18.02.2022 | Uratarina

Tuotepäällikkö Sara Riipisen urapolku alkoi työharjoittelusta

– Yhdeksän vuoden taival on tuonut mukanaan uusia haasteita ja vastuita

Sara on viihtynyt Clear Channelilla jo yli yhdeksän vuotta, sillä hän on kokenut saaneensa arvostusta, vastuuta ja kasvumahdollisuuksia. Töitä saa tehdä Saran mukaan omannäköisellä otteella ja organisaation kulttuuri on yhteisöllinen, avoin ja ketterä.


Mainontaa ja yritysviestintää opiskelleen Saran urapolku Clear Channelilla alkoi tammikuussa 2013. Sara oli juuri päättänyt syventävät opintonsa Haaga-Heliassa ja jäljellä oli enää työharjoittelujakso. Harjoittelupaikka Clear Channelilla herätti heti Saran huomion, sillä hän on ollut pienestä pitäen kiinnostunut kekseliäistä ja oivaltavista mainoksista – harjoittelu ulkomainosyhtiössä tarjoaisi mainonnan ja median näköalapaikan.


”Sain harjoittelujakson jälkeen äitiyslomasijaisuuden tuotanto-osastolta koordinaattorina. Tällöin sain vastata yhden kokonaisen osa-alueemme jouhevuudesta, ja huolehdin siitä, että asiakkaiden mainosaineistot painatettiin ja nostettiin sovittuihin paikkoihin ajallaan. Olin aitiopaikalla näkemässä jokaisen painoaineiston, joka kauttamme kulki, ja hienoimpia tulostin työpisteeni seinille”, Sara kuvailee uransa alkuvaiheita.

 

Nykyinen työnkuva tuntui heti omalta


Kesällä 2015 Sara lähti kiertämään maailmaa seitsemäksi kuukaudeksi, mutta palasi pian takaisin Clear Channelille: tällä kertaa kampanjasuunnittelijaksi. Työskennellessään kampanjasuunnittelijana Sara huomasi nopeasti olevansa vastuussa lentoaseman kampanjoiden suunnittelusta. Se sopi Saralle hyvin – Sara muistaa elävästi, kuinka lentoasema kiehtoi häntä jo 7-vuotiaana perheen lähtiessä matkalle Marokkoon.


”Lentoasemalla on aina maaginen fiilis”, Sara kuvailee.

Pian lentoaseman kampanjasuunnittelun oheen alkoi ilmestyä tuotepäällikköä avustavia tehtäviä, mikä oli luontevaa, sillä Sara tunsi lentoasemaympäristön ja inventaarin hyvin aiemmista positioistaan. Tehtävät tuntuivat heti omilta ja niitä kyllä riittikin. Kolmen vuoden kampanjasuunnittelun jälkeen Sara eteni täysin uuteen positioon yrityksessämme: lentoasemamedian tuotepäälliköksi.

 

Tuotepäällikön työnkuva on monipuolinen

Lentoaseman tuotepäällikkönä Sara vastaa lentoasemaympäristön mediaportfoliosta eli siitä, että myynnillä on käytössään kilpailukykyisiä ja houkuttelevia lentoasemamediatuotteita asiakkaille tarjottavaksi. Käytännössä Sara tuotteistaa lentoaseman uudet mainospaikat ja -ratkaisut eli koostaa niistä keskeiset tiedot, kuten kontaktit, formaatin ja sijainnin, luo arvolupauksen ja hinnoittelee ratkaisun. Sara lanseeraa lentoaseman mediauutuudet sisäisesti ja toteuttaa myynnin käyttöön soveltuvaa materiaalia, joiden lisäksi hän osallistuu myös tiiviisti uusien mainoslokaatioiden suunnitteluun.

Tyypillinen työpäivä sisältää usein myös palavereja, kuten operatiivisen seurantapalaverin, tapaamisen markkinointitiimin kanssa ja tietenkin lentoaseman myyntitiimin palaverin, jossa puhutaan tulevista asiakastilaisuuksista, käydään läpi kehitysajatuksia ja tarkastellaan ajantasaista myyntitilannetta.

”Olen myös mukana kumppanipalavereissa ja antamassa konsultointiapua, kun uusia mainospaikkoja suunnitellaan. Työskentelen etenkin myynnin kanssa ja saan heiltä arvokasta palautetta asiakasnäkökulmasta. Myös markkinointi on tiivis osa työpäivääni, sillä seuraamme jatkuvasti lentoaseman viestintäsuunnitelmaa: viestin esimerkiksi tulevista lanseerauksista markkinoinnille ja saan paluupostissa usein lentoasemaan liittyviä tiedotteita ja uutiskirjeitä luettavaksi,” Sara kuvailee monipuolista rooliaan.



Inspiroiva työ omilla ehdoilla

Sara kokee saavansa tehdä töitä omannäköisellä otteellaan. Esimerkiksi kasvavasta etätyösuosiosta huolimatta toimiston viihtyvyyteen on panostettu, jotta työntekijät voivat tehdä töitä mukavasti joko toimistolla tai kotona.

Työyhteisön vahvuudeksi Sara nimeää yhteisöllisyyden: yllättävän moni haluaa viettää aikaa yhdessä myös vapaa-ajalla, jokainen on valmis auttamaan ja usein jopa tuntuu kuin olisi kavereiden kesken toimistolla. Tunnelma toimistolla on välitön. Kollegojen kanssa ideointi ja käytäväpuheet toimivat joskus parhaana inspiraationlähteenä. Tarvittaessa organisaatio on myös huikean ketterä ja joustava: pystymme luomaan uusia toimintatapoja tai ratkaisuja yllättävissä ja kinkkisissä olosuhteissa.

”Olemme myös avoimia viestinnässämme sekä sisään- että ulospäin, ja siitä syntynyt luottamus hitsaa meitä vielä paremmin yhteen”, Sara kehuu ja kertoo arvostavansa Clear Channelilla myös kiitoksen ja palautteen antamisen kulttuuria sekä pienten asioiden juhlistamista.

Kuten myös monet muut clearilaiset, Sara inspiroituu uuden oppimisesta ja luomisesta. Pitkään suunniteltujen mainosratkaisujen ja projektien saaminen valmiiksi onkin erityisen palkitsevaa. Sara on nauttinut etenkin parivuotisesta Heartbeats-dataprojektista, joka saatiin lanseerattua onnistuneesti vuoden 2021 lopussa. Dataprojektin myötä lentoasemamainonnan tarkka ja luotettava kohdentaminen on vihdoin mahdollista.

”On ollut tosi hienoa tehdä tiivistä yhteistyötä kumppaneiden ja kollegoiden kanssa datalähteiden ja niiden mahdollisuuksien kartoittamiseksi. Nyt pikkuhiljaa olemme jalkauttamassa tätä uutta työkalua asiakkaillemme ja on ollut älyttömän hienoa nähdä, miten meidän luoma työkalu toimii käytännössä. Projektin myötä olen oppinut valtavasti datan maailmasta ja päässyt mukaan luomaan täysin uutta tapaa tuotteistaa ulkomainontaa. Se on ollut hurjan jännittävää ja innostavaa. Välillä sitä ihan havahtuu, että hetkinen, vitsi kuinka siistejä juttuja olemme saaneet aikaan!” Sara hehkuttaa.

 




3 ensimmäistä sanaa, jotka tulevat mieleen Clear Channelista:
joustava, kekseliäs, välitön

Kollegoitani kuvailen seuraavalla lauseella: Kirjava, ammattimainen ja kerrassaan mahtava porukka – yksi parhaista työsuhde-eduistani!

Tällä hetkellä minua inspiroiva ulkomainostoteutus: Erityisen paljon minua kiehtovat toiminnalliset ja ehkä vähän epätavanomaiset toteutukset – se, kun joku yllättävä toiminta tai hetki on kekseliäästi valjastettu ulkomainonnan areenaksi. Mielestäni hyvä esimerkki tämän kaltaisesta toteutuksesta on lentoaseman Family Gate -turvatarkastuslinjasto, jonka avulla brändi tarjoaa matkustavalle lapsiperheelle matkantekoa helpottavan ja perheen pienimpiä ilahduttavan kokemuksen.

 

FamilyGate