Digitaalinen mainonta, Yhteistyö, Inspiraatio, Vastuullisuus

HelsinkiMission kohdennettu kampanja puhutteli yksinäisyydestä mykistävästi

HelsinkiMission Jotta vastassa olisi ihminen -varainhankintakampanjassa hyödynnettiin innovatiivista lähestymistapaa yksinäisyyden vastaisessa taistelussa yhteistyössä mainostoimisto United Imaginationsin, Kantarin ja Havas Finlandin kanssa. Onnistunut toteutus perustui ulkomainonnan kohdentamiseen nerokkaalla, täysin uudella tavalla.

 

Asiakas: HelsinkiMissio

Kampanjan tavoite: Kerätä varoja yksinäisyyden vastaiseen työhön sekä viestiä tarjolla olevasta avusta ja vapaaehtoistyön mahdollisuuksista

Kohderyhmä: Lahjoittajat, vapaaehtoiset ja yksinäisyyttä kokevat ihmiset, joiden lisäksi haluttiin lisätä tietoisuutta yksinäisyyden haasteista suurelle yleisölle.

Mainospinnat: Downtown Digital

Kampanjan ajankohta: Elo-syyskuu 2023

 

Yksinäisyys on kasvava yhteiskunnallinen ongelma, jolla on vakavia vaikutuksia ihmisten terveyteen sekä hyvinvointiin, ja sitä koetaan iästä, asemasta ja asuinpaikasta riippumatta. Yksinäisyyden tunne aiheuttaa kipua samoilla aivoalueilla kuin fyysinen kipu. 

Jotta vastassa olisi ihminen -kampanja toi ajankohtaista tietoa yksinäisyydestä katukuvaan, jotta kasvavat yksinäisyyden kokemukset saavat näkyvyyttä ihmisten arjessa. Kampanjan tavoitteena oli kerätä varoja yksinäisyyden vastaiseen työhön sekä tuoda näkyväksi tarjolla olevaa apua ja vapaaehtoistyön mahdollisuuksia yksinäisyyden vähentämiseksi. Kampanja sisälsi erilaisia viestejä näiden teemojen pohjalta. Katso ne tästä

 

Dataohjautuva kampanja mahdollisti kohdennetut viestit

Kampanja pohjautui nerokkaaseen tapaan kohdentaa ulkomainontaa, mikä johti vaikuttavaan ja puhuttelevaan kokonaisuuteen – inspiraation lähteenä toimi Clear Channel Ruotsin reaaliaikainen Metro Meditation -kampanja. Datan älykäs hyödyntäminen mahdollisti eri alueille kohdennetut viestit, kuten "Äskettäin 104 ihmistä täällä Myyrmäessä etsi verkosta apua yksinäisyyteen." 

Tiedot yksinäisyyden hakumääristä perustuivat Googlen tarjoamaan hakukonedataan. Datan keräämisessä käytettiin eniten haettuja, yksinäisyyteen liittyviä termejä, kuten ”mistä löydän ystävän”, ”yksinäinen äiti”, ”yksinäisyys aikuisena”, ”yksinäisyys parisuhteessa”, ”yksinäinen vanhus”, ”teinillä ei ole kavereita”. Kaupunginosien hakumäärien selvittämiseksi kohdennettiin hakusanamainontaa postinumerokohtaisesti.

Ulkomainonta kohdennettiin niille alueille, joissa Kantarin analysoiman datan perusteella erityisesti koetaan yksinäisyyttä. Tätä varten Kantar analysoi yksinäisyyttä kuvaavat muuttujat HelsinkiMission Suomalaisten yksinäisyys -kyselystä sekä Kantarin omasta laajemmasta aineistosta.

 Lue lisää ulkomainonnan kohdentamisesta » 

 

Tulokset puhuvat puolestaan

"Ulkomainonta mahdollisti sen, että yksinäisyyden ongelma ja tarjolla oleva apu saatiin näkyväksi reaaliajassa tuomalla paikallista tietoa sinne, missä ihmiset liikkuvat ja asuvat. Samalla viestimme mahdollisuudesta auttaa lahjoittamalla tai vapaaehtoisena", kertoo HelsinkiMission Viestintä- ja varainhankintajohtaja Hanna Koskenkangas.

Kampanja lisäsi HelsinkiMission näkyvyyttä ja verkkosivukäyntejä sekä toi mukanaan uusia lahjoittajia ja vapaaehtoisia. Tämä on oiva esimerkki ulkomainonnan ja sen kohdentamisen voimasta sekä roolista yhteiskunnallisesti merkittävien teemojen esiin tuomisessa.

 

Arvokas pro bono -yhteistyö merkittävän aiheen puolesta

Antoisa ja molemmin puolin onnistunut yhteistyömme HelsinkiMission kanssa on kestänyt jo reilusti yli kymmenen vuotta. Olemassaolomme tarkoitus kiteytyy siihen, että haluamme olla muutakin kuin mediantarjoaja. Palvelemme yhteiskuntaa ja kaupunkeja vastuullisesti ja teemme pieniä ja suuria tekoja yhdessä kaupunkien ja mainostajien kanssa, joilla edistämme hyvinvointia yhteiskunnassamme ja kaupunkilaisten keskuudessa. Siksi haluamme tarjota tämän kaltaisille tärkeille aiheille medianäkyvyyttä.

