Digitaalinen mainonta, Inspiraatio, Mainonnan toimivuus

Katu Ei Ole Koti -kampanja keräsi varoja kodittomille nuorille

Valveen suunnittelema Katu Ei Ole Koti -kampanja Sininauhasäätiölle keräsi varoja kodittomille nuorille. Toteutuksessa hyödynnettiin ulkomainonnan lisäksi näyttävää installaatiota, joka sisälsi 800 kenkäparia Kampin Narinkkatorilla. Kokonaisuus herätti voimakkaita tunteita, korosti kodittomien nuorten tilannetta ja kannusti yleisöä toimimaan.

 

Asiakas: Sininauhasäätiö

Kampanjan tavoite: kerätä lahjoituksia yksityishenkilöiltä ja yrityksiltä

Kohderyhmä: laaja yleisö/koko Suomi

Kampanjan ajankohta: 6.10.–8.10.2023


Katu Ei Ole Koti on Sininauhasäätiön varainhankinnankampanja, jonka tuotoilla autetaan kodittomia nuoria. Kampanjassa hyödynnettiin oivaltavasti ulkomainontaa, joka yhdistettiin vaikuttavaan toteutukseen Kampin Narinkkatorilla. Vaikka ulkomainonta kattoi koko Suomen, erityinen panostus sijoittui pääkaupunkiseudun näkyvyyteen, koska asunnottomuus on siellä yleisintä. 

 

"Ulkomainonta, erityisesti Clear Channelin ’The Wall’ tarjoaa meille erinomaisen keinon tavoittaa kampanjan kohderyhmä. The Wall yhdistettynä Katu Ei Ole Koti -kampanjan installaatioon Narinkkatorilla antaa mahdollisuuden kokonaisvaltaiseen näkyvyyteen siellä, missä tapahtuu",

kuvailee Jack Tarvajärvi Valveelta.

 

Koskettavaa symboliikkaa ja ohittamatonta näkyvyyttä

Viikonlopun ihmisvilinän pysäytti vaikuttava näky Kampin Narinkkatorilla:

800 kenkäparia, joista jokainen symboloi yhtä Suomessa olevaa koditonta nuorta. Tämä huomiota herättävä installaatio yhdistettynä Kampin ikoniseen 'The Wall' -pintaan, loi ajatuksia herättävän ja ohittamattoman yhdistelmän.

Tällaiset puhuttelevat kokonaisuudet eivät vain informoi ja tavoita suurta yleisöä, vaan myös jäävät mieleen, herättävät ajatuksia ja aktivoivat. Lisäksi ulkomainonta kohtaa ihmiset heidän arkielämässään häiritsemättä tai keskeyttämättä, minkä vuoksi he ovat vastaanottavaisia näkemälleen.

 

Ulkomainonnan voima piilee sen kyvyssä luoda yhteys reaalimaailmaan

Kampanjan pääviesti "Katu ei ole koti" pyrki välittämään Sininauhasäätiön tavoitteen tarjota jokaiselle asunnottomalle oma koti, jonne he voivat laskea päivän päätteeksi kengät eteiseen. Kengät ovat olennainen osa asunnottomien arkea, ja suomalaisessa kulttuurissa kenkien jättäminen eteiseen on kotiin saapumisen symboli. 

Koska ulkomainonta on suurta ja näyttävää, se jättää pysyvän muistijäljen katsojan mieleen. Siihen yhdistettynä vaikuttavat visuaaliset elementit tai symbolit, kuten kodittomien nuorten edustamat kengät, ovat erityisen tehokkaita.

 

Onnistunutta pro bono -näkyvyyttä tärkeälle teemalle

Olemassaolomme tarkoitus "A platform for Good" kiteytyy siihen, että haluamme olla muutakin kuin mediantarjoaja. Teemme pieniä ja suuria tekoja yhdessä kaupunkien ja mainostajien kanssa, joilla edistämme hyvinvointia yhteiskunnassamme. Siksi haluamme tarjota tämän kaltaisille tärkeille aiheille ilmaista medianäkyvyyttä.

"Olimme erityisen tyytyväisiä kampanjan näkyvyyteen ja siihen, miten se otettiin vastaan laajalti. Kampanjan alkuperäinen tavoite saavutettiin, mikä tekee meidät onnellisiksi.
 
Erityisesti koemme onnistuneemme mediamainonnan näkökulmasta luomalla kokonaisuuden, jossa hyödynsimme tapahtumaosaamistamme erinomaisesti ja vahvistimme viestiä DOOH-pinnoilla. Haluamme lopuksi antaa erityiskiitoksen Clear Channelille, joka lähti mukaan kampanjaan",
 
sanoo Jack Tarvajärvi.
 
 
Katso video toteutuksesta:
 

 

Digitaalinen mainonta - lue asiakastarinoita

Vallila ihastutti empaattisella #hatunnosto kampanjallaan

Digitaalinen mainonta

Vallila ihastutti empaattisella #hatunnosto kampanjallaan

Ulkomainonta valittiin mukaan Vallilan mainoskampanjaan, sillä sen avulla voidaan saada laaja...
Lue lisää
Etäisyyttä mittaava ulkomainoskampanja koitui menestyksekkääksi

Digitaalinen mainonta

Etäisyyttä mittaava ulkomainoskampanja koitui menestyksekkääksi

Helsinki on jo pullollaan monipuolista ravintolatarjontaa, mutta ravintoloitsijat Jarkko Myllymäki...
Lue lisää
Bolt.Works herätti kohderyhmänsä huomion

Digitaalinen mainonta

Bolt.Works herätti kohderyhmänsä huomion

Bolt.Works kampanjoi näkyvästi Clear Channelin mainosverkostossa kevään ja kesän 2020 aikana...
Lue lisää

Inspiraatio - lue asiakastarinoita

Hau-Hau Championin erikoistoteutus tarjosi koirille mahdollisuuden maistaa ruokaa ennen ostopäätöstä

Inspiraatio

Hau-Hau Championin erikoistoteutus tarjosi koirille mahdollisuuden maistaa ruokaa ennen ostopäätöstä

Hau-Hau Championin innovatiivinen erikoitustoteutus Helsingin Kauppakeskus Kampissa tarjosi...
Lue lisää
Mustin ja Mirrin kampanja puhui lemmikkien puolesta uudenvuodenaattona

Inspiraatio

Mustin ja Mirrin kampanja puhui lemmikkien puolesta uudenvuodenaattona

Mustin ja Mirrin puhutteleva erikoistoteutus herätti huomiota uudenvuodenaattona Musiikkitalon...
Lue lisää
Estrella houkutteli herkuttelijat linssisipsien äärelle

Inspiraatio

Estrella houkutteli herkuttelijat linssisipsien äärelle

Perunapohjaiset sipsit ovat meille arkipäivää, mutta Estrellan toteuttama ulkomainoskampanja...
Lue lisää

Mainonnan toimivuus - lue asiakastarinoita

Nesteen ja Sherpan kampanjan jokaisessa vaiheessa käytettiin tekoälyä

Mainonnan toimivuus

Nesteen ja Sherpan kampanjan jokaisessa vaiheessa käytettiin tekoälyä

Nesteen kampanja toteutettiin luova toimisto Sherpan kanssa alusta loppuun tekoälyä hyödyntäen....
Lue lisää
Software Saunan kampanja tavoitti tehokkaasti lentoasemalla

Mainonnan toimivuus

Software Saunan kampanja tavoitti tehokkaasti lentoasemalla

Software Sauna valitsi uniikin ja kohderyhmänsä tavoittavan lentoaseman ympäristön...
Lue lisää
Kotipizzan herkullinen Jättitaulu-kampanja houkutteli Kotzonen ääreen

Mainonnan toimivuus

Kotipizzan herkullinen Jättitaulu-kampanja houkutteli Kotzonen ääreen

Kotipizza on toteuttanut herkullisen Jättitaulu-kampanjan jo useana kesänä peräkkäin. Kampanjan...
Lue lisää