25.1.2021 | Ostosympäristö, Uutiset, Liikenneympäristö, Kaupunkiympäristö, Kuluttajakäyttäytyminen

Tilannekatsaus 25.1.2021: Ulkomainonnan tavoittavuudet

Koronaviruksen (COVID-19) aiheuttama poikkeustilanne vaikuttaa ihmisten liikkumiseen. Voimakkaimmin muutos ja matkustajamäärien väheneminen näkyy julkisessa liikenteessä, jossa tartuntojen ehkäiseminen vaatii äärimmäistä varovaisuutta. Vaikutukset yksityisautoiluun tai muuhun yksityiseen liikkumiseen eivät toistaiseksi ole olleet yhtä merkittäviä.

Uuteen vuoteen 2021 lähdetään toiveikkain mielin uusien rokotteiden myötä, mutta näillä näkymin tilanne ihmisten liikkumisen suhteen pysynee alkuvuodesta samanlaisena kuin edellisvuonnakin. Ihmiset pysyvät edelleen etätöissä, julkista liikennettä vältellään ja yksityisautoilu on jonkin verran korostunut. 

Ihmisten liikkumista on edelleen haastavaa arvioida tilanteen ja rajoitusten eläessä, eikä tilanteen kuvaamiseen ole yhtä yleispätevää muutoskerrointa.

Poikkeuksellisista ajoista huolimatta ulkomainonta tavoittaa vuonna 2021 - ulkona kaupungeissa, teiden varsilla sekä kaupoissa ja kauppakeskuksissa.


Missä ihmiset liikkuvat

Poimintoja Suomesta

Talvinen sää jatkui viikolla 3. Lumiset ja loskaiset olosuhteet vaikuttivat tieliikenteen määrään positiivisesti viikon takaisesta ja vastaavasti kevyt liikenne siirtyi kaupunki- ja keskusta-alueilta kodin lähiympäristöön ja ulkoilualueille, kuten hiihtoladuille.

Kevyen liikenteen määrä koko Helsingissä oli -32 % verrattuna edellisvuoteen ja Helsingin keskustassa vastaava lukema oli -25 %. Kaisaniemen mittausasemalla alkuviikon pakkaset kääntyivät plussalle, viikon keskilämpötilan jääden yhden asteen pakkaselle. Vertailuviikon lämpötila oli Kaisaniemessä viime vuonna muutaman asteen plussalla ja viikko oli lähes sateeton.

Kauppakeskusten kävijämäärät ovat Google Mobility Reportin mukaan -24 % alkuvuoden 2020 vertailuajankohdan tasoa alempana. Myös kauppakeskuksista saamamme tiedot viittaavat keskimäärin samaan.

 

  • Julkinen liikenne -42 %
  • Ihmisten liikkuminen omilla asuinalueillaan +9 %
  • Ulkoilualueilla liikkuminen +6 %

Liikematkustajat palaamassa lennoille - Finnair lisää lentoja keväällä

Ulkomaan matkojen kysyntä ja uutiset rokotteista ovat tuoneet lentoyhtiöille vihdoin positiivisia näkymiä. Yle uutisoi, että Finnair palauttaa keväällä useita Euroopan lentoja ja osan kaukolennoista, kuten matkustajalennot New Yorkiin, Osakaan ja Pekingiin.

 

"Huhtikuusta alkaen lähdemme lisäämään lentämistä nykyisestä 10 - 15 prosentin tasosta, ja rakennamme verkostoa kesän aikana", Finnairin myyntijohtaja, Mikko Turtiainen, kertoo uutisessa.

 

Finnairilta kerrotaan, että lomamatkustajien lisäksi myös liikematkustajat ovat palaamassa lennoille. Yhtiö on saanut palautetta, joka kertoo patoutuneesta liikematkustustarpeesta ja arvioiden mukaan liikematkustajia alettaisiin näkemään koneissa kesälomien jälkeen. Myös Qatar Airways ennakoi liikematkustajien palaavan vuoden 2021 aikana.


Suomalaiset kaipaavat ulkomaille - joka neljäs haluaa matkaan heti

Menneen vuoden peruuntuneet lomamatkat ovat aiheuttaneet suomalaisissa patoutunutta matkakuumetta. Taloustutkimuksen Ylelle teettämän kyselyn mukaan 27 % suomalaisista aikoo lähteä matkoille heti, kun pandemia on helpottanut ja sen aiheuttamia rajoituksia on merkittävästi purettu. Etenkin Thaimaan matkoille on löytynyt kysyntää.

 

"Talvikohteista on myyty jo todella hyvin Kanarian saarten ja Thaimaan kohteita. Thaimaan osalta olemme myyneet 10-kertaisen määrän varauksia ensi talvelle kuin vuosi sitten tähän vastaavaan aikaan", Mari Kanerva, Finnairin viestinnän asiantuntija kertoo Ylelle.

 

kpmg_pt bw


Näin suomalaiset liikkuvat vuonna 2021

Kantar on tutkinut, miten suomalaisten liikkuminen tulee muuttumaan lähitulevaisuudessa. Tutkimuksessa kysyttiin miten vastaajat liikkuvat tällä hetkellä ja miten he aikovat vuonna 2021 liikkua. Pandemian myötä joukkoliikenteen käyttö vähentyi viime vuonna ja yksityisautoilu puolestaan lisääntyi. Tutkimuksen perusteella vuoden 2021 suosituimpia liikkumistapoja ovat liikkuminen jalan, auto ja oma polkupyörä.

 

  • 12 % suomalaisista aikoo liikkua vuoden sisällä aiempaa enemmän pääkaupunkiseudulla ja keskusta-alueilla yli 50 tuhannen asukkaan kaupungeissa.
  • 8 % aikoo käydä viime vuotta enemmän kauppakeskuksissa.
  • 10 % suunnittelee liikkuvansa Suomen moottori-, kanta- tai valtatiellä edellisvuotta enemmän.

 

Vastaajilta kysyttiin, mitä kulkuneuvoa tai liikkumismuotoa he aikovat käyttää lähitulevaisuudessa. Vuonna 2021 aiotaan liikkua eniten jalan, autolla tai polkupyörällä.

 

  • 34 % vastasi liikkuvansa vuonna 2021 enemmän jalan
  • 26 % aikoo käyttää omaa polkupyörää aiempaa enemmän
  • 15 % hyödyntää enemmän autoa liikkumisvälineenä vuoden sisällä
 

Kauppakeskusmedia tavoittaa
 
Osana eri mainosympäristöjemme analytiikkaa seuraamme säännöllisesti myös kauppakeskusten tavoittavuuden kehittymistä. Aidosti valtakunnallisen tilannekuvan hahmottamiseksi on tärkeää hyödyntää mahdollisimman laajan peiton tarjoavaa dataa. Tunnuslukuina tähän käytämme Google Mobility Report -raporttia (kategoria: Retail & Recreation), sen koko Suomen kattavaa asiointimääriä kuvaavaa dataa.
 
Samaan aikaan seuraamme luonnollisesti myös suoraan yksittäisiltä kauppakeskuksilta saatavia lukuja asiointimääristä. Tapauskohtaisesti määrissä on luontaista vaihtelua johtuen esimerkiksi kauppakeskusten ankkuriliikkeiden profiilista. Isossa kuvassa tilanteen voidaan kuitenkin todeta kääntyneen heinäkuun aikana kohti normaalia - kauppakeskukset tavoittavat kulutusvoimaiset suomalaiset.
 
  • Kauppakeskusten kävijämäärä -24 % verrattuna viikkojen 1-5 keskiarvoon
    (Google Mobility Report 19.1.2020).
  • Kokonaismyynti 06/2020 -5,5 % verratuna vastaavaan lukuun kesäkuussa 2019 (Suomen Kauppakeskusyhdistys 27.8.2020).

 

Kauppakeskus Willa, 7.12.2020.

Hyvinkäällä kauppakeskus Willassa riittää edelleen asiakkaita. Kauppakeskus Willa on moderni muodin ja erikoiskaupan keskus. Hyvinkään keskustassa sijaitsevassa kauppakeskuksessa vierailee vuosittain yli 7,2 miljoonaa asiakasta.

 

"Kauppakeskus Willan kävijämäärät ovat olleet koko syksyn ajan vuoden 2019 tasolla. Kaksi hypermarkettia, Prisma ja K-Citymarket sekä kaksi apteekkia ja Alkoa takaavat tasaisen asiakasvirran", Mirva Lemmetty, Kauppakeskus Willan markkinointipäällikkö kertoo..

 

Kauppakeskusten kävijämäärät nousussa

Iltalehti uutisoi 15.11. kauppakeskusten kävijämääristä pandemia-aikana. Artikkelissa pohditaan, riittääkö kauppakeskuksille kävijöitä haastavana aikana. Kauppakeskusjohtajat ja yrittäjät ovat haastavasta tilanteesta huolimatta tyytyväisiä kokonaiskuvaan. Kauppakeskus Redissä kävijämäärät ovat olleet huhtikuusta alkaen nousussa.

 

"Viime vuoteen verrattuna kävijämäärät ovat tippuneet elo-lokakuussa 8-12 prosenttia, mutta nyt marraskuun alussa kävijämäärät ovat viime vuoteen verrattuna vain muutaman prosentin miinuksella", Aleksi Salminen, Redin kauppakeskusjohtaja kertoo Iltalehdelle.

 

Mall of Triplan kauppakeskusjohtaja Kati Kivimäki on myös varsin tyytyväinen tilanteeseen.

 

"Ensimmäisen 12 kuukauden aikana meillä on käynyt jo yli 20 miljoonaa kävijää. Kesästä lähtien kävijämäärät ovat olleet jatkuvassa kasvussa. Tällä hetkellä meillä käy noin 350 000 asiakasta viikossa", Kivimäki toteaa haastattelussa.

 

Kauppakeskuksissa on riittänyt vilinää

 

Jumbo la 12.12. 14.20

Kauppakeskus Jumbo. Lauantai 12.12. Kello 13.20.

