Digitaalinen mainonta, Store Digital, Ostosympäristö, Mainonnan toimivuus, Huomioarvotutkimus

Kun luova aineisto toimii, myynti vetää – Atrian kanafileiden myynti kasvoi 43 %

Atria Suomi Oy halusi kampanjassaan kertoa, että kaikki kanatuotteet voidaan jäljittää alkuperätiloille asti. Luovan aineiston toimivuutta tutkittiin myymäläympäristössä ja kampanjan tuloksia todennettiin huomioarvotutkimuksella sekä kuittidatalla. Yksinkertaisella, selkeällä ja erottuvalla mainonnalla saavutettiin hyvä huomioarvo sekä merkittävä myynnin kasvu.

Asiakas: Atria Suomi Oy

Kampanjan tavoite: Pääviestinä kertoa, että kaikki kanatuotteet voidaan jäljittää alkuperätiloille asti. Alaviesteinä kommunikoida pakkausvärin muutosta sekä pakkauksista löytyvää tietoa fileiden määrästä.

Kohderyhmä: Kaikki kanaa vähintään viikoittain käyttävät, painotus lapsiperheissä

Mainospinnat: Store Digital

Kampanjan ajankohta: 16.-22.10.2024


Store Digital -verkostomme tavoittaa viikon aikana 90 % suomalaisista(1 ja 86 % kertoo kiinnittäneensä huomiota ruokakaupassa näkyvään mainontaan(2.

”Store Digital -mainosratkaisujen etuna on pääsy lähelle kuluttajan ostopistettä. Pystyimme tarjoamaan brändistä muistuttavan viestin siellä, missä ostopäätöksiä tehdään”, kertoo Nanna Järvinen, brändijohtaja, Atria.

Selkeällä luovalla aineistolla merkittävää myynnin kasvua

 

Smart Marketing -kampanjaraportoinnin kuittidata todensi kampanjan vaikutukset myyntiin. Kampanjaviikon aikana Atrian kanan minuuttifileiden myynti nousi huomattavasti sekä kampanjan toimipaikoissa että muissa toimipaikoissa. Tämän ohella kampanja vaikutti positiivisesti brändimielikuvaan. Hyvin suunnitellulla, yksinkertaisella aineistolla voidaan siis saavuttaa tehokkaasti eri tasoisia tavoitteita.

 

+ 43 %

myynnin kasvu kampanjan toimipaikoissa

+ 32 %

kasvu muissa toimipaikoissa

 

”Myynti kasvoi kampanjapisteissä huomattavasti kategorian yleiseen kehitykseen verrattuna", toteaa Nanna Järvinen.

 

Toimiva aineisto ei tarvitse montaa elementtiä


Digitaalisen ulkomainonnan tulee olla helposti ymmärrettävää, huomiota herättävää, harkittua sekä helppolukuista. Liike mahdollistaa 60 % pidemmän katseluajan. (3 


”Idean on hyvä pohjautua mielikuvaan, joka mainoksella halutaan herättää sekä markkinoitavan tuotteen tärkeimpään ominaisuuteen. Mainoksen on oltava selkeä, yksiselitteinen ja yksikertainen mahdollista animaatiota myöten. Ja tietysti mainoksen erottuvuus ja kokeiluhalun herättävän mielikuvan luominen on tärkeässä roolissa”, kertoo Virpi Grönlund, Senior Client Service Director, TBWA.

Kampanja koostui kolmesta toisiaan tukevasta aineistosta, joilla viestittiin kanatuotteiden ominaisuuksista ja alkuperästä.

 

atria case kuva

 

Kampanja saavutti korkean huomioarvon ja vaikutti brändimielikuvaan positiivisesti


Norstat teki kampanjatutkimuksen, jonka tavoitteena oli selvittää Atrian mainonnan huomioarvoa, vaikuttavuutta ja toimivuutta päivittäistavaramyymälässä. 
Aineiston hyvä suunnittelu näkyy tutkimustuloksissa.
 
 

45 %

muisti nähneensä vähintään yhden mainosversiosta

88 %

piti mainontaa selkeänä

50 %

koki mainonnan parantavan mielikuvaa Atria-brändistä

Tutkimukseen osallistuneista 70 % koki kuuluvansa kohderyhmään ehdottomasti tai melko hyvin ja 35 % koki mainonnan herättävän halun kokeilla mainostettua tuotetta.

”Yleisesti ottaen kampanja saavutti tavoitteensa ja olemme tyytyväisiä saatuihin tuloksiin. Huomioarvo oli hyvällä tasolla ja kaikki viestit menivät hyvin läpi. Kampanja lisäsi myös positiivista brändimielikuvaa, joka on meille tärkeä tavoite jokaisessa kampanjassa”, kertoo Nanna Järvinen.

 
 
Lähteet:
 

1) Kantar Mind tammi-kesäkuu 2021

2) Consumer Compass Oy. Bauer Media Outdoor. Ostopolkututkimus 2018. Kohderyhmä: N1040, Väestö 18-69

3) Kinetic: Digital Eye and Face Tracking (2011)

Digitaalinen mainonta - lue asiakastarinoita

L'Oréal lanseerasi ripsivärinsä näyttävästi lisäulottuvuuden voimin

Digitaalinen mainonta

L'Oréal lanseerasi ripsivärinsä näyttävästi lisäulottuvuuden voimin

L'Oréalin uutuustuote Telescopic Lift lanseerattiin näyttävästi kauppakeskusympäristössä....
Lue lisää
Ronald McDonald Talon interaktiivinen ulkomainonta moninkertaisti lahjoitukset

Digitaalinen mainonta

Ronald McDonald Talon interaktiivinen ulkomainonta moninkertaisti lahjoitukset

Ronald McDonald Talo toteutti lapsen oikeuksien viikolla koskettavan ulkomainoskampanjan, joka...
Lue lisää

Store Digital - lue asiakastarinoita

Ostosympäristö - lue asiakastarinoita

L'Oréal lanseerasi uutuustuotteen hyödyntäen realistista 3D-toteutusta

Ostosympäristö

L'Oréal lanseerasi uutuustuotteen hyödyntäen realistista 3D-toteutusta

L'Oréalin uutuustuote Revitalift Clinical Vitamin C Serum lanseerattiin upealla 3D-toteutuksella....
Lue lisää
FOX YHDISTI ULKOMAINONNAN VAIKUTTAVAAN MARKKINOINTITEMPAUKSEENSA

Ostosympäristö

FOX YHDISTI ULKOMAINONNAN VAIKUTTAVAAN MARKKINOINTITEMPAUKSEENSA

Vaikka ulkomainonta on tehokas mainoskeino jo sellaisenaan, sen merkitystä muiden kampanjoiden...
Lue lisää

Mainonnan toimivuus - lue asiakastarinoita

Nesteen ja Sherpan kampanjan jokaisessa vaiheessa käytettiin tekoälyä

Mainonnan toimivuus

Nesteen ja Sherpan kampanjan jokaisessa vaiheessa käytettiin tekoälyä

Nesteen kampanja toteutettiin luova toimisto Sherpan kanssa alusta loppuun tekoälyä hyödyntäen....
Lue lisää
Vaikuttava 3D-ulkomainonta aktivoi lahjoittamaan SPR Konttiin

Mainonnan toimivuus

Vaikuttava 3D-ulkomainonta aktivoi lahjoittamaan SPR Konttiin

Suomen Punaisen Ristin Kontti kannusti lahjoittamaan tarpeettomia, hyväkuntoisia tavaroita...
Lue lisää
Rabblen ulkomainonta suurilla mainospinnoilla vauhditti käyttäjämäärien kasvua

Mainonnan toimivuus

Rabblen ulkomainonta suurilla mainospinnoilla vauhditti käyttäjämäärien kasvua

Kun halutaan tehdä vaikutus nopeasti sekä pysäyttää katse, huomiota herättävät sekä valtavat...
Lue lisää

Huomioarvotutkimus - lue asiakastarinoita