Digitaalinen mainonta, Yhteistyö, Inspiraatio, Vastuullisuus

HelsinkiMission kohdennettu kampanja puhutteli yksinäisyydestä mykistävästi

HelsinkiMission Jotta vastassa olisi ihminen -varainhankintakampanjassa hyödynnettiin innovatiivista lähestymistapaa yksinäisyyden vastaisessa taistelussa yhteistyössä mainostoimisto United Imaginationsin, Kantarin ja Havas Finlandin kanssa. Onnistunut toteutus perustui ulkomainonnan kohdentamiseen nerokkaalla, täysin uudella tavalla.

 

Asiakas: HelsinkiMissio

Kampanjan tavoite: Kerätä varoja yksinäisyyden vastaiseen työhön sekä viestiä tarjolla olevasta avusta ja vapaaehtoistyön mahdollisuuksista

Kohderyhmä: Lahjoittajat, vapaaehtoiset ja yksinäisyyttä kokevat ihmiset, joiden lisäksi haluttiin lisätä tietoisuutta yksinäisyyden haasteista suurelle yleisölle.

Mainospinnat: Downtown Digital

Kampanjan ajankohta: Elo-syyskuu 2023

 

Yksinäisyys on kasvava yhteiskunnallinen ongelma, jolla on vakavia vaikutuksia ihmisten terveyteen sekä hyvinvointiin, ja sitä koetaan iästä, asemasta ja asuinpaikasta riippumatta. Yksinäisyyden tunne aiheuttaa kipua samoilla aivoalueilla kuin fyysinen kipu. 

Jotta vastassa olisi ihminen -kampanja toi ajankohtaista tietoa yksinäisyydestä katukuvaan, jotta kasvavat yksinäisyyden kokemukset saavat näkyvyyttä ihmisten arjessa. Kampanjan tavoitteena oli kerätä varoja yksinäisyyden vastaiseen työhön sekä tuoda näkyväksi tarjolla olevaa apua ja vapaaehtoistyön mahdollisuuksia yksinäisyyden vähentämiseksi. Kampanja sisälsi erilaisia viestejä näiden teemojen pohjalta.

 

Dataohjautuva kampanja mahdollisti kohdennetut viestit

Kampanja pohjautui nerokkaaseen tapaan kohdentaa ulkomainontaa, mikä johti vaikuttavaan ja puhuttelevaan kokonaisuuteen. Datan älykäs hyödyntäminen mahdollisti eri alueille kohdennetut viestit, kuten "Äskettäin 104 ihmistä täällä Myyrmäessä etsi verkosta apua yksinäisyyteen." 

Tiedot yksinäisyyden hakumääristä perustuivat Googlen tarjoamaan hakukonedataan. Datan keräämisessä käytettiin eniten haettuja, yksinäisyyteen liittyviä termejä, kuten ”mistä löydän ystävän”, ”yksinäinen äiti”, ”yksinäisyys aikuisena”, ”yksinäisyys parisuhteessa”, ”yksinäinen vanhus”, ”teinillä ei ole kavereita”. Kaupunginosien hakumäärien selvittämiseksi kohdennettiin hakusanamainontaa postinumerokohtaisesti.

Ulkomainonta kohdennettiin niille alueille, joissa Kantarin analysoiman datan perusteella erityisesti koetaan yksinäisyyttä. Tätä varten Kantar analysoi yksinäisyyttä kuvaavat muuttujat HelsinkiMission Suomalaisten yksinäisyys -kyselystä sekä Kantarin omasta laajemmasta aineistosta.

 

Tulokset puhuvat puolestaan

"Ulkomainonta mahdollisti sen, että yksinäisyyden ongelma ja tarjolla oleva apu saatiin näkyväksi reaaliajassa tuomalla paikallista tietoa sinne, missä ihmiset liikkuvat ja asuvat. Samalla viestimme mahdollisuudesta auttaa lahjoittamalla tai vapaaehtoisena", kertoo HelsinkiMission Viestintä- ja varainhankintajohtaja Hanna Koskenkangas.

Kampanja lisäsi HelsinkiMission näkyvyyttä ja verkkosivukäyntejä sekä toi mukanaan uusia lahjoittajia ja vapaaehtoisia. Tämä on oiva esimerkki ulkomainonnan ja sen kohdentamisen voimasta sekä roolista yhteiskunnallisesti merkittävien teemojen esiin tuomisessa.

 

Arvokas pro bono -yhteistyö merkittävän aiheen puolesta

Antoisa ja molemmin puolin onnistunut yhteistyömme HelsinkiMission kanssa on kestänyt jo reilusti yli kymmenen vuotta. Olemassaolomme tarkoitus kiteytyy siihen, että haluamme olla muutakin kuin mediantarjoaja. Palvelemme yhteiskuntaa ja kaupunkeja vastuullisesti ja teemme pieniä ja suuria tekoja yhdessä kaupunkien ja mainostajien kanssa, joilla edistämme hyvinvointia yhteiskunnassamme ja kaupunkilaisten keskuudessa. Siksi haluamme tarjota tämän kaltaisille tärkeille aiheille medianäkyvyyttä.

"Olemme erittäin iloisia vaikuttavasta yhteistyöstämme Bauer Media Outdoorin kanssa. Yhteistyömme avulla olemme saaneet työllemme laajaa näkyvyyttä ja tunnettavuutta brändillemme. Ulkomainoskampanjat ovat tuoneet lisää lahjoittajia ja vapaaehtoisia mukaan työhömme. Niiden merkitys on korvaamaton työmme jatkuvuuden varmistamiseksi", jatkaa Hanna Koskenkangas.

 

Digitaalinen mainonta - lue asiakastarinoita

Mustin ja Mirrin kampanja puhui lemmikkien puolesta uudenvuodenaattona

Digitaalinen mainonta

Mustin ja Mirrin kampanja puhui lemmikkien puolesta uudenvuodenaattona

Mustin ja Mirrin puhutteleva erikoistoteutus herätti huomiota uudenvuodenaattona Musiikkitalon...
Lue lisää
Oddlygood® brändin 3D-kampanja rakentui katseen vangitsevista elementeistä

Digitaalinen mainonta

Oddlygood® brändin 3D-kampanja rakentui katseen vangitsevista elementeistä

Oddlygood® brändin värikäs ja houkutteleva 3D-ulkomainoskampanja lisäsi ostointoa kohderyhmässään....
Lue lisää
Valio Oltermanni muistutti liikenneturvasta näyttävästi

Digitaalinen mainonta

Valio Oltermanni muistutti liikenneturvasta näyttävästi

Valio Oltermanni halusi tehostaa liikenneturvallisuuskampanjaansa mahdollisimman vaikuttavasti,...
Lue lisää

Yhteistyö - lue asiakastarinoita

Inspiraatio - lue asiakastarinoita

Nesteen ja Sherpan kampanjan jokaisessa vaiheessa käytettiin tekoälyä

Inspiraatio

Nesteen ja Sherpan kampanjan jokaisessa vaiheessa käytettiin tekoälyä

Nesteen kampanja toteutettiin luova toimisto Sherpan kanssa alusta loppuun tekoälyä hyödyntäen....
Lue lisää
Ohjelmallisesti ostettu Moovyn kampanja saavutti autoilijat tehokkaasti

Inspiraatio

Ohjelmallisesti ostettu Moovyn kampanja saavutti autoilijat tehokkaasti

Finnparkin kampanja pysäköintisovellus Moovysta toteutettiin ulkomainonnan ohjelmallisen ostamisen...
Lue lisää
Rabblen ulkomainonta suurilla mainospinnoilla vauhditti käyttäjämäärien kasvua

Inspiraatio

Rabblen ulkomainonta suurilla mainospinnoilla vauhditti käyttäjämäärien kasvua

Kun halutaan tehdä vaikutus nopeasti sekä pysäyttää katse, huomiota herättävät sekä valtavat...
Lue lisää

Vastuullisuus - lue asiakastarinoita

Aamu Säätiön dynaaminen kampanja pysäytti ohikulkijat lahjoittamaan

Vastuullisuus

Aamu Säätiön dynaaminen kampanja pysäytti ohikulkijat lahjoittamaan

Aamu Suomen Lasten Syöpäsäätiön Poista tämä mainos -kampanja lasten syöpätutkimusten puolesta...
Lue lisää