19.4.2021 | Ostosympäristö, Uutiset, Liikenneympäristö, Kaupunkiympäristö, Kuluttajakäyttäytyminen

Tilannekatsaus 20.4.2021: Ulkomainonnan tavoittavuudet

Koronaviruksen (COVID-19) aiheuttama poikkeustilanne vaikuttaa ihmisten liikkumiseen. Voimakkaimmin muutos ja matkustajamäärien väheneminen näkyy julkisessa liikenteessä, jossa tartuntojen ehkäiseminen vaatii äärimmäistä varovaisuutta. Vaikutukset yksityisautoiluun tai muuhun yksityiseen liikkumiseen eivät toistaiseksi ole olleet yhtä merkittäviä.

Voimassa olevat koronasäädökset ja -suositukset ovat vähentäneet ihmisten liikkumista hieman, mutta viime kevään kaltaista valtavaa pudotusta liikennemäärissä ei ole tapahtunut. Liikennemäärät ovat normaalitasoa alempana, mutta selkeästi viime vuoden lock down -ajankohtaa korkeampia. Saamme tarkemman kuvan liikenteestä, kun vertaamme määriä sekä viime vuoteen, että vuoteen 2019.

Monissa mainosympäristöissä on nähty positiivista kehittymistä koronatilanteen helpottamisen, rokotusten edistymisen sekä keväisten säiden vuoksi.

Poikkeuksellisista ajoista huolimatta ulkomainonta tavoittaa vuonna 2021 − ulkona kaupungeissa, teiden varsilla sekä kaupoissa ja kauppakeskuksissa.


Tilannekatsaus visut 19.4.2021 (FI)

Poimintoja Suomesta

Ruokakaupoissa on riittänyt viime viikkoina vilinää ja kävijöitä oli viime viikolla jopa 4 prosenttia enemmän kuin tavallisesti. Muutos on verrattuna vuoden 2020 viikkojen 1-5 keskiarvoon.

Viikolla 15 tieliikenne oli 42 prosenttia vilkkaampaa kuin viime vuoden vastaavana viikkona. Vuoteen 2019 verrattuna liikennettä on enää vain 6 prosenttia vähemmän.  

Vuosi sitten rajoitukset vaikuttivat Helsingin keskustaan voimakkaasti verrattuna tämän hetkiseen tilanteeseen. Kevyen liikenteen määrä Helsingissä ja Helsingin keskustassa oli kuluneella viikolla yli kaksi kertaa suurempi kuin 2020. Verrattuna vuoden 2019 vertailuviikkoon kevyt liikenne oli -6 %.

Vaikka kevyen liikenteen määrissä oli havaittavissa kevään tuomaa piristymistä, edellisiin vuosiin kevät on myöhäisemmässä. Kulunut viikko oli Helsingin Kaisaniemen mittauspisteellä muutaman asteen plussalla ja vettäkin satoi useampana päivänä. Vertailuviikot olivat sekä lämpimpiä, että sateettomia, mikä lisää kevyttä liikennettä.

Kauppakeskusten kävijämäärät olivat Google Mobility Reportin mukaan -28 % alkuvuoden 2020 vertailuajankohdan tasoa alempana, joten tässäkin ympäristössä on pientä positiivista kehitystä.

 

  • Julkinen liikenne -47 %
  • Helsingin satama1 -62 % (vk 14, verrattuna vuotta aiempaan,)
  • Ihmisten liikkuminen omilla asuinalueillaan +9 %
  • Ulkoilualueilla liikkuminen +35 %

 

1 Helsingin satama, Länsiterminaali 2 13.4.2021.

Autoilun suosio kasvoi vuonna 2020

Eurooppalaisten autoilujärjestöjen tutkimuksen mukaan autoilusta tuli yhä suositumpi kulkutapa työssäkäyntimatkoilla koronavuonna 2020. Suomessa henkilöauton käytön osuus kasvoi 49 prosentista 56 prosenttiin. Joukkoliikenteen osuus puolestaan aleni 24:sta noin 16:een prosenttiin.

