Liikenneympäristö, Kaupunkiympäristö, Inspiraatio, Mainonnan toimivuus

Nesteen ja Sherpan kampanjan jokaisessa vaiheessa käytettiin tekoälyä

Nesteen kampanja toteutettiin luova toimisto Sherpan kanssa alusta loppuun tekoälyä hyödyntäen. Tekoälylle haluttiin antaa avoimesti mahdollisuus sopimuksesta visuaaliseen toteutukseen asti. Ulkomainonta oli kampanjassa suuressa roolissa – lue lisää innovatiivisesta toteutuksesta!

Asiakas: Neste

Kampanja-aika: 9.2.2023–19.2.2023

Kampanjan tavoite: Saada autoilijat lataamaan Neste-äppi eli Nesteen mobiilisovellus

Pääviesti: "Lataa äppi, säästä 5 senttiä litralta"

 

Nesteen taktisessa kampanjassa käytettiin tekoälyä prosessin aivan jokaisessa vaiheessa. Neste-äppiä mainostavalla kampanjalla haluttiin tavoittaa autoilijat, joten tienvarsien mainospinnat ja ydinkeskustan ratkaisut olivat tähän luonteva valinta myös tekoälyn mielestä. 

Kampanjassa hyödynnettiin ulkomainonnan lisäksi sosiaalista mediaa ja Display-mainontaa mobiilissa. Ulkomainontaan sopiva ilme saatiin luotua nopeasti ja kustannustehokkaasti. 

 

Mahdollisuus tekoälylle ennakkoluulottomasti 

"Idea tuli luovasta toimistosta Sherpasta. Keskustelu tekoälystä käy parhaillaan kiivaana ja Sherpasta ehdotettiin, että annetaan sille mahdollisuus ja tehdään koko kampanja tekoälyllä sopimuksesta tulosten analysointiin asti. Halusimme testata tekoälyn vahvuudet ja heikkoudet sekä oppia yhdessä, miten sitä voi käytännössä hyödyntää.Olen kannustanut omaa porukkaa kokeilemaan alusta asti, joten tällainen kokeilu sopii hyvin meidän tapaamme tehdä asioita: Haluamme koko ajan etsiä uusia mahdollisuuksia ja ratkaisuja ja tarvittaessa myös ajatella ja toimia nopeasti", kommentoi Mika Hyötyläinen, Vice President, Marketing Communications, Data & Digital, Marketing and Services, Neste.

 

Tekoäly ei suinkaan ole uusi keksintö, ja sitä on hyödynnetty mainonnassa jo aikaisemminkin. Tekoäly on ottanut suuria kehitysaskeleita viime vuosina, ja sen käyttö on yleistynyt markkinoinnissa. Näin laajaa ulottuvuutta tekoälyn käsiin ei ole kuitenkaan aikaisemmin annettu.

 

"Tietääksemme tämä on ensimmäinen kampanja maailmassa, jossa on käytetty tekoälyä jokaisessa vaiheessa", toteaa Mika Hyötyläinen, Vice President, Marketing Communications, Data & Digital, Marketing and Services, Neste.

 

Kampanjassa oli käytössä eri vaiheissa eri tekoälyohjelmia: yhteistyösopimus Docuella, mediasuunnitelma ja copyt ChatGPT:llä, ilme Midjourneylla ja viimeistely Topaz gigapixel AI:lla. ChatGPT reagoi ulkomainonnasta käytyyn keskusteluun muun muassa näin:

"Ulkomainonta voi olla erittäin näkyvä ja tehokas tapa tavoittaa suuren yleisön. Tienvarsimainokset ja ohjelmallinen display-mainonta ovat tehokkaita tapoja tavoittaa autoilijat ja tarjota heille tietoa huoltamoketjun uudesta sovelluksesta."

 

Ihmisen tekemää työtä tekoäly ei korvaa

Ihmisen tekemää työtä ja asiantuntemusta teköäly ei kuitenkaan korvaa. Tunneälyllisiä viestejä ja luovia ratkaisuja syntyy vain ihmisen inhimillisyyden ja empatian avulla. ChatGPT sisältää valtavasti tietoa, mutta vastaukset ovat hyvin pinnallisia, geneerisiä ja jopa virheellisiä. Ilman asiantuntemusta niihin ei voi siis täysin luottaa.

 

 

Liikenneympäristö - lue asiakastarinoita

Valio Oltermanni muistutti liikenneturvasta näyttävästi

Liikenneympäristö

Valio Oltermanni muistutti liikenneturvasta näyttävästi

Valio Oltermanni halusi tehostaa liikenneturvallisuuskampanjaansa mahdollisimman vaikuttavasti,...
Lue lisää
Kotipizzan herkullinen Jättitaulu-kampanja houkutteli Kotzonen ääreen

Liikenneympäristö

Kotipizzan herkullinen Jättitaulu-kampanja houkutteli Kotzonen ääreen

Kotipizza on toteuttanut herkullisen Jättitaulu-kampanjan jo useana kesänä peräkkäin. Kampanjan...
Lue lisää
Bolt.Worksin pitkäaikainen näkyvyys tuotti upeita tuloksia

Liikenneympäristö

Bolt.Worksin pitkäaikainen näkyvyys tuotti upeita tuloksia

Henkilöstövuokrausyritys Bolt.Works on kampanjoinut näyttävästi jo parin vuoden ajan Bauer Media...
Lue lisää

Kaupunkiympäristö - lue asiakastarinoita

Aamu Säätiön dynaaminen kampanja pysäytti ohikulkijat lahjoittamaan

Kaupunkiympäristö

Aamu Säätiön dynaaminen kampanja pysäytti ohikulkijat lahjoittamaan

Aamu Suomen Lasten Syöpäsäätiön Poista tämä mainos -kampanja lasten syöpätutkimusten puolesta...
Lue lisää
Helsingin Sanomat – Land of free press

Kaupunkiympäristö

Helsingin Sanomat – Land of free press

Yhdysvaltojen presidentin Donald Trumpin ja Venäjän presidentti Vladimir Putinin tavatessa Suomessa...
Lue lisää

Inspiraatio - lue asiakastarinoita

Katu Ei Ole Koti -kampanja keräsi varoja kodittomille nuorille

Inspiraatio

Katu Ei Ole Koti -kampanja keräsi varoja kodittomille nuorille

Valveen suunnittelema Katu Ei Ole Koti -kampanja Sininauhasäätiölle keräsi varoja kodittomille...
Lue lisää
Pelastusarmeijan kampanja toteutettiin ohjelmallisen ostamisen avulla

Inspiraatio

Pelastusarmeijan kampanja toteutettiin ohjelmallisen ostamisen avulla

Pelastusarmeija uudisti perinteisen Joulupata-kampanjansa käyttämällä ohjelmallista ostamista...
Lue lisää
Lux Helsingin valoteos elävöittää katukuvaa Musiikkitalon seinällä

Inspiraatio

Lux Helsingin valoteos elävöittää katukuvaa Musiikkitalon seinällä

Valotaidefestivaali Lux Helsingin aikaan Musiikkitalon seinää koristaa SPECTRUM, tekoälypohjainen...
Lue lisää

Mainonnan toimivuus - lue asiakastarinoita

Oddlygood® brändin 3D-kampanja rakentui katseen vangitsevista elementeistä

Mainonnan toimivuus

Oddlygood® brändin 3D-kampanja rakentui katseen vangitsevista elementeistä

Oddlygood® brändin värikäs ja houkutteleva 3D-ulkomainoskampanja lisäsi ostointoa kohderyhmässään....
Lue lisää
Taksi Helsingin ulkomainoskampanjat viestivät luotettavuudesta

Mainonnan toimivuus

Taksi Helsingin ulkomainoskampanjat viestivät luotettavuudesta

Taksi Helsinki on kääntänyt katseet puoleensa kaupungin vilinässä ja lentokentän hälinässä –...
Lue lisää
Oda hyödynsi muraalitaidetta ulkomainonnassaan

Mainonnan toimivuus

Oda hyödynsi muraalitaidetta ulkomainonnassaan

Ruoan verkkokauppa, Oda, toteutti luovan ja näyttävän ulkomainonnan erikoistoteutuksen. Odan...
Lue lisää