Digitaalinen, Case, Erikoistoteutus, Kaupunkiympäristö, Mainonnan toimivuus

Luokkakokous 3 -elokuva − 15 minutes of fame

Suomalaisen komediatuotannon johtotähdet palaavat valkokankaalle, kun Luokkakokous 3 -elokuva saa ensi-iltansa ensi vuonna. Nordisk Film hyödynsi näyttävästi ulkomainontaa osana elokuvan lanseerauskampanjaa. Mainos 'dominoi' eli pyöri 15 minuutin ajan ainoana mainoksena lukuisilla Clear Channelin digitaalisilla mainospinnoilla. Kaupunkikuvassa vaikutus oli valtaisa, eikä kampanja jäänyt ohikulkijoilta huomaamatta.


Asiakas:
Nordisk Film
Tavoite: Saada vuonna 2021 ilmestyvä Luokkakokous 3 -elokuva lentoon sekä kasvattaa sen tietoisuutta ja tunnettuutta.
Kampanja-aika: 3.12.2020 (15 minuutin dominointi)
Kampanjan kohderyhmä: Aktiiviset 1535-vuotiaat suomalaiset, jotka liikkuvat ulkona.
Käytetyt mainospinnat: Shopping Digital - Finland Total, Shopping Wall Portrait, Downtown Digital - Big Cities


Diginäytöiltä valkokankaalle

 

Luokkakokous 3 -elokuva on jatkoa vuosina 2015 ja 2016 ilmestyneille suosituille komediaelokuville, joissa pääosissa seikkailee tuttu kolmikko Aku Hirviniemi, Sami Hedberg ja Jaajo Linnonmaa. Uusi elokuva on vielä aiempaakin enemmän täynnä suomalaista tähtiloistoa Renny Harlinin hypätessä ohjaajan rooliin. 

 

Nordisk Filmin kampanja oli yhden päivän "megamedialanseeraus", jonka tarkoituksena oli saada ensi vuonna ilmestyvä komediaelokuva ihmisten tietoisuuteen ja herättää mielenkiintoa mainoksen vastaanottajassa. Kampanjan visuaalisena materiaalina toimi elokuvan juliste.

 

Kampanjassa käytettiin ulkomainonnan lisäksi orgaanista mediaa, kuten tuotantoyhtiön ja levittäjän sosiaalisen median kanavia. Lisäksi elokuvan ohjaaja ja näyttelijätähdet jakoivat julistetta ja elokuvan traileria omissa kanavissaan.

 

IMG_2567

 

15 minuutin Dominoinnilla valtava huomioarvo

 

Lanseerauskampanjan erikoisuutena oli "15 minutes of fame" -henkinen toteutus. Kampanja näkyi lanseerauspäivänä ainoana mainoksena varttitunnin ajan useissa Clear Channelin pystydigilaitteissa. Siinä hyödynnettiin toimivasti Clear Channelin kauppakeskusverkostoa ja kaupunkiympäristön mainoslaitteita yhdessä suurten premium-digipintojen kanssa. Lopputuloksena oli 15 minuutin vaikuttava kaupunkikuvan haltuunotto, jota oli vaikeaa olla huomaamatta.

 

"Halusimme lanseerata elokuvan julisteen vahvalla tavalla, jotta se herättäisi mielenkiintoa vastaanottajassa. Andy Warholin sanoin, "15 minuuttia julkisuudessa". Tämän mahdollisti parhaiten innovatiivinen ulkomedian käyttö. Ulkomainonnan käyttö markkinoinnissa on tehokas juuri silloin, kun kohderyhmä on hajanainen tai vaikea tavoittaa pirstaleisen mediakäytön takia.", Nordisk Filmin markkinointipäällikkö, Veronica Rossi, avaa kampanjan taustoja.

 

Dominoinnin jälkeen kampanja pyöri normaalisti loppupäivän sovituissa mainoslaitteissa.

 

Reach, impact, activate

 

Nordisk Film hyödynsi kampanjallaan erinomaisesti ulkomainonnan perinteisiä vahvuuksia, eli tavoittavuutta, vaikuttavuutta ja aktivointia. Massamediana ulkomainonta tavoittaa suuret yleisöt ja sopii etenkin kampanjoille, joilla pyritään vaikuttamaan mahdollisimman suureen kohderyhmään.

 

Yksi suuri osatekijä mainoskampanjan vaikuttavuuteen on toisto. Kampanja, joka nähdään lyhyen ajan sisään useita kertoja jää helpommin mieleen kuin yksittäinen mainos. Esimerkiksi Helsingin keskustassa Vanhalta Ylioppilastalolta Kamppi Helsinkiin kulkenut shoppailija saattoi nähdä viiden minuutin kävelymatkansa aikana elokuvan julisteen usealla Downtown Digital -pinnalla, kahdella vaikuttavalla Shopping Wall -näytöllä ja kauppakeskuksen lukuisissa Shopping Digital -laitteissa.

 

Google Trends -työkalusta saatu data kertoo ihmisten hakeneen tietoa elokuvasta välittömästi kampanjan lanseerauksen jälkeen. Luokkakokous 3 -hakusanalla näkyy selkeä hakupiikki joulukuun ensimmäisellä viikolla. 

 

Luokkakokous 3 viimeiset 12 kk

 

Numerot y-akselilla esittävät haun suosiota valitulla ajanjaksolla. Arvo 100 on alue, jolla termi oli suosituin. 50 on alue, jolla hakuja tehtiin puolet vähemmän kuin 100 pisteen alueella. Uusi elokuva selkeästi kiinnostaa ihmisiä ja kampanjalla onnistuttiin aktivoimaan ihmisiä ja ohjaamaan heidät verkkoon hakemaan tietoa elokuvasta.

 

Lue lisää digitaalisesta ulkomainonnasta alla olevasta painikkeesta!

DIGITAALISILLA ULKOMAINOSRATKAISUILLA HERÄTÄT HELPOSTI HUOMION

 

DD Forum

 

Ulkomainonnalla tehoa lanseerauskampanjoihin

 

Ulkomainontaa on historian saatossa käytetty lukemattomia kertoja osana lanseerauskampanjaa sen tavoittavuuden takia. Etenkin elokuvien ensi-iltojen mainostamisessa ulkomainonta on perinteisesti ollut erittäin suosittu kanava. 

 

"Tunnettuuden kasvattamisessa ja ylläpitämisessä ulkomainonta on todetusti tehokas tapa laajentaa elokuvan tietoisuutta. Kohderyhmä saadaan tehokkaasti kiinni", Veronica Rossi kertoo.

 

"Ulkomainonnalla lähdetään tavoittamaan laajemmin kohderyhmää mahdollisimman tehokkaasti city-alueilla taataksemme näkyvyyden suurissa kaupungeissa. Myös ulkomainonnan välineet (pinnat ja sijainnit), tunnusluvut ja peitto kunkin kampanjan kohdalla tukevat ulkomedian käyttöä", Rossi jatkaa.

 

Nykyihminen näkee päivittäin lukemattomia mainoksia, joten mainoksen erottuvuus on tärkeää mieleenpainumisen kannalta. Lisäksi kuluttajien mediakäyttäytymisen muuttuessa jatkuvalla sykkeellä, markkinoijilta vaaditaan Rossin mukaan ennakkoluulottomuutta ja rohkeutta kokeilla uusia innovatiivisia tapoja markkinoida elokuvia.

 

"Yhdellä vilkaisulla pitää herättää mielenkiinto, sitä hetkeä ei saa uudelleen. Tänä päivänä viestin täytyy myös olla niin selkeä ja vahva, että se herättää tunteita vastaanottajassa. Muutoin riski kampanjan jäämisestä jälleen yhdeksi mainoskampanjaksi, jota kukaan ei muista, on suuri."

 

Kampanjaan tyytyväinen Nordisk FIlm aikoo käyttää ulkomainontaa jatkossakin

 

Nordisk Film oli erityisen tyytyväinen laajaan 15 minuutin dominanssiin ja kehui yhteistyötä Clear Channelin kanssa. Yhdessä on aikaisemminkin tehty toimivia kampanjoita hyvin tuloksin, ja Nordisk Film aikookin käyttää ulkomainontaa myös jatkossa.

 

"Clear Channelin kanssa on aina kiva tehdä yhteistyötä. Olette osoittaneet, että olette joustava, kykenette innovatiivisuuteen ja nopeaankin yhteistyöhön. Olemme aikaisemminkin muutamaan otteeseen toteuttaneet erittäin vaikuttavia ulkomediatempauksia juuri Clearin kanssa."

 

Lue digitaalisen ulkomainonnan hyödyistä ja kurkkaa, miten FOX käytti ulkomainontaa osana tv-tuotannon lanseerausta.

3 asiaa, jotka voit saavuttaa digitaalisella ulkomainonnalla case: fox

 

SD Kamppi

 

Näy siellä missä ihmiset liikkuvat

 

Kaupunkiympäristön vilkkaimmilla paikoilla sijaitsevat mainostaulumme tavoittavat hetkessä suuret yleisömäärät. Ulkomainonta tarjoaa vaikuttavan näkyvyyden brändillesi juuri siellä, missä ihmiset liikkuvat. Mainosratkaisujemme avulla tavoitat kohderyhmäsi tehokkaasti. Käytössäsi ovat laadukkaimmat ja tavoittavimmat staattiset ja digitaaliset mainospinnat kaupunkiympäristön vilkkaimmilla paikoilla, joissa viestisi kohdataan useaan kertaan viikon aikana.

 

Ostosympäristössä mainostaminen tavoittaa kuluttajat päätöksenteon kannalta merkityksellisimmällä hetkellä. Clear Channelin digitaalinen verkosto kauppakeskuksissa ja myymälöissä on kiistatta markkinoiden laajin ja tehokkain. Rakennamme kampanjallesi näkyvyyden kuluttajan ostopolun vaikuttavimmille ja keskeisimmille paikoille.

 

Valitse valmiiksi kohdennettu tuotepaketti tai pyydä tarjous juuri sinun tarpeisiisi räätälöidystä ratkaisusta. Tutustu tuotteisiin tai ota yhteyttä ja kysy lisää!

 

KAUPUNKIYMPÄRISTÖ Ostosympäristö 

OTA YHTEYTTÄ

 

Jaa sisältö:

Digitaalinen - lue asiakastarinoita

Erikoistoteutus - lue asiakastarinoita

Kaupunkiympäristö - lue asiakastarinoita

Mainonnan toimivuus - lue asiakastarinoita