Dynaaminen, Case, Kauppakeskusmedia

Myllyn dynaaminen ulkomainoskampanja ilahdutti

Kauppakeskus Mylly, BCaster ja Clear Channel osallistuivat ulkomainonnan pilottihankkeeseen, jossa kauppakeskuksen liikkeet saivat omia kuviaan näkyville Myllyn käytäville ja Turun keskustan diginäyttöihin. Ulkomainonnan kampanja toteutettiin BCasterin kautta dynaamisena erikoistoteutuksena Turun alueella. Dynaaminen toteutus mahdollisti alati muuttuvan sisällön ulkomainoskampanjaan, joka ilahdutti ja tavoitti kuluttajat.



Asiakas: Kauppakeskus Mylly, Raisio

Tavoite: Kampanjan pääviestinä oli muistuttaa ihmisiä ystävänpäivästä ja nostaa kauppakeskus Myllyn omia liikkeitä ja liikkeiden henkilökuntaa valokeilaan

Kampanja-aika: 8.2.-14.2.2021

Kohderyhmä: Kauppakeskus Myllyn kävijät ja Turun keskustan alueella liikkuvat kuluttajat

Mainospinnat: Shopping Digital -verkosto, Kauppakeskus Mylly ja Downtown Digital, Turun verkosto

Myllyn vahva digitaalinen verkosto


Kauppakeskus Mylly on yli 150 liikkeen keskuksena Varsinais-Suomen suurin kauppakeskus. Mylly sijaitsee hyvien liikenneyhteyksien varrella, vain kymmenen minuutin ajomatkan päässä Turun keskustasta. Kauppakeskuksien mainetta selvittänyt T-Median Luottamus&Maine-tutkimus valitsi Kauppakeskus Myllyn Suomen hyvämaineisimmaksi kauppakeskukseksi.¹

Clear Channel on asentanut kauppakeskus Myllyyn kattavan digitaalisen mainosverkoston. Keskiössä on valtava 25 neliön kokoinen Shopping Wall -näyttö, jonka lisäksi Myllyssä on 31 kappaletta muita laadukkaita digitaalisia mainospintoja. Lisäksi Clear Channel tarjoomassa koko Turun alueella on staattisia ja digitaalisia ulkomainonnan tuotteita ja ratkaisuja monipuolisesti eri mainosympäristöissä, niin kauppakeskuksissa kuin liikenneympäristössä.

Kampanjan tavoite


Kauppakeskus Myllyn kampanjan pääviesti oli muistuttaa ihmisiä ystävänpäivästä ja nostaa Myllyn omien liikkeiden henkilökunta valokeilaan. Kauppakeskus Mylly valitsi ystävänpäivän kampanjaansa Shopping Digital -verkostonsa ja Downtown Digital -verkoston Turun alueella.


”Tavoitteena oli antaa liikkeille näkyvyyttä laadukkailla ja näkyvillä mainospinnoilla kauppakeskuksen sisällä ja Turun keskustassa. Tavoitteena oli myös tuottaa erilaista sisältöä, joka erottuu katukuvasta ja tuo ehkä jopa hymyn maskin takaisille huulille,” Kauppakeskus Myllyn markkinointipäällikkö Meri Hakulinen kertoo.

Kauppakeskus Mylly pääsi kampanjalla tavoitteisiinsa ja liikkeet lähtivät hienosti mukaan. Viikon aikana mainosnäytöillä nähtiin yli 100 erilaista kuvaa eri liikkeistä, jotka ilahduttivat ja tavoittivat kuluttajia. Kuvia käytettiin myös Myllyn omassa sosiaalisessa mediassa, joten kampanja tavoitti ja inspiroi monikanavaisesti kuluttajia.

Kampanjan toteutus

Kampanja toteutettiin dynaamisena erikoistoteutuksena, johon inspiraatio tuli Clear Channelin Tommi Fäldtiltä. Dynaaminen mainonta on erinomainen tapa varioida viestiä. Dynaaminen ulkomainos taipuu moneen ja muuttuvien elementtien lisääminen kampanjaan on helppoa ja nopeaa. Dynaamisessa ulkomainonnassa mainostaja voi varioida viestejään reaaliaikaisesti vaikka sään, somefeedin, ajankohdan tai sijainnin mukaan.

Kauppakeskus Mylly käytti kampanjassaan liikkeidensä ottamia kuvia, jotka lähetettiin järjestelmään BCasterin tarjoaman linkin kautta. Kampanjasisällöksi muodostui siis käyttäjien itse luoma sisältö, joka kosketti, ilahdutti ja tavoitti kuluttajia.


”Halusimme tarjota liikkeille laadukasta näkyvyyttä ja digipinnat mahdollistivat uuden pilottikokeilun,” Hakulinen kertoo syistä ulkomainonnan kampanjan toteutukselle.


”Meillä oli loppuvuodesta mediapäivä, johon pyysimme medioita ideoimaan muun muassa pilottimahdollisuuksia. Tommi Fäldt toi tämän kaltaisen idean jo silloin esille. Vuoden alussa mietimme sitten millä tavalla ystävänpäivä tulisi näkymään meidän kampanjakalenterissa ja tämä mahdollisuus yhdistyi siihen ideaan,” Hakulinen mainitsee lisää syitä ulkomainaskampanjan toteutukselle.


Ulkomainonta tarjoaa monenlaisia ratkaisuja ja mahdollisuuksia kampanjan toteutukselle ja mainontaan. Clear Channel on digitaalisen ulkomainonnan edelläkävijä ja tarjoaa modernin ja kattavan mainosverkoston mainostajien käyttöön. 

 

"Haluamme tuottaa lisäarvoa asiakkaalle ja uskomme rohkean kokeilemisen sekä luovuuden voimaan kampanjoissa. Kun sain Kauppakeskus Myllyltä kutsun mediapäivään, minulle tuli heti mieleen, että dynaaminen mainoskampanja olisi sopiva Myllylle ja tukisi heidän tavoitteitaan," Tommi Fäldt Clear Channelilta kertoo.

 

Clear Channelin ulkomainonnan ratkaisut sijaitsevat siellä missä kuluttajat liikkuvat, niin kaupunkien keskustoissa, suosituimmissa kauppakeskuksissa kuin myymälöiden sisällä, vilkkaimpien teiden varsilla ja Helsinki-Vantaan lentoasemalla.

Kauppakeskus Myllyn kohderyhmä kampanjassa oli Myllyn kävijät ja Turun keskustan alueella liikkuvat ihmiset. Kampanjaa lähestyttiin myös sisäisen viestinnän näkökulmasta ja osaksi kohderyhmänä oli myös Myllyn omat liikkeet. Ulkomainonnan avulla pystyttiin täyttämään kampanjan tavoitteet ja tavoittaa monipuolisesti haluttu kohderyhmä. Kampanjassa käytettiin lisäksi myös Myllyn omaa sosiaalisen median kanavaa, jossa jaettiin liikkeiden tuottamaa sisältöä.

mylly kollaasi

Kampanjan onnistuminen

Kauppakeskus Mylly onnistui herättämään huomion ja arvosti toteutuksen vaivattomuutta. Liikkeet osallistuivat aktiivisesti ja lähettivät satoja kuvia, jotka saivat näkyvyyttä niin Myllyssa sijaitsevilla mainospinnoilla, kuin Turun keskustassa. Kampanja onnistui hyvin ja Kauppakeskus Mylly oli tyytyvöinen mukana oloonsa pilottihankkeessa.

Kauppakeskus Myllyn markkinointipäällikkö Hakulinen kertoo, että käyttäisi jatkossakin ulkomainontaa ja se on mukana useimpien kampanjoiden mediapaletissa. Yhteistyössä Clear Channelin kanssa Hakulinen arvostaa sitä, että se on mutkatonta ja kehittyy sekä syvenee koko ajan.

 

”On hienoa että myyntiorganisaatiosta tulee tämän kaltaisia heittoja ja tekeminen ei ole vain listatuotteiden tarjoamista,” Meri mainitsee vielä yhteistyöstä Clear Channelin kanssa.

 

Kauppakeskukset ovat merkittäviä myynnintekijöitä ja Clear Channelin verkostoon kuuluu lähes 40 kauppakeskusta muiden mainospaikkojen lisäksi. Teettämämme tutkimuksen mukaan mainontaan kauppakeskuksissa suhtaudutaan positiivisesti, peräti 70 % muistaa nähneensä mainontaa. Mainonnassa halutaan saada tietoa esimerkiksi uutuustuotteista sekä ajankohtaisista tarjouksista. Vastaajista yli 40 % sanoi ostaneensa tuotteita kauppakeskuksessa nähdyn mainoksen perusteella.²

Dynaamisia elementtejä hyödyntämällä pystyy entisestään vahvistaa kampanjaa. Esimerkiksi jopa 58 % ihmisistä haluaisi nähdä säätilan mukaan päivittyvää mainontaa ja 74 % ihmisistä haluaisi mielellään nähdä ajankohtaan ja päivään sopivaa mainontaa.² Ajankohtaan sopiva sisältö kasvattaa myös sitoutuneisuutta mainokseen, mainos muistetaan paremmin ja siihen kiinnitetään enemmän huomiota. Viesti, joka puhuttelee oikeaa kohderyhmää, oikeassa paikassa ja oikeaan aikaan, on aina tehokkain. 

Ulkomainonnan vahvuudet

Ulkomainonnan yksi vahvuuksista on sen tavoittavuus ja ihmiset viettävät valtavan osan ajastaan kodin ulkopuolella eikä ulkomainontaa voi ohittaa. Ulkomainonta on erityinen mainosmuoto myös siksi, että sen avulla asiakas voidaan tavoittaa ostopolun jokaisessa eri vaiheessa. Ulkomainonta onkin Suomen tavoittavin media – ulkomainonnan avulla voit tavoittaa jopa 98 % suomalaisista.³


Teknologian kehittymisen ja datan hyödyntämisen myötä ulkomainontaa on myös mahdollista kohdentaa haluttuun kohderyhmään, jolloin mainostajan viesti tehostuu. Clear Channel tarjoaa Audience Engine -kohdennustyökalun, joka mahdollistaa ulkomainoskampanjoiden laajamittaisen suunnittelun ja toteuttamisen siten, että lähtökohtana toimii mainostajan tavoittelema kohderyhmä.

Digitaalisen ulkomainonnan mittaaminen

Digitaalista ulkomainontaa mitataan eri tunnuslukujen kautta. Tunnuslukuja ovat flow (liikennemäärä), OTC eli opportunity to contact ja muun muassa näyttökertamäärä. Mediasanastomme auttaa hahmottamaan ulkomainonnassa käytettyjä termejä ja miten ulkomainonnan tehokuutta mitataan.

Kolme asiaa erottaa ulkomainonnan muusta mediakentästä. Toisto ja tavoittavuus, massamediana ulkomainonta tavoittaa kaikki. Vahvuutena tavoittavuuden lisäksi on toiston määrä. Kampanja kohdataan useaan otteeseen viikon aikana juuri siellä missä ihmiset liikkuvat ja muu mediahäly on pienimmillään. Ulkomainonnan suuri etu on myös vaikuttavuus ja ulkomainonta mahdollistaa kuluttajan kohtaamisen juuri oikealla hetkellä. Lisäksi arvo korostuu ulkomainonnassa. Se on kustannustehokasta mainostajalle. Mainostaja voi halutessaan tavoittaa laajan yleisön tai kohdentaa mainontaa tietyille kohderyhmille monipuolisilla tuoteratkaisuillamme.

 

Lue lisää dynaamisesta mainonnasta ja inspiroidu muista asiakastarinoistamme!

Aina ajankohtainen, dynaaminen kampanja Inspiroidu asiakastarinoistamme

 

Oletko kiinnostunut dynaamisesta ulkomainonnasta mainonnasta?

OTA YHTEYTTÄ


LÄHTEET

¹ ) T-Median Luottamus&Maine-tutkimus 2021
² ) Consumer Compass, Clear Channelin ostoympäristötutkimus syyskuu 2018
³ ) Kantar TNS - TNS Mind 2019

Jaa sisältö:

Dynaaminen - lue asiakastarinoita

Kauppakeskusmedia - lue asiakastarinoita