Clear Idea: parempaa ulkomainontaa

HeroImage2
 Ulkomainonta antaa loputtomasti mahdollisuuksia erottua, vain mielikuvitus on rajana. Toimivia mainoskampanjoita on monenlaisia – rohkeita tai klassisia, järkeen tai tunteen vetoavia, taktisia tai brändillisiä, suurella tai pienellä budjetilla tehtyjä. Onnistuneen kampanjan suunnittelun taustalla vaikuttavat kuitenkin samat työvaiheet. Ota tästä talteen vinkit, joilla varmistat mainoksesi menestyksen edellytykset!

Clear Idea hyvä ulkomainos_banneri

 

Vinkkejä hyvään ulkomainontaan

 
Luova toteutus on tärkein myyntiä lisäävä tekijä. 4
 
Luovuudella voidaan puolestaan lisätä mainonnan muistamista, positiivisia tunteita sekä suotuisia asenteita mainosta kohtaan1. Luovat kampanjat myös vetoavat tehokkaasti tunteisiin2. 67 % brändijohtajista pitääkin luovuutta merkittävänä kilpailuetuna3. Kuinka hyödyntää luovuutta ulkomainonnassa ja mistä toimiva ulkomainos rakentuu? 
 – tutustu alta hyvän ulkomainonnan elementteihin. 
 

 

Hyödynnä huomiopiste

Huomion kiinnittäminen on tehokkaampaa, kun otsikko on päävisuaalin alapuolella5.
 
Tiesitkö? Tutkimuksen mukaan liikkuva kuva lisää katsekontakteja 24 % ja katseluaikaa 60 %6. Kasvoja sisältävä mainonta puolestaan saa aikaan 20% vahvemman sitoutumisen5.
 

Vaikuta hyvällä copylla

Tiivis, ytimekäs, puhutteleva copy on vaikuttavampi – jopa pienillä sanoilla on merkitys.
 
Tiesitkö? Tutkimuksen mukaan lyhyempi copy lisää autettua muistamista, ymmärrettävyyttä sekä huomioarvoa7. Mainos nähdään vain lyhyen ajan, joten viestin tulisi olla omaksuttavissa 2-5 sekunnissa5.
 
 
Clear-Idea_mainokset-verkkosivuille_boost-your-day
 

väreillä on väliä

Selkeät kuvat ja yksinkertainen tausta yhdistettynä hyvään kontrastiin takaa parhaimman lopputuloksen.
 
Tiesitkö? Kirkkaat, selkeät ja voimakkaat värit huomataan myös kaukaa. Mainosesimerkki, jossa on ollut hyvä kontrasti sekä näkyvät värit, on saanut huomioarvotutkimuksessa 47 % autetun tunnettuuden, eli se on jäänyt mieleen merkittävästi vertailumainosta paremmin (vrt. 8 % autettu tunnettuus: mainosesimerkki, jossa on ollut heikko kontrasti ja värit)5.

Panosta luettavuuteen

Kiinnitä huomiota luettavuuteen – harkittu asettelu helpottaa lukemista.
Tiesitkö? Vaaka-aineistot luetaan vasemmalta oikealle, ja pystyaineistot ylhäältä alas5. Kannattaa siis miettiä, mitkä elementit ovat sinulle tärkeitä ja rakentaa asettelu sen mukaan.
 
 
Clear Idea_mainokset verkkosivuille_kahvi

 

Jätä brändisi mieleen

Selkeä brändityyli auttaa lisäämään sujuvuutta ja helpottamaan tunnistamista.
Tiesitkö? Ihmiset valitsevat todennäköisemmin tuntemansa tuotteen selkeä ja brändin mukainen ilme johtaa tutkitusti 45% autettuun tunnettuuteen (vrt. 10% autettu tunnettuus ilman selkeää ilmettä)5.

Näy oikeassa kontekstissa

Kontekstuaalisuus lisää merkityksellisyyttä ja huomioarvoa.
Tiesitkö? Tutkimuksen mukaan mainoksen kontekstuaalinen elementti lisäsi 8% myyntiä5. Myös ympäristön huomioiminen on keino lisätä kontekstuaalisuutta.
 
 
Clear-Idea_mainokset-verkkosivuille2

 

 

Haluaisitko tietää vielä lisää? 

