OOH, mitkä tulevaisuudennäkymät! Ulkomainonta tavoittaa 99 % väestöstä

Ulkomainonnalla on lupaavat tulevaisuudennäkymät. Pandemiasta huolimatta ulkomainonnan viikkotavoittavuus Suomessa nousi 99 prosenttiin (1  tehden ulkomainonnasta yhä ylivoimaisemman massamedian. Jatkuvasti laajenevat digitaaliset ulkomainosverkostot tuovat uudenlaisia mahdollisuuksia mainostajille, ja ulkomainonnan erinomainen tavoittavuus mahdollistaa halutun kohderyhmän tavoittamisen iästä sekä paikkakunnasta riippumatta. Myös ulkomainospanostusten erinomainen kasvu (+19 %) vuonna 2019 viestii kasvavasta kiinnostuksesta ulkomainontaa kohtaan.


Mediamainospanostukset laskivat vuonna 2020 koronaviruspandemian myötä, mutta kesän ja syksyn aikana tilanne kääntyi kohti normaalia (3. Vuosi 2021 viestii jo positiivisesta kasvusta. Esimerkiksi kesäkuussa panostukset ulkomainontaan kasvoivat 131 % vuoden 2020 kesäkuuhun verrattuna (*4.

Koronakriisistäkin huolimatta ulkomainonta on ollut tehokas ja tavoittava massamedia. Kantarin tuoreesta raportista (1 ilmenee, että ulkomainonta tavoitti vuonna 2020 aikaisemman 98 % sijaan jopa 99 % suomalaisista. Ulkomainonnan rooli modernina massamediana on siten ainutlaatuinen, eikä mikään muu media pysty tavoittamaan yhtä suurta osaa väestöstä.

Ulkomainospanostusten voidaan odottaa kasvavan taas jatkossa yhteiskunnan palatessa uuteen, koronaviruspandemian jälkeiseen normaaliin. Myös digitaalisen ulkomainonnan laajeneminen siivittää kasvua. Esimerkiksi vuonna 2019 ulkomainospanostukset nousivat 19 % (2, mikä viestii lisääntyvästä kiinnostuksesta ulkomainontaa kohtaan. 

Lue lisää ulkomainonnan hyödyistä »


Ulkomainonta vastaa ympäristön muutoksiin

Ulkomainonta on kehittynyt mukautumaan mediaympäristön muutoksiin ja yhä laajenevat digitaaliset ulkomainosverkostot tuovat uudenlaisia mahdollisuuksia aikaisempaa luovemmalle, tehokkaammalle ja kohdennetummalle mainonnalle. Kun vahva ja menestyksekäs historia yhdistetään moderneihin ja hienostuneisiin digitaalisiin ratkaisuihin, ulkomainonta horjuttaa vaikuttavuudellaan jo mobiili- ja onlinemarkkinoinnin asemaa.

Lue lisää digitaalisesta ulkomainonnasta »


Modernin ulkomainonnan houkuttelevuutta lisäävät myös Clear Channelin uniikit kohderyhmätyökalut, Audience Engine ja Heartbeats. Koko Suomen väestön kattava Audience Engine ja Helsinki-Vantaan lentoasemalla tapahtuvia liikkeitä mallintava Heartbeats mahdollistavat uusia tapoja tavoittaa haluttu yleisö, kun kolmannen osapuolen evästeet loppuvat.

Kuinka tavoittaa kohdeyleisö kolmannen osapuolen evästeiden kadotessa »

 

Valtakunnallisesti tavoittava mainosverkosto


Kantarin tuoreen tutkimusdatan (1 mukaan ulkomainonta tavoittaa suomalaiset erinomaisesti niin Uudellamaalla kuin Lapissakin.
Ulkomainonnan viikkotavoittavuus on...

... 100 % Kanta-Hämeen, Keski-Pohjanmaan ja Kainuun alueilla.

... 99 % Uudenmaan, Satakunnan, Varsinais-Suomen, Pirkanmaan, Päijät-Hämeen, Kymenlaakson, Pohjanmaan, Etelä-Pohjanmaan, Etelä- ja Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan sekä Keski-Suomen alueilla ja Lapissa.

... 98 % Etelä-Karjalan ja Pohjois-Pohjanmaan alueilla.

 

Tietoisuus Harkinta Aktivointi

 

 


Eri mainosympäristöjen tavoittavuudet

OOH Tavoittavuus 2.0-05Prismat, S-marketit, Alepat ja Salet tavoittavat viikon aikana 85 % suomalaisista, mikä tekee S-ryhmän kaupoista parhaiten tavoittavan päivittäistavarakauppaverkoston. Store Digital -myymälämediamme vaikuttaa juuri S-ryhmän kaupoissa ostopäätöksen hetkellä.

Tutustu myymälämainontaan »


OOH Tavoittavuus 2.0-04
Moottori-, kanta- ja valtateillä tavoitetaan viikon aikana 79 % suomalaisista. Liikenneympäristö on mediana rauhallinen ja se mahdollistaa mainoksille pitkän vaikutusajan. Suuret mainostaulut teiden varsilla tavoittavat korostuneesti autolla ajavan yleisön. Näyttäviä, erinomaisen huomioarvon pintoja on tarjolla sekä digitaalisena että staattisena. 

 

Lue lisää mainonnasta autoteiden varsilla »

Tutustu Kotipizzan kampanjaan »


OOH Tavoittavuus 2.0-02
Pääkaupunkiseudun, Turun, Tampereen ja isojen kaupunkien keskusta-alueet tavoittavat viikon aikana 71 % suomalaisista. Clear Channelin mainosverkosto on erinomainen vaihtoehto, kun haluat tavoittaa kaupunkilaiset modernisti, sillä digitaalinen ulkomainosverkostomme on sekä pääkaupunkiseudun että maan kattavin ja tavoitamme jopa 16 Suomen 20. suurimmasta kaupungista.

Tutustu mainontaan kaupunkiympäristöissä »


OOH Tavoittavuus 2.0-03

Kauppakeskukset pysäköintihalleineen tavoittavat viikon aikana 62 % suomalaisista. Clear Channel on ylivoimaisesti Suomen johtavin kauppakeskusmainonnan tarjoaja – verkostoomme kuuluu 39 kauppakeskusta, 10 Suomen suurinta kauppakeskusta mukaan lukien.

Tutustu mainontaan kauppakeskuksissa »


OOH Tavoittavuus 2.0-06

Laivasatamissa ja lentoasemalla viikkotavoittavuus on pienempi (9 % ja 8 %), sillä matkalla käydään usein harvemmin kuin joka viikko. Laivasatamat ja lentoasema ovat kuitenkin uniikkeja mediaympäristöjä, joissa korostuvat kiinnostavat ja ostovoimaiset yleisöt. Niiden avulla tavoitat kansainvälisen kohderyhmän, liikematkustajat sekä ostovoimaiset ja iloiset lomailijat. Satamissa ja lentoasemalla on myös paljon erityisen näyttäviä premium-pintoja, jotka tekevät vaikutuksen ja tuovat brändisi esiin korkealuokkaisessa ympäristössä.

Lue lisää lentoasemamainonnasta »

Tutustu mainontaan satamissa »

 

Tutustu tuotteisiimme

 

Ota meihin yhteyttä ja suunnitellaan juuri tarpeisiisi sopiva ratkaisu!

VilleOTA YHTEYTTÄ

 


Lähteet 
1. Kantar Mind 2021. Ulkomainonnan mittaaminen ja tulokset 2018-2020
2. Kantar TNS 2020. Mediamainonnan määrä 2019 – nousu jatkuu jo toista vuotta. Kantar TNS 2021 3. Mediamainonnan määrä 2020.
4. Kantar TNS 2021 Mediamainonnan muutosmittari kesäkuu 2021 (*viime vuoden vastaavan ajan koronan aiheuttamat vaikutukset näkyvät osaltaan vielä tämän vuoden kesäkuun kasvuluvuissa.)



 

Jaa sisältö: