Digitaalinen mainonta, Dynaaminen, Paikallisratkaisut

HOK-Elannon dynaaminen kampanja mukautui Suomen arvaamattomaan säähän

HOK-Elannon Terassikesä -kampanja houkutteli kaupunkilaisia ravintoloidensa terasseille sään mukaan vaihtuvalla mainosaineistolla. Dynaaminen toteutus mahdollisti osuvan viestin myös sadepäivinä, jolloin terassin sijaan ihmisiä houkuteltiin ravintolan puolelle. Lopputuloksena oli iloisen värikäs kampanja, joka vetosi ruoan ja juoman ystäviin säässä kuin säässä.

Asiakas: HOK-Elanto
Mediatoimisto: dentsu
Tavoite: Asiakasmäärän ja myynnin kasvattaminen lyhyellä aikavälillä
Kampanjan ajankohta: 5.-18.7.2021 (Viikot 27-28, KE-LA, klo 12-18)
Hyödynnetyt mainospinnat: Downtown Digital, Shopping Digital (Kamppi Helsinki + Mall of Tripla)

Terassikesä-kampanja hyödynsi DIgitaalisen ulkomainonnan parhaita puolia

Kuten jäätelökioskien ja torikojujen tapauksessa, myös terassien päiväkohtainen menestys on usein sidottu päivän säähän. Suomen kesä on tunnettu arvaamattomista säämuutoksistaan, joten näiden mainostamisessa onkin aina omia haasteitaan. Menevätkö rahat hukkaan, jos koko kampanjan ajan sataakin vettä?

 

HOK-Elanto ratkaisi haasteen hyödyntämällä digitaalisen ulkomainonnan, DOOH:n, dynaamisuutta ja joustavuutta. Aurinkoisella säällä aineisto houkutteli ihmisiä terasseille. Jos keli oli sateinen, pilvinen, tai lämpötila oli alle 15 astetta, aineistoi vaihtui ja houkutteli asiakkaita sen sijaan ravintolan puolelle. Taustalla oli Ilmatieteenlaitokselta haettua reaaliaikaista dataa. Lisäksi kampanja oli lokaatiokohdennettu, eli kauppakeskuksien pinnoilla oli omat materiaalinsa ja muilla pinnoilla omansa.

 

3 asiaa, jotka voit saavuttaa digitaalisella ulkomainonnalla

 

HOK-Elanto Tripla Sateinen upari copy

Kampanjan kärkenä kesäravintolat ja tarpeena luovuus

Kampanjan tavoite oli HOK-Elannon markkinointipäällikkö Tuomas Oksarannan mukaan puhtaasti taktinen ja huomio oli lyhyen aikavälin mittareissa. Kasvava kysyntä terasseja kohtaan oli etukäteen tiedossa, joten HOK-Elanto halusi varmistaa olevansa tarjonnan puolella mukana asiakkaan valintaprosessissa.

 

"Tavoite asetettiin vuoden 2020 mukaisesti kesän ennusteeseen tässä vaikeassa ajassa. Kesällä kuluttajakäyttäytyminen muuttuu ja korona helpottaa. Tavoite oli puhtaasti lyhyen tähtäimen mittareissa: asiakasmäärät ja myynnit. Kärkenä ravintolaportfoliomme kesäravintolat, joissa terassit, aurinko, ihmiset ja kesäinen tarjonta kohtaavat."

-Tuomas Oksaranta, Marketing Manager, HOK-Elanto, ravintolatoimiala

 

HOK-Elanto Kamppi Aurinkoinen upari

Massamediaakin voi kohdentaa

Ulkomainonta on massamedia, mutta sitä voidaan kohdentaa paikallisesti. Terassikesä-kampanja tavoitti suuren joukon ravintoloiden potentiaalista kohderyhmää juuri oikeassa paikassa, oikeaan aikaan. Dynaaminen toteutus mahdollisti sen, että ravintoloiden viestiä voitiin kohdentaa säiden mukaan ja houkutella asiakkaita ravintolan puolelle myös sadepäivinä. 

 

Kampanjaan mukaan valitut Downtown Digital -näytöt sijaitsivat haluttujen ravintoloiden läheisyydessä. Mukana olivat myös Mall of Triplan ja Kamppi Helsingin Shopping Digital -mediapinnat. Ulkomainonnan lisäksi kampanjassa oli mukana alueellista mediaa, kuten radio, sosiaalinen media ja display-mainonta, johon sisältyi erikoistoteutuksena luotu terassipeli. Myös HOK-Elannon omat mediakanavat olivat merkittävässä roolissa.

 

Tiesitkö?

