17.5.2021 | Media, B2B, Kohderyhmätieto/asiakasymmärrys, Mainonnan toimivuus, Kuluttajakäyttäytyminen

Usein kysyttyä ulkomainonnasta

Ulkomainonta on massamedia, joka sopii sekä brändimainostamiseen että taktisempiin kampanjoihin. Mainoslaitteiden sijainti tarjoaa luonnostaankin tehokkaan keinon kuluttajien tavoittamiseksi siellä, missä he liikkuvat ja tekevät ostoksia.

Ulkomainonta herättää usein paljon kysymyksiä etenkin uusien mainostajien keskuudessa. Tässä artikkelissa vastaamme mainostajien useimmin kysyttyihin kysymyksiin liittyen ulkomainonnan suunnitteluun, ostamiseen, tavoittavuuteen ja tehokkuuteen.

 

Finnkino_The Rex

Kuinka tavoitan kohdeyleisöni ulkomainonnan avulla?

Ulkomainontaverkostomme on kattava, joten valinnanvaraa mainosten sijainneille on valtavasti. Tyypillisesti ajateltuna, mitä paremmalla sijainnilla mainoksesi näkyy, sitä paremmin se tavoittaa halutun kohderyhmän. Ulkomainoskampanjan suunnittelussa tulee kuitenkin ottaa huomioon useita muitakin tärkeitä tekijöitä pohdittaessa täydellistä sijaintia mainoksille. Mainoslaitteidemme sijainteihin voit tutustua ratkaisut-sivullamme.

näkyvyys

Harkitessasi mainoksesi sijaintia, voit pohtia jotain potentiaalista mainosympäristöä, kuten esimerkiksi kauppakeskusta ja miettiä miltä mainoksesi tulisi siellä näyttämään. Mikäli haluat tavoittaa esimerkiksi jalankulkijat, niin voit sisällyttää mainokseesi enemmän tekstiä, sillä ihmisillä on enemmän aikaa sisäistää mainoksesi. Jos kuitenkin päätät sijoittaa mainoksesi vilkkaan autotien varrelle, on mainoksesta hyvä tehdä mahdollisimman selkeä ja helppolukuinen. Autoilijat ajavat mainoksesi ohi suurilla nopeuksilla, joten viestilläsi tulee olla välitön vaikutus, jonka ihmiset pystyvät nopeasti sisäistämään.

Demografiset tekijät

Oikean mainosympäristön valinnassa demografisilla tekijöillä on myös merkittävä vaikutus. Jos mainostat tuotetta, jonka kohderyhmänä on nuoret, niin kannattaa mainosympäristöksi valita esimerkiksi kauppakeskukset tai kaupunkien keskustat, sillä näillä sijainneilla nuoret todennäköisemmin liikkuvat. Mikäli sinulla ei ole käsitystä siitä, missä kohderyhmäsi tyypillisesti liikkuu niin ei hätää, meillä on. Audience Engine suunnittelutyökalumme mahdollistaa ulkomainoskampanjoiden laajamittaisen suunnittelun ja toteuttamisen siten, että lähtökohtana toimii mainostajan tavoittelema kohderyhmä. 

Audience Engine1

>> Tutustu Audience Engine suunnittelutyökaluumme

 

Miksi digitaalinen ulkomainonta?

Digitaalisen ulkomainonnan avulla luot lisää tehokkuutta kampanjallesi. Digitaalisen ulkomainonnan avulla voit hyödyntää liikkuvaa kuvaa korkealaatuisilla mainospinnoilla myös kodin ulkopuolella. Laitteet mahdollistavat myös ajankohdan tai paikan mukaan vaihtuvat mainokset ja vuorovaikutteiset sekä aktivoivat toteutukset.

Joustavuus

Perinteisessä ulkomainonnassa paikalleen asennettua mainosjulistetta on jälkikäteen todella haastavaa enää muokata, kun taas digitaalisessa mainonnassa pystymme muokkaamaan sisältöjä napin painalluksella. Tämä mahdollistaa esimerkiksi dynaamisen mainonnan. Dynaaminen mainos muuttuu reaaliaikaisesti jonkun etukäteen valitun tekijän mukaan. Näitä tekijöitä voivat olla esimerkiksi sijainti, vuorokaudenaika tai vaikkapa sää. Maailmalla on nähty jo mainoksia, jotka ovat päivittyneet esimerkiksi urheiluottelun tuloksen tai liikenneruuhkien mukaan

Digitaalisen ulkomainonnan joustavuuden ansiosta yrityksesi voi toteuttaa useita vaihtuvia mainoksia kohdennetusti eri tekijöiden mukaan.

Luovuus 

Digitaalinen ulkomainonta hyötyy suuresti erilaisista teknologian kehityksen mahdollistamista innovaatioista. Kasvojen- ja liikkeentunnistuksella tai esimerkiksi lisätyn todellisuuden (AR) avulla on mahdollista luoda upeita toteutuksia, jotka saavat ihmiset pysähtymään ja kiinnittämään mainokseen enemmän huomiota. Tutkimusten mukaan digitaalisiin mainoksiin kiinnitetään jopa kaksi kertaa enemmän huomiota ja animoitu sisältö kasvattaa mainoksen katselukertoja jopa 24% (1

Miten luon mainokseni?

