Terveystalo toteutti loka-marraskuun vaihteessa ennaltaehkäisevän mainoskampanjan Shopping Digital -verkostossamme, jossa mainospintamme muunnettiin sairaalatason ultraviolettivaloa (UVC) hyödyntäviksi desinfiointipisteiksi. Kampanjan tarkoituksena oli muistuttaa ihmisiä pitämään huolta heidän kokonaisvaltaisesta terveydestään.
Asiakas: Terveystalo
Tavoite: Kampanjan tarkoituksena oli muistuttaa ihmisiä pitämään huolta heidän kokonaisvaltaisesta terveydestään.
Kampanja-aika: 26.10.-1.11.2020
Mainospinnat: Shopping Digital -verkosto
Viimeisen vuoden aikana hyvä käsihygienia on puhuttanut normaalia enemmän ja havahduttanut monia hyvän hygienian merkityksestä. Harva on kuitenkaan tiedostanut, kuinka paljon päivittäinen työ- ja vapaa-ajan välineemme, älypuhelin, kerää mukaansa viruksia ja bakteereja toimien oivallisena pöpölinkona.
Terveystalon persoonallisessa kampanjassa kauppakeskuksien Shopping Digital -pinnat muunnettiin sairaalatason ultraviolettivaloa (UVC) hyödyntäviksi desinfiointipisteiksi. Koteloitujen Shopping Digital -laitteiden avulla kauppakeskuksen kävijät pystyivät puhdistamaan puhelimensa ilmaiseksi vain 15 sekunnissa.
Puhdistusta varten puhelin asetetaan mainospinnoissa olevaan luukkuun. Luukun sulkeutuessa UVC-valo puhdistaa puhelimen viruksista ja bakteereista. Mainoslaitteen kotelointi suunniteltiin niin, että valo paloi ainoastaan luukun ollessa suljettuna. Näin pystyttiin takaamaan laitteen turvallisuus, eikä käyttäjä näin altistunut UVC-valolle1.
”Pandemian ollessa valloillaan koko maailmassa on tärkeää muistaa hyvän vastustuskyvyn ja käsihygienian tärkeys. Projektin tarkoituksena onkin muistuttaa ihmisiä pitämään huolta heidän kokonaisvaltaisesta terveydestään ja mainospinnat tarjoavat tähän hyvän mahdollisuuden,” kertoo markkinointi- ja viestintäjohtaja Veera Siivonen Terveystalon tiedotteessa.1
Terveystalo on kehittänyt puhdistusratkaisun yhdessä suomalaisen UVC-valoja myyvän ja maahantuovan Strelightsin kanssa, ja teknologiaa on tarkoitus jatkokehittää käytettäväksi itsenäisesti julkisissa tiloissa1.
Kauppakeskukset − paikka, jossa tehdään vaikutus
Puhdistuspisteiksi muunnettuja mainoslaitteita käytettiin viidessä kauppakeskuksessa: Kamppi Helsingissä, Forumissa, City Centerissä, Vantaan Jumbossa ja Turun Hansa-korttelissa.
Kauppakeskuksissa asioidaan avoimin mielin, jonka vuoksi ne ovatkin optimaalinen paikka tehdä kuluttajaan vaikutus huomiota herättävällä mainonnalla tai viestillä. Kauppakeskuksien määrä Suomen keskeisillä paikoilla kasvaa jatkuvasti ja suomalaiset vierailevat niissä ahkerasti. Pääkaupunkiseudun asukkaista jopa puolet vierailee viikottain jossain kauppakeskuksessa, ja kaikista suomalaisista viikottaisia kävijöitä on reilu kolmannes.
SHOPPING DIGITAL -verkostomme TAVOITTAA ASIAKKAAT OSTOPÄÄTÖKSEN HETKELLÄ ja antaa luvan luovuudelle
Shopping Digital -verkostomme on erinomainen keino tavoittaa kuluttajat, jotka ovat jo ostoaikeissa. Vilkas kauppakeskusympäristö tavoittaa sekä nykyiset että potentiaaliset asiakkaat. Se on tutkitusti tehokas mainosympäristö: jopa 42 % suomalaisista kertoo ostaneensa jonkin kauppakeskuksen mainosnäytöllä näkemänsä tuotteen. Mainonta koetaan kuuluvan myös olennaisena osana kauppakeskuksiin ja siihen suhtaudutaan positiivisesti2.
Shopping Digital -verkosto osallistaa kuluttajat vuorovaikutukseen brändisi kanssa ja vaikutat keskeisimmillä alueilla juuri ennen ostopäätöstä. Shopping Digital -verkostomme kattaa jo 41 kauppakeskusta ympäri Suomen. Koko verkoston viikkokontaktien määrä on huimat 94.6 miljoonaa, ja pintoja on yhteensä 632.
Tavoita kuluttajat ostopolun tärkeimmällä hetkellä:
DIGITAALISUUdella toteutat helposti UNIIKKeja KAMPANJOIta
Mainoslaitteissamme on nähty monia dynaamisia ratkaisuja ja digitaalisuus on tuonut mukanaan täysin uudenlaisia mahdollisuuksia luovuuden ja innovaatioiden toteuttamiselle. Dynaamisuuden avulla kiinnitetään ohikulkijoiden huomio erinomaisesti. Liikkuvalla kuvalla saat mainoksellesi 60 % pidemmän katseluajan3 ja ajankohtainen mainos parantaa sitoutuneisuutta 32 %4.
Dynaaminen ulkomainonta taipuu moneen ja muuttuvien elementtien lisääminen kampanjaan on yllättävän helppoa. Dynaamisuus mahdollistaa viestistien varioimisen yhden aineiston avulla. Aineistoa voidaan päivittää jopa reaaliaikaisesti ja variaatioita tehdä miten paljon tahansa. Mainosvariaatioita voidaan lisätä esimerkiksi siten, että mainos ohjelmoidaan valitsemaan näytettävä kuva sekä teksti satunnaisesti ennalta määriteltyjen vaihtoehtojen joukosta.
Kiinnostuitko dynaamisesta ulkomainonnasta? Tutustu The Glass -ravintolan toteuttamaan kampanjaan ja dynaamisen mainonnan perusteisiin.
Lähteet:
1. Terveystalo:Terveystalon uusi ratkaisu mahdollistaa puhelinten näyttöjen puhdistaminen ostoskeskuksissa (2020)
2. Clear Channel Suomi: Ostopolkututkimus (2018)
3. Kinetic: Digital Eye and Face Traking (2009)
4. Clear Channel Australia: The Context Effect (2016)