"Olemme erittäin iloisia vaikuttavasta yhteistyöstämme Clear Channelin kanssa. Yhteistyömme avulla olemme saaneet työllemme laajaa näkyvyyttä ja tunnettavuutta brändillemme. Ulkomainoskampanjat ovat tuoneet lisää lahjoittajia ja vapaaehtoisia mukaan työhömme. Niiden merkitys on korvaamaton työmme jatkuvuuden varmistamiseksi", jatkaa Hanna Koskenkangas.

 

Katso video:

 

Digitaalinen mainonta - lue asiakastarinoita

Ulkomainokset lisäsivät juureen leivottujen Pågen-leipien tunnettuutta

Digitaalinen mainonta

Ulkomainokset lisäsivät juureen leivottujen Pågen-leipien tunnettuutta

Pågenin kekseliäät ulkomainokset houkuttelivat herkullisen leivän pariin ja lisäsivät yrityksen...
Lue lisää
Lumoral esittäytyi näyttävästi vaikuttavalla ulkomainoskampanjalla

Digitaalinen mainonta

Lumoral esittäytyi näyttävästi vaikuttavalla ulkomainoskampanjalla

Koite Health Oy:n uusi innovaatio Lumoral esiteltiin yleisölle Helsingin ydinkeskustan näyttävillä...
Lue lisää
L'Oréal lanseerasi ripsivärinsä näyttävästi lisäulottuvuuden voimin

Digitaalinen mainonta

L'Oréal lanseerasi ripsivärinsä näyttävästi lisäulottuvuuden voimin

L'Oréalin uutuustuote Telescopic Lift lanseerattiin näyttävästi kauppakeskusympäristössä....
Lue lisää

Yhteistyö - lue asiakastarinoita

#syöulkona-kampanja valloitti pääkaupunkiseudun katukuvassa kesällä

Yhteistyö

#syöulkona-kampanja valloitti pääkaupunkiseudun katukuvassa kesällä

#syöulkona-kampanjassa oli mukana yli 200 ravintolaa omalla mainoksellaan. Suuren suosion...
Lue lisää
Vuoden jaetuin ulkomainos – #myhelsinkiairport

Yhteistyö

Vuoden jaetuin ulkomainos – #myhelsinkiairport

Finavia toteutti yhdessä TWBA\Helsingin ja Clear Channelin kanssa luovan kampanjan, josta syntyi...
Lue lisää
World Vision - miltä tuntuu, kun et ymmärrä lukemaasi tekstiä?

Yhteistyö

World Vision - miltä tuntuu, kun et ymmärrä lukemaasi tekstiä?

World Visionin kampanja näkyi Helsingin katukuvassa ja sosiaalisessa mediassa huhtikuussa 2021....
Lue lisää

Inspiraatio - lue asiakastarinoita

Uusi teknologia tukemassa Polarin onnistunutta kampanjaa

Inspiraatio

Uusi teknologia tukemassa Polarin onnistunutta kampanjaa

Polar lähti rohkeasti toteuttamaan ulkomainonnan avulla uusien tuotteiden lanseerauksia ja...
Lue lisää
Kauppakeskus Kaari hyödynsi Audience Engine -työkaluamme kampanjansa suunnittelussa

Inspiraatio

Kauppakeskus Kaari hyödynsi Audience Engine -työkaluamme kampanjansa suunnittelussa

Kauppakeskus Kaaren joulukampanja sai lisäpotkua, kun ulkomainoskampanjan suunnittelussa ja...
Lue lisää
Lux Helsingin valoteos elävöittää katukuvaa Musiikkitalon seinällä

Inspiraatio

Lux Helsingin valoteos elävöittää katukuvaa Musiikkitalon seinällä

Valotaidefestivaali Lux Helsingin aikaan Musiikkitalon seinää koristaa SPECTRUM, tekoälypohjainen...
Lue lisää

Vastuullisuus - lue asiakastarinoita

Aamu Säätiön dynaaminen kampanja pysäytti ohikulkijat lahjoittamaan

Vastuullisuus

Aamu Säätiön dynaaminen kampanja pysäytti ohikulkijat lahjoittamaan

Aamu Suomen Lasten Syöpäsäätiön Poista tämä mainos -kampanja lasten syöpätutkimusten puolesta...
Lue lisää
#syöulkona-kampanja valloitti pääkaupunkiseudun katukuvassa kesällä

Vastuullisuus

#syöulkona-kampanja valloitti pääkaupunkiseudun katukuvassa kesällä

#syöulkona-kampanjassa oli mukana yli 200 ravintolaa omalla mainoksellaan. Suuren suosion...
Lue lisää
Telia kutsui yritykset tukemaan pienyrittäjiä

Vastuullisuus

Telia kutsui yritykset tukemaan pienyrittäjiä

Maalis-huhtikuun 2020 vaihteessa olimme mukana tukemassa Telian #yhdessä-kampanjaa, jossa haluttiin...
Lue lisää