Ulkomainonnan suunnitteluohje
Ulkomainonta antaa loputtomasti mahdollisuuksia erottua, vain mielikuvitus on rajana. Tässä muutamia perusohjeita, jotka on hyvä huomioida luovassa suunnittelussa!
Yksinkertaisuus
- Mainos nähdään vain lyhyen ajan, joten viestin tulee olla nopeasti omaksuttava
- Kuvia ja tekstiä mahdollisimman vähän
- Keskity ydinviestiin, karsi pois kaikki ylimääräinen
Brändi
- Mainoksesta tulisi käydä ilmi brändi
- Liitä mukaan selkeän kokoinen logo, mutta älä kuitenkaan niin isoa, että se vie huomion mainoksen ydinviestiltä
- Jos brändi on niin selkeä ja tunnistettava, että siitä voidaan viestiä muilla tavoin (värimaailma, fontti, kuvat), logoa ei välttämättä tarvita ollenkaan
- Pidä mainonnassa yhtenäinen, brändin mukainen teema
Kuvat
- Käytä isoja, selkeitä kuvia, jotka eivät kaipaa sanallista selittämistä
- Pidä tausta mahdollisimman yksinkertaisena, jotta huomio kiinnittyy haluttuihin asioihin
- Huomioi ympäristö ja vuodenaika (esim. valon määrä)
Teksti
- Tiivistä sanamäärä minimiin
- Ulkomainonta ei sovellu pitkiä tekstejä vaativaan mainostamiseen
- Käytä selkeää fonttia (Non-serif, bold) ja tarpeeksi suurta fonttikokoa
- Reunukset tekstin ympärillä auttavat erottamaan sen taustasta
- Huolehdi, että tekstin väritys erottuu selkeästi taustasta
Rohkeus
- Pyri herättämään huomiota ja tunteita
- Hyödynnä kontrastia ja vastavärejä kiinnittääksesi huomio haluttuihin asioihin
- Kolmiulotteisuus, liikkuvat osat ja animointi herättävät paremmin huomiota kuin staattinen mainos
- Jos käytössä on useampi lähekkäin sijoitettu pinta, käytä mielikuvitusta ja kuljeta tarinaa
- Hyödynnä digitaalisen mainonnan joustavuus
- Day parts, dynaamisuus, vuorovaikutteisuus