#syöulkona-kampanjassa oli mukana yli 200 ravintolaa omalla mainoksellaan. Suuren suosion saavuttanut kampanja valloitti monikanavaisesti niin radiossa kuin sosiaalisessa mediassa ja huipentui dynaamiseksi ulkomainoskampanjaksi pääkaupunkiseudun mediapintoihin kesä-heinäkuun vaihteessa. Kampanja toteutettiin yhteistyössä Bauer Media Groupin, ravintolamedia City.fi:n ja TableOnlinen kanssa. Kampanjan ulkomainonnan sponsoriksi lähti mukaan Lähitaksi ja kampanjan äänenä toimi ravintola-alalla arvostettu Henri Alén.
Kampanjan tavoite: Tukea ravintola-alaa maksuttomalla näkyvyydellä haastavien aikojen jälkeen. Elävöittää jälleen kaupunkikuvaa.
Kampanja-aika: 28.6.-11.7.2021
Mainospinnat: Downtown Digital, Panorama, The Rex
#syöulkona rohkaisi ihmisiä käymään ravintoloissa
Haluamme olla muutakin kuin median tarjoaja. Missiomme "A Platform For Good" viittaa sekä pieniin että suuriin tekoihin, joilla pyrimme edistämään hyvinvointia yhteistyössä kaupunkien, mainostajien ja muiden sidosryhmiemme kanssa. Koronapandemian aikana moni ala on ollut vaikeuksissa, mutta harva on kärsinyt yhtä paljon kuin ravintola-ala. Tahdoimme auttaa ravintoloita palaamaan toimintaan antamalla maksutonta näkyvyyttä kaupunkikuvassa. Tarkoituksena oli rohkaista ihmisiä käymään jälleen ulkona syömässä ja näin elävöittää kaupunkikuvaa. Tästä sai alkunsa #syöulkona-kampanja.
"Ravintoloilla on jo kauan sitten mennyt rahat sekä kassasta että sukanvarresta eikä ole varaa markkinoida. Silti pitäisi pystyä mainostamaan, ja #syöulkona on siksi todella tärkeä kampanja, johon kaikilla on mahdollista päästä mukaan. Asiakkaat kaipaavat ravintoloita ja ravintolat asiakkaita ja tähän pitää nyt kannustaa."
-Henri Alén Voice.fi:n artikkelissa
Tutustu: Clear Channelin #syöulkona-kampanja tukee ravintolatoimialan elpymistä ≫
Lue lisää: #syöulkona-kampanja on saavuttanut suuren suosion ≫
monikanavainen markkinointi onnistui erinomaisesti
Kampanjaa markkinoitiin rekrytointivaiheessa yhteistyökumppaneiden ja sponsorin kanssa monikanavaisesti ulkomainonnan, kaupallisen radion, verkkosivujen, sosiaalisen median, suoramarkkinoinnin, bannerimainonnan ja podcastin voimin. Kampanjan äänenä toiminut Henri Alén mainosti kampanjaa omissa kanavissaan näkyvästi. Me digitaalisen ulkomainonnan edelläkävijänä luonnollisesti hyödynsimme vahvasti ulkomainonnan ratkaisuja.
Monesta liikkuvasta osasta koostunut markkinointiorkesteri tavoitti kohderyhmän erinomaisesti ja kampanjaan lähti iloksemme mukaan huima määrä pääkaupunkiseudun ravintoloita, tarkalleen 228 ravintolaa, joiden itsetuotetut mainokset pyörivät mediapinnoillamme.
Itse kampanja oli esillä pääkaupunkiseudun vilkkaimmilla alueilla Downtown Digital -katunäytöissä, Amos Rexin taidemuseon upealla mediaseinällä The Rexillä sekä vilkkaimpien autoteiden varteen sijoitetuilla suurilla digitaalisilla Panorama-mainospinnoilla.
Dynaamisen ulkomainonnan ei tarvitse olla vaikeaa
Kampanjaan osallistuminen pyrittiin tekemään mahdollisimman helpoksi. Ravintolan piti ainoastaan ladata mainoskuva verkkosivustolle ja päättää haluamansa copy-teksti. Mainoskuva ja teksti upotettiin automaattisesti valmiiseen kampanjavisuaaliin ja mainoksen pystyi esikatselemaan ennen lähettämistä. Mainoskuvana toimi vaikka puhelimella napattu valokuva, jonka sai suoraan puhelimen verkkoyhteyttä hyödyntäen ladattua kampanjan verkkosivuille.