Suomi oli edistyksellisempi etätyömaa kuin monet muut tutkimukseen osallistuneet maat. Lähes neljäsosa vastanneista ilmoitti tehneensä etätöitä viime vuonna. Vuonna 2019 vastaava luku oli 5 prosenttia.

Auton osuus lomamatkojen kulkuneuvona kasvoi huomattavasti vuodesta 2019. Kun lomamatkan tehneistä suomalaisista noin 46 prosenttia matkusti vuonna 2019 henkilö- tai matkailuautolla, oli auton osuus viime kesän lomamatkoilla noin 80 prosenttia.

 

Autoilija


Suomalaiset kaipaavat ulkomaille - joka neljäs haluaa matkaan heti

Menneen vuoden peruuntuneet lomamatkat ovat aiheuttaneet suomalaisissa patoutunutta matkakuumetta. Taloustutkimuksen Ylelle teettämän kyselyn mukaan 27 % suomalaisista aikoo lähteä matkoille heti, kun pandemia on helpottanut ja sen aiheuttamia rajoituksia on merkittävästi purettu. Etenkin Thaimaan matkoille on löytynyt kysyntää.

 

"Talvikohteista on myyty jo todella hyvin Kanarian saarten ja Thaimaan kohteita. Thaimaan osalta olemme myyneet 10-kertaisen määrän varauksia ensi talvelle kuin vuosi sitten tähän vastaavaan aikaan", Mari Kanerva, Finnairin viestinnän asiantuntija kertoo Ylelle.

 

kpmg_pt bw


Näin suomalaiset liikkuvat vuonna 2021

Kantar on tutkinut, miten suomalaisten liikkuminen tulee muuttumaan lähitulevaisuudessa. Tutkimuksessa kysyttiin miten vastaajat liikkuvat tällä hetkellä ja miten he aikovat vuonna 2021 liikkua. Pandemian myötä joukkoliikenteen käyttö vähentyi viime vuonna ja yksityisautoilu puolestaan lisääntyi. Tutkimuksen perusteella vuoden 2021 suosituimpia liikkumistapoja ovat liikkuminen jalan, auto ja oma polkupyörä.

 

  • 12 % suomalaisista aikoo liikkua vuoden sisällä aiempaa enemmän pääkaupunkiseudulla ja keskusta-alueilla yli 50 tuhannen asukkaan kaupungeissa.
  • 8 % aikoo käydä viime vuotta enemmän kauppakeskuksissa.
  • 10 % suunnittelee liikkuvansa Suomen moottori-, kanta- tai valtatiellä edellisvuotta enemmän.

 

Vastaajilta kysyttiin, mitä kulkuneuvoa tai liikkumismuotoa he aikovat käyttää lähitulevaisuudessa. Vuonna 2021 aiotaan liikkua eniten jalan, autolla tai polkupyörällä.

 

  • 34 % vastasi liikkuvansa vuonna 2021 enemmän jalan
  • 26 % aikoo käyttää omaa polkupyörää aiempaa enemmän
  • 15 % hyödyntää enemmän autoa liikkumisvälineenä vuoden sisällä
 

Kauppakeskusmedia tavoittaa
 
Osana eri mainosympäristöjemme analytiikkaa seuraamme säännöllisesti myös kauppakeskusten tavoittavuuden kehittymistä. Aidosti valtakunnallisen tilannekuvan hahmottamiseksi on tärkeää hyödyntää mahdollisimman laajan peiton tarjoavaa dataa. Tunnuslukuina tähän käytämme Google Mobility Report -raporttia (kategoria: Retail & Recreation), sen koko Suomen kattavaa asiointimääriä kuvaavaa dataa.
 
