Airport, Digitaalinen, Case, B2B, Yhteistyö

Vuoden jaetuin ulkomainos – #myhelsinkiairport

Finavia toteutti yhdessä TWBA\Helsingin ja Clear Channelin kanssa luovan kampanjan, josta syntyi vuoden jaetuin ulkomainos. Tavoitteena oli toteuttaa lentoaseman uuteen terminaaliin henkilökohtainen kokemus, joka puhututtaa. Helsinki-Vantaasta tulikin kampanjan myötä maailman ensimmäinen lentoasema, joka on nimetty kaikkien matkustajiensa mukaan. Uudesta terminaalista tuli tunnettu viimeistään lukuisten jaettujen somepäivitysten myötä. Lentoasema sai runsaasti huomiota kampanjan aikana kunniamaininnan kera. Lue lisää selvittääksesi, mistä on kyse.

 

Lentoaseman uniikki ja inspiroiva mainosympäristö tarjoaa parhaan tarttumapinnan kansainvälisyyteen, ostovoimaiseen yleisöön ja aktiivisiin kuluttajiin. Helsinki-Vantaan lentoasemalla tavoitat monipuolisesti eri kohderyhmiä, aina ostovoimaisista B2B-päättäjistä vapaa-ajan matkustajiin. Saat yhteyden mielenkiintoisiin kuluttajaprofiileihin kaupallisesta näkökulmasta. Ainutlaatuinen B2B-mediaympäristö on ehdoton valinta yrityspäättäjiä ja johtajia tavoittelevalle mainostajalle. 

 

Liikematkustajat tekevät 90% todennäköisemmin ostopäätöksiä.1 

 

Lentoasemamainonta aktivoi kohdeyleisöä ja tarjoaa loistavan tilaisuuden rakentaa vahvaa muistijälkeä brändistä. Se sopii sekä lyhytaikaisiin kampanjoihin että pitkäaikaiseen brändinrakennukseen. Helsinki-Vantaan korkealuokkaisessa ympäristössä brändi kohdataan avoimin ja positiivisin mielin, minkä takia mainostaminen on tehokasta. 

Helsinki-Vantaan lentoasema

 

 

#MYHELSINKIAIRPORT LISÄSI UUDEN TERMINAALIN TUNNETTUUTTA

 

Helsinki-Vantaan lentoaseman uuden terminaalin pääoville lisättiin mainosnäyttö, johon kuka tahansa voi lisätä oman nimensä. Näin koko lentoasema oli mahdollista nimetä hetkeksi itsensä mukaan. Nimien syöttäminen oli helppoa, joten matkustajat pystyivät matalalla kynnyksellä osallistumaan kampanjaan. Uudesta terminaalista muodostui polttava puheenaihe kampanjan aikana, ja sen tunnettuus kasvoi ja mielikuva meidän kaikkien lentoasemana vahvistui. Tutustu #MyHelsinkiAirport-videoon » 

Kampanjan tarkoitus oli toivottaa matkahaaveissa olevat matkustajat tervetulleeksi uuteen terminaaliin ja matkustamisen pariin. Pääviestinä oli vahvistaa suomalaisten ja kotikentän vahvaa suhdetta. Toteutuksen myötä haluttiin viestiä, että lentoasema on odottamassa juuri meitä kaikkia.

 

kampanja aktivoi matkustajia erilaisin keinoin

 

#myhelsinkiairport -toteutukseen osallistui runsaasti kuluttajia erilaisilla lähestymistavoilla. Yleisö otti nimeämisen nopeasti omakseen ja käytti nimeämismahdollisuutta monin luovin tavoin.  Nimikyltillä nähtiin muun muassa kaksi kosintaviestiä, sen edessä poseerasi lemmikkieläimiä sekä ainakin 5 brändiä käytti sitä markkinointitarkoituksiinsa. 

 

 Yhteensä 16 706 nimeä kyltissä kampanjan aikana.

 

 

Yli 16 500 matkustajaa nimesi itsensä lentoasemalle joulu-tammikuussa – se viestii lentoaseman tavoittavuudesta ja tehokkuudesta mediaympäristönä. Lentoasemalla vietetään keskimäärin kaksi tuntia aikaa, joka tarjoaa mainostajalle mahdollisuuden puhutella ja aktivoida kuluttajia.

 

Kampanja tavoitti yhteensä 24 309 888 kokonaiskontaktia. 

 

 

matkustamisesta tuli suuri puheenaihe monissa kanavissa

 

Kampanja innosti yleisöä keskustelemaan matkoistaan ja matkahaaveistaan monissa eri kanavissa. Moderni kampanjatoteutus keräsi pitkiä keskusteluketjuja, LinkedIn täyttyi lukuisilla kuvilla lanseerauspäivänä, ja #myhelsinkiairport -hashtagista tuli kuvien ja tarinoiden välityskeino ympäri maailmaa. Kampanjan medioina oli muun muassa Helsingin Sanomat, vaikuttajasisällöt sekä sosiaalisen median eri kanavat. 

 

 

Kampanja keräsi 77 233 tykkäystä sekä 4 637 kommenttia ympäri sosiaalisen median. 

 

 

Lentoaseman uuden terminaalin seinästä tuli suosittu kuvausseinä, ja sisäänkäynti päätyi lukuisten kuluttajien sosiaalisen median kanaviin. Kampanjan aikana järjestettiin myös livejä, jotka keräsivät 32 450 seuraajaa. #myhelsinkiairport -toteutuksesta kasvoi vuoden jaetuin ulkomainos.

Matkustajat ovat lentoasemalla yleensä hyvin varustettuja älylaitteilla. Lentoasema tarjoaa myös langattoman ja ilmaisen verkon. Matkustajat tutkivat, etsivät lisätietoa ja keskustelevat mainostetuista tuotteista tai brändeistä pitkän odotusajan puitteissa.

 

 

36 % vierailee verkkosivuilla saadakseen lisätietoa lentoasemalla mainostetusta tuotteesta tai palvelusta. 1

 

 

Onnistuneen kampanjan salaisuus on lentoaseman korkealuokkainen ympäristö sekä kontekstiin sopiva mainos. Luovat ja modernit toteutukset tavoittavat yleisön, eivätkä jää huomaamatta. Lentoasemalla toteutettu kampanja tekee pitkäkestoisen vaikutuksen päivittäin vaihtuvaan yleisöön ja tarjoamme mainostajalle tavoittavia ja monipuolisia digitaalisia sekä staattisia ratkaisuja erilaisiin tarpeisiin.

 

kunniamaininta grandonessa ja kultahuippu Vuoden Huiput 2021 -kilpailussa

 

Poikkeuksellisen tavoittava, puhuttu ja aktivoiva #myhelsinkiairport -toteutus keräsi runsaasti huomiota. Se vakuutti suuren yleisön lisäksi myös Suomen kisatuomarit Grand One 2022 -gaalassa

Kampanja voitti ansaitusti kunniamaininnan yksinkertaisesta, mutta oivaltavasta ideasta. Syitä kunniamaininnalle olivat upeat tulokset, somevetoisuus sekä digitaalisuuden hyödyntäminen. Kampanjan houkuttelevuus sekä innostavuus osallistumaan matalalla kynnyksellä vakuuttivat gaalan kisatuomarit. 

#myhelsinkiairport – Vuoden jaetuin ulkomainos -toteutus voitti myös Vuoden huiput 2021 -kilpailussa Kultahuipun Ulkomainonta-sarjassa. Tuomariston perustelut kiteytyivät toteutuksen oivaltavaan ideaan: "yksinkertaisen tyylikäs ja vetovoimainen idea, joka tuo sosiaalisen median ulottuvuuden ulkomainontaan luontevalla ja helposti omaksuttavalla tavalla. Mainos ylläpitää nokkelasti kiinnostusta brändiin aikana, joka on ollut kyseiselle toimialalle vaikeaa."

 

 

LENTOASEMAN TAVOITTAVA MAINONTA TUOTTAA TULOKSIA

 

Jo lyhyessä ajassa lentoasemalla tavoitetaan haluttuja kohderyhmiä. Lentoasema ei ole pelkkä ohikulkupaikka, vaan siellä vietetään aikaa. Saat siis mainonnallesi hyvän toiston ja tavoittavuuden. Toisto onkin tärkeä piirre onnistuneelle mainonnalle, sillä se jättää vahvan muistijäljen ostovoimaisiin kuluttajiin. Kampanja-ajan pidentäminen tuo suhteessa laajemman yleisön ja erinomaisen toistotason kampanjalle muihin mediaympäristöihin verrattuna. Lyhytaikaista näkyvyyttä puolestaan tukevat mediaympäristön poikkeuksellinen vaikuttavuus sekä kiinnostavat kohderyhmät.

 

67% kokee Helsingin lentoaseman sopivan hyvin mainosympäristöksi.1

 

Saat kampanjallesi parhaan tuloksen hyödyntämällä lentoasemamainonnan yleisön, kontekstin ja vaikuttavuuden. Kontekstissa oleva mainonta lisää mainonnan tehokkuutta. Lentoasemalla on useita uniikkeja ja näyttäviä mainospintoja sekä -verkostoja, joten se on otollinen mainosympäristö brändin rakentamiseen.

 

 

finnair_premium-launch_4

 

 

tavoita entistäkin kohdennetummin

 

Lentoasemamainonnan kehittyneet kohdennusmahdollisuudet tarjoavat mainostajalle mahdollisuuden puhutella haluttua kohderyhmää korostuneesti. Tutustu Heartbeatsin-konseptiimme.

Voit kohdentaa viestisi pitkäaikaisesti tietylle kohderyhmälle, tai hyödyntää yleisön profiilivaihtelua jopa viikonpäivä- tai tuntitasolla. Lentoasemalla on siis mahdollista kohdentaa viestisi esimerkiksi B2B-päättäjille arkiaamuisin ja vapaa-ajan matkustajille viikonloppuisin. 

 

Lue lisää kohdentamisesta lentoasemalla

 

 

 

Lähteet: 
 
1. Nielsen Airport Insights Study 2017
Case-artikkelin kirjoittamisessa on käytetty TBWA\Helsinki mainostoimistolta saatuja tietoja #MyHelsinkiAirport-kampanjasta.

 

Jaa sisältö:

Airport - lue asiakastarinoita

Digitaalinen - lue asiakastarinoita

B2B - lue asiakastarinoita

Yhteistyö - lue asiakastarinoita