Hyvä suunnitelma, vaikuttavampi toteutus

Vaikuttavan ulkomainoskampanjan perusta on huolellinen suunnitelma. Tärkeitä huomioitavia tekijöitä ovat muun muassa tavoitteen ja kohderyhmän määrittely, houkuttelevan luovan toteutuksen suunnittelu sekä onnistumisen mittaaminen ja analysointi. Tältä sivulta löydät tärkeimpiä vinkkejä ja suunnitteluohjeita kampanjallesi. 

 

Jos tarvitset apua tai inspiraatiota kampanjan toteutukseen, voit olla yhteydessä kampanjasuunnitteluumme - yhteystiedot löytyvät täältä. Luodaan yhdessä onnistunut toteutus!

 

 

1. määrittELE TAVOITE

Haluatko esimerkiksi lisätä tietoisuutta vai aktivoida asiakkaitasi ostamaan jotakin? Tietoisuuden lisääminen ja brändin rakentaminen on tärkeää pitkällä tähtäimellä, kun taas taktinen mainonta ohjaa ostamaan ja parantaa myyntiä nopeasti. Esimerkiksi isot ja vaikuttavat digipinnat sopivat brändin kasvattamiseen erinomaisesti, kun taas Store Digital ja Shopping Digital-verkostomme sopivat taktiseen mainontaan juuri ostopäätöksen hetkellä.

Lue lisää mainonnan eri tarkoituksista »

 

2. MÄÄRITTELE KOHDERYHMÄ

Haluatko tavoittaa uusia asiakkaita ison yleisön keskuudesta vai kohdentaa mainoksesi tarkasti potentiaalisille asiakkaille? Minkälainen tausta kohdeasiakkaalla on ja mitä hän arvostaa? Mitä asiakkaan ongelmia tuotteesi tai palvelusi ratkaisee? Missä hänet tavoittaa? Hyödyntämällä meidän kohderyhmätietämystä tavoittavimman sijainnin valitseminen on erittäin helppoa.

Lue lisää kohdentamisesta »

 

3. MÄÄRITTELE BUDJETTI

On totta, että budjetti on tutkimuksen (1 mukaan heti luovan toteutuksen jälkeen tärkein kampanjan tehokkuuteen vaikuttava tekijä. Myös pienellä budjetilla voidaan kuitenkin saavuttaa erinomaisia tuloksia, kun käytössä on toimiva mediaratkaisu, ja luova toteutus on kekseliäs sekä juuri kohdeasiakkaaseen vetoava.

Budjetin ylläpitäminen on kuitenkin tärkeää. Budjettia ei kannata leikata inflaation takia, sillä markkinointiaan jatkavat yritykset voivat kasvattaa markkinaosuuttaan tilanteen normalisoituessa. Vaikka budjetin leikkaaminen saattaa säästää rahaa ja parantaa yrityksen tulosta hetkellisesti, Dentsun myyntimallinnustutkimuksen perusteella markkinointibudjetin leikkaaminen vaikuttaa negatiivisesti jopa 2-5 vuoden ajan yrityksen tuottoon ja siten myös kasvuun (1.

Tutustu esimerkiksi paikalliseen mainontaan, joka vaikuttaa tehokkaasti siellä, missä asiakkaasi ovat »

 

4. VALITSE KANAVAT

Oikeanlaisen mediamixin hyödyntäminen on tänä päivänä tärkeää, sillä asiakkaan ostopolku on pirstaloitunut vahvasti useisiin eri kanaviin perinteisten sekä digitaalisten medioiden välillä. brändin tulisi tarjota katkeamatonta vuorovaikutusta kuluttajille, joka seuraa asiakasta kodista fyysiseen ostopaikkaan – onlinesta offlineen. Ulkomainonta on massamedia, joka mahdollistaa kattavan tavoittavuuden ja korkean toistotason sekä sopii niin brändimainostamiseen että taktisempiin kampanjoihin.

Ulkomainonta on hyvin kustannustehokas vaihtoehto, kun tarkastellaan sen uskomatonta tavoittavuutta. Esimerkiksi klassisen Adshel Finland Launch -verkoston CPT (tuhannen kohderyhmäkontaktin hinta) on vain 1,94 €.

Lue, miksi Kotipizza on valinnut ulkomainonnan keskeiseksi osaksi brändimainontaansa » 

 

5. SUUNNITTELE LUOVA TOTEUTUS

Onnistunut toteutus on suunniteltu tavoitetta, mediavalintaa ja kohderyhmää silmällä pitäen. Luota kuvan voimaan ja uskalla pitää muu viestintä tiiviinä. Pyri antamaan katsojalle oivallus yhdellä katsomalla. Ulkomainonnassa parhaiten toimivat suuret ja selkeät kuvat, jotka eivät kaipaa sanallista selittämistä. Oikein valitut kuvat auttavat mainosviestin ymmärtämisessä.

Lue vinkkejä, millainen on hyvä ulkomainos »  
Ota mallia esimerkiksi tästä HOK-Elannon dynaamisesta ja kekseliäästä kesäkampanjasta »  

 

6. MITTAA ONNISTUMISTA

Kasvoiko myynti, herättikö mainos ostokiinnostuksen tai liitetäänkö brändiisi aikaisempaa enemmän haluamiasi mielikuvia? Muista, että mainonnan onnistumisen mittaamiseen on useita erilaisia keinoja ja esimerkiksi brändimainonnan vaikutukset näkyvät vahvemmin vasta pitkällä aikavälillä. Kampanjan mittaamisen sopii hyvin lisäpalveluna tarjoamamme ulkomainoskampanjan huomioarvotutkimus. Lue lisää huomioarvotutkimuksista täältä.

Lue esimerkiksi, minkälaisia tuloksia Bolt.Works on saavuttanut ulkomainonnalla »

 

 


 

JÄitkö miettimään jotakin? 

Saat asiantuntevaa apua kampanjasuunnittelutiimiltämme! 

Kaipaatko apua esimerkiksi kampanjan suunnittelemiseen tai toteutukseen? Ei hätää, autamme sinua mielellään. Meidän ammattitaitoiselta henkilökunnalta saat tukea, ja räätälöimme kampanjan juuri sinun tarpeisiisi.

Voit ottaa meihin yhteyttä sähköpostitselomakkeella tai soittamalla numeroon 0207312030

 

 

LinkedIn-Header2

 

Lähteet:

1. Dentsu Aegis Network, 2020. 2. Marketing Week, Sarah Vizard (Julkaistu 25.3.2020)

 

Jaa sisältö: