14.6.2021 | Ostosympäristö, Uutiset, Liikenneympäristö, Kaupunkiympäristö, Kuluttajakäyttäytyminen

Tilannekatsaus 15.6.2021: Ulkomainonnan tavoittavuudet

Koronaviruksen (covid-19) aiheuttama poikkeustilanne on vaikuttanut ihmisten liikkumiseen ja seuraamme muutoksia edelleen viikoittain. Monissa mainosympäristöissä on nähty positiivista kehittymistä koronatilanteen helpottumisen, rokotusten edistymisen sekä kesäisten säiden vuoksi. Voimakkaimmin muutos näkyy yhä julkisessa liikenteessä.

Voimassa olevat koronasäädökset ja -suositukset vähensivät ihmisten liikkumista hieman keväällä, mutta huhtikuusta asti trendi on ollut positiivinen. Liikennemäärät ovat osassa mainosympäristöjä korkeammalla kuin vuonna 2019.

Poikkeuksellisista ajoista huolimatta ulkomainonta tavoittaa vuonna 2021 − ulkona kaupungeissa, teiden varsilla sekä kaupoissa ja kauppakeskuksissa.


Tilannekatsaus visut 14.6.2021 (FI)

Poimintoja Suomesta

Aurinkoinen keli ja kuumat kesäpäivät ovat pitäneet ihmiset ulkona. Trendi on edelleen positiiviseen suuntaan ja myös ostosympäristön luvut näyttävät lupaavilta; Google Mobility Reportin datan mukaan ruokakaupoissa ja apteekeissa on vieraillut 22 % enemmän ihmisiä kuin vertailuajankohtana (vko 1-5/2020 keskiarvo), jonka lisäksi ihmiset ovat innolla rientäneet ostoksille myös kauppakeskuksiin. Ihmiset liikkuvat nyt ulkona ja kaipaavat palveluiden pariin.

Kevyen liikenteen määrissä ei tapahtunut yllätyksiä, kun niitä vertaillaan kahteen edelliseen vuoteen. Huhtikuun alusta kevyen liikenteen määrä on lisääntynyt +97 %.

Maantieliikenne on lähes vastaavalla tasolla kuin ennen pandemiaa vuonna 2019. Maantieliikenne on lisääntynyt 29 % huhtikuun alusta.

 

  • Julkinen liikenne -26 %
  • Helsingin satama1 -62 % (vk 14, verrattuna vuotta aiempaan)
  • Ihmisten liikkuminen omilla asuinalueillaan +1 %
  • Ulkoilualueilla liikkuminen +211 %

 

1 Helsingin satama, Länsiterminaali 2 13.4.2021.

Matkailuala kehittänyt uudenlaista tarjontaa kotimaan matkailun piristämiseksi

Matkailualalla toimivat yritykset ovat kehittäneet uusia matkapaketteja kotimaahan, jotta matkailua saadaan piristettyä toisena koronakesänä. Muun muassa perinteiset ulkomaanmatkojen järjestäjät ovat suunnanneet katseitaan kotimaan markkinoille. Kuluttaja voi kesällä esimerkiksi nauttia "junaristeilyistä", reilata junalla kotimaassa tai risteillä Suomi-kuplassa käymättä ulkomailla. Asiasta uutisoi Yle 4.6.


Kesämatkailu Euroopassa edistyy EU:n koronatodistuksen myötä

Yle uutisoi 20.5., että Euroopan parlamentti ja EU-maat ovat päässeet sopuun eurooppalaisesta koronarokotetodistuksesta. Todistuksen on tarkoitus avata matkustamista EU-maiden välillä. Todistuksen toivotaan mahdollistavan matkailun paluun lähelle normaalitasoa.


Parantunut koronatilanne luo hyvät lähtökohdat kesälle

THL:n ylilääkäri kertoi Ylelle, että rokotukset edistyvät ja tautitapausmäärät ovat vähentyneet koko maassa. Tilanne on hyvin samankaltainen kuin edelliskesän tienoilla, mutta rokotusten johdosta tämä kesä on viime vuotta toiveikkaampi.

"Kesästä kannattaa nyt on ottaa ilo irti ja nauttia - varsinkin, kun ulkona voi touhuta kaikenlaista", ylilääkäri kommentoi Ylelle.


VM: Talouskasvu kiihtyy 2,6 prosenttiin

Valtiovarainministeriön uusimman talousennusteen (12.5.) mukaan talouskasvu tulee tänä vuonna kiihtymään 2,6 prosenttiin, kun koronatilanne helpottaa. VM uskoo, että kotitalouksien ylisäästäminen purkautuu kulutukseksi, yritykset uskaltavat investoida ja julkinen elvytys tukee kasvua. Korona ei aiheuttanut yhtä pahaa iskua talouteen kuin aluksi arveltiin ja nyt talous on virkoamassa.


Kampin edustalla on vilkasta

Viikolla 23 Kampin Narinkkatorilla olevan kevyen liikenteen mittauspisteellä oli vilkasta. Kamppi Helsingin edustalla sijaitsevan mittauspisteen ohitti viikon aikana yli 180 000 ihmistä.

Narinkkatori vk 23 (FI)

 

Tavoita Narinkkatorin kävijät The Wallilla


Lentoasema

Helsinki-Vantaan lentoaseman matkustajaliikenne kuukausittain (Finavia 12.4.2021):

  • 1/2021: -92 %
  • 2/2021: -92 %
  • 3/2021: -84 %

Toistaiseksi kiinni:

  • T1-turvatarkastus sekä laukkuaula
  • T1 portit G5-15
  • T2 Schengen portti G31
  • T2 Non-Schengen portit G44-49, G50, 53-55
  • Finnair Lounget Non-Schengen & Schengen

 


Clear Channelin entistä joustavammat FLEX-peruutusehdot jatkuvat

Clear Channelin maaliskuun 2020 lopussa lanseeraamat FLEX-peruutusehdot ovat voimassa toistaiseksi, joissa digitaaliset kampanjat ovat mahdollista siirtää tai peruuttaa 2 viikon varoajalla ilman erilliskuluja.
 
Ilmainen peruutus tai kampanjan siirtomahdollisuus staattisissa tuotteissa neljä (4) viikkoa ennen kampanjan alkua. Mikäli kampanjat peruutetaan näiden aikarajojen jälkeen sovelletaan voimassa olevia peruutuskäytäntöjä. Ehdot koskevat kampanjavahvistuksia vuodelle 2021.

Flex-ehtojen ulkopuolella ovat 48 tunnin etuostosäännöllä varatut kampanjat. Lentoaseman vuosisopimuspaikoissa, erikoismainospaikoissa ja promootiomyynneissä ei myöskään sovelleta Flex-ehtoja, ellei toisin ole sovittu. Peruutusehdot ovat voimassa toistaiseksi. Peruutusehto koskee kampanjan median osuutta. Lisätietoja myyntiehdoistamme>>
  • Flex-kontaktiturva varmistaa kampanjallesi kontaktimäärän toteutumisen. Kontaktiturva kattaa tilanteen, jossa kontaktipotentiaali vähentyy merkittävästi valtion/viranomaisten asettamien rajoitusten vuoksi.
  • Kontaktiturva astuu voimaan, mikäli kontaktipotentiaali ostetussa mainosympäristössä vähenee 20 % tai enemmän.
  • Kontaktiturva toteutetaan lisäämällä kampanja-ajan kestoa, kampanjan kontakti- tai pintamäärää.
  • Kontaktiturvakäytäntö on voimassa Clear Channelin Flex-ostoehtojen voimassaoloajan.

 

Mittauksen toteutus:

  • Kontaktipotentiaalin vertailulukuna toimii kunkin mainosympäristön valtakunnallinen tavoittavuus.
  • Kontaktipotentiaalin muutosten seuranta toteutetaan viikkotasolla.
  • Kontaktipotentiaalin muutos verrataan Clear Channelin kunkin mainosympäristön kontaktiseurantamalliin. Vertailulukuna toimii viimeisin tuotettu kontaktiseuranta (Tilannekatsaus).

 

tutustu joustavaan flex-kampanjaamme


Tutustu tuotteisiin:

Store Digital KAUPUNKIYMPÄRISTÖ Liikenneympäristö Ostosympäristö airport


Heräsikö kysyttävää? Ota yhteyttä:

Ville Bergman

Sales Director

ville.bergman@clearchannel.fi

+358 207 312 043


 

Jaa sisältö: