Digitaalinen ulkomainonta, moderni ja hienostunut massamedia

Ulkomainonta on yksi vanhimpia mainonnan muotoja. Se on kuitenkin paljon muutakin kuin perinteikästä, sillä ulkomainonta on jatkuvasti kehittynyt mukautumaan mediaympäristön muutoksiin. Kun vahva ja menestyksekäs historia yhdistetään moderneihin ja hienostuneisiin digitaalisiin ratkaisuihin, ulkomainonta horjuttaa vaikuttavuudellaan jo mobiili- ja onlinemarkkinoinnin asemaa. Digitaalinen ulkomainonta tuo mukanaan uudenlaisia mahdollisuuksia yhä luovemmalle, tehokkaammalle ja kohdennetummalle mainonnalle säilyttäen kuitenkin samalla ulkomainonnan ainutlaatuiset ominaisuudet, kuten ohittamattomuuden, tavoittavuuden ja huomioarvon. 

 

Digitaalinen ulkomainonta tarkoittaa kodin ulkopuolista mainontaa. Digitaaliset ulkomainoslaitteet ovat lisääntyneet viime vuosina merkittävästi ja niitä voi kohdata monissa eri ympäristöissä. Suomessa diginäytöt kattavat jo kuluttajan koko ostopolun – kaupunkien katujen ja valtateiden varsilta kauppakeskuksiin ja päivittäistavarakauppoihin. Digitaalista ulkomainontaa voi hyödyntää myös erilaisissa matkustusympäristöissä, kuten lento- ja rautatieasemilla sekä satamissa. Digitaalisen ulkomainonnan avulla mainostaja voi hyödyntää liikkuvaa kuvaa korkealaatuisilla mainospinnoilla myös kodin ulkopuolella. Laitteet mahdollistavat myös ajankohdan tai paikan mukaan vaihtuvat mainokset ja vuorovaikutteiset sekä aktivoivat toteutukset. 

 

Digitaalisuuden myötä ulkomainonta on kehittynyt perinteisestä massamediasta moderniksi, innostavaksi ja hienostuneeksi. Se on vaikuttava mediakanava, joka tavoittaa lähes kaikki suomalaiset (98 %)1. Siinä missä verkossa on vaikeaa erottautua digitaalisen informaation virrasta, voi ulkomainonnalla rakentaa näyttävän, huomiota herättävän ja mieleenpainuvan kampanjan. Parhaimmillaan ulkomainonta nousee puheenaiheeksi ja luo ilmiöitä, kuten kävi esimerkiksi Helsingin Sanomien sananvapauskampanjalle.

 

Online- ja mobiilimainontaan verrattuna digitaalisella ulkomainonnalla on erityinen vahvuus – se on kuluttajan käyttöliittymästä riippumaton ja tavoittaa kaikki ikäluokat perinteisen massamedian tavoin. Digitaalinen ulkomainonta on myös joustavaa, vaikuttavaa ja huomioarvoltaan erinomaista. Ulkomainonta ei myöskään keskeytä tai häiritse, sillä se nähdään luonnollisena osana katukuvaa. Tällöin brändi voidaan nähdä positiivisessa ja avoimessa mielentilassa, kaupungin parhaimmilla ja näkyvimmillä paikoilla. 


Teknologian kehittymisen ja datan hyödyntämisen myötä ulkomainonnan ohittamattomuus ja tavoittavuus voidaan yhdistää tarkkoihin kohdentamismahdollisuuksiin. Tämä tekee mainonnasta relevantimpaa ja siten myös tehokkaampaa. Lisääntynyt datan hyödyntäminen mahdollistaa myös dynaamisesti muuntautuvan ulkomainonnan. Tämän lisäksi ulkomainoskampanjat on mahdollista integroida mobiililaitteisiin ja -dataan, mikä on omiaan motivoimaan ja sitouttamaan etenkin nuorempaa kohdeyleisöä sekä tekee mainosten aktivointikehotteiden noudattamisesta entistä helpompaa. Vuonna 2020 digitaalisen ulkomainonnan mahdollisuudet huipentuivat entisestään, kun julkaisimme Audience Engine sekä Heartbeats -kohdennustyökalut, joiden avulla mainostaja tavoittaa haluamansa kohderyhmän yhä täsmällisemmin.

1) Kantar Mind. 2019.

Hyödynnä kattavaa verkostoamme

Tavoita

yli 120
paikkakuntaa

16/20
Suomen suurimmasta
kaupungista

Vaikuta

lähes 40:ssä 
kauppakeskuksessa

10:ssä
Suomen suurimmassa
kauppakeskuksessa

Aktivoi

yli 160 milj. 
viikkokontaktia (OTC)

60 % enemmän
kontakteja verrattuna
2. suurimman toimijan digipintoihin
(tieto saatu vertailemalla toimijoiden ilmoittamia OTC-lukuja)

Digitaalisuus tuo lisää tehokkuutta

Liikkuva kuva

+ 24 % 
enemmän katsekontakteja

+ 60 % 
pidempi katseluaika

Kinetic: Digital Eye and Face Tracking (2011)

Ajankohtainen

+ 32 % 
parempi sitoutuneisuus

+ 20 % 
enemmän huomiota

Posterscope: Outdoor Consumer Survey (2013)

Paikkasidonnainen

+ 53 % 
parempi viestin ymmärrys

+ 18 % 
parempi huomioarvo

Clear Channel Australia: The Context Effect (2016)

https://info.clearchannel.fi/hubfs/Late_Lammas.png

Case: SF Film

SF Filmin leikkisä mainos houkutteli kauppakeskuskävijöitä vuorovaikutukseen brändin kanssa. Ruutua koskettamalla pääsi valitsemaan haluamansa värityskuvan, minkä jälkeen väritetyllä taideteoksella sai osallistua elokuva-aiheisten palkintojen arvontaan. Vuorovaikutuksen avulla mainos jää paremmin asiakkaan mieleen ja kasvattaa sitoutuneisuutta.