Lue, millainen on hyvä ulkomainos
Tutustu: kampanjan suunnitteluvaiheet
 
 
 
Lähteet:
1. Ang ja muut, (2007).
2. Binet & Field, (2013, s. 63)
3. LIONS, (2021)
4. Nielsen, (2017).
5. Clear Channel UK, Kinetic Studio OOH Creative Succes
6. Source: Kinetic: Digital Eye and Face Tracking (2011)
7. Millward Brown tracking study
 

3 syytä valita meidät 

 

1. Ulkomainonta on moderni mediavalinta

Digitaalisuuden myötä 99 % suomalaisista tavoittava massamedia voidaan valjastaa moderneihin tarpeisiin vastaavaksi, kuten kohdennettuun mainontaan ja ohjelmalliseen ostamiseen. Digitalisaation ja datan hyödyntämisen myötä ulkomainonnan tarjoamat mahdollisuudet ovatkin muuttuneet lähes rajattomiksi.

Ulkomainonnan vahvuutena on suuren tavoittavuuden lisäksi toiston määrä, sillä mainosviestit seuraavat eri-ikäisiä ihmisiä tasaisesti koko päivän ajan siellä missä he luontaisestikin liikkuvat ja viihtyvät. Suurten yleisöjen tavoittamisen lisäksi ulkomainontaa voidaan yhä paremmin myös kohdentaa ja yksilöidä.

Digitaalinen ulkomainosverkostomme on Suomen laajin.

Lue lisää ulkomainonnan mahdollisuuksista » 

 

2. Ulkomainonta tavoittaa tosielämän kontekstissa

Ulkomainonta on ainutlaatuinen media, sillä se tavoittaa kuluttajat tosielämän kontekstissa. Ulkomainonta on siten turvallinen valinta, sillä mainostaja tietää jo etukäteen, minkälaisessa ympäristössä ja kontekstissa mainos näkyy.

Tätä tietoa voidaan hyödyntää jo mainoksen suunnitteluvaiheessa, jolloin mainos sopii ympäristöön täydellisesti. Mainos voidaan kustomoida esimerkiksi vuodenaikaan, viikonpäivään tai säähän sopivaksi. Kontekstuaalisuus, kuten sään tai ympäristön mukaan muuttuva mainos, lisää myös tutkitusti mainonnan tehokkuutta. 

Mainostaja voi valita juuri tarkoitukseensa sopivimmat mediapinnat, kuten mainosnäytöt lähellä päivittäistavarakauppoja, apteekkeja tai urheiluliikkeitä. Ei kannata myöskään unohtaa Helsingin keskustan houkuttelevinta ostokeskittymää: Helsinki High Street.

Lue lisää kontekstuaalisuudesta »

 

3. Olemme luotettava mediakumppani

Olemme vastuullinen ja arvostettu kumppani. Missiomme on olla "Platform for Brands, Platform for Good" – sen lisäksi, että tarjoamme mainostajille vaikuttavan mediakanavan, edistämme myös kaupunkien, ihmisten ja ympäristön hyvinvointia.

Haluamme tuottaa parasta palvelua ja luoda parhaan mahdollisen asiakaskokemuksen. Panostamme vahvasti tutkimukseen ja tarjoamme asiakkaittemme työn tueksi ajankohtaista osaamista media-alaan ja kuluttajiin liittyen. Kehitämme jatkuvasti toimintaamme ja tuoteportfoliotamme vastataksemme entistä paremmin markkinaympäristön muutoksiin.

Asiakkaamme ovat meille tärkeitä, ja siksi tavoitteenamme on tarjota paras mahdollinen asiakaskokemus ja edistää asiakkaidemme markkinoinnin onnistumista. Toteutamme kvartaaleittain NPS-kyselyitä, joiden perusteella kehitämme tapaamme toimia. Saamamme palaute on ollut erinomaista:

 

"Yhteyshenkilöt ovat superammattilaisia, ihanalla asenteella ja mahtavalla fiiliksellä. Koen saavani aina kaiken tarvitsemani tuen ja avun, mikään ei jää puolitiehen ja yhteistyö on toimivaa ja kaiken lisäksi hauskaa."


Lue lisää asiakastyytyväisyydestämme »

 

 

 

 

Haluaisitko osallistua Clear Idea -workshopiin? Täytä lomake ja olemme sinuun yhteydessä!

Ota yhteyttä

Ota yhteyttä

0207 312 000. tai lähetä sähköpostia
sales@clearchannel.fi