Lentoasemalla mainostaminen

Ratkaisuissamme näkyy Heartbeats

Hyödynnä lentoaseman ainutlaatuista mainosympäristöä täysin uudessa mittakaavassa. Datalähteisiin perustuvan Heartbeatsin avulla voit kohdentaa mainontasi ja toteuttaa entistäkin tehokkaampia kampanjoita.

 

Innovatiivisen Heartbeats-konseptimme myötä massamedian aikakausi vaihtuu uudenlaiseen, yksilöllistettyyn ulkomainontaan. Konsepti on suunniteltu mainonnan ja median ostajille helpottamaan sekä mainonnan ostamista että suunnittelua. Heartbeatsin avulla voimme profiloida lentomatkustajia paremmin ja kattavammin sekä tavoitamme myös kansainväliset matkustajat entistä tehokkaammin.

 

Tulevaisuudessa lentoasemamainontaa voi ostaa asiantuntijatiimiltä, joka kartoittaa mainonnan tarpeet, suunnittelee parhaan ratkaisun, havainnollistaa sen ja hinnoittelee kilpailukykyisesti budjettiin sopivaksi. Mainokset sopivat ympäristöön entistä paremmin ja ne koetaan relevanttina sekä hyödyllisenä osana lentoaseman palvelukokemusta. 

Lue lisää Heartbeats-konseptistamme

mainonnan mahdollisuudet

Rakenna brändiäsi ainutlaatuisessa ja korkealuokkaisessa ympäristössä, jossa brändisi kohdataan avoimin mielin aina uudestaan. Tavoita ostovoimainen yleisö kansainvälisistä kohderyhmistä B2B-päättäjiin. Toista viestiäsi läpi lentoaseman vahvistaaksesi kampanjaasi entisestään.

 

Lentoasema on erinomainen valinta silloin, kun haluat tavoittaa tehokkaasti kuluttajat ympäri Suomen tai kansainvälisesti hyödyntämällä vain yhtä mainosympäristöä. Lentoasemaratkaisujen hyödyntämistä kannattaakin harkita sekä sellaisenaan että osana muita kampanjoita. Monipuolisesta ympäristöstä löydät juuri tarpeisiisi sekä budjettiisi sopivat ratkaisut. 

Tavoita, muistuta ja rakenna top-of-mindia

Lentoasemalla kampanjasi tavoittaa valtavasti ostovoimaisia, aktiivisia kuluttajia jo lyhyessä ajassa. Lyhyestä kampanja-ajasta huolimatta saat mainoksellesi myös hyvän toiston: lentoasema ei ole ohikulkupaikka vaan viihtyisä tila, jossa vietetään keskimäärin 2 tuntia aikaa. Todennäköisesti kävijä kohtaakin mainoksesi monta kertaa vain muutaman tunnin sisällä, joten lyhytaikainen näkyvyys lentoasemalla on erinomainen keino muistuttaa ja inspiroida asiakasta sekä rakentaa top-of-mindia.

Vaikuta ympäristössä, jossa liikutaan positiivisin ja avoimin mielin

Lomamatkalle lähdetään hyvillä mielin ja silloin ollaan myös valmiita käyttämään tavanomaista enemmän rahaa. Mainoksesi nähdään positiivisessa mielentilassa ja se jää mieleen: 70 % matkustajista1 pitävät lentoasemaa hyvänä mainosympäristönä ja 50 % matkustajista1 muistaa spontaanisti lentoasemalla nähdyn mainoksen.

Tavoita mielenkiintoiset kohderyhmät

Lentoaseman asiakkaiden ostovoima on erinomainen ja lentoasemalla korostuvat muun muassa seuraavat kohderyhmät: korkeasti koulutetut, hyvätuloiset sekä päättävässä ja johtavassa asemassa olevat työntekijät. Suomalaiset lentomatkustajat ovat keskimääräistä kiinnostuneempia muun muassa kulttuurista, muodista, kauneudenhoidosta ja henkilökohtaisesta kehittymisestä sekä heillä on korostetusti enemmän sijoituksia, asunto-omistuksia ja vakuutuksia.2 Lentoasema on myös Suomen suurin B2B-mediaympäristö, joten se on ehdoton valinta yrityspäättäjiä tavoittelevalle mainostajalle. 

1) Clear Channel & ToinenPHD, Airport study in Finland 2013
2) Clear Channel Airport Audience Survey 2018 (Taloustutkimus)

Miten mainostaa lentoasemalla?

Lentoasemalla voit tehdä vaikutuksen kuluttajiin joko pitkä- tai lyhytaikaisella näkyvyydellä – oli valintasi kumpi tahansa, saat kampanjallesi erinomaisen tavoittavuuden. Lentoaseman mainosverkostoon kuuluu laaja valikoima erilaisia digitaalisia sekä staattisia mainosratkaisuita, jotka sopivat erilaisiin tarpeisiin.

 

Monet mainospinnat lentoasemalla ovat täysin uniikkeja, eikä sellaisia löydy mistään muualta. Viestisi voi olla esimerkiksi osa palvelukokemusta, se voi näkyä uniikeilla ja vaikuttavilla mainospinnoilla tai tavoittaa matkustajan läpi koko lentoaseman mainosverkostomme avulla.

Pitkäaikainen brändinäkyvyys lentoasemalla

Lentoasema on monipuolinen mediaympäristö, jossa brändit voivat kohdata kattavasti erilaisia sidosryhmiä. Lentoasema on mainosympäristönä poikkeuksellinen, sillä siellä myös pitkäaikaiset brändinrakennuskampanjat ovat perusteltuja ja tehokkaita. Lentoasemalla toteutettu kampanja tekee pitkäkestoisen vaikutuksen käytännössä lähes päivittäin vaihtuvaan uuteen yleisöön. Kampanja-ajan pidentäminen tuo suhteessa laajemman yleisön kampanjalle kuin muissa mediaympäristöissä ja pidempi näkyvyys takaa kampanjalle korkeamman toistotason.

 

Lentoasema on korkealuokkainen mainosympäristö, jossa sijaitsee paljon uniikkeja ja näyttäviä mainospintoja. Se onkin mitä otollisin mainosympäristö brändin rakentamiseen, sillä tutkimuksen1 mukaan isot premium-digipinnat rakentavat brändin mainetta. Tunnettujen ja ikonisten brändien myös suorastaan odotetaan olevan esillä näyttävillä mainospinnoilla.  Lue lisää »

 

Digitaalisen premium-mainonnan lisäksi voit rakentaa brändiäsi perinteisen tarinallisen näkyvyyden tai vuorovaikutuksen kautta. Esimerkiksi palvelubrändäykset ja kumppanuudet auttavat tuomaan brändisi lähelle kuluttajaa mainonnalla, joka on positiivinen ja mukavuutta lisäävä osa matkustajakokemusta. 

1) Cog Research, 2016)

 

Tutustu ratkaisuihin

Brand & fame -lokaatiot – Herätä huomio vaikuttavasti rakentaaksesi brändisi mainetta. Tutkimuksen* mukaan vaikuttavilla premium-pinnoilla mainostavat brändit näyttävät hyvältä, tekevät suuremman vaikutuksen ja kiinnittävät tehokkaammin huomion. Nämä haltuunottopinnat ovat yksittäisiä ja erittäin näyttäviä mainosratkaisuja.

*Cog Research, 2016

Palvelubrändäykset ja kumppanuudet – Syvennä bränditunnettuutta saaden myös taktista hyötyä. Palvelubrändäykset ja kumppanuudet ovat yksittäisiä konsepteja tai lokaatioita, kuten Family gaten brändäys tai Fortumin toteuttama latauspalvelu. Brändäykset ovat muistettavia toteutuksia, joiden avulla voit liittää brändiisi positiivisia mielikuvia. 

