Liikenneympäristö, Kaupunkiympäristö, Inspiraatio, Mainonnan toimivuus

Nesteen ja Sherpan kampanjan jokaisessa vaiheessa käytettiin tekoälyä

Nesteen kampanja toteutettiin luova toimisto Sherpan kanssa alusta loppuun tekoälyä hyödyntäen. Tekoälylle haluttiin antaa avoimesti mahdollisuus sopimuksesta visuaaliseen toteutukseen asti. Ulkomainonta oli kampanjassa suuressa roolissa – lue lisää innovatiivisesta toteutuksesta!

Asiakas: Neste

Kampanja-aika: 9.2.2023–19.2.2023

Mainosympäristö: Downtown Digital ja Panorama Metropolitan

Kampanjan tavoite: Saada autoilijat lataamaan Neste-äppi eli Nesteen mobiilisovellus

Pääviesti: "Lataa äppi, säästä 5 senttiä litralta"

 

Nesteen taktisessa kampanjassa käytettiin tekoälyä prosessin aivan jokaisessa vaiheessa. Neste-äppiä mainostavalla kampanjalla haluttiin tavoittaa autoilijat, joten tienvarsien mainospinnat ja ydinkeskustan ratkaisut olivat tähän luonteva valinta myös tekoälyn mielestä. 

Kampanjassa hyödynnettiin ulkomainonnan lisäksi sosiaalista mediaa ja Display-mainontaa mobiilissa. Ulkomainontaan sopiva ilme saatiin luotua nopeasti ja kustannustehokkaasti. 

 

Mahdollisuus tekoälylle ennakkoluulottomasti 

"Idea tuli luovasta toimistosta Sherpasta. Keskustelu tekoälystä käy parhaillaan kiivaana ja Sherpasta ehdotettiin, että annetaan sille mahdollisuus ja tehdään koko kampanja tekoälyllä sopimuksesta tulosten analysointiin asti. Halusimme testata tekoälyn vahvuudet ja heikkoudet sekä oppia yhdessä, miten sitä voi käytännössä hyödyntää.Olen kannustanut omaa porukkaa kokeilemaan alusta asti, joten tällainen kokeilu sopii hyvin meidän tapaamme tehdä asioita: Haluamme koko ajan etsiä uusia mahdollisuuksia ja ratkaisuja ja tarvittaessa myös ajatella ja toimia nopeasti", kommentoi Mika Hyötyläinen, Vice President, Marketing Communications, Data & Digital, Marketing and Services, Neste.

 

Tekoäly ei suinkaan ole uusi keksintö, ja sitä on hyödynnetty mainonnassa jo aikaisemminkin. Tekoäly on ottanut suuria kehitysaskeleita viime vuosina, ja sen käyttö on yleistynyt markkinoinnissa. Näin laajaa ulottuvuutta tekoälyn käsiin ei ole kuitenkaan aikaisemmin annettu.

 

"Tietääksemme tämä on ensimmäinen kampanja maailmassa, jossa on käytetty tekoälyä jokaisessa vaiheessa", toteaa Mika Hyötyläinen, Vice President, Marketing Communications, Data & Digital, Marketing and Services, Neste.

 

Kampanjassa oli käytössä eri vaiheissa eri tekoälyohjelmia: yhteistyösopimus Docuella, mediasuunnitelma ja copyt ChatGPT:llä, ilme Midjourneylla ja viimeistely Topaz gigapixel AI:lla. ChatGPT reagoi ulkomainonnasta käytyyn keskusteluun muun muassa näin:

"Ulkomainonta voi olla erittäin näkyvä ja tehokas tapa tavoittaa suuren yleisön. Tienvarsimainokset ja ohjelmallinen display-mainonta ovat tehokkaita tapoja tavoittaa autoilijat ja tarjota heille tietoa huoltamoketjun uudesta sovelluksesta."

 

Ihmisen tekemää työtä tekoäly ei korvaa

Ihmisen tekemää työtä ja asiantuntemusta teköäly ei kuitenkaan korvaa. Tunneälyllisiä viestejä ja luovia ratkaisuja syntyy vain ihmisen inhimillisyyden ja empatian avulla. ChatGPT sisältää valtavasti tietoa, mutta vastaukset ovat hyvin pinnallisia, geneerisiä ja jopa virheellisiä. Ilman asiantuntemusta niihin ei voi siis täysin luottaa.

 

Katso video:

HubSpot Video

 

 

 

Liikenneympäristö - lue asiakastarinoita

Kotipizzan herkullinen Jättitaulu-kampanja houkutteli Kotzonen ääreen

Liikenneympäristö

Kotipizzan herkullinen Jättitaulu-kampanja houkutteli Kotzonen ääreen

Kotipizza on toteuttanut herkullisen Jättitaulu-kampanjan jo useana kesänä peräkkäin. Kampanjan...
Lue lisää
Bolt.Works herätti kohderyhmänsä huomion

Liikenneympäristö

Bolt.Works herätti kohderyhmänsä huomion

Bolt.Works kampanjoi näkyvästi Clear Channelin mainosverkostossa kevään ja kesän 2020 aikana...
Lue lisää
Kotipizza tunnistaa ulkomainonnan roolin yhä tarkemmin

Liikenneympäristö

Kotipizza tunnistaa ulkomainonnan roolin yhä tarkemmin

Kotipizzalla otettiin käyttöön mainonnnan ROI:ta mittaava työkalu, jolla todennettiin jo aiemmin...
Lue lisää

Kaupunkiympäristö - lue asiakastarinoita

Lidl täyttää katumainostaulut leivonnaisilla

Kaupunkiympäristö

Lidl täyttää katumainostaulut leivonnaisilla

Lidlin paistotuotteet näkyivät luovalla tavalla Clear Channelin Adshel ja Pilari mainoslaitteissa....
Lue lisää
SF FILM ILAHDUTTI INTERAKTIIVISELLA KAMPANJATOTEUTUKSELLA

Kaupunkiympäristö

SF FILM ILAHDUTTI INTERAKTIIVISELLA KAMPANJATOTEUTUKSELLA

SF Film toi digitaaliset värityskuvat Kauppakeskus Kampin kävijöiden kokeiltavaksi Late Lammas:...
Lue lisää
Aamu Säätiön dynaaminen kampanja pysäytti ohikulkijat lahjoittamaan

Kaupunkiympäristö

Aamu Säätiön dynaaminen kampanja pysäytti ohikulkijat lahjoittamaan

Aamu Suomen Lasten Syöpäsäätiön Poista tämä mainos -kampanja lasten syöpätutkimusten puolesta...
Lue lisää

Inspiraatio - lue asiakastarinoita

Etäisyyttä mittaava ulkomainoskampanja koitui menestyksekkääksi

Inspiraatio

Etäisyyttä mittaava ulkomainoskampanja koitui menestyksekkääksi

Helsinki on jo pullollaan monipuolista ravintolatarjontaa, mutta ravintoloitsijat Jarkko Myllymäki...
Lue lisää
L'Oréal lanseerasi uutuustuotteen hyödyntäen realistista 3D-toteutusta

Inspiraatio

L'Oréal lanseerasi uutuustuotteen hyödyntäen realistista 3D-toteutusta

L'Oréalin uutuustuote Revitalift Clinical Vitamin C Serum lanseerattiin upealla 3D-toteutuksella....
Lue lisää
Lemonsoft tunnisti digitaalisen ulkomainonnan hyödyt

Inspiraatio

Lemonsoft tunnisti digitaalisen ulkomainonnan hyödyt

Digitaalisella ulkomainonnalla ihmisten tietoisuuteen − Lemonsoft Oy mainosti menestyksekkäästi...
Lue lisää

Mainonnan toimivuus - lue asiakastarinoita

Bolt.Worksin pitkäaikainen näkyvyys tuotti upeita tuloksia

Mainonnan toimivuus

Bolt.Worksin pitkäaikainen näkyvyys tuotti upeita tuloksia

Henkilöstövuokrausyritys Bolt.Works on kampanjoinut näyttävästi jo parin vuoden ajan Clear...
Lue lisää
Samsungin lanseerauskampanja loisti 3D-toteutuksellaan

Mainonnan toimivuus

Samsungin lanseerauskampanja loisti 3D-toteutuksellaan

Samsung toteutti näyttävän lanseerauskampanjan uuden Samsung Galaxy S22 -sarjan johdosta. Kampanjan...
Lue lisää
Oda hyödynsi muraalitaidetta ulkomainonnassaan

Mainonnan toimivuus

Oda hyödynsi muraalitaidetta ulkomainonnassaan

Ruoan verkkokauppa, Oda, toteutti luovan ja näyttävän ulkomainonnan erikoistoteutuksen. Odan...
Lue lisää