Digitaalinen mainonta, Staattinen mainonta, Paikallisratkaisut, Kaupunkiympäristö

Foodora houkutteli tamperelaisia tilausruuan pariin

Maaliskuussa 2020 Foodora houkutteli tamperelaisia tilausruuan pariin hyperlokaaleilla mainosviesteillä. Onnistunut kampanja kasvatti tehokkaasti sekä tilausten että asiakkaiden määrää. Clear Channel sai kiitosta myös hyvästä yhteistyöstä ja mainoskampanja haluttiinkin toteuttaa uudestaan vielä huhtikuussa.  

Asiakas: Foodora
Tavoite: Vahvistaa asemaa Tampereella ja tuoda kotiinkuljetetun ruoan nauttimisen lähemmäksi kuluttajan jokapäiväistä arkea.
Kampanja-aika: 2.-15.3.2020, toistokampanja tulossa 20.4.-3.5.2020

Foodora hyödynsi staattisia Adshel-pintojamme sekä digitaalisia Downtown Digital -näyttöjämme hyperlokaalissa kampanjassaan, jonka avulla yritys pyrki tuomaan kotiin kuljetetun ruoan lähemmäs kuluttajien jokapäiväistä arkea. Kampanjassa nostettiin esille paikallisten suosimia ravintoloita, joiden läheisyydessä mainostetut diilit houkuttelivat kokeilemaan tilausruokaa.

Paikallisuus nostaa tutkimusten mukaan selkeästi mainoksen huomioarvoa sekä katseluaikaa. Mainoslaitteissa pyörivän kampanjan visuaalinen ilme noudatti tuttua Foodoran kaavaa, mutta mainoksen viesti oli kohdennettu sijainnin perusteella. 

Ulkomainonta ohjaa kuluttajia palveluiden pariin

Digitalisaation myötä ruoan tilaamisesta kotiin on tullut helpompaa kuin koskaan. Vaikka itse tilaamisprosessi on siirtynyt yhä enemmän verkkoon, ulkomainonnalla on valtava merkitys kuluttajan tavoittamisessa ja ohjaamisessa palvelun tai tuotteen pariin. Ulkomainonta tehostaakin monia mediakanavia, mutta erityisen voimakkaan vaikutuksen sen on todettu tuovan juuri online-hakuihin (+54 %).1

"Ulkomainonnalla on merkittävä rooli näissä isommissa kokonaisuuksissa – näemme, että sillä on erityinen paikkansa brändin esiin tuomisella, mutta olemme huomanneet sen toimivan myös tällaisten taktisempien tavoitteiden saavuttamisessa", kertoo Campaign Specialist Emilia Kauppinen Delivery Hero Finland Oy:stä.


Useissa Tampereen mainospinnoissa näkynyt kampanja oli tärkeä osa suurempaa kokonaisuutta. Foodoran markkinointimixiin kuuluvat lisäksi muun muassa some-, display-, uutiskirje- ja TV-näkyvyys.

Onnistunut kampanja kasvatti sekä tilausten että uusien asiakkaiden määrää

Kampanja on osa Foodoran pidempiaikaista tavoitetta, jolla yritys pyrkii vahvistamaan asemaansa Tampereen alueella. Lyhyellä tähtäimellä mittarina on kampanjan aikaisten tilausten ja uusien asiakkaiden määrän lisääntyminen.

Lyhyempiaikaisten mittareiden osalta tavoitteeseen päästiin jo tilausten ja uusien asiakkaiden määrä kasvoi kampanjan aikana. Emilia Kauppinen kertoo, että on ollut ilo tehdä yhteistyötä Clear Channelin kanssa, ja mainoskampanja halutaankin toteuttaa uudestaan vielä huhtikuussa. 

Untitled-1

Ajankohtaisuudella ja paikkasidonnaisuudella parempia tuloksia

Ajankohtainen mainos lisää tutkitusti sitoutuneisuutta 32 % ja saa 20 % enemmän huomiota2. Oikeassa paikassa sijaitseva mainos puolestaan jättää yli puolet vahvemman muistijäljen mainoksen sanomasta ja lisää harkintaa 10 %3. Yhdistämällä nämä kaksi voit saavuttaa uskomattomia tuloksia.

Lue lisää digitaalisen ulkomainonnan hyödyistä:
HERÄTÄ HUOMIO DIGITAALISILLA ULKOMAINOKSILLA

Klassisen ja digitaalisen mainonnan yhdistäminen kasvattaa huomioarvoa

Sekä klassisella että digitaalisella mainonnalla on omat vahvuutensa. Yhdistämällä staattiset ja digitaaliset mainosratkaisuitamme voit näkyä kuluttajan koko ostopolun varrella ja pääset nauttimaan kummankin parhaista puolista. 

Myös tutkimus puhuu mainosmuotojen yhdistämisen puolesta. Iso-Britanniassa tehdyn kyselytutkimuksen4 mukaan mainoskampanjan huomioarvo kasvaa jopa 66 %, kun siinä hyödynnetään sekä klassista että digitaalista ulkomainontaa. Molemmat mainokset nähneillä vastaajilla oli myöskin 10 % voimakkaampi mielikuva mainostaneesta brändistä sekä he voisivat harkita brändin valitsemista todennäköisemmin kuin vastaajat, jotka olivat nähneet ainoastaan staattisen tai digitaalisen mainoksen.

HYÖDYNNÄ kattavaa VERKOSTOAMME

Downtown Digital vaikuttaa ja herättää huomiota katutasossa sekä kaupunkien vilkkaimmilla paikoilla. Tarjoamme paketteja erilaisiin tarpeisiin: esimerkiksi Downtown Digital – Metropolitan Total -verkostoon kuuluu huimat 285 näyttöä, jotka sijaitsevat keskeisillä sijainneilla Espoossa, Helsingissä, Hyvinkäällä, Järvenpäässä, Keravalla, Nurmijärvellä, Tuusulassa sekä Vantaalla tavoittaen lähes 30 miljoonaa kontaktia viikossa! Lisäksi valikoimaamme kuuluu muun muassa kaupunkikohtaiset sekä päivittäistavarakauppojen ja metrojen mukaan kohdennetut tuotepaketit.

Klassiset Adshelit palvelevat kaupungeissa näyttävinä brändinrakentajina sekä taktisen viestin viejinä. Rakenna ohittamatonta näkyvyyttä esimerkiksi Adshel – Metropolitan Cover -verkostollamme, joka sisältää 296 staattista näyttöä pääkaupunkiseudulla. Näytöt tavoittavat lähes 14 miljoonaa kontaktia viikossa ja niihin on mahdollista rakentaa erikoistoteutuksia.

Valitse valmiiksi kohdennettu tuotepaketti tai pyydä tarjous juuri sinun tarpeisiisi räätälöidystä ratkaisusta. Tutustu tuotteisiin tai ota yhteyttä ja kysy lisää!

KAUPUNKIYMPÄRISTÖ OTA YHTEYTTÄ

Tutustu artikkeliin: Miksi ja miten nyt kannattaa mainostaa?

  Untitled-2


LÄHTEET

1: Rapport. Standing on the Shoulders of Giants. 2019.  
2: Clear Channel Australia: The Context Effect (2016)

3: Posterscope: The Dynamic Difference (2013)

4: Clear Channel: Adshel Live  The Dynamic Difference (2016)

Digitaalinen mainonta - lue asiakastarinoita

Etäisyyttä mittaava ulkomainoskampanja koitui menestyksekkääksi

Digitaalinen mainonta

Etäisyyttä mittaava ulkomainoskampanja koitui menestyksekkääksi

Helsinki on jo pullollaan monipuolista ravintolatarjontaa, mutta ravintoloitsijat Jarkko Myllymäki...
Lue lisää
HelsinkiMissio – Yksinäisyys ei ole kaikille poikkeustila