 

Kaari pe 4.12. 14.00

Kauppakeskus Kaari. Perjantai 4.12. Kello 14.00.

 

Iso Omena la 5.12. 16.40

Kauppakeskus Iso Omena. Lauantai 5.12. Kello 16.40.

 

Itis la 12.12. klo 13.20

Kauppakeskus Itis. Lauantai 12.12. Kello 14.20.

 

SD Kamppi-1

Kauppakeskus Kamppi Helsinki. Torstai 3.12. Kello 18.00

 

Kampin edustalla on vilkasta

Kevyen liikenteen vähentymisestä ei ole Narinkkatorilla tietoakaan. Tammikuun osalta Kamppi Helsingin edustalla on liikkunut lähes ennätysmäärä kävijöitä. Ihmisten paljoutta selittää liikennevirtojen mutokset alueen jalankulkutunneleista maan päälle. Ihmiset näyttävät välttelevän kapeissa tunneleissa liikkumista pandemian vuoksi. Viikolla 3 Narinkkatorin mittauspisteen ohitti yli 192 000 ihmistä, mikä oli 23 % enemmän kuin viime vuoden vastaavana ajankohtana.

 

Narinkkatori vk 3


Lentoasema

Myönnämme vuodelle 2021 ajoittuville kampanjoille matkustajaennusteeseen perustuvan lisäalennuksen. Ennuste perustuu Finavian tämän hetkiseen arvioon vuoden 2021 matkustajamäärästä. (7,0 miljoonaa lentomatkustajaa)

Alennuskäytäntö on voimassa toistaiseksi ja Clear Channel tarkistaa ennustetta tarvittaessa. Alla oleva matkustajaennusteeseen perustuva lisäalennus on voimassa tarjouksen voimassaoloajan.

 

2021 matkustajaennusteeseen perustuva lisäalennus: (päivitetty 18.1.2021)

  • Q1/2021 -90 %
  • Q2/2021 -75 %
  • Q3/2021 -60 %
  • Q4/2021 -50 % 

LAS alennukset

 

Helsinki-Vantaan lentoaseman matkustajaliikenne kuukausittain, 2020 vs 2019:

  • 1/2020: +2,8 %
  • 2/2020: -2,1 %
  • 3/2020: -57,2 %
  • 4/2020: -98,8 %
  • 5/2020: -98,1 %
  • 6/2020: -96 %
  • 7/2020: -89,8 %
  • 8/2020: -86,7 %
  • 9/2020: -92 %
  • 10/2020: -92 %
  • 11/2020: -92 %
  • 12/2020: -91 %

Kum. 2020 vs 2019: -76,9 %

 

Toistaiseksi kiinni:

  • T1-turvatarkastus sekä laukkuaula
  • T1 portit G5-15
  • T2 Schengen portti G31
  • T2 Non-Schengen portit G44-49, G50, 53-55
  • Finnair Lounget NoSe & Schengen

Jokaiselle vuosineljännekselle on oma ennusteensa ja se kohdistuu kyseiselle neljännekselle ostettavaan medianäkyvyyteen. Clear Channel vastaa ennusteen muodostamisesta ja siihen tarvittava data kerätään useasta lähteestä. Lisäalennuskäytäntö on voimassa toistaiseksi, maksimissaan vuoden 2021 loppuun. Clear Channel tarkistaa ennusteet viikoittain. Yksittäinen tarjous on voimassa kaksi viikkoa, tarjouksen myöntämishetkellä voimassa olleilla lisäalennuksilla.


 Flex-kontaktiturva

 
  • Flex-kontaktiturva varmistaa kampanjallesi kontaktimäärän toteutumisen. Kontaktiturva kattaa tilanteen, jossa kontaktipotentiaali vähentyy merkittävästi valtion/viranomaisten asettamien rajoitusten vuoksi.
  • Kontaktiturva astuu voimaan, mikäli kontaktipotentiaali ostetussa mainosympäristössä vähenee 10 % tai enemmän.
  • Kontaktiturvakäytäntö on voimassa Clear Channelin Flex-ostoehtojen voimassaoloajan.

 

Mittauksen toteutus:

  • Kontaktipotentiaalin vertailulukuna toimii kunkin mainosympäristön valtakunnallinen tavoittavuus.
  • Kontaktipotentiaalin muutosten seuranta toteutetaan viikkotasolla.
  • Kontaktipotentiaalin muutos verrataan Clear Channelin kunkin mainosympäristön kontaktiseurantamalliin. Vertailulukuna toimii viimeisin tuotettu kontaktiseuranta (Tilannekatsaus).

 

tutustu joustavaan flex-kampanjaamme


Tutustu tuotteisiin:

Store Digital KAUPUNKIYMPÄRISTÖ Liikenneympäristö Ostosympäristö airport


Heräsikö kysyttävää? Ota yhteyttä:

Ville Bergman

Sales Director

ville.bergman@clearchannel.fi

+358 207 312 043


 

Jaa sisältö: