


Ulkomainonta on moderni, digitaalinen ja kohdennettava massamedia.
Ulkomainoslaitteiden sijainti tarjoaa tehokkaan keinon kuluttajien tavoittamiseksi siellä, missä he liikkuvat ja tekevät ostoksia. Tämän vuoksi ulkomainonta mahdollistaa kattavan tavoittavuuden sekä korkean toistotason, mikä auttaa mainostajaa brändin rakentamisessa.
Se tavoittaa jo 99 % suomalaisista, mihin eivät mitkään muut mediat pysty (Kantar, 2022).
Premium-DOOH eli mainonta isoilla digipinnoilla rakentaa brändiä ja luo mielikuvaa voimakkaasta, korkealuokkaisesta ja ikonisesta brändistä.
Se on aina kuulunut katukuvaan, ihmisten keskuuteen, jossa se ei häiritse tai keskeytä vaan on olennainen osa ympäristöä - ulkomainonta nähdäänkin kaikista mieluisimpana mediakanavana.
Massamedian maineesta huolimatta ulkomainontaa voi monipuolisesti kohdentaa ajan, lokaation, demografiatekijöiden sekä kontekstin perusteella.
Ulkomainonta on kaupan media, joka ohjaa ostamaan ja aktivoi - se tavoittaa ostopolun varrella sekä ostohetken äärellä kaupoissa ja kauppakeskuksissa.
Ulkomainonta on turvallinen valinta, sillä mainostaja tietää jo etukäteen, minkälaisessa ympäristössä ja kontekstissa mainos näkyy. Mainos voidaan kustomoida esimerkiksi vuodenaikaan, viikonpäivään tai säähän sopivaksi
yli 250
paikkakuntaa
20/20
Suomen suurimmasta
kaupungista
lähes 50:ssä
kauppakeskuksessa
10:ssä
Suomen suurimmassa*
kauppakeskuksessa
myynnin mukaan, 2024
yli 5000
digitaalisen pinnan avulla
+ 24 %
enemmän katsekontakteja
+ 60 %
pidempi katseluaika
Kinetic: Digital Eye and Face Tracking (2011)
+ 32 %
parempi sitoutuneisuus
+ 20 %
enemmän huomiota
Posterscope: Outdoor Consumer Survey (2013)
+ 53 %
parempi viestin ymmärrys
+ 18 %
parempi huomioarvo
Clear Channel Australia: The Context Effect (2016)
Digitaalinen ulkomainonta tarkoittaa nimensä mukaisesti digitaalisia ulkomainospintoja, joilla on rajattomat mahdollisuudet toteuttaa näyttäviä ulkomainoskampanjoita. Digitaalisesta ulkomainonnasta käytetään myös termiä DOOH.
Suomessa diginäytöt kattavat jo kuluttajan koko ostopolun – kaupunkien katujen ja valtateiden varsilta kauppakeskuksiin ja päivittäistavarakauppoihin. Digitaalista ulkomainontaa voi hyödyntää myös erilaisissa matkustusympäristöissä, kuten lento- ja rautatieasemilla sekä satamissa.
Digitaalinen ulkomainonta sopii täydellisesti tilanteisiin, joissa mainokseen halutaan tuoda uusi ulottuvuus liikkuvan kuvan kautta. Liikkuvan kuvan onkin todettu antavan mainoskampanjoille huomattavasti parempia tuloksia. Digitaalisilla ulkomainospinnoilla on myöskin paljon etuja verrattuna verkossa tapahtuvaan mainontaan. Ulkomainonnan avulla voi esimerkiksi rakentaa näyttäviä ja mieleenpainuvia kampanjoita, jolla liittää ohikulkijan osaksi tarinaa ja herättää huomiota. Oikea viesti, oikeassa paikassa, oikeaan aikaan, on aina tehokas.
Digitaalinen ulkomainonta tarjoaa useita erilaisia mahdollisuuksia. Sen avulla on mahdollista tehdä esimerkiksi vuorovaikutteisia sekä aktivoivia toteutuksia. Digitaalisuus mahdollistaa myöskin dynaamisen ulkomainoskampanjan. Dynaamisella kampanjalla tarkoitetaan mainosta, joka muuttuu reaaliaikaisesti jonkin etukäteen valitun tekijän mukaan. Tekijöitä voi olla esimerkiksi ajankohta, etäisyys tai sijainti. Mainos voi myös muuttua sään tai jonkin lopputuloksen perusteella. Maailmalla ja Suomessa onkin nähty jo mainoksia, jotka ovat päivittyneet urheiluottelun tai liikenneruuhkien mukaan.
Staattisella eli perinteisellä ulkomainonnalla tarkoitetaan kaikkia eri kokoisia julistepintoja. Perinteisestä ulkomainonnasta käytetään termiä OOH, eli out-of-home advertising. Staattinen ulkomainonta on erinomainen keino saada mainokselle hyvä tavoittavuus sekä toisto.
Perinteisellä ulkomainonnalla on pitkä historia ja se on aina kuulunut katukuvaan, ihmisten keskuuteen. Ensimmäiset staattiset ulkomainonnan muodot rantautuivat Suomeen 1880-luvulla, jolloin ensimmäiset julistetilat vuokrattiin Helsingin päärautatieasemalla. Nykyään staattista ulkomainontaa ovat esimerkiksi kaupunkiympäristössä taustavalaistussa Adshel-pinnoissa, mainospilareissa, pylvästauluissa, bussipysäkeillä ja liikenneympäristössä vilkkaiden maanteiden varsille sijoittuvissa jättitauluissa.