Samaan aikaan seuraamme luonnollisesti myös suoraan yksittäisiltä kauppakeskuksilta saatavia lukuja asiointimääristä. Tapauskohtaisesti määrissä on luontaista vaihtelua johtuen esimerkiksi kauppakeskusten ankkuriliikkeiden profiilista. Isossa kuvassa tilanteen voidaan kuitenkin todeta kääntyneen heinäkuun aikana kohti normaalia − kauppakeskukset tavoittavat kulutusvoimaiset suomalaiset.
 
  • Kauppakeskusten kävijämäärä -28 % verrattuna viikkojen 1-5 keskiarvoon (Google Mobility Report 16.4.2021).
  • Kokonaismyynti 06/2020 -5,5 % verrattuna vastaavaan lukuun kesäkuussa 2019 (Suomen Kauppakeskusyhdistys 27.8.2020).

 

Kampin edustalla on vilkasta

Viikolla 15 Kampin Narinkkatorilla olevan kevyen liikenteen mittauspisteellä oli selkeästi vilkkaampaa kuin edellisinä viikkoina. Mittauspisteen ohitti viikon aikana lähes 165 000 ihmistä.

Narinkkatori vk 15 (FI)

 

Tavoita Narinkkatorin kävijät The Wallilla


Lentoasema

Helsinki-Vantaan lentoaseman matkustajaliikenne kuukausittain (Finavia 12.4.2021):

  • 1/2021: -92 %
  • 2/2021: -92 %
  • 3/2021: -84 %

Toistaiseksi kiinni:

  • T1-turvatarkastus sekä laukkuaula
  • T1 portit G5-15
  • T2 Schengen portti G31
  • T2 Non-Schengen portit G44-49, G50, 53-55
  • Finnair Lounget Non-Schengen & Schengen

 


 Clear Channelin entistä joustavammat FLEX-peruutusehdot jatkuvat

Clear Channelin maaliskuun 2020 lopussa lanseeraamat FLEX-peruutusehdot ovat voimassa kaikissa uusissa kampanjavarauksissa, jotka vahvistetaan ennen toukokuun 2021 loppua. FLEX-ehtoja pidennetään, mikäli vallitseva koronatilanne jatkuu myös tämän jälkeen.
 
Ilmainen peruutus tai kampanjan siirtomahdollisuus staattisissa tuotteissa neljä (4) viikkoa ennen kampanjan alkua ja digitaalisissa tuotteissa kaksi (2) viikkoa ennen kampanjan alkua. Ehdot koskevat kaikkia kampanjavahvistuksia vuodelle 2021, jotka ovat vahvistettu ennen toukokuun 2021 loppua.
  • Flex-kontaktiturva varmistaa kampanjallesi kontaktimäärän toteutumisen. Kontaktiturva kattaa tilanteen, jossa kontaktipotentiaali vähentyy merkittävästi valtion/viranomaisten asettamien rajoitusten vuoksi.
  • Kontaktiturva astuu voimaan, mikäli kontaktipotentiaali ostetussa mainosympäristössä vähenee 20 % tai enemmän.
  • Kontaktiturva toteutetaan lisäämällä kampanja-ajan kestoa, kampanjan kontakti- tai pintamäärää.
  • Kontaktiturvakäytäntö on voimassa Clear Channelin Flex-ostoehtojen voimassaoloajan.

 

Mittauksen toteutus:

  • Kontaktipotentiaalin vertailulukuna toimii kunkin mainosympäristön valtakunnallinen tavoittavuus.
  • Kontaktipotentiaalin muutosten seuranta toteutetaan viikkotasolla.
  • Kontaktipotentiaalin muutos verrataan Clear Channelin kunkin mainosympäristön kontaktiseurantamalliin. Vertailulukuna toimii viimeisin tuotettu kontaktiseuranta (Tilannekatsaus).

 

tutustu joustavaan flex-kampanjaamme


Tutustu tuotteisiin:

Store Digital KAUPUNKIYMPÄRISTÖ Liikenneympäristö Ostosympäristö airport


Heräsikö kysyttävää? Ota yhteyttä:

Ville Bergman

Sales Director

ville.bergman@clearchannel.fi

+358 207 312 043


 

Jaa sisältö: