Matkustusympäristö, Digitaalinen mainonta, Mainonnan toimivuus

Software Saunan kampanja tavoitti tehokkaasti lentoasemalla

Software Sauna valitsi uniikin ja kohderyhmänsä tavoittavan lentoaseman ympäristön mainoskampanjaansa viime vuonna. Lentoaseman mediapinnat olivat loistava ratkaisu tavoittaa päättäjiä korkealuokkaisessa mainosympäristössä. Lue lisää, millä eri keinoin lentoasemamainonta aktivoi haluttua kohderyhmää, ja miksi ulkomainoskampanja oli toimiva valinta yritykselle.

Asiakas: Software Sauna

Kampanja-aika: Kesä-joulukuu 2021

Mainosympäristö: Helsinki Airport

Kampanjan tavoite: Luoda mielenkiintoa yritystä kohtaan sekä tavoittaa matkustajia

Kohderyhmä: Erityisesti lentoaseman non-Schengen alueen matkustajat, Kroatiaan matkaavat suomalaiset sekä US, UK ja Aasian liikematkustajat

 

Software Sauna on digitaalisia elämyksiä luova koodaritalo Kroatiassa. Yritys tuottaa etäkoodia ja ohjelmistoratkaisuja Adrianmeren rannikolta. Kroatiasta käsin toimiminen suomalaisella nimellä herättää varmasti mielenkiintoa sekä ajatuksia. Software Sauna halusi siksi tuoda "leikkisällä" tavalla toimintaansa ilmi. Yksi mainoskampanjan tavoitteista oli luoda mielenkiintoa yritystä kohtaan, ja siinä todellakin onnistuttiin. 

 

lentoaseman matkustajat aktivoituivat qr-koodin avulla

Software Saunan kampanjan tavoitteisiin kuului mielenkiinnon ja tunnettuuden lisääminen yritystä kohtaan. Kohderyhmää pyrittiin saada aktivoitumaan ulkomainonnan keinoin. Helsinki-Vantaan lentoaseman laaja mediaympäristö oli onnistunut kohde mainonnalle, sillä nämä tavoitteet saavutettiin loistavasti. Ulkomainontakampanja tuotti upeita tuloksia aktivoiden kohdeyleisöä sekä herätti todistetusti mielenkiintoa. Mediapinnat lentoasemalla eivät taatusti jää huomaamatta matkustajia vilisevässä ympäristössä.

Mainoskampanjassa käytettiin QR-koodia aktivoimaan kohdeyleisöä ja lisäämään viestin vaikuttavuutta. QR-koodia oli ladattu lukuisia kertoja kampanjan aikana, mikä toimi hyvänä mittarina mainonnan tehokkuuteen.

 

QR-koodia ladattiin yhteensä 5600 kertaa kampanjan aikana.

 

 

Lentoaseman väki konkreettisesti pysähtyi mainoksen ääreen lataamaan QR-koodin saadakseen lisää informaatiota yrityksestä. 

 

  • 2300 käyttäjää latasi QR-koodin kampanjan aikana (ka 2,4 kertaa per käyttäjä)
    • Marras- joulukuun aikana QR-koodia ladattiin yhteensä 919 kertaa
    • Marras- joulukuussa QR-koodin latasi 525 käyttäjää

 

Lentoasema on otollinen ympäristö matkustajien aktivoimiseen. Se ei ole pelkkä ohikulkupaikka, vaan siellä vietetään aikaa ennen lennolle lähtöä. Tämän takia yksi ulkomainonnan hyödyistä, toisto, pääsee lentoasemalla oikeuksiinsa.

 

oikeiden kohderyhmien huomion saavuttaminen

Software Sauna valitsi lentoaseman ulkomainoskampanjaansa tavoittaakseen haluamaansa kohderyhmää. Bränditietoisuuden rakentamiseen lentoasema on mainio ratkaisu, sillä erottuminen ainutlaatuisessa ympäristössä on taattua.

Yritys halusi tavoittaa non-Schengen alueen matkustajia, Kroatiaan matkaavia suomalaisia sekä liikematkustajia. Lentoasema on suotuisa ympäristö tavoittaa erilaisia kohderyhmiä. Se on myös suuri B2B-mediaympäristö, ja siksi ehdoton valinta yrityksiä sekä päättäjiä tavoittelevalle mainostajalle. 

 

"Lentoaseman paraatipaikka ja käyttämämme mainos ovat varmasti tavoittaneet monia, niin kohderyhmäämme, kuin sen ulkopuolisia ihmisiä, ja mainos on herättänyt mielenkiintoa", kommentoi Software Saunan toimitusjohtaja Ilkka-Cristian Niemi.

 

70% pitää lentoasemaa hyvänä mainosympäristönä.¹ Software Saunan pääkohderyhmä, liikematkustajat, tavoitettiinkin loistavasti lentoaseman mediaympäristössä.

Lentoasemalla liikutaan myös yleensä positiivisin mielin, joten mainos nähdään hyväntuulisena ja vastaanottavaisena. Sekin on vaikuttava tekijä mainoksen viestin välittämisessä ja kohderyhmien huomion saavuttamisessa.

 

TUTUSTU LENTOASEMAN KOHDERYHMIIN

 

 

ulkomainonnan vaikuttavat edut

Ulkomainonta on modernia massamainontaa parhaimmillaan, ja jatkuvasti kehittyvä teknologia mahdollistaa yhä kehittyneempiä digitaalisia ratkaisuja. Vaikka se on yksi vanhimpia mainonnan muotoja, se mukautuu muuttuvan maailman mukana. Mainonnasta tehdään teknologian kehittyessä kohdennetumpaa sekä älykkäämpää.

 

"Oikeassa paikassa se (ulkomainonta) tavoittaa ihmisiä, ja oikeanlainen viesti varmasti puhuttelee ja pysäyttää", pohtiiIlkka-Cristian Niemi.

 

Kuluttajien tavoittaminen, brändin rakentaminen ja oikeanlaisen viestin välittäminen onnistuvat ulkomainonnan keinoin tehokkaasti. 


 

LENTOASEMAlla mainostaminen tehosti kampanjaa

Software Sauna käyttää päämarkkinointikanavana sosiaalista mediaa. Yritys on nostanut lentoasemamainontaansa myös sosiaalisessa mediassa ja tukenut näin ulkomainoskampanjan onnistumista monikanavaisesti. Yritys halusi valita ulkomainonnan tukemaan markkinointiaan erilaisuuden vuoksi ja koki sen onnistuneeksi ratkaisuksi – ja sen kertovat kampanjan onnistuneet tuloksetkin.
 
Myös Ida Selander, Head of Sales, Airport Team, New Business Team painottaa lentoasemamainonnan vaikuttavuutta ja tehokkuutta – Helsinki-Vantaan lentoasema on poikkeuksellinen ympäristö matkailijoiden vaihtuvuuden sekä vilkkaan liikenteen vuoksi. 
 
"Mainostajalle, joka haluaa kohdistaa viestinsä päättäjille, on Helsinki-Vantaan lentoasema yksi parhaista paikoista mainostaa. Lentoasemalla tavoitat ostovoimaisen yleisön kansainvälisistä kohderyhmistä B2B-päättäjiin. " Ida Selander kertoo.
 
 

software sauna kannustaa valitsemaan clear channelin 

Software Sauna on luottavaisin mielin jatkamassa yhteistyötä tulevaisuudessakin Clear Channelin kanssa. Toimivan yhteistyön ansiosta mainoskampanjasta rakentui tuloksellinen QR-koodeineen. Lentoasemaympäristössä mainostaminen on niin tavoittavaa, että tällaisten yhteistöiden tekeminen on aina palkitsevaa molemmin puolin.

 

"Yhteistyö CC:n kanssa on ollut mutkatonta ja sujuvaa heti ensimmäisestä kontaktista lähtien. Tulemme varmasti jatkamaan yhteistyötä tulevaisuudessa ja voin suositella CC:tä mm. ulkomainonnasta kiinnostuneille", jatkaa Ilkka-Cristian Niemi.

 

LÄHTEET:

1) Clear Channel & ToinenPHD, Airport study in Finland 2013

 

 

 

Matkustusympäristö - lue asiakastarinoita

Fortum on rakentanut brändiä lentoasemalla jo yli 10 vuotta

Matkustusympäristö

Fortum on rakentanut brändiä lentoasemalla jo yli 10 vuotta

Lentoasema on monella tapaa ainutlaatuinen ja mielenkiintoinen mainosympäristö. Se on ympäristö,...
Lue lisää
Visit Yyteri aktivoi aisteja lentoasemalla

Matkustusympäristö

Visit Yyteri aktivoi aisteja lentoasemalla

Visit Pori houkutteli lentomatkustajia Yyteriin äänimarkkinointia sisältävällä kampanjallaan....
Lue lisää
Vuoden jaetuin ulkomainos – #myhelsinkiairport

Matkustusympäristö

Vuoden jaetuin ulkomainos – #myhelsinkiairport

Finavia toteutti yhdessä TWBA\Helsingin ja Clear Channelin kanssa luovan kampanjan, josta syntyi...
Lue lisää

Digitaalinen mainonta - lue asiakastarinoita

Nelonen Media yllätti ohikulkijat dynaamisella kampanjalla

Digitaalinen mainonta

Nelonen Media yllätti ohikulkijat dynaamisella kampanjalla

Dynaamiset kampanjat jäävät takuulla mieleen, sillä ne erottuvat kekseliäisyydellään ja...
Lue lisää
Samsungin vaikuttava lanseerauskampanja hyödynsi tunnettua ääntä

Digitaalinen mainonta

Samsungin vaikuttava lanseerauskampanja hyödynsi tunnettua ääntä

Samsung lanseesari uuden Samsung Music Galaxy -tapahtumakonseptinsa yhteistyössä artisti Isac...
Lue lisää
L'Oréal lanseerasi ripsivärinsä näyttävästi lisäulottuvuuden voimin

Digitaalinen mainonta

L'Oréal lanseerasi ripsivärinsä näyttävästi lisäulottuvuuden voimin

L'Oréalin uutuustuote Telescopic Lift lanseerattiin näyttävästi kauppakeskusympäristössä....
Lue lisää

Mainonnan toimivuus - lue asiakastarinoita

Kotipizzan herkullinen Jättitaulu-kampanja houkutteli Kotzonen ääreen

Mainonnan toimivuus

Kotipizzan herkullinen Jättitaulu-kampanja houkutteli Kotzonen ääreen

Kotipizza on toteuttanut herkullisen Jättitaulu-kampanjan jo useana kesänä peräkkäin. Kampanjan...
Lue lisää
Kotipizza tunnistaa ulkomainonnan roolin yhä tarkemmin

Mainonnan toimivuus

Kotipizza tunnistaa ulkomainonnan roolin yhä tarkemmin

Kotipizzalla otettiin käyttöön mainonnnan ROI:ta mittaava työkalu, jolla todennettiin jo aiemmin...
Lue lisää
Oddlygood® brändin 3D-kampanja rakentui katseen vangitsevista elementeistä

Mainonnan toimivuus

Oddlygood® brändin 3D-kampanja rakentui katseen vangitsevista elementeistä

Oddlygood® brändin värikäs ja houkutteleva 3D-ulkomainoskampanja lisäsi ostointoa kohderyhmässään....
Lue lisää