6.9.2022 | Store Digital, Ostosympäristö, Kaupunkiympäristö, Mainonnan toimivuus

Millainen mainos toimii Store Digital -verkostossa?

Tiesitkö, että 88 %1 suomalaisista on kiinnittänyt huomiota ulkomainontaan ostosmatkan aikana? Paras hetki mainostaa on silloin, kun henkilö on juuri astumassa ruokakauppaan sisään. Asiakkaat eivät ainoastaan näe mainostasi myymälään tullessaan, vaan ovat vastaanottavaisia ja valmiita tekemään ostoksia. 

Jos mainos ei ole tarpeeksi huomiota herättävä tai osuva, on mahdollista, että potentiaaliset ostajat kävelevät suoraan mainoksen ohi kiinnittämättä siihen huomiota. Tämän takia onkin hyvä muistaa muutamat yksinkertaiset vinkit mainosta suunnitellessa, jotta mainoksella pystyy tekemään parhaimman mahdollisen vaikutelman. Tutustu alta vinkkeihimme siitä, millainen mainos toimii Store Digital -verkostossa.

Miksi valita ulkomainonta? »

 

Käytä sopivia värejä ja fontteja

Ensimmäisenä on varmistettava, että mainoksessa käytetään huomiota herättäviä värejä, jotta mainos erottuu ympäristöstä. On tärkeää kiinnittää väreillä ostajan katseen huomio kaikkien muiden mainostettavien tuotteiden joukosta. 

Mainoksessa on hyvä käyttää myös tuotemerkkiin tai brändiin sopivia värejä. Esimerkiksi lempeä vihreä väri yhdistetään luonnonmukaisuuteen sekä terveyteen, kun taas dynaaminen sininen mielletään älykkyyden ja luottamuksen väriksi.

Mainoksen tekstissä kannattaa käyttää lihavoituja kirjaimia ja sellaista fonttia, jota on helppo lukea, sekä läheltä että kaukaa. Kursiivia kannattaa käyttää harkiten ja vain pienessä osassa mainosta, kuten iskulauseessa. Tekstin sisältö kannattaa olla tiivis ja helposti luettavissa.

Mainoksessa on tärkeää olla yksi selkeä viesti. Liian monta viestiä tai liian monta elementtiä tekee mainoksesta sekavan ja vaikeaselkoisen.

Lue lisää ulkomainonnan tavoittavuudesta » 

Tutustu ulkomainonnan suunnitteluohjeeseen »

3 kaveria jäätelö mainos Store digital pinnalla kaupassa

Ole oikeassa paikassa, oikeaan aikaan

Kun brändit alkavat ensimmäistä kertaa mainostamaan ruokakaupoissa, saattaa unohtua, että eri alueilla ja kaupungeissa on erilaisia ostajia. Myös mediapinnoissa on erilaisia ratkaisuja, jotka palvelevat erilaisia tarpeita. On tärkeää tunnistaa brändin/tuotteen kohderyhmä ja kartoittaa missä juuri he liikkuvat ja asioivat. 

Kontekstuaalinen, eli oikeaan paikkaan ja oikeaan aikaan, sijoitettu mainonta parantaa mainoksen huomioarvoa2 ja sen avulla voi vedota juuri tietyillä alueilla liikkuviin kuluttajiin. 

Päivittäistavarakauppojen asiakkaat ovat myös tutkitusti avoimia mainonnalle, sillä suurin osa tuotepäätöksistä tehdään vasta kaupassa.3 Mitä lähempänä valintatilannetta brändiin liittyvät mielleyhtymät saadaan herätettyä, sitä suurempi vaikutus niillä on ostopäätökseen.

Tutustu: Mainonta päivittäistavarakaupassa aktivoi ostopäätöksen »

Clear Channelin mainospinnat kauppojen läheisyydessä, sekä niiden sisällä, ovat digitaalisia. Tämä avaa mahdollisuuden sille, että mainoksen sisältöä voidaan muuttaa vuorokaudenajan mukaan. Käytännössä voidaan siis mainostaa aamiaistuotteita aamulla ja illallisen raaka-aineita työpäivän jälkeen. 

Jos kampanja kestää viikon, on hyvä että rotaatiossa on muutamia variaatioita mainoksesta, esimerkiksi eri tuotteilla. Näin kuluttajan huomion kiinnittäminen varmistuu ja viestin vastaanottaminen on tehokkaampaa.

On mahdollista myös räätälöidä omanlaiset ja persoonalliset kampanjat eri myymälöihin. Tai mainoksesta voi olla erilaisia variaatioita, jotka vaihtuvat viikonpäivien mukaan. Ulkomainonnassa vain mielikuvitus on rajana, ja ripaus huumoria toimii aina!

Tutustu mainospintaratkaisuihimme S-ryhmän päivittäistavarakaupoissa »

Päivittäistavarakauppojen asiakkaat ovat tutkitusti avoimia mainonnalle, sillä suurin osa tuotepäätöksistä tehdään vasta kaupassa.


 

Coca cola mainos Store digital pinnassa

Kohdenna oikeisiin asiakkaisiin

Yksi tärkeimmistä vinkeistä on varmistaa, että brändin mainos on kohdistettu oikeille asiakkaille. Tämä edellyttää kohderyhmän määrittämistä ja varmistamista, että juuri he tekevät ostoksia kohdekaupassasi.

Tietoa Store Digital -verkostosta »

Kohdeasiakkaiden selvittäminen alkaa miettimällä millaiset ihmiset ostavat todennäköisimmin brändin tuotteista. Vetoaako brändi ja tuotteet enemmän kiireisiin työikäisiin, vai kenties lapsiperheisiin tai eläkeläisiin?

Kannattaa myös miettiä, tulisiko mainoksesta tehdä eri kieliversioita eri paikkakunnille. Esimerkiksi paikkakunnilla, jossa valtaosa puhuu ruotsia, on paljon tehokkaampaa mainostaa ruotsiksi. 

Kun kohderyhmä on selvillä, pitää selvittää missä he liikkuvat ja tekevät ostoksiaan. On tärkeää, että mainos on merkityksellinen kaupan asiakkaille sekä heidän ostokäyttäytymiselleen.

Toisto on tärkeä elementti, kun halutaan olla mieleenpainuvia. Mitä useammin ihmiset näkevät brändin tai tuotteen iskulauseen mainoksissa, sitä tutummaksi brändi muodostuu. Tällä tavalla voidaan ohjata asiakkaan ostokäyttäytymistä, ja varmistaa että asiakas valitsee todennäköisemmin brändin tuotteen verrattuna kilpailijan tuotteeseen.

CONSUMER CONNECTION SYSTEM JA ULKOMAINONNAN KOHDERYHMÄT

 

Atrian mainos Store digital pinnassa

Kiinnitä ihmisten huomio

Ihmiset ovat kiireisiä ja tottuneita näkemään mainoksia kauppojen ulkopuolella. Brändin mainoksen pitää erottua joukosta.

Ihmisen huomion voi kiinnittää silmiinpistävillä väreillä ja fonteilla, ja huomio on pidettävä mainoksessa riittävän kauan. Mainoksesta on hyvä käydä ilmi brändi koko ajan, joko logona tai selkeillä brändiväreillä.

Tämä tarkoittaa korkealaatuisten tuotekuvien, fonttien ja iskulauseiden luomista, joista saa käsityksen minkälainen brändi on kyseessä. Videota voidaan harkita käytettävän avaamaan paremmin tuotteen hyötyjä. Animoitu liike vangitsee katseen herkemmin kuin staattinen kuva. Mutta myös liikkuvankuvan kanssa tulee olla hienovarainen, jos mainoksessa tapahtuu liikaa kerralla, voi viesti mennä ohi tai jäädä epäselväksi.

Ihannetapauksessa ostajat näkevät viestin, resonoivat sen kanssa ja haluavat ostaa juuri kyseisen brändin tuotteen. Yksi parhaista asioista Clear Channelin Store Digital -verkostossa on, että näytöt ovat sijoiteltu katseen korkeudelle, jolloin ne on helppo havaita.

Asiakkaiden puhuttelutyyliä miettiessä kannattaa tarkastella erilaisia mainonnan trendejä ja miettiä, miten niitä voisi soveltaa, ja ottaa ne osaksi brändin mainontaan. Mainoksella on mahdollista puhutella kuluttajaa myös esimerkiksi huumorin keinoin.

Digitaalinen ulkomainonta: Moderni ja hienostunut massamedia

 

pågenin mainos Store digital pinnassa

Tehosta markkinointia upealla mainoksella

Store Digital -verkosto sopii erinomaisesti lanseerauskampanjaan, vaikka TV-kampanjan rinnalle. Store Digitalissa mainostaminen aktivoi ostajia ja tekee brändistä muistettavan. 

Päivittäistavarakauppojen ulkopuolella ja sisällä olevat mainokset ovat yksi parhaista tavoista saattaa brändi kohdeyleisön tietoisuuteen, juuri ennen ostopäätöstä.

Hyvä mainos on helppolukuinen, huomiota herättävä ja resonoiva asiakkaiden keskuudessa.

Jos haluat luoda mainoskampanjan Store Digital -verkostoon, mutta et ole varma mistä aloittaa, Clear Channelin asiantuntijat auttavat sinua. Asiantuntijamme tarjoavat tehokkaita mainontaratkaisuja, sekä globaaleille että paikallisille brändeille.

 

Mittaamisen lisäpalvelulla todennat Store Digital -kampanjasi tehon ja voit hyödyntää tuloksia kampanjoiden optimoinnissa. Lue lisää:

Lue lisää Store-kampanjamittauksesta 

 

KIINNOSTUITKO? OTA MEIHIN YHTEYTTÄ JA SUUNNITELLAAN TARPEISIISI SOPIVA RATKAISU!

Ota yhteyttä

LÄHTEET:

1. Consumer Compass Oy (2018). Ostopolkututkimus. N=1040

2. Clear Channel: Power of OOH on brand consideration (2015)

3. Kantar Mind, tammi-kesä 2018. Päivittäistavarat.