Digitaalinen mainonta, Erikoistoteutus, Inspiraatio, Mainonnan toimivuus

Hau-Hau Championin erikoistoteutus tarjosi koirille mahdollisuuden maistaa ruokaa ennen ostopäätöstä

Hau-Hau Championin innovatiivinen erikoitustoteutus Helsingin Kauppakeskus Kampissa tarjosi koiranomistajille mahdollisuuden tuoda lemmikkinsä maistamaan ruokaa ennen ostopäätöstä. Tekoälyä ja innovatiivista teknologiaa hyödyntävä maistatusautomaatti yhdistettiin digitaaliseen ulkomainontaan. Kampanja toimi koiranruoasta syntyvää hävikkiä vähentävänä pilottihankkeena.

Asiakas: Hau-Hau Champion

Kampanjan tavoite: tarjota koirille mahdollisuus maistaa ruokaa ennen ostopäätöstä teknologiaa hyödyntäen

Kohderyhmä: kuluttajat, jotka haluavat vähentää koiranruoasta syntyvää hävikkiä

Mainospinnat: Shopping Digital Kamppi, erikoistoteutus

Kampanjan ajankohta: 29.02.2024

 


Suomalaisen koiranruokavalmistaja Hau-Hau Championin pilottihanke oli tiettävästi maailman ensimmäinen tekoälyä hyödyntävä koirien maistatusautomaatti. Tämä luova ja erityislaatuinen prototyyppi houkutteli koiranomistajat maistattamaan ruokia lemmikeilleen.

Kampanjan tarkoitus oli auttaa omistajia valitsemaan sopiva koiranruoka yhdessä rakkaan lemmikin kanssa ja näin vähentää koiranruoasta syntyvää hävikkiä. Ideoinnista vastasi markkinointitoimisto TBWA\Helsinki ja toteutuksen takana oli toimiston NEXT-innovaatioyksikkö.

“Koiranruokien mainonta on kohdistettu poikkeuksetta koirien omistajille, vaikka varsinainen asiakas on tietysti koira, joka myös päättää, kelpaako ostettu ruoka. Ja ainahan se ei kelpaa. Tämä erikoistoteutus oli suunniteltu nimenomaan koiria varten – se hyödynsi koirien vahvimpia aisteja eli kuuloa sekä haju- ja makuaistia. Kun automaatti annosteli kuivaruoan kuppiin, koira pääsi maistamaan ja omistaja näki nopeasti, maistuuko ruoka koiralle”, kertoo markkinointitoimisto TBWA\Helsingin luova johtaja Mikko Kaivo-oja.

 

“Digimainospinta näytti omistajalle, mitä ruokaa kupissa on tarjolla ja lisäksi omistaja pääsi välittömästi ruokaostoksille näytöllä olevan QR-koodin kautta. Toteutus riemastutti sekä koiria että omistajia ja kiinnosti mediaa Suomen lisäksi esimerkiksi Yhdysvalloissa ja Aasiassa”, Kaivo-oja toteaa.

 

Hauskaa designia yhdistettynä huipputeknologiaan

Maistatusautomaatin design oli hauska, ainutlaatuinen ja huomiota herättävä. Runko valmistettiin puusta ja muotoilu muistutti sarjakuvista tuttuja koirankoppeja. Katseen tasolla kohdattava Portrait-pintamme Kauppakeskus Kampissa mahdollisti modernin teknologian yhdistymisen näyttävään digitaaliseen mainontaan ostosympäristössä. 

 

Huipputeknologiaa hyödyntävä automaatti tarjoaa helpon, käytännöllisen ja turvallisen käyttökokemuksen koirien ruokintaan. Se tunnistaa koiran saapumisen automaatille hyödyntäen Googlen Tensorflow -tekoälyä, joka pystyy tunnistamaan yli 60 % koiraroduista, ja annostelee ruoan kuppiin. Ruokailuhetken päätteeksi laite havaitsee lemmikin poistumisen, minkä jälkeen se puhdistaa automaatin desinfioivan UV-valon avulla varmistaen ruokailun hygienian ja turvallisuuden koirille.

 

Erottuvuutta reaalimaailman kontekstissa

Erikoistoteutukset mahdollistavat innovatiivisten ja kuluttajalähtöisten kampanjoiden toteutuksen. Ne toimivat kustannustehokkaina ja kilpailuetua tuottavina mahdollisuuksina brändimarkkinoinnissa.
Brändi ja sen tarjoama hyöty voidaan tuoda konkreettisesti kuluttajan kohtaamispisteeseen, jossa mainontaan suhtaudutaan avoimin mielin.


