Digitaalinen mainonta, Kaupunkiympäristö, Creating the Future of Media, Asiakaskokemus, Ohjelmallinen

Pikkujätin kampanjassa hyödynnettiin ohjelmallista ostamista

Clear Channel lanseerasi viime vuoden lopulla ulkomainonnan ohjelmallisen ostamisen, jonka asiakkaat ovat ottaneet positiivisesti vastaan. Clear Channelin ohjelmallisen ostamisen verkosto käsittää tällä hetkellä neljä ulkomainosympäristöä, ja verkosto on laajentumassa lähiaikoina. Digitaalisen markkinoinnin asiantuntijatoimisto Oikio lähti työstämään pilottikampanjaa asiakkaalleen Pikkujätille – lue lisää, miten kampanja onnistui ja millaiset kokemukset ulkomainonnan ohjelmallisesta ostamisesta jäi.

Ulkomainonnan ohjelmallinen ostaminen antaa vapauksia

Ulkomainonnan ohjelmallisella ostamisella tarkoitetaan ulkomainospinnan ostamista verkkopohjaisen järjestelmän avulla, ja ostajana voi olla mainostaja tai digi- tai mediatoimisto. Ulkomainontaa ostetaan ohjelmallisesti DSP-ohjelmistojen avulla. Lue lisää mitä ulkomainonnan ohjelmallinen ostaminen on »

Pikkujätti hyödynsi omassa kampanjassaan Adformia, mikä on yksi suosituimmista DSP-ohjelmistoista. Ohjelmistoja on sekä ohjelmalliseen erikoistuneita, jotka ohjaavat käyttäjää enemmän ostossa että yleisempiä ohjelmistoja, joissa käyttäjän on hyvä käydä järjestelmää lävitse enemmän järjestelmän tarjoajan kanssa ennen kampanjan ostamista. Clear Channelilla on kokemusta erilaisista ohjelmallisen ostamisen ohjelmistoista ja niiden soveltuvuudesta. Pystymme auttamaan ja esivalmistelemaan oston asiakkaalle, jolloin ulkomainonnan ohjelmallisen ostamisen ensiaskelten jälkeen seuraavat kampanjat on helppo ostaa ja lopputulos on paras mahdollinen.

 

Lue lisää: ulkomainonta 2.0 »

 

Asiakkaan ostaessa ulkomainontaa ohjelmallisesti ensimmäisen kerran, kannattaa kampanjan kehitystä seurata ja varmistaa, että kampanjan attribuutit ovat kohdallaan. Koska ulkomainonnan ohjelmallinen ostaminen on vielä uutta, ei sovellettavaa dataa ole paljoa saatavilla. Rohkeus kuitenkin palkitaan, ja edelläkävijyys antaa etua omien kampanjoiden suunnitteluun jatkossa.

Digitaalisen markkinoinnin konsultti Selja Selenius Oikiolta kertoo, kuinka ulkomainonnan ohjelmallista ostamista on jo odotettu pitkään, ja se mahdollistaa laajan kanavavalikon ohjelmallisen mainonnan näkyvyydelle. Selenius kokee, että ostaminen on tehty todella helpoksi, ja hän uskookin ohjelmallisen ulkomainonnan olevan jatkossa osa heidän nykyistä kanavavalikkoansa.

 

"Ohjelmallinen DOOH on ollut erittäin odotettu lisä ohjelmallisen kanavavalikkoon ja pystymme sen avulla laajentamaan mainonnan näkyvyyttä perinteisistä "käteen kasvaneista pömpeleistä" tai olkkarin nurkasta vaikkapa ostoskeskuksiin tai metroasemille. Ostaminen on tehty todella helpoksi. Uskon ohjelmallisen ulkomainonnan olevan jatkossa osa meidän nykyistä kanavavalikkoa muiden digitaalisten mainospintojen ohella." - Selja Selenius, Oikio

 

Ennen kun ostaa ensimmäisen kerran ohjelmallisesti ulkomainontaa, on hyvä tietää missä haluaa näkyä. Laaja verkostomme mahdollistaa hyvinkin tarkan kohdennuksen, sekä ohjelmallinen ostaminen mahdollistaa kampanjan näkyvyyden silloin, kun tarvetta on. Tarvitaan myös tietoa kohderyhmästä, ja miten ja missä he liikkuvat. Kun näitä tietoja yhdistetään, ja tähän lisätään vielä kampanjan seuranta, pystyy ostaja räätälöimään hyvinkin tarkasti omat kampanjansa. Pienelläkin budjetilla on siis mahdollista saada näkyvyyttä, ja vaikuttaa haluttuun kohderyhmään.

 

Kysy lisää ulkomainonnan ohjelmallista ostamisesta »

 

Selenius kertoo ostajan näkökulmasta, että ensimmäiseen kampanjaan on hyvä varata hieman enemmän aikaa, jotta mahdolliset tekniset haasteet saadaan ratkottua ja diilit avattua. Yleisesti Selenius kertoo, että ohjelmallinen ostaminen toimii aivan samalla tavalla, kuin ostaessa banneri- tai videomainontaa ohjelmallisesti.

 

"Ostajan näkökulmasta on hyvä varata ensimmäiseen kampanjaan hieman enemmän aikaa, jotta kaikki mahdolliset tekniset haasteet saadaan ratkottua ja diilit avattua. Yleisesti ostaminen toimii ihan samalla tavalla kuin ostettaessa banneri- tai video-mainontaa ohjelmallisesti. Raportoinnin osalta metriikat poikkeavat hieman DSP:n ja itse toimittajan välillä, joten niihin on hyvä tutustua ajan kanssa." - Selja Selenius, Oikio

 

 

pikkujätti2-1

 

 

Mihin Ohjelmallista ulkomainontaa kannattaa hyödyntää?

 

Ohjelmalliseen ulkomainontaan kannattaa lähestyä tarve edellä, ja se voi olla esimerkiksi tukimedia isommalle kampanjalle. Kun koko kampanjan kehitystä seurataan aktiivisesti, voidaan nopeastikin tehdä tehokkaita kohdennuksia, jolla edistää kampanjan toimivuutta. Tarve voi olla myös esimerkiksi budjetin tehokas ja kannattava käyttö. Ohjelmallista ulkomainontaa on helppo hioa vaikka viikoittain, jolloin budjetin seuraaminen on helppoa, ja sitä voidaan hyödyntää juuri halutulla osa-alueella. Myös stand alone -kampanjat toimivat tässä tarkoituksessa ja tuovat tehokkaasti vastinetta budjetille. Emme lähtökohtaisesti suosittele ohjelmallista ostamista lanseerauskampanjoille, jolloin tarvitaan tietty ajankohta ja mahdollisesti myös lokaatio kampanjalle. Näiden kampanjoiden kanssa kannattaa toimia myyjän kautta, jolloin haluttu ajankohta sekä lokaatiot voidaan vahvistaa ja varmistaa lanseerauskampanjan näkyminen päätettynä ajankohtana.

Ulkomainonnan ohjelmallinen ostaminen on nopeaa ostajalle, kun kampanjan voi ostaa muutaman napin painalluksella. Aineistojen toimitukseen tulee myös joustavuutta, sillä kampanjan saa pyörimään heti, kun aineisto on ladattu ohjelmistoon.

 

"Ostamme ulkomainontaa ohjelmallisesti yksittäisiin brändikampanjoihin, sekä jatkuvaan mainontaa. Näin saamme laajennettua ohjelmallisen kanvavalikkoa, ja sitä kautta mainonnan näkyvyyttä isommille screeneille kodin ulkopuolelle." - Selja Selenius Oikio kertoo.

 

"Ohjelmallinen ulkomainonta sopii brändääviin kampanjalähtöihin ja jatkuvaan mainontaan siinä missä bannerimainontakin. Etenkin jatkuvaan mainontaan se sopii erinomaisesti, koska aineistotuotannon näkökulmasta tarvitaan vain yksi koko lisää niin sanottuun "perusaineistosettiin". Pystymme ostamaan sen inventaarin mitä käytettävissä on ilman suurempia aikataulullisia haasteita tai budjetin kulumiseen liittyviä paineita." Selenius jatkaa.

Mutkaton yhteistyö takaa parhaan lopputuloksen

 

Ulkomainonnan ohjelmallinen ostaminen avaa mahdollisuuksia mainostajalle ja haluamme taata asiakkaillemme parhaimman mahdollisen lopputuloksen. Tarjoamme osaamistamme ja tukeamme sekä ohjelmallisten kampanjoiden suunnittelussa että kampanjoiden raportoinnissa. Autamme myös teknisellä osa-alueella, mutta parhaiten teknisiin kysymyksiin osaa vastata valittu DSP-ohjelmisto.