Case: SF Film

https://info.clearchannel.fi/hubfs/The%20glass%20upari.jpg

Case: The Glass

The Glassin kampanja on malliesimerkki siitä, miten dynaamisuus yksinkertaisimmillaankin herättää mainoksen henkiin ja tehostaa sen vaikutusta. Illallispaikkaa Helsingissä etsinyt jalankulkija näki suoraan mainoksesta ravintolan etäisyyden, jolloin informaatiota ei tarvitse etsiä karttapalvelusta ja päätöksen tekeminen on helpompaa.

Case: The glass

https://info.clearchannel.fi/hubfs/Panorama_Kotipizza-1.jpg

Case: Kotipizza

Kotipizzalla otettiin käyttöön mainonnan ROI:ta mittaava työkalu, jolla todennettiin ulkomainonnan tehokkuus Kotipizzan markkinoinnissa: ulkomainonnan ROMI eli Return of Marketing Investment on erinomaisella tasolla. Digitaaliset mainospinnat mahdollistavat viestin varioinnin eri ajankohtina ja eri paikoissa muistuttaen Kotipizzasta sopivalla hetkellä. 

Lue Case: Kotipizza

https://info.clearchannel.fi/hubfs/CASE.jpg

Case: Lemonsoft

Digitaalisella ulkomainonnalla ihmisten tietoisuuteen − Lemonsoft Oy mainosti menestyksekkäästi digitaalisessa mainosverkostossamme syys-lokakuun vaihteessa. Kampanjan tavoitteena oli lisätä yrityksen tunnettuutta ja tavoittaa kohderyhmänä toimivat yritykset. Kohderyhmä tavoitettiin tehokkaasti ja kampanjan ansiosta verkkosivuvierailut kasvoivat huomattavasti.

Case: Lemonsoft

Tutustu kohdennustyökaluihin

Audience Engine on analytiikkaan ja big dataan perustuva työkalu, joka yhdistää koko Suomen kattavan datan ihmisten liikkeistä mainoslaitteidemme tarkkaan sijaintitietoon. Kokonaisuutta on mahdollista rikastaa kohderyhmäprofiililla, kuten esimerkiksi kuluttajakäyttäytymistä kuvaavalla datalla.

Se mahdollistaa valtakunnallisten ulkomainoskampanjoiden laajamittaisen suunnittelun ja toteuttamisen siten, että lähtökohtana toimii mainostajan tavoittelema kohderyhmä.

kuinka audience engine -työkalu toimii?

 

Heartbeats puolestaan yhdistelee monipuolisesti sellaisia datalähteitä, joiden avulla voimme tunnistaa kohderyhmien liikkeet Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Lopputuloksena mallinnus antaa meille pintakohtaisen profiilin mainoslaitteen ohittavista ihmisistä eri kellonaikoina. Ymmärtämällä tätä kohderyhmien vaihtelun rytmiä voimme kartoittaa erilaisten matkustajien tarpeet sekä yhdistää ne haluttuun viestiin luodaksemme uniikin mediakokemuksen.

Heartbeatsin avulla voit kohdentaa viestisi Helsinki-Vantaan lentoasemalla pitkäaikaisesti yhdelle ydinkohderyhmälle tai hyödyntää yleisön profiilivaihtelun jopa viikonpäivä- tai tuntitasolla esimerkiksi siten, että viestisi on kohdennettu B2B-päättäjille arkiaamuisin ja vapaa-ajan matkustajille viikonloppuisin.

Lue lisää kohdentamisesta lentoasemalla

Tutustu dynaamiseen ulkomainontaan

Dynaaminen mainoskampanja on erinomainen keino varioida viestiä sekä lisätä kampanjan tehokkuutta » lue lisää.

Dynaaminen mainos muuttuu reaaliaikaisesti jonkin etukäteen valitun tekijän mukaan. Voit toteuttaa yksinkertaisesti ja helposti esimerkiksi ajankohdan, etäisyyden tai sijainnin mukaan vaihtuvan kampanjan. Mainos voi myös muuttua esimerkiksi sään tai jonkin lopputuloksen perusteella – maailmalla on nähty jo mainoksia, jotka ovat päivittyneet urheiluottelun tai liikenneruuhkien mukaan. Kampanjassa voidaan hyödyntää myös käyttäjien luomaa sisältöä. 

Lue, kuinka yksinkertaisesti dynaamisen ulkomainoskampanjan toteuttaminen onnistuu:

Dynaamisen kampanjan toteutus

Toteuta digitaalinen ulkomainoskampanja

Ota meihin yhteyttä!

puhelin: 0207 312 000 
sähköposti: sales@clearchannel.fi

OTA YHTEYTTÄ