Ajankohtainen mainos lisää sitoutuneisuutta 32 % ja se saa 20 % enemmän visuaalista huomiota.1 Oikeassa paikassa sijaitseva mainos puolestaan jättää yli puolet vahvemman muistijäljen mainoksen sanomasta ja lisää harkintaa 10 %2. Yhdistämällä nämä kaksi voit saavuttaa uskomattomia tuloksia.

 

Kiinnostaako dynaamisen mainonnan mahdollisuudet? Täältä löydät lisätietoa.

Aina ajankohtainen, dynaaminen kampanja Case: K-Market

 

HOK-Elanto DD terassikesä

 

Clear Channelilla ja HOK-Elannolla pitkä yhteinen historia

Oksaranta kertoo, että suurena pääkaupunkiseudun ravintolatoimijana HOK-Elannolla on aina tarvetta Clear Channelin mediaratkaisuille ja yrityksessä arvostetaan erityisesti uutuuksia sekä luovuutta.

 

"Asiakkaan puolelta yhteistyö sujuvaa ja totutusti ammattitaitoista. Uudenlaisia ratkaisuja on tarjottu ja niihin sitoudutaan. Yhteistyötä on jo pitkään tehty ja se tulee varmasti jatkumaan."

 

Kiinnostuitko toteuttamaan dynaamisen kampanjan? Se on helpompaa kuin uskotkaan! Lue alta lisää.

Dynaamisen kampanjan toteutus


LÄHTEET:
1: Clear Channel Australia: The Context Effect (2016)
2: Posterscope: The Dynamic Difference (2013)

Digitaalinen mainonta - lue asiakastarinoita

Pikkujätin kampanjassa hyödynnettiin ohjelmallista ostamista

Digitaalinen mainonta

Pikkujätin kampanjassa hyödynnettiin ohjelmallista ostamista

Clear Channel lanseerasi viime vuoden lopulla ulkomainonnan ohjelmallisen ostamisen, jonka...
Lue lisää
PEPSODENT KUTSUI KULUTTAJAT HYMYILEMÄÄN KANSSAAN

Digitaalinen mainonta

PEPSODENT KUTSUI KULUTTAJAT HYMYILEMÄÄN KANSSAAN

Hymyjen tarina -kampanja ilahdutti kauppakeskuskävijöitä hyödyntämällä täysin uudenlaista...
Lue lisää
Estrella houkutteli herkuttelijat linssisipsien äärelle

Digitaalinen mainonta

Estrella houkutteli herkuttelijat linssisipsien äärelle

Perunapohjaiset sipsit ovat meille arkipäivää, mutta Estrellan toteuttama ulkomainoskampanja...
Lue lisää

Dynaaminen - lue asiakastarinoita

#syöulkona-kampanja valloitti pääkaupunkiseudun katukuvassa kesällä

Dynaaminen

#syöulkona-kampanja valloitti pääkaupunkiseudun katukuvassa kesällä

#syöulkona-kampanjassa oli mukana yli 200 ravintolaa omalla mainoksellaan. Suuren suosion...
Lue lisää
Mustin ja Mirrin kampanja puhui lemmikkien puolesta uudenvuodenaattona

Dynaaminen

Mustin ja Mirrin kampanja puhui lemmikkien puolesta uudenvuodenaattona

Mustin ja Mirrin puhutteleva erikoistoteutus herätti huomiota uudenvuodenaattona Musiikkitalon...
Lue lisää
Myllyn dynaaminen ulkomainoskampanja ilahdutti

Dynaaminen

Myllyn dynaaminen ulkomainoskampanja ilahdutti

Kauppakeskus Mylly, BCaster ja Clear Channel osallistuivat ulkomainonnan pilottihankkeeseen, jossa...
Lue lisää

Paikallisratkaisut - lue asiakastarinoita

Foodora houkutteli tamperelaisia tilausruuan pariin

Paikallisratkaisut

Foodora houkutteli tamperelaisia tilausruuan pariin

Maaliskuussa 2020 Foodora houkutteli tamperelaisia tilausruuan pariin hyperlokaaleilla...
Lue lisää
Lemonsoft tunnisti digitaalisen ulkomainonnan hyödyt

Paikallisratkaisut

Lemonsoft tunnisti digitaalisen ulkomainonnan hyödyt

Digitaalisella ulkomainonnalla ihmisten tietoisuuteen − Lemonsoft Oy mainosti menestyksekkäästi...
Lue lisää
Lidl täyttää katumainostaulut leivonnaisilla

Paikallisratkaisut

Lidl täyttää katumainostaulut leivonnaisilla

Lidlin paistotuotteet näkyivät luovalla tavalla Clear Channelin Adshel ja Pilari mainoslaitteissa....
Lue lisää