Digitaalinen mainonta

HelsinkiMissio – Yksinäisyys ei ole kaikille poikkeustila

HelsinkiMission ajankohtainen ja koskettava Yksinäisyys ei ole kaikille poikkeustila -kampanja...
Lue lisää
Nelonen Media yllätti ohikulkijat dynaamisella kampanjalla

Digitaalinen mainonta

Nelonen Media yllätti ohikulkijat dynaamisella kampanjalla

Dynaamiset kampanjat jäävät takuulla mieleen, sillä ne erottuvat kekseliäisyydellään ja...
Lue lisää

Staattinen mainonta - lue asiakastarinoita

Estrella houkutteli herkuttelijat linssisipsien äärelle

Staattinen mainonta

Estrella houkutteli herkuttelijat linssisipsien äärelle

Perunapohjaiset sipsit ovat meille arkipäivää, mutta Estrellan toteuttama ulkomainoskampanja...
Lue lisää
PKST:n kampanja on kiinnittänyt autoilijoiden huomion jo vuosien ajan

Staattinen mainonta

PKST:n kampanja on kiinnittänyt autoilijoiden huomion jo vuosien ajan

Pohjois-Kymen Sähkötarvike Oy täyttää tänä vuonna 40 vuotta, ja päätti asettaa juhlavuodelleen...
Lue lisää
HelsinkiMissio – Yksinäisyys ei ole kaikille poikkeustila

Staattinen mainonta

HelsinkiMissio – Yksinäisyys ei ole kaikille poikkeustila

HelsinkiMission ajankohtainen ja koskettava Yksinäisyys ei ole kaikille poikkeustila -kampanja...
Lue lisää

Paikallisratkaisut - lue asiakastarinoita

Lidl täyttää katumainostaulut leivonnaisilla

Paikallisratkaisut

Lidl täyttää katumainostaulut leivonnaisilla

Lidlin paistotuotteet näkyivät luovalla tavalla Clear Channelin Adshel ja Pilari mainoslaitteissa....
Lue lisää
GoGolfin kampanja aktivoi golfaamaan myös talvella

Paikallisratkaisut

GoGolfin kampanja aktivoi golfaamaan myös talvella

GoGolf toteutti ulkomainoskampanjan loppuvuonna, joka keräsi runsaasti huomiota ja onnistui upeasti...
Lue lisää
Ainacomin dynaaminen kampanja toi suuren huomioarvon halutussa kohderyhmässä

Paikallisratkaisut

Ainacomin dynaaminen kampanja toi suuren huomioarvon halutussa kohderyhmässä

AinaCom toteutti dynaamisen kampanjan, jossa Ainacomin viesti päivittyi reaaliaikaisesti...
Lue lisää

Kaupunkiympäristö - lue asiakastarinoita

Helsingin Kaupunginteatteri hyödynsi pilari-mainoslaitetta kampanjassaan

Kaupunkiympäristö

Helsingin Kaupunginteatteri hyödynsi pilari-mainoslaitetta kampanjassaan

  Helsingin Kaupunginteatteri nosti uuden Kinky Boots-musikaalinsa ihmisten tietoisuuteen tuomalla...
Lue lisää
Unfold Finlayson herätti huomiota Tampereen katukuvassa

Kaupunkiympäristö

Unfold Finlayson herätti huomiota Tampereen katukuvassa

Unfold Finlaysonin seikkailumieltä ja arvoitusta herättävät ulkomainokset herättivät kaduilla...
Lue lisää
Lidl täyttää katumainostaulut leivonnaisilla

Kaupunkiympäristö

Lidl täyttää katumainostaulut leivonnaisilla

Lidlin paistotuotteet näkyivät luovalla tavalla Clear Channelin Adshel ja Pilari mainoslaitteissa....
Lue lisää