restel-mexican-food-sd-ratkaisut.jpg

Kauppakeskusmainonta puhuttaa ja ohjaa ostamaan

Clear Channel UK:n Malls-tutkimuksessa (2016) selvitettiin kuluttajien kauppakeskuskäyttäytymistä. Tutkimusaineisto kerättiin kaksivaiheisella metodilla: online-kyselyllä (n=251) sekä reaaliaikaisella mobiilipäiväkirjalla (n=81). Kyselyssä oli mukana yhteensä 41 kauppakeskusta ja 386 mainospintaa.

Kauppakeskusmainonta kohdataan positiivisessa mielentilassa

Tutkimuksemme mukaan kauppakeskuksissa viihdytään ja vietetään aikaa. 76 % vastaajista kertoo liikkuvansa kauppakeskusympäristössä positiivisin mielin ja 60 % viettää yhdellä kauppakeskusvierailulla vähintään tunnin. Mainosviesteille on siis aikaa altistua pidemmän aikaa.

Kauppakeskukset ovat ostosten ohella sosiaalinen ympäristö, jossa vieraillaan yleisimmin yhdessä jonkun kanssa. Nämä kauppapaikat ovatkin omiaan herättämään keskustelua kaikesta ympärillä nähdystä, esimerkiksi liikkeiden tarjonnasta. Tämän lisäksi 69 % vastaajista kertoo keskustelevansa uusista tuotteista ja tarjouksista vielä kauppakeskuksessa vierailun jälkeenkin.

Kauppakeskuksessa ostokäyttäytyminen on spontaania

Kauppakeskusten luonteeseen kuuluu, että vierailun aikana käydään useammassa eri liikkeessä ja tutustutaan niiden valikoimiin. Heräteostokset ovat kauppakeskusympäristössä yleisiä, sillä vain kymmenesosa kuluttajista päätyy ostamaan ainoastaan sen tuotteen, jota alunperin lähti hakemaan. 50 % vastaajista kertoo käyttävänsä ajateltua enemmän rahaa ostoksiin tai ostavansa aiottua enemmän tuotteita.

Valtaosa kuluttajista suhtautuu positiivisesti kauppakeskusmainontaan ja sen koetaan vaikuttavan ostopäätöksiin: 65% vastaajista kertoi valitsevansa todennäköisemmin mainoksissa näkemänsä tuotteen. Kauppakeskusmainonta toimiikin olennaisessa roolissa ohjaamassa vastaanottavaisin mielin ostoympäristössä liikkuvia kuluttajia. 73 % kuluttajista haluaisi nähdä mainosnäytöillä (uutuus)tuotteisiin tai tarjouksiin liittyvää mainontaa, ja aiheista erityisesti muoti, ruoka, elektroniikka ja kauneustuotteet kiinnostavat. 63 % vastaajista arvostaisi myös mahdollisuutta kommunikoida interaktiivisten diginäyttöjen kanssa.

Haluatko kuulla lisää tutkimuksesta tai ratkaisuistamme? Ota yhteyttä!

Takaisin tutkimuksiin>>

Ota yhteyttä

0207 312 000. tai lähetä sähköpostia sales@clearchannel.fi