7.4.2025 | Digitaalinen mainonta, Ostosympäristö, Tutkimus, Kaupunkiympäristö, Tutkimus: kohderyhmätieto, Tutkimus: ajankohtaiset

Ulkomainonta on kaupan media

Ulkomainonta ohjaa ostamaan ja aktivoi. Se tavoittaa ostopolun varrella sekä ostohetken äärellä kauppakeskuksissa ja päivittäistavarakaupoissa. Ulkomainonnalla voidaan varmistaa laaja tavoittavuus ja toisto ostoympäristön keskeisillä paikoilla. Se on erinomainen keino sekä verkkokauppiaille että perinteisille myymälöille tavoittaa siellä, missä ostopäätöksiä tehdään.

76 % pääkaupunkiseutulaisista tavoitetaan kauppakeskuksissa viikon aikana 1

Kauppakeskuksista on tullut kaupunkikeskustoja, joiden merkitys arjessa on monipuolistunut. Ne eivät ole enää ainoastaan shoppailupaikkoja, vaan saman katon alta löytyy yhä useammin kaikki arjen palvelut päivittäistavarakaupoista ja julkisesta liikenteestä harrastus- ja ajanviettomahdollisuuksiin.

Suomalaiset ovat tutkimuksen5 mukaan Pohjoismaiden innokkaimpia webroomereita, eli 46 % meistä hakee verkosta inspiraatiota ostoksiinsa, mutta itse osto suoritetaan kivijalkaliikkeessä.

Keskeisillä paikoilla sijaitsevat kauppakeskukset ovat ajanviettopaikkojen ohella myös tärkeitä ohikulkureittejä. 

Kauppakeskusten tavoittavuus onkin kasvanut viime vuosina ja kauppakeskuksissa tavoitetaan viikon aikana jo 62 % kaikista suomalaisista ja peräti 76,4 % pääkaupunkiseutulaisista. 

 

Lähes jokainen (97 %) käy fyysisessä päivittäistavarakaupassa viikoittain 1

Vuonna 2024 suomalaiset kuluttivat 23,5 miljardia euroa päivittäistavaroihin, josta verkkokaupan osuus oli 3 %2. Kaikista eniten suomalaiset vierailevat S-ryhmän päivittäistavarakaupoissa (86,6 %), mikä tekee siitä tavoittavimman yksittäisen ulkomainosympäristön (1.

Ostopäätöksen hetkellä näkyminen on tehokasta, sillä 78 % brändivalinnoista tehdään kaupassa (3. Myymälämainonta sopii lisäksi brändilliseen tekemiseen, sillä se on ainutlaatuisen tavoittavaa, ja kuluttajat ovat vastaanottavaisia myös päivittäistavaratuotteisiin kuulumattomalle mainonnalle 4.

 

Ulkomainonta toimii fyysisenä näyteikkunana

Liiketiloilla on yhä tärkeä rooli yrityksen markkinointikanavana: yritysten on verkkomyyntien todettu olevan kaksinkertaisia alueilla, joilla niiden myymälä fyysisesti sijaitsee.

Etenkin pelkästään verkossa toimivien brändien tulisikin löytää keino pitää itsensä näkyvästi esillä ja kuluttajien mielissä. Ulkomainonta on optimaalinen kanava tuoda brändisi näkyväksi siellä missä ihmiset liikkuvat, viettävät aikaa ja tekevät ostoksia, sillä se tavoittaa jopa 99 % suomalaisista viikon aikana. Tähän eivät mitkään muut mediat pysty.9

Tehokkaasti tavoittavat kauppakeskukset ja ostoskadut ovat siten osa ostosmatkaa paitsi ostopaikkana myös inspiraation ja kokeilun välineenä. 

 

Kontekstuaalisuus tuo kaupoille entistäkin enemmän mahdollisuuksia

Digitaalisuuden tuoman joustavuuden ansiosta mainostajat pystyvät tuomaan halutun viestin julki järkevämmin ja reagoimaan kuluttajien tarpeisiin nopeammin.

Mainostettavaa tuotetta voidaan vaihtaa esimerkiksi sään, viikonpäivän tai varastotilanteen mukaan. Tutustu esimerkiksi tähän Elisan upeaan caseen.  

Mobiilikäytön yleistymisen myötä kuluttajat ovat ulkomainontaa kohdatessaan vain muutaman klikkauksen päässä ostotapahtumasta. Tämä kannattaa pitää mielessä senkin takia, että valtaosa suomalaisten verkko-ostoksista tehdään juuri mobiililaitteella.7


5 faktaa ulkomainonnasta: 

1. Ulkomainonta tehostaa monia mediakanavia, mutta erityisen voimakkaan vaikutuksen sen on todettu tuovan online-hakuihin (+54 %). 10

2. Facebookin tutkimuksessa ulkomainonta todettiin kaikista parhaimmaksi mediakanavaksi sosiaalisen median rinnalle lisäten ostoaikomuksia +15 %.11

3. 57 % suomalaisista ostaa kauppareissullaan suunniteltua enemmän tuotteita tai käyttää suunniteltua enemmän rahaa. (12

4. 90 % suomalaisista on kiinnittänyt huomiota mainosvälineisiin kauppakeskuksissa ja 86 % ruokakaupassa. (12

5.
44 % suomalaisista kertoo ostaneensa päivittäistavarakaupan digitaalisilla mainosnäytöillä näkemänsä tuotteen ja 42 % jonkin kauppakeskuksen mainosnäytöllä näkemänsä tuotteen. (12


 

 

 


Lähteet

1. Kantar Mind, 2024 tammi-joulu (data sisältää vain K-Citymarketit, K-Supermarketit, K-Marketit, Prismat, S-marketit, Alepat ja Salet)
2. Päivittäistavarakauppa ry, 2025
3. Ostopäätös päivittäistavaraostoissa –tutkimus Norstat Finland 3/2023 (18+ vuotiaat, n=1031)
4. Consumer Compass Oy: Ostopolkututkimus 2018. Kohderyhmä: N1040, Väestö 18-69
5: Paytrail. Verkkokauppa Suomessa. 2019.
6: Kuulas. Retail Buying Study. 2019.
7:  Hintaoppaan kuluttajatutkimus. 2019.
8  CACI: The Online Halo. 2019.
9  Kantar Mind. 2024
10: Rapport. Standing on the Shoulders of Giants. 2019.  
11: Facebook IQ: Maximize Reach With Out-of-Home and Facebook Campaigns in EMEA. 2019.
12. Consumer Compass Oy. 2018. Ostopolkututkimus, n=1040.