Miksi ulkomainontaa kannattaa ostaa myös ohjelmallisesti?
Ohjelmallisen mainonnan hyödyt ovat erityisesti datan käytössä, tehokkaassa kampanjaoptimoinnissa sekä mainonnan skaalautuvuudessa.
1. Kampanjan optimointi datan avulla
Ohjelmallinen mainonta mahdollistaa tehokkaan datan hyödyntämisen. Mainonnan mukauttaminen ja optimointi on helppoa ja nopeaa. Mainontaa voi myös ostaa automatisoidusti datan perusteella esimerkiksi silloin, kun aurinko paistaa ja on yli 22 astetta lämmintä. Tällainen dynaaminen kohdentaminen esimerkiksi säätilan mukaan mahdollistaa sen, että mainos näkyy juuri otollisimpana aikana. Datan avulla voi näin ollen varmistaa, että kampanjabudjetti käytetään parhaimmalla ja tehokkaimmalla mahdollisella tavalla.
2. Kampanjan rikastuttaminen yleisötiedoilla
Tekemällä tiivistä yhteistyötä mobiilidatayritysten kanssa mainontaa voidaan myös rikastuttaa entisestään monipuolisilla yleisötiedoilla, kuten sijaintitiedoilla. Siten ulkomainonta voi jatkossa tarjota massamedian hyödyt one-to-one median data- ja kohdennusmahdollisuuksilla.
3. Reaaliaikainen raportointi
Ohjelmallinen ostaminen tekee kampanjan raportoinnista ja seuraamisesta helppoa sekä reaaliaikaista. Ohjelmallisen ostamisen alustojen avulla voidaan seurata esimerkiksi kampanjan impressioita, GRP:tä (gross rating point) sekä toistoja. Mainostaja voi siten optimoida kampanjaa entisestään reaaliaikaisen seurannan myötä.
4. Tehokkaammat, monikanavaiset kampanjat
Ohjelmallinen ostaminen helpottaa monikanavaisten kampanjoiden suunnittelua sekä tehostaa eri kanavien välisiä synergiaetuja. Ohjelmallisen ostamisen järjestelmiä hyödyntämällä eri mediat ovat ostettavissa samasta paikasta. Kampanja voidaan suunnitella tehokkaasti siten, että se jatkuu online-ympäristöstä offline-ympäristöön, seuraten asiakasta koko asiakaspolun ajan. Siten ulkomainonnalla voidaan tukea ja vahvistaa online-näkyvyyttä sekä varmistaa, että brändi pysyy asiakkaan mielessä. Ulkomainonta on erinomainen valinta online-näkyvyyden pariksi, sillä se tehostaa monia mediakanavia, ja ulkomainonnalla on voimakas vaikutus etenkin online-hakuihin (+54 %). (1 Niin ikään Facebookin oman tutkimuksen mukaan ulkomainonta todettiin kaikista parhaimmaksi mediakanavaksi sosiaalisen median rinnalle lisäten ostoaikomuksia +15 %. (2
5. Ulkomainonnan kohdennettavuus
Uuden massadataa hyödyntävän hankkeemme ansiosta ulkomainonnan kohdentaminen onnistuu laajamittaisesti ja tarkasti niin ohjelmallisilla kuin perinteisilläkin ostotavoilla. Asiakkaan tarpeiden mukaan myyntimme voi suositella kampanjaratkaisua, jolla tavoitetaan haluttu kohdeyleisö tehokkaimmin ja parhaiten asiakkaan tarpeita vastaavista pinnoista muodostettaan diili.
Lue lisää ulkomainonnan kohdennusmahdollisuuksista »
6. Premium-inventaari isossa mittakaavassa
Ulkomainonta on one-to-many-media, joka tavoittaa suuret yleisöt nopeasti, vaikuttavasti ja tehokkaasti. Ulkomainonnalla on modernina massamediana lukuisia hyötyjä, joista voit lukea lisää täältä »
Ohjelmallisten ulkomainoskampanjoiden hallitseminen on mainostajalle sujuvaa sekä nopeaa, ja aineistot voidaan toimittaa tehokkaasti useisiin eri medioihin saman alustan kautta. Koska ohjelmallisessa mainonnassa mainostaja hallitsee kampanjoita itse, muutoksiin reagoiminen sekä kampanjan ja aineistojen mukauttaminen on joustavaa. Kampanjan voi yhdistää useisiin eri medioihin ja monikanavaisen mainonnan avulla viesti saadaan toistumaan kuluttajan polulla yhä uudestaan.
7. Hintaedut
Ohjelmallinen ostaminen mahdollistaa ulkomainosinventaarin hyödyntämisen myös pienellä budjetilla. Hyödyntämällä ei-takuuinventaarin diilejä (non-guaranteed deals) voit esimerkiksi valita vain muutaman pinnan toimintasi kannalta keskeisiltä sijainneilta tai hyödyntää koko verkostoa oman budjettisi rajoissa. Vaikka mainoksen näyttämistä tiettynä aikana ei voida taata, mainostaja maksaa vain toteutuneista mainoskampanjoista. Ei-takuuinventaarin diilien etuna onkin erityisesti niiden edullisempi hinta.
Lähteet:
1) Rapport. Standing on the Shoulders of Giants. 2019.
2) Facebook IQ: Maximize Reach With Out-of-Home and Facebook Campaigns in EMEA. 2019.