Klassinen eli staattinen ulkomainonta voi olla erinomainen valinta monelle mainostajalle. Staattisen ulkomainoksen voi toteuttaa helposti, eikä sen tekeminen vaadi syvällistä teknistä osaamista. Pelkästään houkuttelevalla tuotekuvalla ja mieleenpainuvalla sloganilla voidaan herättää asiakkaan ostokiinnostus, mikäli viestiä toistetaan tarpeeksi.
Staattinen ulkomainonta on erinomainen keino esimerkiksi pienyrittäjälle, kun ulkomainonnan tehoa halutaan testata ensimmäisen kerran. Se sopii myös hyvin tunnetummille yrityksille ja kaurapohjaisia elintarvikkeita valmistava Oatly onkin tästä loistava esimerkki. Varmasti lähes jokainen suomalainen tunnistaa Oatlyn ulkomainokset jo kaukaa ja ne toimivatkin erinomaisesti juuri staattisten julisteiden muodossa.
Sekä klassisella että digitaalisella mainonnalla on omat vahvuutensa, joten niiden hyödyntäminen yhdessä on tehokkain tapa näkyä kuluttajan koko ostopolun varrella.
Brändi on asiakkaiden ja sidosryhmien mielikuva yrityksestä. Onnistunut brändi ohjaa kuluttajien valintoja ja vaikuttaa siihen millaisena koemme yrityksen tuotteet ja palvelut. Brändimielikuva muodostuu alitajuisesti ja siihen vaikuttaa kaikki yrityksen tekemät toimenpiteet.
Ulkomainonnalla on tutkitusti vaikutusta brändimielikuvan rakentumisessa ja vahvistamisessa. Ulkomainonta lisää 72 % todennäköisemmin brändin harkintaa (vrt. ei-ulkomainontaa nähneet kuluttajat). (1
Vahva brändi puhuttelee ja sitouttaa. Se on myös yksi parhaista keinoista selvitä taantumassa ja perustella korkeampaa hintaa, sillä tunne ohjaa valtaosaa ostopäätöksistä.
Tutkimuksen mukaan suurilla digitaalisilla ulkomainospinnoilla näkyminen rakentaa tehokkaasti mielikuvia voimakkaasta, korkealuokkaisesta ja ikonisesta brändistä. (2 Ulkomainonta on myös paras media luottamukseen liittyvien positiivisten käsitysten välittämisessä. (3
Taktinen mainonta toimii erittäin hyvin silloin, kun haluat kasvattaa myyntiä, ohjata kuluttajia verkkokauppaan tai kivijalkamyymälään ja saada aikaan ostopäätöksiä.
Ulkomainonta on luonnostaankin erinomainen keino tehdä taktista mainontaa, sillä se tavoittaa mm. kauppakeskuksissa ja myymälöiden sisällä – paikoissa, joissa tehdään ostopäätöksiä ja haetaan inspiraatiota ostoksille.
Myös tutkimus todentaa taktisen ulkomainonnan hyödyt: 7/10 kertoo vierailleensa ostopaikassa matkalla kohdatun mainonnan perusteella. (4
Ulkomainonnan hyödyt lanseerauskampanjoissa puhuvat puolestaan. Ulkomainonta tekee brändin ja tuotteen näkyväksi ja sen vuoksi se toimii erinomaisesti näyttävissä lanseerauskampanjoissa ja tunnettuuden vahvistamisessa sekä muutosten viestinnässä. Ulkomainonta myös muistuttaa kuluttajia tuotteista ja brändeistä.
Koska ulkomainonta on massamedia, on sen tavoittavuus omaa luokkaansa. Kaupunkien vilkkaimmilla paikoilla sijaitsevat mainostaulumme tavoittavat hetkessä suuret yleisömäärät. Lisäksi ulkomainonnassa viesti kohdataan useamman kerran kampanjan aikana.
Ulkomainonnan vahvuuksia ovat laaja tavoittavuus, korkea toistomäärä ja mainosten sijoittuminen osaksi kuluttajien arkea – siellä, missä ihmiset luonnostaan liikkuvat. Mainokset kohdataan usein positiivisessa mielentilassa ilman muun median hälyä, mikä tekee ulkomainonnasta ohittamattoman keinon kasvattaa brändin tunnettuutta, herättää kiinnostusta ja tukea ostopäätöksiä.
Kampanjasuunnittelu alkaa kohderyhmän, budjetin ja tavoitteiden määrittelystä: haetaanko paikallista vai valtakunnallista näkyvyyttä, brändimielikuvaa vai taktista vaikuttavuutta?
Ulkomainonnan hinta määräytyy kampanjan keston, toteutustavan ja sijainnin mukaan – ratkaisuja löytyy sekä pienille että suurille budjeteille.
Asiantuntijamme auttavat kampanjan suunnittelussa ja antavat tarjouksen markkinointibudjetin huomioiden. Suunnittelemme yhdessä tehokkaan kokonaisuuden, joka vastaa tavoitteisiisi ja sopii osaksi media mixiäsi.
Lähteet:
1. Mesh Research Databank 2011-2015
2. COG Research, 2016
3. Clear Channel & JCDecaux, The Moment for Trust, 2021
4. Consumer Compass, Ostopolkututkimus (2018) n=1040
0207 312 000. tai lähetä sähköpostia
myynti@clearchannel.fi