4.3.2022 | Digitaalinen mainonta, Ostosympäristö, Kauppakeskusmedia

Uusi upea kaupunkikeskus Lippulaiva avautuu maaliskuun lopulla

Espoo on saamassa uuden timantin, Espoonlahteen avautuu maaliskuun lopulla kaupunkikeskus Lippulaiva. Tutulle sijainnille avautuva Lippulaiva on tunnetusta nimestään huolimatta täysin uusi ja moderni kauppakeskus Espoonlahden ytimessä. Lippulaivaan sijoitetaan kaikkiaan 22 digitaalista Shopping Digital -medianäyttöä sekä kaksi isoa Shopping Wall -mediapintaa. Kaikki digitaaliset mediapinnat sijaitsevat kauppakeskuksen keskeisimmillä paikoilla. 

Kaupunkikeskus Lippulaiva aukeaa tutulle paikalle Espoonlahteen keväällä 2022. Uuteen Lippulaivaan on tulossa 100 erilaista liikettä, kahvilaa, ravintolaa ja palvelua. Kaupunkikeskus tarjoaa 44 000 neliömetriä vuokrattavaa pinta-alaa ja metron auetessa jopa kahdeksaa miljoonaa vuosittaista kävijää. Suur-Espoonlahden alueella asuu noin 60 000 ihmistä ja Lippulaiva tulee tarjoamaan jatkossa heille kaikki peruspalvelut yhdestä osoitteesta. Lippulaivaan avautuu laajat päivittäistavarakaupat, apteekki, kaupungin asiointipiste, kirjasto, ravintolamaailma sekä monipuoliset erikoisliikkeet.²

Saavutettavuus

Lippulaiva sijaitsee hyvien kulkuyhteyksien päässä Espoonlahdessa, Espoon ja Kirkkonummen rajalla. Länsimetron jatkeen valmistuessa Lippulaiva toimii myös yhtenä metroasemana. Julkiset kulkuyhteydet Lippulaivaan ovatkin metron ansioista erinomaiset, mutta sijainti Länsiväylän varrella tarjoaa myös autoilijoille vaivattoman mahdollisuuden poiketa Lippulaivaan. Lippulaivan yhteyteen onkin rakennettu 1 300 parkkipaikkaa autoilijoille ja 1 500 pyöräparkkia pyöräilijöille. Kaupunkikeskuksen keskeinen sijainti Länsiväylän varrella mahdollistaa asioinnin Lippulaivassa myös kauempaa. Kirkkonummen keskusta on vain runsaan 15 kilometrin päässä ja autolla sieltä pääsee asioimaan Lippulaivassa alle 20 minuutissa. 

Kehittyvä ja kasvava alue

Lippulaivan vaikutusalueella asuu jo nyt suuri määrä ihmisiä, mutta alue kehittyy ja kasvaa jatkuvasti. Espoonlahdessa on käynnistymässä useita kerrostalohankkeita seuraavien vuosien aikana ja esimerkiksi nykyisen Pikkulaiva kauppakeskuksen tontille rakennettaan noin 2 000 asukkaan suurkortteli. 

Suur-Espoonlahden alueella 5 minuutin matkan päässä Lippulaivasta asuu noin 60 000 ihmistä ja 15 minuutin matkan päässä asuu yli 90 000 ihmistä. Suur-Espoonlahden asukasmäärä kasvaa myös tasaisesti ja arvioiden mukaan asukasmäärä ylittää 90 000 vuoteen 2030 mennessä.

Tietoja Espoon ja Kauniaisten alueen kauppakeskuskävijöistä¹

  • 54 % kertoo käyvänsä kauppakeskuksissa vähintään kerran viikossa
  • 16 %:lla asukkaista on yli 100 000 eurot vuositulot
  • 59 % kertoo käyttävänsä mielellään enemmän rahaa saadakseen parempaa laatua
  • 26 % kertoo ostavansa uusia tuotteita aiemmin kuin ystävänsä
  • 31 % kertoo ostavansa uusia merkkejä kokeillakseen niitä

Kauppakeskusmainonta kannattaa

Clear Channelin valtakunnalliseen, digitaaliseen mainosverkostoon kuuluu 45 kauppakeskusta 22 paikkakunnalla. Modernit kauppakeskukset suunnitellaan viihtyvyyden ja kohtaamisten edellä. Kauppakeskukset ovatkin nykyään laajempia viihdekeskuksia tarjoten erilaisia vapaa-ajan aktiviteetteja jokaiselle vauvasta vaariin. Kauppakeskusten kokonaismyynti nousi viisi prosenttia ja kävijämäärät nousivat vuonna 2021. Kävijämäärä nousi eniten pääkaupunkiseudun kauppakeskuksissa.

