiä kohtaamisia asiakkaittesi kanssa.