21.6.2021 | Store Digital, Ostosympäristö, Tutkimus, Kuluttajakäyttäytyminen, Tutkimus: kohderyhmätieto

Houkuttele uudet asiakkaat päivittäistavaratuotteesi pariin

Korona-aika on omiaan rikkomaan rutiineja, sillä se on pakottanut muuttamaan käyttäytymistä nopeasti ja organisoimaan arjen uudelleen. Ihmiset kaipaavat vinkkejä siihen, mitä tehdä ja mitä ostaa. Myös kesäkausi saa ihmiset käyttämään enemmän rahaa ja kokeilemaan rohkeammin uusia asioita. Nyt onkin otollinen aika houkutella uusia asiakkaita brändisi pariin ulkomainontaa hyödyntämällä. Ulkomainonta tavoittaa kuluttajan koko ostopolun ajan, tietoisuusvaiheesta ostopäätöksen tekemiseen.

Mainonnan avulla varmistat, että olet kuluttajan mielessä heti ensimmäisenä koronatilanteen hellittäessä ja kulutuksen kasvaessa. Koronastakin huolimatta kuluttamisen muutokset ovat olleet maltillisia, sillä valtaosa (58 %) kuluttaa yhä saman verran kuin aikaisemminkin. Positiivinen uutinen on, että 13 % suomalaisista suunnittelee kuluttavansa koronan hellitettyä aikaisempaa enemmän. (1

Varsinkin ruoka- ja päivittäistavarabrändien kannattaa panostaa mainontaan juuri nyt, sillä koronakeväänä kulutus ruoka- ja päivittäistavaroihin jopa kasvoi hieman (2. Mainonnan avulla lisäät tietoisuutta brändistäsi, vaikutat ja aktivoit. Se on tärkeä investointi yrityksen kasvuun ja kannattavuuteen.

 

Tehosta vaikuttavuuttasi hyödyntämällä ajankohtaisia trendejä, jotka vetoavat kuluttajiin.
Mitkä uudet ilmiöt ja trendit vahvistuivat koronan myötä? Lue lisää alta!

 

1. Ruokakaupassa käydään suunnitelmallisemmiN

Brändin tunnettuuden kasvattaminen ja harkinnan lisääminen jo ostopolun alkuvaiheessa on yhä keskeisempää, kun kuluttaja tekee ruokaostoksensa aikaisempaa suunnitellummin. Ulkomainonta on mahtava tapa kasvattaa tunnettuutta ja harkintaa, sillä se tavoittaa lähes jokaisen suomalaisen. Valtaosa päivästä vietetään kodin ulkopuolella, jossa myös muu mediahäly on pienemmillään.

Lue lisää ulkomainonnan hyödyistä »

Ulkomainonta mahdollistaa asiakkaan tavoittamisen koko ostopolun ajan – tietoisuusvaiheesta ostopäätöksen hetkeen. Täten voit pysyä kuluttajan mielessä jatkuvasti ja varmistaa, että brändisi tulee ensimmäisenä mieleen, kun hän kirjoittaa ostoslistaa. Kun suunnitelmallinen ostaja vihdoin kauppaan, hän on tyypillisesti kirjoittanut ostoslistansa kategoriatasolla: "leipä, maito, juusto". Monet lopullisista valinnoista, etenkin brändien kesken, tehdään kuitenkin kaupassa. Kun viimeistelet läsnäolosi mainostamalla juuri ostopäätöksen hetkellä, kuluttaja saa voimakkaan mielleyhtymän juuri sinun brändistäsi.

  • 88 % suomalaisista on kiinnittänyt ulkomainontaan huomiota ostosmatkan aikana,
  • 7/10 kertoo kiinnostuneensa mainostetusta tuotteesta tai palvelusta matkalla nähdyn mainoksen perusteella ja
  • 44 % kertoo ostaneensa jonkin myymälämediassa näkyneen tuotteen. (3

Tutustu eri ostopolun vaiheisiin sopiviin ratkaisuihin:

 

Tietoisuus Harkinta Aktivointi



2. Kotimaisuutta ja laatua arvostetaan yhä enemmän

72 % kokee, että suomalaisuus on hintaa tärkeämpi ostoperuste ja 63 % valitsee mieluummin korkealaatuisia tuotteita, vaikka hinta olisi korkeampi (2. Korona-aika on auttanut myös rikkomaan rutiineja ja se on saanut etsimään aikaisempaa enemmän vinkkejä ja inspiraatiota. Tästä syystä ruoka- ja päivittäistavarabrändeillä on nyt otollinen hetki houkutella uusia asiakkaita brändinsä pariin. Kun yhä useammat ovat valmiita maksamaan kotimaisuudesta ja laadusta, voit houkutella heidät korkealuokkaisen tuotteesi pariin entistä helpommin. 

Kokeile myös hyödyntää trendiä mainontaa suunnitellessa – viesti laadusta ja kotimaisuudesta niin sanavalintojen kuin värienkin avulla. Tuo esiin tuotteiden alkuperä, kuten mistä tilalta raaka-aineet ovat lähtöisin. Premium-brändit soveltuvat erityisen hyvin isoille digitaalisille pinnoille, jotka vahvistavat mielikuvia brändin voimakkuudesta, korkea-luokkaisuudesta ja ikonisuudesta. Tutkimuksen (4 mukaan premium DOOH koetaan jopa toiseksi otollisimmaksi mediaksi kuuluisille brändeille.

Tutustu tutkimukseen Tutustu tuoteratkaisuun: isot digit



3. Take-away ja ruoka-annosten tilaaminen

Kantarin(2 mukaan 17 % suomalaisista lisäsi koronan myötä ruoka-annosten ostamista take-awayna ja 16 % kotiinkuljetuksella. 22 % tilaa ruoka-annoksia kotiin vähintään kerran kuukaudessa. Ulkomainonta soveltuu erinomaisesti erilaisten ravintola- ja ruoankuljetuspalveluiden mainostamiseen.

Esimerkiksi Kotipizza ja Foodora ovat hyödyntäneet ulkomainontaa onnistuneesti. Ulkomainonta kannattaa, sillä se täydentää erinomaisesti useita mediakanavia ja sen avulla voidaan tavoittaa lähes kaikki suomalaiset. Erityisen voimakas vaikutus (+ 54 %) ulkomainonnalla on juuri online-hakuihin (5.

"Ulkomainosympäristö sopii sekä brändin rakennukseen että selkeään taktiseen kommunikointiin. Ulkomainonnan avulla tavoitamme ihmiset hyvin silloin, kun heitä on vaikea tavoittaa monella mulla medialla – kuten esimerkiksi lomasesonkina”
- Kotipizzan markkinointijohtaja Rainer Lindqvist.

 

Lue Case: Kotipizza

 

ENtä mitä muita kiinnostavia trendejä on nähtävillä?

Hyödynnämme Clear Channelilla kattavasti Kantar Mind -tietokantaa. Tietokannan sekä muun keräämämme big datan avulla meillä on kokonaisvaltainen käsitys suomalaisista asiakkaista. Meillä on asiantuntemusta ja kokemusta sekä B2B- että B2C-asiakkaisiin liittyen. Mahdollistamme ensimmäisenä ulkomainosyhtiönä ulkomainonnan laajamittaisen kohdentamisen Audience Engine -työkalumme ansiosta.

Mitkä kiinnostavat trendit vaikuttavat ruoka- ja päivittäistavara-alaan? Kuinka niihin voidaan vastata ulkomainontaa hyödyntämällä? Lataa esityksemme, jossa käydään läpi 10 vahvinta trendiä sekä koronan tuomia muutoksia Kantar Mind Ruoka 2020 -tietokantaan perustuen. Inspiroidu houkuttelevista ulkomainosesimerkeistä ja lue, kuinka trendejä kannattaa hyödyntää ulkomainonnassa! 

Lataa Ruokatrendit 2020-2021 -tutkimus

 


LÄHTEET:
1) Kantar (2021) Travel Restart -tutkimus N1057, tutkimusajankohta 24.4.-28.4.2021
2) Kantar Mind Ruoka 2020
3) Consumer Compass Oy. Ostopolkututkimus 2018. N=1040
4) COG Research. 2016.
5) Rapport. Standing on the Shoulders of Giants. 2019.