Liikenneympäristö, Kaupunkiympäristö, Inspiraatio, Mainonnan toimivuus

Nesteen ja Sherpan kampanjan jokaisessa vaiheessa käytettiin tekoälyä

Nesteen kampanja toteutettiin luova toimisto Sherpan kanssa alusta loppuun tekoälyä hyödyntäen. Tekoälylle haluttiin antaa avoimesti mahdollisuus sopimuksesta visuaaliseen toteutukseen asti. Ulkomainonta oli kampanjassa suuressa roolissa – lue lisää innovatiivisesta toteutuksesta!

Asiakas: Neste

Kampanja-aika: 9.2.2023–19.2.2023

Mainosympäristö: Downtown Digital ja Panorama Metropolitan

Kampanjan tavoite: Saada autoilijat lataamaan Neste-äppi eli Nesteen mobiilisovellus

Pääviesti: "Lataa äppi, säästä 5 senttiä litralta"

 

Nesteen taktisessa kampanjassa käytettiin tekoälyä prosessin aivan jokaisessa vaiheessa. Neste-äppiä mainostavalla kampanjalla haluttiin tavoittaa autoilijat, joten tienvarsien mainospinnat ja ydinkeskustan ratkaisut olivat tähän luonteva valinta myös tekoälyn mielestä. 

Kampanjassa hyödynnettiin ulkomainonnan lisäksi sosiaalista mediaa ja Display-mainontaa mobiilissa. Ulkomainontaan sopiva ilme saatiin luotua nopeasti ja kustannustehokkaasti. 

 

Mahdollisuus tekoälylle ennakkoluulottomasti 

"Idea tuli luovasta toimistosta Sherpasta. Keskustelu tekoälystä käy parhaillaan kiivaana ja Sherpasta ehdotettiin, että annetaan sille mahdollisuus ja tehdään koko kampanja tekoälyllä sopimuksesta tulosten analysointiin asti. Halusimme testata tekoälyn vahvuudet ja heikkoudet sekä oppia yhdessä, miten sitä voi käytännössä hyödyntää.Olen kannustanut omaa porukkaa kokeilemaan alusta asti, joten tällainen kokeilu sopii hyvin meidän tapaamme tehdä asioita: Haluamme koko ajan etsiä uusia mahdollisuuksia ja ratkaisuja ja tarvittaessa myös ajatella ja toimia nopeasti", kommentoi Mika Hyötyläinen, Vice President, Marketing Communications, Data & Digital, Marketing and Services, Neste.

 

Tekoäly ei suinkaan ole uusi keksintö, ja sitä on hyödynnetty mainonnassa jo aikaisemminkin. Tekoäly on ottanut suuria kehitysaskeleita viime vuosina, ja sen käyttö on yleistynyt markkinoinnissa. Näin laajaa ulottuvuutta tekoälyn käsiin ei ole kuitenkaan aikaisemmin annettu.

 

"Tietääksemme tämä on ensimmäinen kampanja maailmassa, jossa on käytetty tekoälyä jokaisessa vaiheessa", toteaa Mika Hyötyläinen, Vice President, Marketing Communications, Data & Digital, Marketing and Services, Neste.

 

Kampanjassa oli käytössä eri vaiheissa eri tekoälyohjelmia: yhteistyösopimus Docuella, mediasuunnitelma ja copyt ChatGPT:llä, ilme Midjourneylla ja viimeistely Topaz gigapixel AI:lla. ChatGPT reagoi ulkomainonnasta käytyyn keskusteluun muun muassa näin:

"Ulkomainonta voi olla erittäin näkyvä ja tehokas tapa tavoittaa suuren yleisön. Tienvarsimainokset ja ohjelmallinen display-mainonta ovat tehokkaita tapoja tavoittaa autoilijat ja tarjota heille tietoa huoltamoketjun uudesta sovelluksesta."

 

Ihmisen tekemää työtä tekoäly ei korvaa

Ihmisen tekemää työtä ja asiantuntemusta teköäly ei kuitenkaan korvaa. Tunneälyllisiä viestejä ja luovia ratkaisuja syntyy vain ihmisen inhimillisyyden ja empatian avulla. ChatGPT sisältää valtavasti tietoa, mutta vastaukset ovat hyvin pinnallisia, geneerisiä ja jopa virheellisiä. Ilman asiantuntemusta niihin ei voi siis täysin luottaa.