 

"Clear Channelin porukka on avuliasta ja teknisesti valveutunutta, joten alun pienet tekniset haasteet saatiin ratkottua nopeasti. He pitivät myös meidän suuntaamme tasaisesti yhteyttä, jotta tiedettiin missä mennään pilotin etenemisen osalta." -Selja Selenius, Oikio

 

Selenius kertoo, kuinka he kiinnostuivat ulkomainonnan ohjelmallisesta ostamisesta Clear Channelin järjestäminen webinaarien kautta. Webinaarit herättivät kiinnostusta uuden kanavan tuomista mahdollisuuksista, ja avasivat ulkomainonnan ohjelmallista ostamista käytännön tasolla. Ostajan näkökulmasta koko prosessi vaikutti olevan hyvin yksinkertainen homma, joten Selenius lähestyi Pikkujätille tehtävän pilotti-kampanjan kanssa meitä.

 

"Clear Channel on etenkin viime vuoden loppupuolella ja tämän vuoden alussa nostanut ohjelmallista ulkomainontaa monissa eri yhteyksissä hyvin esiin ja järjestänyt muun muassa webinaareja aiheesta. Tämä sai minut kiinnostumaan uuden kanavan suomista mahdollisuuksista. Näin ostajan näkökulmasta koko prosessi vaikutti olevan hyvin simppeli homma." Selenius kertoo.

 

Tutustu ulkomainonnan ohjelmallisen ostamisen webinaareihin »

Selenius kuvailee yhteistyön Clear Channelin kanssa toimineen erittäin hyvin. Molemmat osapuolet ovat uuden asian äärellä, ja kysymyksiä ratkottiin vuorovaikutteisessa hengessä onnistuneen lopputuloksen saamiseksi.

 

Haluatko kuulla lisää ulkomainonnan ohjelmallisen ostamisen mahdollisuuksista?

Ota yhteyttä

 

Tai katso alta webinaarimme aiheesta.

 

 

 

 

 

 

 

Digitaalinen mainonta - lue asiakastarinoita

Katu Ei Ole Koti -kampanja keräsi varoja kodittomille nuorille

Digitaalinen mainonta

Katu Ei Ole Koti -kampanja keräsi varoja kodittomille nuorille

Valveen suunnittelema Katu Ei Ole Koti -kampanja Sininauhasäätiölle keräsi varoja kodittomille...
Lue lisää
3 Kaveria hyödynsi kesän tarjoamia mahdollisuuksia mainonnassaan

Digitaalinen mainonta

3 Kaveria hyödynsi kesän tarjoamia mahdollisuuksia mainonnassaan

Suomalaiset rakastavat jäätelöä – kuulumme jäätelönsyöjien kärkimaihin ja kesällä jäätelönkulutus...
Lue lisää
Ulkomainokset lisäsivät juureen leivottujen Pågen-leipien tunnettuutta

Digitaalinen mainonta

Ulkomainokset lisäsivät juureen leivottujen Pågen-leipien tunnettuutta

Pågenin kekseliäät ulkomainokset houkuttelivat herkullisen leivän pariin ja lisäsivät yrityksen...
Lue lisää

Kaupunkiympäristö - lue asiakastarinoita

PEPSODENT KUTSUI KULUTTAJAT HYMYILEMÄÄN KANSSAAN

Kaupunkiympäristö

PEPSODENT KUTSUI KULUTTAJAT HYMYILEMÄÄN KANSSAAN

Hymyjen tarina -kampanja ilahdutti kauppakeskuskävijöitä hyödyntämällä täysin uudenlaista...
Lue lisää
Helsinki Missio Yksinäisyyden Vangit

Kaupunkiympäristö

Helsinki Missio Yksinäisyyden Vangit

Helsinki Missio halusi herättää huomiota osallistavalla erikoistoteutuskampanjalla yksinäisyyttä...
Lue lisää
Ulkomainoskampanja kasvatti Elisan myymäläkävijämääriä 6,3 %

Kaupunkiympäristö

Ulkomainoskampanja kasvatti Elisan myymäläkävijämääriä 6,3 %

Elisa halusi todentaa ulkomainonnan vaikutuksen myymäläkävijämääriin. ToinenPHD tutki, kuinka...
Lue lisää

Creating the Future of Media - lue asiakastarinoita

Asiakaskokemus - lue asiakastarinoita

Ohjelmallinen - lue asiakastarinoita

Ohjelmallisesti ostettu Moovyn kampanja saavutti autoilijat tehokkaasti

Ohjelmallinen

Ohjelmallisesti ostettu Moovyn kampanja saavutti autoilijat tehokkaasti

Finnparkin kampanja pysäköintisovellus Moovysta toteutettiin ulkomainonnan ohjelmallisen ostamisen...
Lue lisää