15.12.2022 | Digitaalinen mainonta, Isot Digit, Inspiraatio, Tutkimus: ajankohtaiset, Tutkimus: mainonnan vaikuttavuus

Ulkomainonnan trendit 2023

Vuonna 2023 ulkomainonnan trendeissä tulevat korostumaan vaikuttavuus, ohjelmallinen ulkomainonta sekä kaupan media ja myymälämainonta. Lue näkemyksemme alta. 

 

1. Vaikuttavuudella erotutaan muuttuvassa markkinaympäristössä


Vaikuttavuuden merkitys on korostumassa markkinaympäristön muutosten ja kilpailun lisääntymisen myötä. Mainonnan vaikuttavuus lisääntyy erityisesti ulkomainonnassa uusien digitaalisten mahdollisuuksien ja laajentuneen ulkomainosverkoston myötä. 

Vaikuttavuutta haetaan etenkin brändillisten kampanjoiden, tarinankerronnan ja vuorovaikutuksen sekä erottuvien kampanjatoteutusten avulla. Myös jatkuvasti laajeneva isojen pintojen tarjonta luo houkuttelevan tilaisuuden mainostajille ja isojen pintojen kysyntä onkin hyvässä kasvussa.

Tutkimuksen mukaan kuuluisat brändit ovat voimakkaita, korkealuokkaisia ja ikonisia. Premium-DOOH, eli mainonta isoilla digipinnoilla, vahvistaa kaikkia näitä tekijöitä toimien erinomaisena keinona rakentaa brändin mainetta.

 

Vinkit vaikuttavuuteen DOOHilla

 

2. Ohjelmalliseen DOOH'iin siirretään budjetteja perinteisistä kanavista


Brändit kiinnostuvat ulkomainonnan ohjelmallisesta ostamisesta yhä enenevissä määrin sen ketteryyden, joustavuuden ja uusien luovien mahdollisuuksien ansiosta. Globaalin raportin (1 mukaan jo 37 % media-alan ammattilaisista kertoo lisänneensä budjettia ohjemallista DOOH’ia varten ja 21 % kertoo siirtäneensä budjettia muista digitaalisista ja perinteisistä kanavista.  

Esimerkiksi Hollannissa ulkomainonnan ohjelmallinen ostaminen on kasvanut jo huimaa vauhtia – vuoden 2018 aikana Clear Channel Hollannin tuotteista 0 % ostettiin ohjelmallisesti, kun vuonna 2022 luku on jo noin 35 %. Samankaltaista kasvua voidaan odottaa myös muissa Euroopan maissa.
Ohjelmallisuuden myötä ulkomainonta tulee olemaan aikaisempaa kiinteämpi osa digitaalista mainontaa ja se voidaan liittää entistä helpommin online-kampanjoiden pariksi. 

 

DOOH+online

(Rapport, 2019)

 

3. Kaupan media on globaalisti kasvava trendi 

Kasvava kaupan media on globaali trendi, joka on voimistunut pandemia-ajan siivittämänä entisestään. IAB:n raportin (2 mukaan kaupan media on kasvanut Euroopassa 23 % vuonna 2022 ja vuodelle 2023 ennustetaan jopa 19 % kasvua, mikä tekee siitä nopeimmin kasvavan digitaalisen mediakanavan.

Store Digital -myymälämediamme on osa Suomen suurinta kaupan mediaa, SOK Smart Marketingia, johon kuuluu digitaalisten mainospintojen ohella myös muita kaupan mediaratkaisuja.

Verkko-ostamisen lisääntyminen ei horjuta myymälämainontaa, sillä yhä 97 % päivittäistavaraostoista tehdään kaupassa (3. Prismat, S-marketit, Alepat ja Salet tavoittavat viikon aikana 85 % suomalaisista, mikä tekee S-ryhmän kaupoissa vaikuttavan parhaiten tavoittavan päivittäistavarakauppaverkoston (4

Myymälämainonnan houkuttelevuus lisääntyy vuonna 2023 entisestään, sillä juuri lanseeratun mittauspalvelun myötä tämän tehokkaan mainoskanavan vaikutukset ovat entistä paremmin todennettavissa ja optimoitavissa. Smart Marketingin kehittämä mittaamisen lisäpalvelu mahdollistaa yksittäisen kampanjan tuloksellisuuden, tehokkuuden ja myyntivaikutuksen mittaamisen. 

Tutustu mitattavaan myymälämediaan »






Lähteet 

1. State of the Nation 2022, Global whitepaper, VIOOH 
2. IAB Europe
3. NielsenIQ (2021)
4. Kantar Mind (2021)