 

Katso video:

 

 

 

Liikenneympäristö - lue asiakastarinoita

Bolt.Works herätti kohderyhmänsä huomion

Liikenneympäristö

Bolt.Works herätti kohderyhmänsä huomion

Bolt.Works kampanjoi näkyvästi Clear Channelin mainosverkostossa kevään ja kesän 2020 aikana...
Lue lisää
HelsinkiMissio – Yksinäisyys ei ole kaikille poikkeustila

Liikenneympäristö

HelsinkiMissio – Yksinäisyys ei ole kaikille poikkeustila

HelsinkiMission ajankohtainen ja koskettava Yksinäisyys ei ole kaikille poikkeustila -kampanja...
Lue lisää
Bolt.Worksin pitkäaikainen näkyvyys tuotti upeita tuloksia

Liikenneympäristö

Bolt.Worksin pitkäaikainen näkyvyys tuotti upeita tuloksia

Henkilöstövuokrausyritys Bolt.Works on kampanjoinut näyttävästi jo parin vuoden ajan Clear...
Lue lisää

Kaupunkiympäristö - lue asiakastarinoita

FOX YHDISTI ULKOMAINONNAN VAIKUTTAVAAN MARKKINOINTITEMPAUKSEENSA

Kaupunkiympäristö

FOX YHDISTI ULKOMAINONNAN VAIKUTTAVAAN MARKKINOINTITEMPAUKSEENSA

Vaikka ulkomainonta on tehokas mainoskeino jo sellaisenaan, sen merkitystä muiden kampanjoiden...
Lue lisää
GoGolfin kampanja aktivoi golfaamaan myös talvella

Kaupunkiympäristö

GoGolfin kampanja aktivoi golfaamaan myös talvella

GoGolf toteutti ulkomainoskampanjan loppuvuonna, joka keräsi runsaasti huomiota ja onnistui upeasti...
Lue lisää
Helsinkimission joulukampanja puhuttelee kaupunkilaisia

Kaupunkiympäristö

Helsinkimission joulukampanja puhuttelee kaupunkilaisia

HelsinkiMission Myötätunto on valinta -kampanja näkyy Clear Channelin verkostoissa Kampin...
Lue lisää

Inspiraatio - lue asiakastarinoita

Ohjelmallisesti ostettu Moovyn kampanja saavutti autoilijat tehokkaasti

Inspiraatio

Ohjelmallisesti ostettu Moovyn kampanja saavutti autoilijat tehokkaasti

Finnparkin kampanja pysäköintisovellus Moovysta toteutettiin ulkomainonnan ohjelmallisen ostamisen...
Lue lisää
Pelastusarmeijan kampanja toteutettiin ohjelmallisen ostamisen avulla

Inspiraatio

Pelastusarmeijan kampanja toteutettiin ohjelmallisen ostamisen avulla

Pelastusarmeija uudisti perinteisen Joulupata-kampanjansa käyttämällä ohjelmallista ostamista...
Lue lisää
Mustin ja Mirrin kampanja puhui lemmikkien puolesta uudenvuodenaattona

Inspiraatio

Mustin ja Mirrin kampanja puhui lemmikkien puolesta uudenvuodenaattona

Mustin ja Mirrin puhutteleva erikoistoteutus herätti huomiota uudenvuodenaattona Musiikkitalon...
Lue lisää

Mainonnan toimivuus - lue asiakastarinoita

Hau-Hau Championin erikoistoteutus tarjosi koirille mahdollisuuden maistaa ruokaa ennen ostopäätöstä

Mainonnan toimivuus

Hau-Hau Championin erikoistoteutus tarjosi koirille mahdollisuuden maistaa ruokaa ennen ostopäätöstä

Hau-Hau Championin innovatiivinen erikoitustoteutus Helsingin Kauppakeskus Kampissa tarjosi...
Lue lisää
Software Saunan kampanja tavoitti tehokkaasti lentoasemalla

Mainonnan toimivuus

Software Saunan kampanja tavoitti tehokkaasti lentoasemalla

Software Sauna valitsi uniikin ja kohderyhmänsä tavoittavan lentoaseman ympäristön...
Lue lisää
Rabblen ulkomainonta suurilla mainospinnoilla vauhditti käyttäjämäärien kasvua

Mainonnan toimivuus

Rabblen ulkomainonta suurilla mainospinnoilla vauhditti käyttäjämäärien kasvua

Kun halutaan tehdä vaikutus nopeasti sekä pysäyttää katse, huomiota herättävät sekä valtavat...
Lue lisää