Paikallisratkaisut, Liikenneympäristö, Mainonnan toimivuus

Kotipizzan herkullinen Jättitaulu-kampanja houkutteli Kotzonen ääreen

Kotipizza on toteuttanut herkullisen Jättitaulu-kampanjan jo useana kesänä peräkkäin. Kampanjan erinomaiset tulokset olivat taas tänä kesänä kiistattomat! Herkullinen mainos sai lomalaisten veden kielelle ja houkutteli kokeilemaan yhtä yrityksen klassikkotuotteista, Kanakotzonea. Ulkomainonta on kustannustehokas ja moderni massamedia, joka tavoittaa suomalaiset erinomaisesti vuodenajasta riippumatta.


asiakas: Kotipizza
tavoite:
kiihdyttää kesän kauppaa, pitää Kotipizza ihmisten mielessä sekä kohdistaa kysyntää Kanakotzone-pizzatuotteeseen
kohderyhmä:
nykyiset asiakkaat ja kesälomailijat tien päällä
käytetyt mainospinnat: 93 Kotipizzan ravintoloiden mukaan kohdistettua Jättitaulu-pintaa
ajankohta: heinäkuu 2020 (5 viikkoa)

 

Suomalaiset ovat jo perinteisestikin mökkikansaa, mutta kesä 2020 oli ehdottomasti kotimaanmatkailun kulta-aikaa. Poikkeuksellisesta tilanteesta ja etätyösuosituksesta huolimatta heinäkuun tieliikenne oli käytännössä aikaisemman vuoden tasolla. Autoteiden varsilla sijaitsevat Jättitaulut toimivat Kotipizzan kampanjassa erinomaisesti. Kotipizzan markkinointijohtajan, Rainer Lindqvistin mukaan ulkomainonta täydensi hyvin kesäkampanjan kokonaisuutta, jossa hyödynnettiin radiota sekä sosiaalista mediaa.

 

”Ulkomainosympäristö sopii sekä brändin rakennukseen että selkeään taktiseen kommunikointiin. Ulkomainonnan avulla tavoitamme ihmiset hyvin silloin, kun heitä on vaikea tavoittaa monella mulla medialla – kuten esimerkiksi lomasesonkina,” Kotipizzan markkinointijohtaja Rainer Lindqvist kertoo.

KOTIPIZZA TUNNISTAA ULKOMAINONNAN ROOLIN YHÄ TARKEMMIN

Loistava kampanja tuplasi mainostettavan tuotteen myynnin


Kotipizzan kesäkampanjan tavoitteena oli kiihdyttää kesän kauppaa, rakentaa top-of-mindia sekä kohdistaa kysyntää yhteen Kotipizzan klassikkotuotteeseen, Kanakotzoneen.
Lindqvistin mukaan kampanjan kohderyhmänä olivat nykyiset asiakkaat ja kesälomailijat tien päällä. Jättitaulut kohtaavat hyvin erilaisten kohderyhmien edustajia, joten toisaalta voidaan myös todeta, että kohderyhmänä oli koko liikkeellä oleva Suomen kansa.

 

”Kampanja toimi loistavasti. Tuote ja luova ratkaisumme yhdistettynä oikeaan mediaan toi selkeästi myyntiä ja piti Kotipizzan kuluttajien mielessä myös kesällä. Tuplasimme Kanakotzonen myynnin heinäkuussa edelliseen vuoteen verrattuna ja kuukauden ROI oli Sellforten mallinnuksen mukaan huikeat 5,98. Myös mainonnan tunnistaminen oli kehittynyt kuusi prosenttiyksikköä verrokkikuukaudesta”, Lindqvist iloitsee.



Kotipizza-Kanakotzone

Klassinen ulkomainonta ihastuttaa vuodesta toiseen


Klassinen eli staattinen ulkomainonta voi olla erinomainen valinta monelle mainostajalle. Staattisen ulkomainoksen voi toteuttaa helposti, eikä sen tekeminen vaadi syvällistä teknistä osaamista. Jo houkuttelevalla tuotekuvalla ja mieleenpainuvalla sloganilla voidaan herättää asiakkaan ostokiinnostus, mikäli viestiä toistetaan tarpeeksi.


Staattinen ulkomainonta onkin erinomainen keino esimerkiksi pienyrittäjälle, kun ulkomainonnan tehoa halutaan testata ensimmäisen kerran. Myös tunnetut ja rakastetut brändit, kuten Kotipizza, hyödyntävät paljon perinteisiä, erinomaisesti tavoittavia mainosjulisteita. Se, että staattinen mainos pysyy paikallaan muuttumattomana, on etu, joka kannattaa hyödyntää mainosta suunnitellessa. Klassinen ulkomainonta sopii erinomaisesti myös digitaalisten ulkomainoskampanjoiden täydentämiseen.


Kotipizza hyödyntää monipuolisesti sekä digitaalista että staattista ulkomainontaa. Mitkä tekijät ovat puhuneet klassisen ulkomainonnan puolesta ja mistä syistä sitä on haluttu hyödyntää erityisesti kesäisin?

”Klassisen ulkomainonnan etuja ovat muun muassa sen erinomainen tavoittavuus sekä valtakunnallinen verkosto, joka kuitenkin sijaitsee lähellä ostohetkeä tai -paikkaa. Erityisesti kesällä iso osa suomalaisista on tien päällä ja tällöin heitä pystyy tavoittamaan staattisella massamedialla. Ulkomainonta osana pidempiaikaista strategiaa on auttanut Kotipizzaa ylläpitämään jatkuvaa näkyvyyttä erittäin laajalla alueella, lähellä Kotipizzan verkostoa. Se on myös oivallinen keino rakentaa top-of-mindia ja tavoitella laajat massat. Brändinä puhuttelemme suurta osaa suomalaisista,” Lindqvist kertoo.

Inspiroidu kekseliäistä toteutuksista


Kotipizza hymyilyttää ohikulkijoita tasaisin väliajoin leikkisillä ja kekseliäillä mainosmateriaaleilla. Toteutukset ovat myös malliesimerkkejä hyvistä ulkomainoksista: ne ovat yksinkertaisia, rohkeita ja huomiota herättäviä. Houkuttelevat mainoskuvat saavat veden kielelle, ja raikkaan taustan ansiosta viesti on selkeästi esillä kiinnittäen huomion. Mikä on hyvän ulkomainoksen salaisuus?

 

”Yksinkertainen ja selkeä toteutus, hieman mutkatonta kevennystä ja brändin mukaista käyttäytymistä mukaan. Jos brändillä on perusasiat kunnossa, laji ei ole vaikea,” Lindqvist kiteyttää.

Case: Kotipizza puhuttelee hyperlokaaleilla viesteillä

Lue lisää: Ohittamaton ja tehokas ulkomainoskampanja

MIKSI ULKOMAINONTA?

 

Kotipizza-panorama2

Kotipizza-panorama

 

Paikallisratkaisut - lue asiakastarinoita

Unfold Finlayson herätti huomiota Tampereen katukuvassa

Paikallisratkaisut

Unfold Finlayson herätti huomiota Tampereen katukuvassa

Unfold Finlaysonin seikkailumieltä ja arvoitusta herättävät ulkomainokset herättivät kaduilla...
Lue lisää
Lemonsoft tunnisti digitaalisen ulkomainonnan hyödyt

Paikallisratkaisut

Lemonsoft tunnisti digitaalisen ulkomainonnan hyödyt

Digitaalisella ulkomainonnalla ihmisten tietoisuuteen − Lemonsoft Oy mainosti menestyksekkäästi...
Lue lisää
Telia kutsui yritykset tukemaan pienyrittäjiä

Paikallisratkaisut

Telia kutsui yritykset tukemaan pienyrittäjiä

Maalis-huhtikuun 2020 vaihteessa olimme mukana tukemassa Telian #yhdessä-kampanjaa, jossa haluttiin...
Lue lisää

Liikenneympäristö - lue asiakastarinoita

Valio Oltermanni muistutti liikenneturvasta näyttävästi

Liikenneympäristö

Valio Oltermanni muistutti liikenneturvasta näyttävästi

Valio Oltermanni halusi tehostaa liikenneturvallisuuskampanjaansa mahdollisimman vaikuttavasti,...
Lue lisää
Bolt.Worksin pitkäaikainen näkyvyys tuotti upeita tuloksia

Liikenneympäristö

Bolt.Worksin pitkäaikainen näkyvyys tuotti upeita tuloksia

Henkilöstövuokrausyritys Bolt.Works on kampanjoinut näyttävästi jo parin vuoden ajan Clear...
Lue lisää
Bolt.Works herätti kohderyhmänsä huomion

Liikenneympäristö

Bolt.Works herätti kohderyhmänsä huomion

Bolt.Works kampanjoi näkyvästi Clear Channelin mainosverkostossa kevään ja kesän 2020 aikana...
Lue lisää

Mainonnan toimivuus - lue asiakastarinoita

3 Kaveria hyödynsi kesän tarjoamia mahdollisuuksia mainonnassaan

Mainonnan toimivuus

3 Kaveria hyödynsi kesän tarjoamia mahdollisuuksia mainonnassaan

Suomalaiset rakastavat jäätelöä – kuulumme jäätelönsyöjien kärkimaihin ja kesällä jäätelönkulutus...
Lue lisää
Nesteen ja Sherpan kampanjan jokaisessa vaiheessa käytettiin tekoälyä

Mainonnan toimivuus

Nesteen ja Sherpan kampanjan jokaisessa vaiheessa käytettiin tekoälyä

Nesteen kampanja toteutettiin luova toimisto Sherpan kanssa alusta loppuun tekoälyä hyödyntäen....
Lue lisää
Pelastusarmeijan kampanja toteutettiin ohjelmallisen ostamisen avulla

Mainonnan toimivuus

Pelastusarmeijan kampanja toteutettiin ohjelmallisen ostamisen avulla

Pelastusarmeija uudisti perinteisen Joulupata-kampanjansa käyttämällä ohjelmallista ostamista...
Lue lisää