Ulkomainonnan suunnittelu

Ulkomainonta tarjoaa rajattomasti mahdollisuuksia erottua – vain mielikuvitus on rajana. Kampanjat voivat olla rohkeita tai klassisia, järkeen tai tunteen vetoavia, taktisia tai brändillisiä, suurella tai pienellä budjetilla tehtyjä. Onnistuneen kampanjan taustalla ovat aina samat perusvaiheet. Ota talteen vinkit, joilla varmistat mainoksesi menestyksen!

 

Ulkomainonnan suunnittelu

 

Ulkomainonta tarjoaa rajattomasti mahdollisuuksia eri mainosympäristöissä ja mainosratkaisuissa. Se sopii niin brändin rakentamiseen kuin taktiseenkin mainontaan ja lanseerauksiin.

1. Brändin rakentaminen ja tunnettuuden kasvattaminen

Brändi on asiakkaiden ja sidosryhmien mielikuva yrityksestä. Onnistunut brändi ohjaa kuluttajien valintoja ja vaikuttaa siihen millaisena koemme yrityksen tuotteet ja palvelut. Brändimielikuva muodostuu alitajuisesti ja siihen vaikuttaa kaikki yrityksen tekemät toimenpiteet.

Ulkomainonnalla on tutkitusti vaikutusta brändimielikuvan rakentumisessa ja vahvistamisessa. Ulkomainonta lisää 72 % todennäköisemmin brändin harkintaa (vrt. ei-ulkomainontaa nähneet kuluttajat). (1

Tutkimuksen mukaan suurilla digitaalisilla ulkomainospinnoilla näkyminen rakentaa tehokkaasti mielikuvia voimakkaasta, korkealuokkaisesta ja ikonisesta brändistä. (2 Ulkomainonta on myös paras media luottamukseen liittyvien positiivisten käsitysten välittämisessä. (3

 

2. Taktinen ulkomainonta

Taktinen mainonta  toimii erittäin hyvin silloin, kun haluat kasvattaa myyntiä, ohjata kuluttajia verkkokauppaan tai kivijalkamyymälään ja saada aikaan ostopäätöksiä.

Ulkomainonta on luonnostaankin erinomainen keino tehdä taktista mainontaa, sillä se tavoittaa mm. kauppakeskuksissa ja myymälöiden sisällä – paikoissa, joissa tehdään ostopäätöksiä ja haetaan inspiraatiota ostoksille.  

Myös tutkimus todentaa taktisen ulkomainonnan hyödyt: 7/10 kertoo vierailleensa ostopaikassa matkalla kohdatun mainonnan perusteella. (4


3. Lanseerauskampanjat

Ulkomainonnan hyödyt lanseerauskampanjoissa puhuvat puolestaan. Ulkomainonta tekee brändin ja tuotteen näkyväksi ja sen vuoksi se toimii erinomaisesti näyttävissä lanseerauskampanjoissa ja tunnettuuden vahvistamisessa sekä muutosten viestinnässä. Ulkomainonta myös muistuttaa kuluttajia tuotteista ja brändeistä. 

Koska ulkomainonta on massamedia, on sen tavoittavuus omaa luokkaansa. Kaupunkien vilkkaimmilla paikoilla sijaitsevat mainospintamme tavoittavat hetkessä suuret yleisömäärät. Lisäksi ulkomainonnassa viesti kohdataan useamman kerran kampanjan aikana.

 

Suunnittelun tueksi:

Kampanjasuunnittelu alkaa kohderyhmän, budjetin ja tavoitteiden määrittelystä: haetaanko paikallista vai valtakunnallista näkyvyyttä, brändimielikuvaa vai taktista vaikuttavuutta?

Ulkomainonnan hinta määräytyy kampanjan keston, toteutustavan ja sijainnin mukaan – ratkaisuja löytyy sekä pienille että suurille budjeteille.

Asiantuntijamme auttavat kampanjan suunnittelussa ja antavat tarjouksen markkinointibudjetin huomioiden. Suunnittelemme yhdessä tehokkaan kokonaisuuden, joka vastaa tavoitteisiisi ja sopii osaksi mediamixiäsi.


 

Lähteet:
1. Mesh Research Databank 2011-2015
2.  COG Research, 2016
3. Clear Channel & JCDecaux, The Moment for Trust, 2021 
4. Consumer Compass, Ostopolkututkimus (2018) n=1040

 

 

Vinkkejä hyvään ulkomainontaan

 
Luova toteutus on tärkein myyntiä lisäävä tekijä. 4
 
Luovuudella voidaan puolestaan lisätä mainonnan muistamista, positiivisia tunteita sekä suotuisia asenteita mainosta kohtaan1. Luovat kampanjat myös vetoavat tehokkaasti tunteisiin2. 67 % brändijohtajista pitääkin luovuutta merkittävänä kilpailuetuna3.
 
Kuinka hyödyntää luovuutta ulkomainonnassa ja mistä toimiva ulkomainos rakentuu – tutustu alta hyvän ulkomainonnan elementteihin. 


 

Hyvä ulkomainos

 

1. Hyödynnä huomiopiste

Huomion kiinnittäminen on tehokkaampaa, kun otsikko on päävisuaalin alapuolella5.
 
Tiesitkö? Tutkimuksen mukaan liikkuva kuva lisää katsekontakteja 24 % ja katseluaikaa 60 %6. Kasvoja sisältävä mainonta puolestaan saa aikaan 20% vahvemman sitoutumisen5.
 

2. Vaikuta hyvällä copylla

Tiivis, ytimekäs, puhutteleva copy on vaikuttavampi – jopa pienillä sanoilla on merkitys.
 
Tiesitkö? Tutkimuksen mukaan lyhyempi copy lisää autettua muistamista, ymmärrettävyyttä sekä huomioarvoa7. Mainos nähdään vain lyhyen ajan, joten viestin tulisi olla omaksuttavissa 2-5 sekunnissa5.
 

3. Väreillä on väliä

Selkeät kuvat ja yksinkertainen tausta yhdistettynä hyvään kontrastiin takaa parhaimman lopputuloksen.
 
Tiesitkö? Kirkkaat, selkeät ja voimakkaat värit huomataan myös kaukaa. Mainosesimerkki, jossa on ollut hyvä kontrasti sekä näkyvät värit, on saanut huomioarvotutkimuksessa 47 % autetun tunnettuuden, eli se on jäänyt mieleen merkittävästi vertailumainosta paremmin (vrt. 8 % autettu tunnettuus: mainosesimerkki, jossa on ollut heikko kontrasti ja värit)5.
 

4. Panosta luettavuuteen

Kiinnitä huomiota luettavuuteen – harkittu asettelu helpottaa lukemista.

Tiesitkö? Vaaka-aineistot luetaan vasemmalta oikealle, ja pystyaineistot ylhäältä alas5. Kannattaa siis miettiä, mitkä elementit ovat sinulle tärkeitä ja rakentaa asettelu sen mukaan.
 

5. Jätä brändisi mieleen

Selkeä brändityyli auttaa lisäämään sujuvuutta ja helpottamaan tunnistamista.

Tiesitkö? Ihmiset valitsevat todennäköisemmin tuntemansa tuotteen selkeä ja brändin mukainen ilme johtaa tutkitusti 45% autettuun tunnettuuteen (vrt. 10% autettu tunnettuus ilman selkeää ilmettä)5.
 

+ Näy oikeassa kontekstissa

Kontekstuaalisuus lisää merkityksellisyyttä ja huomioarvoa.

Tiesitkö? Tutkimuksen mukaan mainoksen kontekstuaalinen elementti lisäsi 8 % myyntiä5. Myös ympäristön huomioiminen on keino lisätä kontekstuaalisuutta.
 

 
Lähteet: 1. Ang ja muut, (2007). 2. Binet & Field, (2013, s. 63). 3. LIONS, (2021). 4. Nielsen, (2017). 5. Clear Channel UK, Kinetic Studio OOH Creative Success. 6. Kinetic: Digital Eye and Face Tracking (2011). 7. Millward Brown tracking study.

Haluatko oppia lisää ulkomainonnan suunnittelusta? Ole yhteydessä!

Ota yhteyttä

Ota yhteyttä

0207 312 000. tai lähetä sähköpostia
myynti@clearchannel.fi