Ulkomainonta tarjoaa rajattomasti mahdollisuuksia erottua – vain mielikuvitus on rajana. Kampanjat voivat olla rohkeita tai klassisia, järkeen tai tunteen vetoavia, taktisia tai brändillisiä, suurella tai pienellä budjetilla tehtyjä. Onnistuneen kampanjan taustalla ovat aina samat perusvaiheet. Ota talteen vinkit, joilla varmistat mainoksesi menestyksen!
Brändi on asiakkaiden ja sidosryhmien mielikuva yrityksestä. Onnistunut brändi ohjaa kuluttajien valintoja ja vaikuttaa siihen millaisena koemme yrityksen tuotteet ja palvelut. Brändimielikuva muodostuu alitajuisesti ja siihen vaikuttaa kaikki yrityksen tekemät toimenpiteet.
Ulkomainonnalla on tutkitusti vaikutusta brändimielikuvan rakentumisessa ja vahvistamisessa. Ulkomainonta lisää 72 % todennäköisemmin brändin harkintaa (vrt. ei-ulkomainontaa nähneet kuluttajat). (1
Tutkimuksen mukaan suurilla digitaalisilla ulkomainospinnoilla näkyminen rakentaa tehokkaasti mielikuvia voimakkaasta, korkealuokkaisesta ja ikonisesta brändistä. (2 Ulkomainonta on myös paras media luottamukseen liittyvien positiivisten käsitysten välittämisessä. (3
Taktinen mainonta toimii erittäin hyvin silloin, kun haluat kasvattaa myyntiä, ohjata kuluttajia verkkokauppaan tai kivijalkamyymälään ja saada aikaan ostopäätöksiä.
Ulkomainonta on luonnostaankin erinomainen keino tehdä taktista mainontaa, sillä se tavoittaa mm. kauppakeskuksissa ja myymälöiden sisällä – paikoissa, joissa tehdään ostopäätöksiä ja haetaan inspiraatiota ostoksille.
Myös tutkimus todentaa taktisen ulkomainonnan hyödyt: 7/10 kertoo vierailleensa ostopaikassa matkalla kohdatun mainonnan perusteella. (4
Ulkomainonnan hyödyt lanseerauskampanjoissa puhuvat puolestaan. Ulkomainonta tekee brändin ja tuotteen näkyväksi ja sen vuoksi se toimii erinomaisesti näyttävissä lanseerauskampanjoissa ja tunnettuuden vahvistamisessa sekä muutosten viestinnässä. Ulkomainonta myös muistuttaa kuluttajia tuotteista ja brändeistä.
Koska ulkomainonta on massamedia, on sen tavoittavuus omaa luokkaansa. Kaupunkien vilkkaimmilla paikoilla sijaitsevat mainospintamme tavoittavat hetkessä suuret yleisömäärät. Lisäksi ulkomainonnassa viesti kohdataan useamman kerran kampanjan aikana.
Kampanjasuunnittelu alkaa kohderyhmän, budjetin ja tavoitteiden määrittelystä: haetaanko paikallista vai valtakunnallista näkyvyyttä, brändimielikuvaa vai taktista vaikuttavuutta?
Ulkomainonnan hinta määräytyy kampanjan keston, toteutustavan ja sijainnin mukaan – ratkaisuja löytyy sekä pienille että suurille budjeteille.
Asiantuntijamme auttavat kampanjan suunnittelussa ja antavat tarjouksen markkinointibudjetin huomioiden. Suunnittelemme yhdessä tehokkaan kokonaisuuden, joka vastaa tavoitteisiisi ja sopii osaksi mediamixiäsi.
Lähteet:
1. Mesh Research Databank 2011-2015
2. COG Research, 2016
3. Clear Channel & JCDecaux, The Moment for Trust, 2021
4. Consumer Compass, Ostopolkututkimus (2018) n=1040
Lähteet: 1. Ang ja muut, (2007). 2. Binet & Field, (2013, s. 63). 3. LIONS, (2021). 4. Nielsen, (2017). 5. Clear Channel UK, Kinetic Studio OOH Creative Success. 6. Kinetic: Digital Eye and Face Tracking (2011). 7. Millward Brown tracking study.
0207 312 000. tai lähetä sähköpostia
myynti@clearchannel.fi