21.1.2019 | Yhteistyö

Clear Channel on LUX Helsingin yhteistyökumppani

LUX Helsinki tuo iloa talven pimeyteen 5.-9.1.2019 valaisten kaunista Etu-Töölön aluetta. Reitti alkaa Kansalaistorilta, jossa Musiikkitalon digitaalisella näytöllä nähdään italialaisen Marco Brianzan Moonlight-installaatio.

Brianzan videoteoksessa jättimäinen kuu sulautuu hiljalleen ympäristöään valaiseviksi pikseleiksi. Musiikkitalon digitaalisen näytön käyttötarkoitus muuttuu, kun mainosruudusta tuleekin Brianzan käsissä Kansalaistoria valaiseva suuri lamppu. Vaikuttava valoinstallaatio nähdään festivaalin ajan iltaisin klo 17-22.

”On hienoa, että voimme tarjota alustan upealle valo- ja videotaiteelle, joka tukee Kansalaistorin arvokasta kulttuuriympäristöä. Uudistuksen kokenut tori on erinomainen paikka oivaltavalle ja näyttävälle valotaiteelle”, Clear Channelin Head of Marketing Pilvi Rissanen sanoo.

Musiikkitalon 170-neliöinen mediaseinä on Pohjoismaiden suurin mainosnäyttö, joka tarjoaa poikkeuksellisia mahdollisuuksia sekä mainonnan että taiteen toteuttamiseen.

Loppiaisen aikoihin järjestettävä Lux Helsinki järjestetään nyt 11. kerran. Se esittelee sekä kotimaista että kansainvälistä valotaiteen huippuosaamista: useita erilaisia tekniikoita hyödyntävät teokset osoittavat valon taipuvan erinomaisesti niin katutaiteen, leikin kuin yhteiskunnallisen tarkastelunkin välineiksi. Valofestivaali kerää valotaiteen pariin vuosittain yli puoli miljoonaa kävijää.

”Lux Helsinki ilostuttaa vuoden pimeintä aikaa ja tuo kaikkien nähtäville upeita kaupunkivaloteoksia kekseliäällä tavalla. On upeaa, että kaupunkilaiset voivat törmätä valoteoksiin arkiympäristössään. Myös me haluamme toiminnallamme rikastuttaa kaupunkikuvaa ja luoda uudenlaisia elämyksiä arkiympäristöön, joten valofestivaali sopii meille mainiosti”, Rissanen sanoo.