1.12.2021 | Digitaalinen, Creating the Future of Media

Ohjelmallinen ostaminen: älykkäämpää, tehokkaampaa mainontaa

Ohjelmallisen ostamisen suosio jatkuu Euroopassa – eikä syyttä. Ohjelmallinen ostaminen nimittäin mahdollistaa mainostajille helpon keinon päästä käsiksi kattavaan ulkomainosmediaamme, joka tavoittaa käytännössä jokaisen suomalaisen, näkyy oikeassa ympäristössä sekä aktivoi ja ohjaa ostamaan. Ohjelmallisen ostamisen myötä ostoprosessi on sujuva ja reaaliaikainen, jonka lisäksi mainostaja saa lisäarvoa muun muassa parempien datankäyttö- ja kohdentamismahdollisuuksien kautta. 


IAB:n tuore tutkimus (1 kertoo ohjelmallisen ostamisen suosiosta. Tutkimukseen haastateltiin yhteensä 300 vastaajaa, jotka edustivat mainostajia, toimistoja sekä medioita eri puolilta Eurooppaa. Yli 80 % näistä kaikista sidosryhmistä ennusti ohjelmallisten investointiensa tai tulojensa kasvua seuraavien 12 kuukauden aikana. Nyt onkin erinomainen aika tutustua ohjelmalliseen ostamiseen sekä sen hyötyihin ulkomainonnan näkökulmasta, sillä tänä vuonna lanseeraamamme LaunchPAD:in ansiosta ulkomainosinventaariimme on mahdollista päästä käsiksi ohjelmallisten ostoalustojen kautta.

Tutustu ohjelmallisen ostamisen termeihin ja toimintatapoihin tarkemmin tästä »


Ulkomainonnan inventaarin liittäminen eri SSP- eli myyntijärjestelmiin täydentää ohjelmallisia ostoalustoja, sillä ulkomainonta on keskeinen osa monikanavaista mediasuunnittelua. Ulkomainonta on massamediana ylivertainen sen tavoittaessa jopa 99 % suomalaisista (2. Tähän eivät mitkään muut mediat pysty. Siksi olemmekin erityisen iloisia siitä, että ulkomainonnan ostaminen on mahdollista nyt myös ohjelmallisesti – ohjelmallisuus mahdollistaa helpon keinon päästä käsiksi kattavaan ulkomainosmediaamme.

Ohjelmallinen ostaminen tuo mainostajalle lisäarvoa

Ohjelmallisuuden kehittäminen on ollut meille tärkeä teema, sillä haluamme vastata asiakkaittemme tarpeisiin yhä paremmin. Ohjelmallisten ulkomainoskampanjoiden hallitseminen on mainostajalle sujuvaa sekä nopeaa, ja aineistot voidaan toimittaa tehokkaasti useisiin eri medioihin saman alustan kautta. Koska ohjelmallisessa mainonnassa mainostaja hallitsee kampanjoita itse, muutoksiin reagoiminen sekä kampanjan ja aineistojen mukauttaminen on joustavaa.

Ohjelmallisen ostamisen hyödyiksi koetaan tutkimuksen (1 mukaan erityisesti paremmat datankäyttömahdollisuudet, kohdentamismahdollisuudet, pääsy premium-inventaariin isossa mittakaavassa sekä edullisemmat mediakustannukset.

Mainostaja voi tarkastella reaaliaikaista raportointia kampanjastaan sekä mukauttaa mainontaansa datan perusteella. Mainontaa voi myös ostaa halutessaan automatisoidusti esimerkiksi silloin, kun aurinko paistaa ja on yli 22 astetta lämmintä. Kohdentaminen esimerkiksi säätilan mukaan mahdollistaa sen, että mainos näkyy juuri otollisimpana aikana. Datan avulla voi näin ollen varmistaa, että kampanjabudjetti käytetään parhaimmalla ja tehokkaimmalla mahdollisella tavalla

Kehitämme jatkuvasti ratkaisujamme vastaamaan yhä paremmin mainostajien tarpeisiin. Tällä hetkellä ulkomainontaa voi ostaa ohjelmallisesti private non-guaranteed -diileinä, mutta diilityyppejä tullaan laajentamaan tulevaisuudessa, ja myös ulkomainonnan kohdentaminen tulee olemaan mahdollista. Ulkomainonta on yksi vanhimpia mainonnan muotoja, mutta se kehittyy jatkuvasti mukautumaan
mediaympäristön muutoksiin. Digitaalisella ulkomainonnalla onkin monia etuja. Kun ohjelmallinen ostaminen lisätään tähän yhtälöön, ulkomainonnan vahvuudet täydentyvät entisestään muun muassa yleisökohdistus- ja mittausteknologioiden sekä mobiililaitteiden integrointimahdollisuuksien myötä. 


Lue lisää ulkomainonnan hyödyistä »

 

 


Tulevaisuuden media: digitaalinen ulkomainonta
 

 

Artikkeli on viides osa Creating the Future of media -sarjaa, jossa käsitellään ajankohtaisia trendejä ja tulevaisuudennäkymiä ulkomainonnan näkökulmasta tutkimustietoon ja asiantuntijoiden näkemyksiin perustuen.

 

Clear Channelin kansainvälinen missio on luoda median tulevaisuus. Yksi menestyksemme salaisuuksista onkin juuri eteenpäin katsominen, "forward thinking". Meitä yhdistää halu luoda tulevaisuuden ulkomainosratkaisuja: panostamme tutkimukseen ja uusimpiin teknologioihin sekä kehitämme tuoteportfoliotamme vastaamaan alati muuttuviin tarpeisiin. Ulkomainonta on kehittynyt moderniksi ja hienostuneeksi massamediaksi, joka reagoi ja joustaa, kun maailma ympärillämme muuttuu. 

 

tilaa uutiskirjeemme

 


Lähteet: 

1) IAB Europe. (2021). Attitudes to programmatic advertising report. 

Jaa sisältö: