Digitaalinen, Store Digital, Case, Mainonnan toimivuus

Luova SodaStream-kampanja herätti ostokiinnostuksen

Maailman johtavan kuplavesien valmistajan SodaStreamin selkeät ja hyväntuuliset ulkomainokset kasvattivat mielenkiintoa tuotteita kohtaan ja vahvistivat brändin tunnettuutta. Ulkomainontaa hyödynnettiin osana Pepsi Max makutiivisteen lanseerausta. Tavoitteena oli lisätä brändin tunnettavuutta sekä houkutella kohderyhmä kokeilemaan uutta makua. Lue lisää, miksi SodaStream valitsi ulkomainonnan osaksi kampanjaansa ja miten kampanjan tavoitteet toteutuivat!

 


Asiakas: Sodastream

Tavoite: Nostaa SodaStreamin tuotteiden tunnettavuutta ja houkutella kohderyhmä kokeilemaan uutta makutiivistettä

Pääviesti: SodaStreamin avulla voi tehdä Pepsi Maxia kotona

Kampanja-aika: Vko 21

Kampanjan kohderyhmä:  Kaupungeissa asuvat 20-40 -vuotiaat

Käytetyt mainospinnat: Store Digital Prisma

 

ULKOMAINONTA OSANA LANSEERAUSKAMPANJAA

 

Maailman tunnetuin kuplavesien valmistaja SodaStream käytti kevään lopulla visuaalista ulkomainoskampanjaa osana uutuusmaun lanseerausta. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat kaupungeissa asuvat 30-40 -vuotiaat perheet, sekä 20-30 -vuotiaat nuoremmat naiset ja miehet. Kampanjasta toteutettiin huomioarvotutkimus, jonka tavoitteena oli selvittää kampanjan saamaa huomiota, sekä mainonnan selkeyttä ja vaikuttavuutta. 

 

''We were happy that the audience understood the message and that we reached a large number of people. Good service and smooth co-operation with Clear Channel'', kertoo Petra Strandberg Nordic Brand Manager, SodaStream

 

Kampanjassa käytettiin myymälämedia Store Digital Prismaa, joka tavoittaa suuren yleisön vilkkaimpien kauppojen sisällä juuri ennen ostopäätöstä. SodaStream valitsi digitaalisen myymälämainonnan mukaan mediamixiin, sillä tavoitteena oli saada kohderymä ostamaan uutta tuotetta ja lisätä brändin näkyvyyttä ostohetkellä. Ulkomainonnan lisäksi kampanjaa mainostettiin televisiossa, Instagramissa sekä Youtubessa.

 

''Outdoor advertising complements TV and social media in a great way, you have several touchpoints where the consumer meets your brand. It is great for launches since it is very visible and gives high frequence.'', Strandberg kertoo.

 

SodaStreamin uutuusmakuna oli PepsiMax, jota pidettiin parhaimpana koko valikoimasta. Muitakin makuja pidettiin tutkimuksen mukaan todella mielenkiintoisina, kuten colaa, vadelmaa ja limeä. Yleensä virvoitusjuomien päivittäinen juominen yhdistetään nuorempaan kohderyhmään, mutta tutkimuksen perusteella vanhempi kohderyhmä juo useammin virvoitusjuomia päivässä. 30–40 -vuotiaista 13 % kertoo juovansa kivennäisvettä tai virvoitusjuomia useita kertoja päivässä. 

 

Sodastream-Store1[7807]-2 copy

 

 

Kampanjan selkeät ja hyväntuuliset mainokset tehosivat kohderyhmään

 

Huomioarvotutkimuksen mukaan kampanja oli todella onnistunut. Jopa 64 % vastaajista muistaa spontaanisti nähneensä Sodastreamin mainontaa joissakin medioissa. Mainonnasta tykättiin, sitä pidettiin selkeänä ja se sai kohderyhmän hyvälle tuulelle. Mainonta johti SodaStreamin uutuusmaun sekä muiden tuotteiden ostokiinnostuksen heräämiseen. Kampanjan huomioarvotutkimuksen toteutti Norstat Suomi, ja tavoitteena oli selvittää SodaStreamin mainonnan huomioarvoa ja mainoksen luovan toteutuksen aktivointia sekä toimivuutta. Mainonnan näkyvyys kauppojen sisällä on tehokasta, sillä yli puolet muistaa nähneensä SodaStreamin mainontaa kaupan sisällä ja digitaalisen myymälämedian herättävän kiinnostuksen tuotteita kohtaan.

 

  • 96 % vastaajista piti mainontaa selkeänä.
  • 73 % kertoi mainonnan herättäneen kiinnostusta ostaa SodaStreamin tuotteita tai laitteen.
  • 80 % vastaajista kertoi pitävänsä mainonnasta. 1

Tutkimuksessa selvitettiin myös brändimielikuvaa. Sen perusteella luovan ulkomainoskampanjan avulla saatiin lisää näkyvyyttä brändille. Tutkimus vahvisti mielikuvaa brändistä perheystävällisenä, ympäristöystävällisenä, jokapäiväistä elämää helpottavana, iloisena sekä korkealaatuisena. Vaikka suurimmalta osalta löytyy SodaStream-laite omasta kodistaan, kampanjan avulla herätettiin mielenkiinto uutuusmakua kohtaan ja kasvatettiin myyntiä. 

 

miksi hyödyntää myymälämainontaa?

 

Asiakas näkee arvioilta jopa 500 hintaviestiä 40 minuutin kauppareissun aikana. Tuotteen valintaan vaikuttavat monet asiat kuten kuluttajan aiemmat kokemukset, nähty mainonta ja brändimielikuva. Keskenään kilpailevia tuotteita on paljon, joten aktivointi oikealla hetkellä on tärkeää kuluttajan miettiessä minkä brändin hän valitsee. Store Digital -mediapinnat keräävät katseita liikkuvalla korkealaatuisella kuvallaan ja ohjaavat kuluttajan brändisi luokse. 


Clear Channel suoritti yhdessä tutkimusyritys Consumer Compassin kanssa suuren Ostopolkututkimuksen syksyllä 2018. Tutkimuksen mukaan 67 % suomalaisista tekee lopullisen tuotevalinnan vasta kaupassa. Suomalaiset tekevät paljon heräteostoksia, sillä enemmistö ostaa kaupassa aiottua enemmän tuotteita tai käyttää suunniteltua enemmän rahaa. Kuluttajaa on siis tärkeää kannustaa ostamaan, eli muistuttaa tuotteesta juuri oston hetkellä. Jopa 86 % suomalaisista kertoo kiinnittäneensä huomiota ruokakaupassa näkyvään mainontaan ja ulkomainonta ohjaakin ostamaan tuotteita. 

Lue lisää ostopolkututkimuksesta alla olevasta painikkeesta!

Tutustu ostopolkututkimukseen

 

HYÖDYNNÄ VERKOSTOAMME

 

Store Digital -verkostossamme teet tuloksellista mainontaa ja saat kuluttajan ostamaan tuotteesi. Digitaalinen myymälämedia kaupan sisällä vaikuttaa tutkitusti suoraan tuotteen myyntiin. Se on toimiva kanava tuotteen tunnettuuden, markkinaosuuden sekä myynnin kasvattamiseksi. Kattava verkostomme tuo viestisi lähelle asiakasta oikeassa paikassa, oikeaan aikaan. Mainostamalla Store Digital -verkostossamme varmistat sen, että kuluttaja muistaa juuri sinun brändisi tuotehyllyn ääreen astuessaan.

Tutustu tarkemmin Store Digitaliin ja sen hyötyihin:

Store digital -video Store Digital

 

 

 

LÄHTEET

1. Norstat Finland Oy. Sodastream-kampanjan huomioarvotutkimus. 2021.

 

 

 

Jaa sisältö:

Digitaalinen - lue asiakastarinoita

Store Digital - lue asiakastarinoita

Mainonnan toimivuus - lue asiakastarinoita