Clear Channel suoritti yhdessä tutkimusyritys Consumer Compassin kanssa Ostopolkututkimuksen. Tutkimuksessa selvitettiin suomalaisten tottumuksia ostoksilla käymisen, kauppakeskusten sekä päivittäistavaramyymälöiden suhteen. Tutkimuksen mukaan 68 % suorittaa ostosreissun autolla ja luku on vieläkin suurempi lapsiperheiden keskuudessa. 66 % kertoo hoitavansa talouden ruokaostokset kauppakeskusvierailunsa aikana ja kolmasosa päätyy vaateostoksille, mutta ostoskasseihin kertyy myös monipuolisesti muita ostoksia. Kauppakeskukset koetaan myös sosiaaliseksi ympäristöksi johon on mukava mennä ruokailemaan ja viettämään aikaa palveluiden parissa. Kolmasosa tutkimukseen vastaajista kertoo viihtyvänsä kauppakeskuksissa vähintään tunnin kerrallaan, ja ajanvietto tulee kasvamaan monipuolisemman palvelu- ja elämystarjonnan myötä.

Kauppakeskus on optimaalinen paikka tehdä kuluttajaan vaikutus näyttävällä ja huomiota herättävällä mainonnalla. Ostoskäytävillä liikutaan avoimin mielin ja heräteostokset ovatkin yleisiä. Kauppakeskusmainonta on myös olennaisessa roolissa ohjaamassa vastaanottavaisin mielin ostopaikkojen läheisyydessä liikkuvia kuluttajia. Lähes kaikki kauppakeskuskävijät ovat huomanneet mainontaa vierailunsa aikana. 

 

Tutustu Ostopolku-oppaaseemme »

Kysy myynniltämme lisää kaupunkikeskus Lippulaivan mainospaikoista »

 

Lippulaivan ratkaisut 

Lippulaivaan sijoitetaan kaikkiaan 11 kappaletta kaksipuolisia Shopping Digital -mediatoteemeja eli yhteensä 22 digitaalista tavoittavaa mediapintaa sekä kaksi isoa Shopping Wall -mediapintaa. Shopping Digital -mediatoteemit sijoitellaan katutasoon, ensimmäiseen ja toiseen kerrokseen. Katutasoon tulee viisi mediatoteemia, jotka sijoitetaan keskeisille paikoille päivittäistavarakauppojen ja sisäänkäyntien lähettyville. Ensimmäiseen kerrokseen erikoisliikkeiden ja kahviloiden lähettyville sijoitetaan toiset viisi mediatoteemia. Yksi Shopping Digital -mediatoteemi sijoitetaan kauppakeskuksen toiseen kerrokseen, jossa sijaitsevat kirjasto, terveyspalvelut, kaupungin palvelupiste sekä päiväkoti. Shopping Wall -mediapinnat sijaitsevat katutasossa sekä ensimmäisessä kerroksessa. Kaikki digitaaliset mediapinnat sijaitsevat kauppakeskuksen keskeisimmillä paikoilla, joissa tavoitat kohderyhmät näyttävästi ja tehokkaasti. 

 

Lue lisää Clear Channelin kauppakeskusmedian verkoston laajenemisesta »

 

Kiinnostuitko kaupunkikeskus Lippulaivan tarjoamista tehokkaista mainosmahdollisuuksista? Ota yhteyttä myyntiimme.

Ota yhteyttä

 


Lähteet: 

¹Tietokanta: Mind Kuluttaja tammi-kesä 2021 Kuluttaminen, vapaa-aika ja mediat.

Sisällössä käytetyt lähteet:​

https://www.citycon.com/fi/kehityshankkeet/lippulaiva-espoo

https://www.kauppakeskusyhdistys.fi/media/kauppakeskusyhdistys_julkaisu2021_9.pdf

https://www.lansivayla.fi/paikalliset/1351422

Consumer Compass Oy. Clear Channel. Ostopolkututkimus 2018.

https://www.kauppakeskusyhdistys.fi/ajankohtaista/kauppakeskusten-kokonaismyynti-nousi-viisi-prosenttia-vuonna-2021.html

Kuva: Copyright Citycon