Verkostot – Kata koko lentoasema ja kerää massiivinen toisto viestillesi, joka huomataan aina uudestaan. Verkostot sopivat sekä taktiseen että brändilliseen mainontaan ja niiden avulla voi tavoittaa käytännössä kaikki lentomatkustajat tai kohdennetusti esimerkiksi Business Lounge -kävijät. Joissakin verkostoissa on mahdollista näyttää myös pidempiä mainoksia. 

Taktinen näkyvyys lentoasemalla

Taktinen mainonta lentoasemalla sopii brändeille, jotka haluavat tavoittaa tehokkaasti B2B-asiakkaat, kansainvälisen kohderyhmän tai Suomen ostovoimaisimmat kuluttajat.

 

Lomamatkalle lähdetään hyvillä mielin ja silloin ollaan myös valmiita käyttämään tavanomaista enemmän rahaa. Lentoasemalla vietetään keskimäärin 2 tuntia aikaa, jolloin myös mainoksesi kohdataan usein. Aikaa vietetään paljon myös ostosten parissa, joten mainonnan avulla voidaan ohjata ostokäyttäytymistä jo lentoasemalla. Myös sellaiset brändit, joiden tuotteita tai palveluita ei myydä heti lentoasemalla, hyötyvät lentoasemamainonnasta. Tämä johtuu ympäristön tarjoamista ainutlaatuisista mahdollisuuksista, uniikista yleisöstä sekä matkustajien positiivisesta mielentilasta.

 

Lentoaseman korkealuokkaiseen ympäristöön sekä tilanteeseen sopiva mainos on onnistuneen kampanjan salaisuus. Esimerkiksi Reima mainostaa kausituotteitaan elokuvan kaltaisilla, tyylikkäillä brändivideoilla, joissa tuotteet tuodaan kauniisti esille toiminnan kautta. Mainonta voi olla myös dynaamista, jolloin muuttuva kampanja on aina relevantti, ohjaa ostokäyttäytymistä ja parantaa asiakaskokemusta. Dynaaminen mainos voi muuttua esimerkiksi tietyn lennon myöhästyessä, jolloin mainos kehottaa lentoa odottavat kuluttajat viettämään aikaa kahvin ja pullan äärellä alennettuun hintaan. Digitaalisuuden tuomat edut ja mahdollisuudet kannattaakin ottaa huomioon mainontaa suunnitellessa. Lentoasemalla on jo toteutettu esimerkiksi äänimarkkinointia sisältävä kampanja.

 

Tutustu caseen »

Lue digitaalisen mainonnan hyödyistä »

 

Tutustu ratkaisuihin

The Gateway – Tämä vaikuttava Brand & Fame -pinta sopii pitkäaikaisen mainonnan lisäksi taktiseen mainontaan silloin, kun haluat tavoittaa kansainväliset matkustajat erittäin huomiota herättävästi. The Gateway -näytön avulla tavoitat suurimman osan Non-Schengen puolen vaihtomatkustajista. 

The High Street – Tämä vaikuttava Brand & Fame -pinta sopii pitkäaikaisen mainonnan lisäksi taktiseen mainontaan silloin, kun haluat tavoittaa matkustajat erittäin huomiota herättävästi. Kahdesta kulmanäytöstä koostuva The High Street sijaitsee yhdellä T2:n kiireisimmistä alueista kauppa- ja ravintola-alueen keskellä, aivan Schengen Business Loungen vieressä.

Verkostot – Kata koko lentoasema ja kerää massiivinen toisto viestillesi, joka huomataan aina uudestaan. Verkostot sopivat sekä taktiseen että brändilliseen mainontaan ja niiden avulla voi tavoittaa käytännössä kaikki lentomatkustajat tai kohdennetusti esimerkiksi Business Lounge -kävijät. Joissakin verkostoissa on mahdollista näyttää myös pidempiä mainoksia. 

Kohtaamiset eli promootiot

Promootiopaikat toimivat lentoasemalla erinomaisesti, sillä lentoa odottavilla matkustajilla on aikaa kulutettavana. Hyvä promootio houkuttelee sisällöllään asiakkaan luokseen ja laadukas esilläolo sekä kohtelias ja huomioiva käytös takaavat onnistuneen promootion. Voit suunnitella erilaisia toteutuksia, jotka aktivoivat ja yllättävät kuluttajia uniikissa ympäristössä tuoden brändisi lähelle asiakasta.

 

Tutkimuksen mukaan vuonna 2015 face-to-face -kohtaamisen tehokkuus asiakashankinnassa kasvoi 24 % aikaisempaan vuoteen verrattuna, ja se koettiin kolmanneksi tehokkaimmaksi keinoksi saada uusia asiakkaita1. Keskustelu kasvokkain on henkilökohtaisempaa, luotettavampaa ja ihmisläheisempää verrattuna esimerkiksi verkossa tapahtuvaan asiointiin. Näyttävät promootioratkaisut herättävät ohikulkijoiden huomion ja rohkaisevat vuorovaikutukseen brändisi tai sen edustajan kanssa.

 

Promootiopisteitä hyödyntämällä voidaan järjestää esimerkiksi tuotemaistatuksia ja -jakoja, erilaisia tapahtumia tai avata pop-up -myyntitiskejä. Vaikka tavanomaisetkin ratkaisut ovat tehokkaita, ei promootiotilanteen tarvitse noudattaa perinteistä kaavaa - toteutusmahdollisuuksissa vain mielikuvitus on rajanasi!

 

Vaikuttavan ja tehokkaan promootion toteuttaminen on helppoa myös pienemmällä budjetilla. Kattavasta valikoimastamme löydät varmasti budjettiisi sopivan promootioratkaisun. Jokainen promootiopaikkamme lentoasemalla tavoittaa merkittävän suuren yleisön ja kerää ohikulkijoiden huomion.

 

Tutustu promootiopaikkoihimme osoitteessa promootiopaikat.fi

1) DMA; ICM Research Customer Acquisition Barometer 2015 Report, page 15

 

Tutustu promootioihin

Keskeisimpien ja vilkkaimpien kulkureittien varrella sijaitsevat pääpromootiopaikat keräävät varmasti matkustajien huomion. Kuvan promootiopaikalla on mainostettu lukuisia tunnettuja ja korkealuokkaisia brändejä ja se sijaitsee näyttävällä paikalla T2:ssa lähellä ostopaikkoja tavoittaen valtavasti sekä kansainvälistä että kotimaista yleisöä.

Näyttävien pääpromootiopaikkojen lisäksi valikoimaamme kuuluu myös pienemmät promootiopaikat, kuten tämä 2,5 m2 -kokoinen, T2:n tapaamispaikan yhteydessä sijaitseva promootiopaikka.  Jokainen promootiopaikkamme lentoasemalla tavoittaa merkittävän suuren yleisön ja kerää ohikulkijoiden huomion ja kattavasta valikoimastamme löydät varmasti budjettiisi sopivan promootioratkaisun.

Lentoasema on erinomainen ympäristö elämyksellisille promootiototeutuksille, sillä ennen lentoa matkustajilla on aikaa kulutettavanaan ja he liikkuvat positiivisin sekä avoimin mielin. Hyvä promootio houkuttelee sisällöllään asiakkaan luokseen ja tarjoaa mielenkiintoista ajanvietettä tai apua matkan varrella. Laadukas esilläolo, matkustajan tilanteen huomioiva käytös sekä mielenkiintoinen sisältö takaavat onnistuneen promootion.

Tutustu tuotevalikoimaan

OTA YHTEYTTÄ