Tutkimuksen mukaan kuluttajista 7/10 on avoimia kauppakeskuksissa nähdylle mainonnalle ja 43% kuluttajista tekee ostoksia ostoskeskuksissa, koska voivat nähdä tuotteen fyysisesti. (1

 

Puheenaiheita ja muistijälkiä

Pienimuotoinen ja lyhyellä aikavälillä toteutettu kampanja voi muodostua suurtakin huomiota herättäväksi ja puheenaiheita synnyttäväksi ilmiöksi. Parhaimmillaan erikoistoteutus puhuttelee ja johtaa keskusteluihin kampanja-ajan ja -paikan ulkopuolellakin. Samalla se muodostaa vahvan muistijäljen kuluttajien mieleen. Hau-Hau Championin maistatusautomaatin kaltaiset tempaukset toimivat siis loistavana lisämausteena brändimarkkinoinnissa. 

 

Katso video toteutuksesta:

 

 Lähteet: 1) Tapestry Research, 2020
 

 

Digitaalinen mainonta - lue asiakastarinoita

Pikkujätin kampanjassa hyödynnettiin ohjelmallista ostamista

Digitaalinen mainonta

Pikkujätin kampanjassa hyödynnettiin ohjelmallista ostamista

Clear Channel lanseerasi viime vuoden lopulla ulkomainonnan ohjelmallisen ostamisen, jonka...
Lue lisää
Foodora houkutteli tamperelaisia tilausruuan pariin

Digitaalinen mainonta

Foodora houkutteli tamperelaisia tilausruuan pariin

Maaliskuussa 2020 Foodora houkutteli tamperelaisia tilausruuan pariin hyperlokaaleilla...
Lue lisää
Samsungin lanseerauskampanja loisti 3D-toteutuksellaan

Digitaalinen mainonta

Samsungin lanseerauskampanja loisti 3D-toteutuksellaan

Samsung toteutti näyttävän lanseerauskampanjan uuden Samsung Galaxy S22 -sarjan johdosta. Kampanjan...
Lue lisää

Erikoistoteutus - lue asiakastarinoita

Valio Oltermanni muistutti liikenneturvasta näyttävästi

Erikoistoteutus

Valio Oltermanni muistutti liikenneturvasta näyttävästi

Valio Oltermanni halusi tehostaa liikenneturvallisuuskampanjaansa mahdollisimman vaikuttavasti,...
Lue lisää
PEPSODENT KUTSUI KULUTTAJAT HYMYILEMÄÄN KANSSAAN

Erikoistoteutus

PEPSODENT KUTSUI KULUTTAJAT HYMYILEMÄÄN KANSSAAN

Hymyjen tarina -kampanja ilahdutti kauppakeskuskävijöitä hyödyntämällä täysin uudenlaista...
Lue lisää
Oddlygood® brändin 3D-kampanja rakentui katseen vangitsevista elementeistä

Erikoistoteutus

Oddlygood® brändin 3D-kampanja rakentui katseen vangitsevista elementeistä

Oddlygood® brändin värikäs ja houkutteleva 3D-ulkomainoskampanja lisäsi ostointoa kohderyhmässään....
Lue lisää

Inspiraatio - lue asiakastarinoita

Taksi Helsingin ulkomainoskampanjat viestivät luotettavuudesta

Inspiraatio

Taksi Helsingin ulkomainoskampanjat viestivät luotettavuudesta

Taksi Helsinki on kääntänyt katseet puoleensa kaupungin vilinässä ja lentokentän hälinässä –...
Lue lisää
Nesteen ja Sherpan kampanjan jokaisessa vaiheessa käytettiin tekoälyä

Inspiraatio

Nesteen ja Sherpan kampanjan jokaisessa vaiheessa käytettiin tekoälyä

Nesteen kampanja toteutettiin luova toimisto Sherpan kanssa alusta loppuun tekoälyä hyödyntäen....
Lue lisää
Ohjelmallisesti ostettu Moovyn kampanja saavutti autoilijat tehokkaasti

Inspiraatio

Ohjelmallisesti ostettu Moovyn kampanja saavutti autoilijat tehokkaasti

Finnparkin kampanja pysäköintisovellus Moovysta toteutettiin ulkomainonnan ohjelmallisen ostamisen...
Lue lisää

Mainonnan toimivuus - lue asiakastarinoita

World Vision - miltä tuntuu, kun et ymmärrä lukemaasi tekstiä?

Mainonnan toimivuus

World Vision - miltä tuntuu, kun et ymmärrä lukemaasi tekstiä?

World Visionin kampanja näkyi Helsingin katukuvassa ja sosiaalisessa mediassa huhtikuussa 2021....
Lue lisää
Vallila ihastutti empaattisella #hatunnosto kampanjallaan

Mainonnan toimivuus

Vallila ihastutti empaattisella #hatunnosto kampanjallaan

Ulkomainonta valittiin mukaan Vallilan mainoskampanjaan, sillä sen avulla voidaan saada laaja...
Lue lisää
Software Saunan kampanja tavoitti tehokkaasti lentoasemalla

Mainonnan toimivuus

Software Saunan kampanja tavoitti tehokkaasti lentoasemalla

Software Sauna valitsi uniikin ja kohderyhmänsä tavoittavan lentoaseman ympäristön...
Lue lisää