Mikäli sinulla on jo idea siitä minkälaista mainosta olet ajatellut tai vastaavasti et tiedä yhtään mistä aloittaa, niin suosittelemme kääntymään ammattilaisen puoleen. Ammattimaisen suunnittelijan avulla varmistat sen, että mainoksestasi tulee juuri sellainen kuin haluat. Kannattaa myös kurkata suunnitteluohjeemme, johon olemme koonneet muutamia perusohjeita, jotka tulee ottaa huomioon ulkomainonnan suunnittelussa.

MITÄ TARKOITTAvat tunnusluvut VAC JA OTC?

VAC (Visibility Adjusted Contact) on Outdoor Impact -yleisönmittausjärjestelmän tuottama uusi, pitkälle jalostettu mediavaluutta, joka kertoo eri ulkomedioiden ja mediayhdistelmien todennetut katsekontaktit – eli sen, kuinka moni ulkomainosjulistetta katsoo havaitsemistutkimuksen (silmänliikekamera) mallinnuksen mukaan. VAC -lukua käytetään staattisten mainospintojen tavoittavuuksien ilmoittamisessa.

OTC (Opportunity to Contact) Ilmaisee, kuinka monella on ollut teoreettinen mahdollisuus katsekontaktiin. Ulkomainonta käyttää OTC-termiä selvennykseksi muiden medioiden (tv, lehdet ,radio) käyttämästä OTS/OTH -termeistä, joita käytetään kuvaamaan keskimääräistä toistoa. OTC

>>Tutustu mediasanastoon.

Mistä tiedän, että ulkomainonta toimii?

Ulkomainontaa hyödyntävät, niin paikalliset yrityksen kuin myös isot ja kansainväliset brändit. Me tiedämme ulkomainonnan tavoittavan valtavat ihmismassat päivittäin. Ulkomainonta vaikuttaa myös vahvasti ihmisten ostokäyttäytymiseen sekä mielikuvaan mainostavista brändeistä. Kokosimme muutaman kommentin asiakkailtamme ulkomainonnan tehokkuuteen liittyen:

”Kampanja toimi loistavasti. Tuote ja luova ratkaisumme yhdistettynä oikeaan mediaan toi selkeästi myyntiä ja piti Kotipizzan kuluttajien mielessä myös kesällä. Tuplasimme Kanakotzonen myynnin heinäkuussa edelliseen vuoteen verrattuna ja kuukauden ROI oli Sellforten mallinnuksen mukaan huikeat 5,98. Myös mainonnan tunnistaminen oli kehittynyt kuusi prosenttiyksikköä verrokkikuukaudesta” Rainer Lindqvist, Markkinointijohtaja @ Kotipizza

 

 

”Saavutimme tavoitteemme erinomaisesti eli laajan näkyvyyden sovituilla pinnoilla ja onnistuneella luovalla toteutuksella. Kuluttajien mielikuva brändistä ja mainonnasta oli positiivinen ja tehdyn tutkimuksen mukaan mainonta koettiin selkeäksi ja se selkeästi houkutteli kokeilemaan uutuustuotetta” Emma Vuorela, Markkinointipäällikkö @ Estrella

 

 

Käyttäisin ulkomainontaa jatkossakin, varsinkin sellaisten tuotteiden kohdalla, jotka haluan kerralla saattaa isomman yleisön tietoisuuteen. Yhteistyö Clear Channelin kanssa on ollut erittäin sujuvaa ja asiakaslähtöistä.Anna Wikholm, Markkinointivastaava @ Kolme kaveria

 

>> Lue lisää asiakastarinoitamme

Mitä tapahtuu kampanjan aikana ja sen jälkeen?

Kampanjasi alettua pidämme sinuun yhteyttä koko kampanjan ajan kampanjan sujuvuuden varmistamiseksi. Kampanjasi päätyttyä järjestämme yhteisen tapaamisen, jossa käymme läpi kampanjasi tärkeimmät tunnusluvut, kuten kampanjan tavoittavuuden sekä ROI:n. Sen jälkeen kun olemme käyneet läpi päättyneen kampanjan, pohdimme kuinka yrityksesi voisi jatkossakin hyödyntää ulkomainonnan ratkaisuja.

 

Paljonko ulkomainonta maksaa?

Ulkomainonnan hinta määräytyy kampanjan keston, toteutustavan ja -paikan mukaan. Ulkomainonnan hintaan vaikuttaa kampanjan toistot, peitto ja kontaktimäärä. Ulkomainontaa on mahdollista tehdä niin pienellä kuin suurellakin markkinointibudjetilla. Tärkeää on aluksi miettiä kampanjan tavoitteet ja sitä kautta lähteä rakentamaan parasta ulkomainonnan toteutustapaa. 

Asiantuntijamme auttavat kampanjasi suunnittelussa ja antavat tarjouksen markkinointibudjettisi huomioiden. Oli tavoitteenasi sitten kaupalliset tavoitteet, brändin rakentaminen, tunnettuuden kasvattaminen tai ulkomainonnan yhdistäminen muuhun mediamixiin, löytyy ratkaisuistamme varmasti sopiva tuote kampanjatoteutuksellesi ja markkinointibudjetillesi. 

>>Tutustu ratkaisuihin

 

 

Ota meihin yhteyttä ja luodaan yhdessä vuoden tehokkain mainoskampanja!

OTA YHTEYTTÄ  


Lähde: CACI, insite, 2017 + EPOS Studies, 20/14/15. 

 

Jaa sisältö: