30.11.2021 | Ostosympäristö, Uutiset, Liikenneympäristö, Kaupunkiympäristö, Kuluttajakäyttäytyminen

Tilannekatsaus 30.11.2021: Ulkomainonnan tavoittavuudet

Koronaviruksen (covid-19) aiheuttama poikkeustilanne alkaa olemaan edesmennyttä. Ihmiset ovat palanneet omaan arkeensa ja liikkuvat julkisilla paikoilla lähes vuoden 2019 tasolla. Kesällä nähtiin positiivista kehittymistä eri mainosympäristöissä, ja syksyllä positiivinen kehitystahti on jatkunut. Julkisessa liikenteessä näkyy vielä koronaviruksen aiheuttamaa reaktiota. 

Koronasäädökset ja -suositukset vähensivät ihmisten liikkumista hieman keväällä, mutta kesä ja syksy on ollut lukujen valossa vilkas. Kesällä mainosympäristöissä on liikuttu huomattavasti aiempaa vuotta enemmän, niin kuin syksylläkin verraten viime vuotta. Poikkeuksellisista ajoista huolimatta ulkomainonta tavoittaa vuonna 2021 − ulkona kaupungeissa, teiden varsilla sekä kaupoissa ja kauppakeskuksissa.


Tilannekatsaus-projektitiedosto-30.11

Poimintoja Suomesta

Saamme matkustamisen tiimoilta kuulla jatkuvasti positiivisia uutisia lento- ja junareittien avautuessa ja kysynnän kasvaessa. Maantiellä on liikuttu aiempien vuosien tapaan, mutta ennätysmäisen rankat sateet ovat vähentäneet kevyttä liikennettä pääkaupunkiseudulla koko elokuun ajan. Helsingin päärautatieasema on kävijämäärällään Suomen vilkkain rakennus.


Pandemian aiheuttamat liikkumisen muutokset näkyvät ainoastaan julkisessa liikenteessä, joiden käyttöaste on edelleen noin neljänneksen alempana.

  • Julkinen liikenne -28 % (vk 47)
  • Ihmisten liikkuminen omilla asuinalueillaan +6 % (vk 47)
  • Ulkoilualueilla liikkuminen +22 % (vk 47)

Puhelimien liikkumisdata kertoo, kuinka Suomi alkoi elää taas vähän enemmän (2.10.)

Koronarajoitukset hellittävät ja ihmiset liikkuvat paljon enemmän. Vaikka vapauden päivä ei ole vielä virallisesti Suomessa koittanut, moni ottaa jo rennommin. Se näkyy esimerkiksi jonoina lounasravintoloissa sekä matkapuhelinten liikkumistiedoissa. Ruotsissa ja Norjassa ollaan purettu koronarajoitukset, jotka ovat saaneet suomalaiset elämään pikkuisen rennommin ja mukavammin, kertoo Yle.

 

Kuluttajat luottavat talouteensa enemmän kuin koskaan (27.8.)

Tilastokeskuksen kuluttajien luottamusindikaattorin mukaan kuluttajien arvio omasta taloudellisesta tilanteesta oli elokuussa valoisampi kuin kertaakaan 26-vuotisen mittaushistorian aikana. Myös elinkeinoelämän luottamus talouteen on palannut pandemiaa edeltävälle tasolla, kertoo Yle.

 

Lentoasema

Lentoaseman matkustajamäärät ovat olleet kasvussa ja tilastot kertovatkin lentoliikenteen palautumisen kiihtymisestä syksyä kohden mentäessä. Lue lisää lentoliikenteestä Finavian tiedotteesta.

Monet syyslomakohteet on lähes loppuunmyyty. Syyslomaksi ollaan suuntaamassa Kreikan, Marmarikseen ja Kanarian saarien suuntaan. Myös kaupunkilomat kiinnostavat suomalaisia. Suosituimpina kohteina ovat muun muassa Berliini, Rooma, Barcelona ja Malaga. Matkatoimistojen mukaan suosituimpiin kohteisiin kysyntää on enemmän kuin tarjontaa, uutisoi MTV Uutiset.

Suomalaiset ovat vilkkaasti varanneet lomamatkoja syksyksi. Rokotettavuus näyttää rohkaisevan suomalaisia matkustelemaan. Vaikka yhä useampi lähtee ulkomaille, näkyy matkanvarauksissa viitteitä myös kotimaanmatkailun suosiosta. Lentoja on buukattu kovalla tahdilla, varausmäärät kasvavat viikko viikolta yhä enemmän, uutisoi Helsingin Sanomat

helsinki-vantaa matkustajamäärät 10.11

 

Miksi mainostaa lentoasemalla?

 

Satama

Laivaliikenne on piristynyt kesällä; heinäkuussa Helsingin Satamassa kulki noin puoli miljoonaa matkustajaa. Heinäkuun matkustajamäärät ovat noin kolmanneksen vuoden 2019 määristä. 

Helsingin satama 30.11


 

Ruokakaupoissa ja kauppakeskuksissa riittänyt vilinää

Mainosympäristöistä kauppakeskukset ovat kokeneet ehkä radikaaleimman muutoksen kevään ja kesän aikana. Vielä huhtikuussa kävijämäärät olivat kolmanneksen pakkasella verrattuna 2020 viikkojen 1-5 keskiarvoon. Rajoitusten lievennyttyä nousu on ollut tasaista kesällä, mutta syksyllä hieman käyrä laskenut. Kauppalehti uutisoi, että kävijämäärät nousivat Q2:lla jopa 24 prosenttia.

 

Ruokakaupoissa ollaan jo pidemmän aikaa vierailtu noin 15-20 % enemmän kuin tavallisesti. Tämä on näkynyt ruokakauppojen hyvinä liiketuloksina ja uusina rekrytointeina. Mainostajan kannattaa nyt aktivoitua ja näkyä ostoympäristössä!

 

Kävijämäärien muutos 30.111


Maanteillä oli kesällä jopa vilkkaampaa kuin 2019

Kesäkuussa nähtiin kesän 'ennätysviikko', kun viikolla 24 Suomen maanteillä liikkui jopa yli 10 prosenttia enemmän liikennettä kuin kaksi vuotta aiemmin. Heinäkuusta eteenpäin liikennemäärät ovat pysyneet melko tasaisina eikä suuria muutoksia ole nähty.

 

Maantieliikenne Suomessa 30.11

 

Uudellamaalla liikennemäärät ovat samankaltaisia paria heinäkuun viikkoa lukuun ottamatta, eikä yllättäviä muutoksia ole nähty.

 

Maantieliikenne Uudellamaalla 30.11

Tavoita Suomessa matkustavat kuluttajat autoteiden varsilla


Clear Channelin entistä joustavammat FLEX-peruutusehdot jatkuvat

Clear Channelin maaliskuun 2020 lopussa lanseeraamat FLEX-peruutusehdot ovat voimassa toistaiseksi, joissa digitaaliset kampanjat ovat mahdollista siirtää tai peruuttaa 2 viikon varoajalla ilman erilliskuluja.
 
Ilmainen peruutus tai kampanjan siirtomahdollisuus staattisissa tuotteissa neljä (4) viikkoa ennen kampanjan alkua. Mikäli kampanjat peruutetaan näiden aikarajojen jälkeen sovelletaan voimassa olevia peruutuskäytäntöjä. Ehdot koskevat kampanjavahvistuksia vuodelle 2021.

Flex-ehtojen ulkopuolella ovat 48 tunnin etuostosäännöllä varatut kampanjat. Lentoaseman vuosisopimuspaikoissa, erikoismainospaikoissa ja promootiomyynneissä ei myöskään sovelleta Flex-ehtoja, ellei toisin ole sovittu. Peruutusehdot ovat voimassa toistaiseksi. Peruutusehto koskee kampanjan median osuutta. Lisätietoja myyntiehdoistamme>>
  • Flex-kontaktiturva varmistaa kampanjallesi kontaktimäärän toteutumisen. Kontaktiturva kattaa tilanteen, jossa kontaktipotentiaali vähentyy merkittävästi valtion/viranomaisten asettamien rajoitusten vuoksi.
  • Kontaktiturva astuu voimaan, mikäli kontaktipotentiaali ostetussa mainosympäristössä vähenee 20 % tai enemmän.
  • Kontaktiturva toteutetaan lisäämällä kampanja-ajan kestoa, kampanjan kontakti- tai pintamäärää.
  • Kontaktiturvakäytäntö on voimassa Clear Channelin Flex-ostoehtojen voimassaoloajan.

 

Mittauksen toteutus:

  • Kontaktipotentiaalin vertailulukuna toimii kunkin mainosympäristön valtakunnallinen tavoittavuus.
  • Kontaktipotentiaalin muutosten seuranta toteutetaan viikkotasolla.
  • Kontaktipotentiaalin muutos verrataan Clear Channelin kunkin mainosympäristön kontaktiseurantamalliin. Vertailulukuna toimii viimeisin tuotettu kontaktiseuranta (Tilannekatsaus).

 

tutustu joustavaan flex-kampanjaamme


Tutustu tuotteisiin:

Store Digital KAUPUNKIYMPÄRISTÖ Liikenneympäristö Ostosympäristö airport


Heräsikö kysyttävää? Ota yhteyttä:

Ville Bergman

Sales Director

ville.bergman@clearchannel.fi

+358 207 312 043


 

Jaa sisältö: