
6.5.2025 | Tutkimus: mainonnan vaikuttavuus
Ulkomainonta tavoittaa yli 99 % väestöstä
Ulkomainonta on yksi vahvimmista massamediakanavista Suomessa, tavoittaen viikoittain yli 99 prosenttia väestöstä (1 . Jatkuvasti kehittyvät ja laajenevat digitaaliset ulkomainosverkostot tarjoavat mainostajille entistä monipuolisempia ja kohdennetumpia mahdollisuuksia. Erinomainen tavoittavuus takaa, että mainonta ulkotiloissa tavoittaa halutun yleisön tehokkaasti, riippumatta iästä tai asuinpaikasta. Ulkomainonnan mainospanostusten kasvu (+3,1 %) vuonna 2024 kertoo selvästi sen vetovoimasta – erityisesti tilanteessa, jossa mediamarkkina kokonaisuutena on laskussa (-1,3 %).
Vuosi 2025 on käynnistynyt vahvasti ulkomainonnan kannalta. Tammi–maaliskuussa ulkomainontaan kohdistetut panostukset kasvoivat peräti 9,1 % verrattuna vuoden 2024 vastaavaan ajanjaksoon (2. Ulkomainonta on ainutlaatuinen massamedia – Kantar Mindin mukaan sen eri ympäristöt tavoittavat lähes koko 15–74-vuotiaan väestön (99,8 %). Mikään muu mediakanava ei yllä vastaavaan tavoittavuuteen, mikä tekee ulkomainonnasta modernin massamedian, jolla on poikkeuksellisen vahva rooli suomalaisessa mediamaisemassa.
Ulkomainonta vastaa ympäristön muutoksiin
Ulkomainonta on kehittynyt mukautumaan mediaympäristön muutoksiin ja yhä laajenevat digitaaliset ulkomainosverkostot tuovat uudenlaisia mahdollisuuksia aikaisempaa luovemmalle, tehokkaammalle ja kohdennetummalle mainonnalle. Kun vahva ja menestyksekäs historia yhdistetään moderneihin ja hienostuneisiin digitaalisiin ratkaisuihin, ulkomainonta horjuttaa vaikuttavuudellaan jo mobiili- ja onlinemarkkinoinnin asemaa
Modernin ulkomainonnan houkuttelevuutta lisäävät myös Bauer Media Outdoorin uniikit kohderyhmätyökalut, Audience Engine ja Heartbeats. Koko Suomen väestön kattava Audience Engine ja Helsinki-Vantaan lentoasemalla tapahtuvia liikkeitä mallintava Heartbeats mahdollistavat uusia tapoja tavoittaa haluttu yleisö, kun kolmannen osapuolen evästeet loppuvat.
Valtakunnallisesti tavoittava mainosverkosto
Kantarin tutkimusdatan (1 mukaan ulkomainonta tavoittaa suomalaiset erinomaisesti niin Uudellamaalla kuin Lapissakin. Ulkomainonnan viikkotavoittavuus on 99,5 - 100 % jokaisessa maakunnassa.
Eri mainosympäristöjen tavoittavuudet
Prismat, S-marketit, Alepat ja Salet tavoittavat viikon aikana 87 % suomalaisista, mikä tekee S-ryhmän kaupoista parhaiten tavoittavan päivittäistavarakauppaverkoston. Store Digital -myymälämediamme vaikuttaa juuri S-ryhmän kaupoissa ostopäätöksen hetkellä.
Moottori-, kanta- ja valtateillä tavoitetaan viikon aikana 85 % suomalaisista. Liikenneympäristö on mediana rauhallinen ja se mahdollistaa mainoksille pitkän vaikutusajan. Suuret mainostaulut teiden varsilla tavoittavat korostuneesti autolla ajavan yleisön. Näyttäviä, erinomaisen huomioarvon pintoja on tarjolla sekä digitaalisena että staattisena.
Pääkaupunkiseudun, Turun, Tampereen ja isojen kaupunkien keskusta-alueet tavoittavat viikon aikana 76 % suomalaisista. Bauer Media Outdoorin mainosverkosto on erinomainen vaihtoehto, kun haluat tavoittaa kaupunkilaiset modernisti, sillä digitaalinen ulkomainosverkostomme on sekä pääkaupunkiseudun että maan kattavin ja tavoitamme jopa 16 Suomen 20. suurimmasta kaupungista.
Kauppakeskukset pysäköintihalleineen tavoittavat viikon aikana 62 % suomalaisista. Bauer Media Outdoor on ylivoimaisesti Suomen johtavin kauppakeskusmainonnan tarjoaja – verkostoomme kuuluu noin 50 kauppakeskusta, 15 Suomen suurinta kauppakeskusta mukaan lukien.
Laivasatamissa ja lentoasemalla viikkotavoittavuus on pienempi (7 % ja 9 %), sillä matkalla käydään usein harvemmin kuin joka viikko. Laivasatamat ja lentoasema ovat kuitenkin uniikkeja mediaympäristöjä, joissa korostuvat kiinnostavat ja ostovoimaiset yleisöt. Niiden avulla tavoitat kansainvälisen kohderyhmän, liikematkustajat sekä ostovoimaiset ja iloiset lomailijat. Satamissa ja lentoasemalla on myös paljon erityisen näyttäviä premium-pintoja, jotka tekevät vaikutuksen ja tuovat brändisi esiin korkealuokkaisessa ympäristössä.
Ota meihin yhteyttä ja suunnitellaan juuri tarpeisiisi sopiva ratkaisu!
Jaa sisältö: