Digitaalinen mainonta, Paikallisratkaisut, Tutkimus, Liikenneympäristö, Inspiraatio, Mainonnan toimivuus

Kotipizza tunnistaa ulkomainonnan roolin yhä tarkemmin

Kotipizzalla otettiin käyttöön mainonnnan ROI:ta mittaava työkalu, jolla todennettiin jo aiemmin tunnistettu ulkomainonnan tehokkuus Kotipizzan markkinoinnissa: ulkomainonnan ROMI eli Return of Marketing Investment on erinomaisella tasolla. Muut analyysit todistavat puolestaan sen, että ulkomainonta tavoittaa erityisen hyvin Kotipizzan massakohderyhmän ja sopii näin tehokkaasti Kotipizzan mediamixiin. Ulkomainonnalla onkin tulevaisuudessa merkittävä rooli erityisesti brändimainonnassa.

asiakas: Kotipizza

tavoite: jatkuvaluonteinen, brändillinen viestintä

kohderyhmä:
vaihtelee kampanjoittain, yksi tärkeä kohderyhmä on lapsiperheiden isät


Ulkomainonnan rooli on vahvempi kuin koskaan ennen ja uskomme sen kasvavan yhä enemmän. Vuonna 2019 panostukset ulkomainontaan kasvoivat yhteensä 19 %1 aikaisempaan vuoteen verrattuna ja nyt tammikuussa 2020 ulkomainospanostukset edelleen jatkoivat kasvamistaan.

Pitkäaikainen kumppanimme Kotipizza on yksi monista tyytyväisistä asiakkaistamme, joka on ottanut ulkomainoskampanjat vahvasti omaan mediamixiinsä. Mikä valintaan on vaikuttanut?

Kotipizza on jo aiemmin tunnistanut erilaisia analyyseja hyödyntämällä sen, että ulkomainonta tavoittaa Kotipizzan massakohderyhmän tehokkaasti. Digitaaliset mainospinnat mahdollistavat viestin varioinnin eri ajankohtina ja eri paikoissa jatkuvana Kotipizzasta muistuttavana mainosmuotona. Digitaalinen ja dynaaminen ulkomainonta ovat mahdollistaneet erilaisia luovia kokeiluja, joiden tulokset ovat olleet erinomaisia. Vaikuttavuus ja huomaaminen kokeiluissa on ollut omaa luokkaansa. Kotipizzalla odotetaankin innolla digitaalisen ulkomainonnan innovaatioita, joita teknologian kehittyminen ja datan helpompi hyödyntäminen ulkomainonnassa mahdollistavat.

”Kotipizzan ROMI-mallinnuksen tulokset todistavat, että ulkomainontaan sijoitetut eurot tuottavat myyntiä, investoinnin ollessa merkittävän ROMI-positiivinen. Ulkomainonta on media, joka todistetusti tavoittaa – ja se myös huomataan. Ulkomainonnan avulla saadaan kampanjalle rakennettua myös korkea toistotaso, mikä tekee siitä muistuttavan median. Nämä ovat brändinrakennuksen kannalta oleellisia ominaisuuksia, ja Kotipizza onkin todennut ulkomainonnan toimivan erityisen hyvin brändilliseen näkyvyyteen. Ja mikä tärkeintä, ROMI-mallinnus on todentanut tällä brändillisellä tekemisellä olevan huomattava vaikutus yrityksen myyntiin”, kertoo Johanna Kuosmanen, Kotipizzan Digital & Customer Experience Director.

Pitkäaikaisesta yhteistyöstä on molemminpuolinen hyöty: Kotipizza hymyilyttää meitä tasaisin väliajoin leikkisillä ja kekseliäillä mainosmateriaaleilla sekä inspiroi vastuullisuudellaan. Toteutukset ovat myös malliesimerkkejä hyvistä ulkomainoksista: ne ovat yksinkertaisia, rohkeita ja huomiota herättäviä. Houkuttelevat mainoskuvat saavat veden kielelle, ja raikkaan taustan ansiosta viesti on selkeästi esillä kiinnittäen huomion. 

Inspiroidu Kotipizzan kekseliäistä mainosviesteistä

Kotipizza-panorama

Kotipizza-panorama2

Kotipizza on hyödyntänyt myös hyperlokaaleja, paikan mukaan vaihtuvia mainosviestejä innovatiivisesti. Ohikulkijoita houkuteltiin pizzalle oivaltavin viestein useissa eri lokaatioissa, muun muassa Viiskulmassa ja Kauppatorin laidalla.

Tutustu caseen ja ihastu leikitteleviin, hyperlokaaleihin mainoksiin: 

lue case tästä


Digitaalinen maantiemedia Panorama on tuonut uskomattomia tuloksia


Kotipizza hyödyntää kotimaisen Sellforten rakentamaa ROMI-mallinnusta, joka mittaa markkinointi-investointien tuottoa. Mallin avulla Kotipizza on voinut tehostaa ja monipuolistaa markkinointiaan entisestään, ja panostukset eri medioihin määräytyvätkin juuri ROMI:n mukaan. Mallinnuksen myötä on voitu nähdä, mitkä mainosratkaisut sekä -viestit toimivat parhaiten, ja ulkomainonta on osoittautunut erinomaiseksi vaihtoehdoksi.

Erityisesti digitaalisen maantiemediamme, Panorama-verkoston ROI on yllättänyt upealla 2,9:n lukemallaan. Digitaalisen maantiemediamme etuna on sen laaja, valtakunnallinen tavoittavuus sekä mahdollisuus varioida viestejä esimerkiksi sijainnin tai ajan mukaan helposti.

”Kotipizza on todennut erityisen tehokkaaksi Clear Channelin teiden ja vilkkaiden kulkuväylien varrelle rakennetun digitaalisen Panorama-verkoston. Panorama-verkoston on todettu tavoittavan halutun kohderyhmän juuri oikeassa paikassa, oikeaan aikaan. Panorama-verkoston etuina on sen laaja tavoittavuus koko valtakunnassa, mutta sen avulla on mahdollista kohdentaa mainosviestejä myös paikallisella tasolla. Lisäksi digitaalisuus mahdollistaa sen, että mainosviestejä voidaan varioida aikaslotien kautta”, Johanna Kuosmanen kertoo.

Lue lisää digitaalisen ulkomainonnan hyödyistä:

DIGITAALISEN ULKOMAINONNAN MAHDOLLISUUDET

HERÄTÄ HUOMIO DIGITAALISILLA ULKOMAINOKSILLA

Ulkomainoskampanjat sopivat erityisesti brändiviestintään

Kotipizza on siirtynyt kampanjakohtaisesta tekemisestä kohti jatkuvaluonteista markkinointia. Se hyödyntää ratkaisuissaan sekä brändillisiä että taktisia viestejä, ja käytetyt mediakanavat vaihtelevat kulloisenkin tarkoituksen mukaan. Markkinointi on tärkeässä osassa Kotipizzan strategiaa, sillä sen avulla ohjataan vahvasti myyntiin ja myyntitavoitteisiin. Ulkomainoskampanjat sopivat erinomaisesti brändilliseen ja jatkuvaan näkyvyyteen. 

Brändin rakentaminen on tärkeää, sillä mielikuvat ovat lopulta ne, joiden perusteella ostopäätöksiä yleensä tehdään. Valitseeko kuluttaja sinun vai kilpailijan tuotteen? Tuleeko brändisi hänen mieleen spontaanisti? Onko hänellä vahva tunneside juuri sinun brändiisi? Kaikki tämä on kiinni brändin rakentamisesta. Brändin rakentamisessa tarvitaan pitkäjänteisyyttä ja kärsivällisyyttä, mutta lopulta saavutetut tulokset palkitsevat. 

Toistuvat viestit siellä, missä kohderyhmä tavoitetaan, auttavat brändin tunnettuuden ja brändimielikuvien rakentamisessa. Esimerkiksi Kotipizzan tapauksessa maantiemediamme: Panorama-, Jättitaulu- sekä Biglight-verkostomme ovat erinomaisia vaihtoehtoja, sillä Kotipizzan kohderyhmä tavoitetaan juuri teiden varsilta.

Uskotko, että sinulle sopisi maantiemediaverkostomme? Tutustu liikenneympäristö-tuotteisiin: Liikenneympäristö

Haluaisitko rakentaa brändiäsi vaikuttavasti suurilla premium-pinnoilla? Lue tutkimuksemme aiheesta:
lue lisää Brand Fame Uncovered -tutkimuksestamme

Etsitäänkö yhdessä sinulle sopiva ratkaisu?
TARJOUSPYYNTÖ

 

LÄHTEET
1. Kantar Mind. Ulkomainonnan mittaaminen ja tulokset 2018-2019.

Digitaalinen mainonta - lue asiakastarinoita

Bolt.Works herätti kohderyhmänsä huomion

Digitaalinen mainonta

Bolt.Works herätti kohderyhmänsä huomion

Bolt.Works kampanjoi näkyvästi Clear Channelin mainosverkostossa kevään ja kesän 2020 aikana...
Lue lisää
Ulkomainokset lisäsivät juureen leivottujen Pågen-leipien tunnettuutta

Digitaalinen mainonta

Ulkomainokset lisäsivät juureen leivottujen Pågen-leipien tunnettuutta

Pågenin kekseliäät ulkomainokset houkuttelivat herkullisen leivän pariin ja lisäsivät yrityksen...
Lue lisää
Aamu Säätiön dynaaminen kampanja pysäytti ohikulkijat lahjoittamaan

Digitaalinen mainonta

Aamu Säätiön dynaaminen kampanja pysäytti ohikulkijat lahjoittamaan

Aamu Suomen Lasten Syöpäsäätiön Poista tämä mainos -kampanja lasten syöpätutkimusten puolesta...
Lue lisää

Paikallisratkaisut - lue asiakastarinoita

Kotipizzan herkullinen Jättitaulu-kampanja houkutteli Kotzonen ääreen

Paikallisratkaisut

Kotipizzan herkullinen Jättitaulu-kampanja houkutteli Kotzonen ääreen

Kotipizza on toteuttanut herkullisen Jättitaulu-kampanjan jo useana kesänä peräkkäin. Kampanjan...
Lue lisää
Lidl täyttää katumainostaulut leivonnaisilla

Paikallisratkaisut

Lidl täyttää katumainostaulut leivonnaisilla

Lidlin paistotuotteet näkyivät luovalla tavalla Clear Channelin Adshel ja Pilari mainoslaitteissa....
Lue lisää
Kotipizza puhutteli hyperlokaaleilla viesteillä

Paikallisratkaisut

Kotipizza puhutteli hyperlokaaleilla viesteillä

Kesän aikana helsinkiläisiä ilahdutti Downtown Digital -näytöille sekä Rautatieaseman Grand Central...
Lue lisää

Tutkimus - lue asiakastarinoita

Estrella houkutteli herkuttelijat linssisipsien äärelle

Tutkimus

Estrella houkutteli herkuttelijat linssisipsien äärelle

Perunapohjaiset sipsit ovat meille arkipäivää, mutta Estrellan toteuttama ulkomainoskampanja...
Lue lisää

Liikenneympäristö - lue asiakastarinoita

Bolt.Worksin pitkäaikainen näkyvyys tuotti upeita tuloksia

Liikenneympäristö

Bolt.Worksin pitkäaikainen näkyvyys tuotti upeita tuloksia

Henkilöstövuokrausyritys Bolt.Works on kampanjoinut näyttävästi jo parin vuoden ajan Clear...
Lue lisää
Kotipizzan herkullinen Jättitaulu-kampanja houkutteli Kotzonen ääreen

Liikenneympäristö

Kotipizzan herkullinen Jättitaulu-kampanja houkutteli Kotzonen ääreen

Kotipizza on toteuttanut herkullisen Jättitaulu-kampanjan jo useana kesänä peräkkäin. Kampanjan...
Lue lisää
HelsinkiMissio – Yksinäisyys ei ole kaikille poikkeustila

Liikenneympäristö

HelsinkiMissio – Yksinäisyys ei ole kaikille poikkeustila

HelsinkiMission ajankohtainen ja koskettava Yksinäisyys ei ole kaikille poikkeustila -kampanja...
Lue lisää

Inspiraatio - lue asiakastarinoita

Ohjelmallisesti ostettu Moovyn kampanja saavutti autoilijat tehokkaasti

Inspiraatio

Ohjelmallisesti ostettu Moovyn kampanja saavutti autoilijat tehokkaasti

Finnparkin kampanja pysäköintisovellus Moovysta toteutettiin ulkomainonnan ohjelmallisen ostamisen...
Lue lisää
Pelastusarmeijan kampanja toteutettiin ohjelmallisen ostamisen avulla

Inspiraatio

Pelastusarmeijan kampanja toteutettiin ohjelmallisen ostamisen avulla

Pelastusarmeija uudisti perinteisen Joulupata-kampanjansa käyttämällä ohjelmallista ostamista...
Lue lisää
Terveystalon erikoistoteutus puhdisti arjen pöpölinkoja

Inspiraatio

Terveystalon erikoistoteutus puhdisti arjen pöpölinkoja

Terveystalo toteutti loka-marraskuun vaihteessa ennaltaehkäisevän mainoskampanjan Shopping Digital...
Lue lisää

Mainonnan toimivuus - lue asiakastarinoita

Taksi Helsingin ulkomainoskampanjat viestivät luotettavuudesta

Mainonnan toimivuus

Taksi Helsingin ulkomainoskampanjat viestivät luotettavuudesta

Taksi Helsinki on kääntänyt katseet puoleensa kaupungin vilinässä ja lentokentän hälinässä –...
Lue lisää
Lemonsoft tunnisti digitaalisen ulkomainonnan hyödyt

Mainonnan toimivuus

Lemonsoft tunnisti digitaalisen ulkomainonnan hyödyt

Digitaalisella ulkomainonnalla ihmisten tietoisuuteen − Lemonsoft Oy mainosti menestyksekkäästi...
Lue lisää
Kotipizzan herkullinen Jättitaulu-kampanja houkutteli Kotzonen ääreen

Mainonnan toimivuus

Kotipizzan herkullinen Jättitaulu-kampanja houkutteli Kotzonen ääreen

Kotipizza on toteuttanut herkullisen Jättitaulu-kampanjan jo useana kesänä peräkkäin. Kampanjan...
Lue lisää