Selvitimme #syöulkona-kampanjan verkkopalautekysellä ravintoloiden ajatuksia kampanjan toteuttamistavasta ja kaikki vastanneet kokivat sen helpoksi. Monet kampanjaan osallistuneet ravintolat hyödynsivätkin ulkomainontaa ensimmäistä kertaa markkinoinnissaan. #syöulkona-kampanjan palautekysely toteutettiin verkossa heinäkuussa 2021 ja kyselyyn vastattiin nimettömänä. Alla palautekyselystä poimittuja kommentteja, kun ravintoloilta kysyttiin kampanjan osallistumisen helppoudesta:
"Kyllä, tarvitsi vain lähettää sopiva matsku."
"Erittäin helppoa."
"Oli kyllä, olin erityisen iloinen mahdollisuudesta osallista kännykkäkuvalla sen vaivattomuuden takia."
Mainokset siirtyivät dynaamisesti pääkaupunkiseudun digitaalisiin mediapintoihin, eikä kampanja vaatinut mainosten manuaalista ajastamista. Kaikkiaan 228 mainosta vaihtui 'itsestään' Helsingin, Espoon ja Vantaan mainospinnoissa kampanjan aikana. Tavoittavan ulkomainonnan tekeminen ei ole koskaan ollut näin helppoa!
"Upeinta mikä ravintola-alaa on kohdannut viimeisen vuoden aikana"
#syöulkona otettiin ravintola-alalla erittäin positiivisesti vastaan ja kampanja sai paljon kiitosta, mistä kertoi jo kampanjaan osallistuneiden ravintoloiden määrä. Saamamme palautteen mukaan alalla oli jo pitkään kaivattu tukea haastavien aikojen keskelle.
Kampanja tavoitti pääkaupunkiseutulaiset erinomaisesti. Se herätti runsaasti keskustelua sosiaalisessa mediassa, josta suuri kiitos kuuluu kampanjan äänenä toimineelle Henri Alénille. Kampanja mainittiin myös uutismedioissa, kuten Kauppalehdessä ja MarkkinointiUutisissa.
Entä mitä mieltä mukaan osallistuneet ravintoloitsijat olivat #syöulkona-kampanjasta?
"Upeinta mikä ravintola-alaa on kohdannut viimeisen vuoden aikana."
Tuomas, Kalaliike & Bistro S.Wallin – Mall of Tripla
"#Syöulkona-kampanja antoi Siipiweikot-ravintolalle mahdollisuuden näkyä Helsingin keskeisillä paikoilla juuri sellaisena aikana, jolloin ravintolat tarvitsevat kaiken mahdollisen näkyvyyden ja tuen."
Janne Lautamäki, Siipiweikot Helsinki
"Clear Channel on siellä missä ihmiset ovat ja niin ovat ravintolammekin! #Syöulkona -kampanja on upea kädenojennus Clear Channelilta ravintolakulttuurille, näin saadaan ihmiset jälleen ulos kodeistaan nauttimaan elämästä turvallisesti. Tuodaan ihmiset ja ravintolat taas yhteen!"
Matti Wikberg, Ravintola Ventuno
"Upeaa, että kaupungin huikea ravintolatarjonta avautuu Clear Channelin #syöulkona -kampanjassa kaupunkilaisille sekä kotimaan matkailijoille. Kiitokset Clear Chanelille tuesta ravintola-alaa kohtaa. Samalla saimme näkyvyyttä Ravintola Másin vanavedessä uudelle Más-kesäterassille sekä kahdeksannen kerroksen Monkey RoofTop -baarille."
Anni Ikonen, ravintolapäällikkö, Ravintola Más, Kesäterassi Más, Monkey RoofTop Bar – Scandic Simonkenttä
Jos satuit missaamaan kampanjan, haluat uudestaan päästä fiilistelemään annoksia tai yksinkertaisesti etsit illallispaikkaa, kasasimme #syöulkona-kampanjasta videon juuri sinua varten.
Tiesitkö, että ulkomainonta tavoittaa 99 prosenttia väestöstä? Jos tämä ei vielä vakuuttanut, lue miksi ulkomainontaa kannattaa hyödyntää!
KIINNOSTUITKO? OTA MEIHIN YHTEYTTÄ JA SUUNNITELLAAN TARPEISIISI SOPIVA RATKAISU!
Mukana #syöulkona-kampanjassa
Clear Channelin missio "A Platform for Good", viittaa pieniin ja suuriin tekoihin, joilla pyrimme palvelemaan ja edistämään kaupunkien ja yhteisöjen hyvinvointia. Missiomme A platform for Good on meille kunnia-asia. Pyrimme tekemään tekoja, joilla kehittää ja tukea yhteisöämme. Yhdessä olemme enemmän. #platformforgood