25.8.2021 | Matkustusympäristö, Inspiraatio, Kohderyhmätieto/asiakasymmärrys, Mainonnan toimivuus, Kuluttajakäyttäytyminen

Nyt lennetään – ota tulevaisuuden lentoasema brändisi haltuun

Suunnilleen 1,5 vuotta sitten globaali lentoliikenne pysähtyi lähes kokonaan, eikä varmuutta tulevaisuudesta ollut. Siitä huolimatta olemme Finavian kanssa tehneet määrätietoisesti yhteistyötä huomisen matkustamista kohti ja Helsinki-Vantaan lentoaseman laajennus onkin edennyt suunniteltua nopeammin. Nyt kun matkustusrajoitukset ovat höllentyneet, matkustajia odottaa uudistumassa oleva tulevaisuuden lentoasema. Nyt on taas aika lentää!

Muistatko vielä sen odottavaisen tunteen, kun astut lentoaseman ovista sisään? Sen jännityksen, ennen kuin renkaat irtoavat kiitoradasta? Sen kiitollisuuden, kun näet läheistesi kasvot odottamassa saapumistasi?

Lentoasema on ympäristö, jossa koetaan tunteiden kirjoa ja joka mahdollistaa ikimuistoisia kokemuksia. Siksi on erityisen upeaa, että pitkän tauon jälkeen lentoliikenne on avautumassa ja pääsemme jälleen nauttimaan matkustamisen tuomista ainutlaatuisista hetkistä. 

Tulevaisuuden lentoaseman ratkaisuissa näkyy suomen luonto ja suomalaisuus 

Uudistumassa oleva Helsinki-Vantaan lentoasema yksi maailman vastuullisimmista lentoasemista. Uudistushankkeen valmistuttua lentoaseman ilmeen on tarkoitus edustaa Suomea ja suomalaisuutta. Arkkitehtuurissa on hyödynnetty laajasti suomalaisia materiaaleja ja raaka-aineita. Kuusipuusta tehty katto, kotimaisesta graniitista työstetty lattia ja saapuvien matkustajien tasossa sijaitseva Luoto-elementti tuovat esille suomalaista luontoa.1

Finavialla on ilmasto-ohjelma, joka on ollut käynnissä jo 10 vuoden ajan. Ilmasto-ohjelman tavoitteiden mukaisesti Helsinki-Vantaa on vuodesta 2017 asti ollut täysin hiilineutraali lentoasema.2

Uusi T2:n sisäänkäynti ja lähtöaula avataan loppuvuonna 2021. Porttialueen muutostyöt alkoivat 2020 ja valmistuvat 2022. Kaikkien rakennuskohteiden on määrä valmistua porrastetusti vuoteen 2023 mennessä.

Lentoaseman kehitysohjelma


Tiesitkö?

Lentoasema työllistää suoraan tai välillisesti yli 100 000 ihmistä ja tuottaa lähes 4 prosenttia koko Suomen BKT:sta. Helsinki-Vantaan tuotoilla mahdollistetaan vähäisesti liikennöityjen verkostolentoasemien ylläpitäminen.3

 

helsinki_airport_T2_illustration_departures_hall3-1helsinki_airport_T2_illustration_Luoto+saapuvien+tasolla+etelästä

Kuvat: Finavia


Ota lentoasema brändisi haltuun vaikuttavasti

Olemme panostaneet merkittävästi uusiin mainospintoihin ja lokaatioihin. Mainostajille uudistunut lentoasema tarkoittaa monia ennennäkemättömiä mahdollisuuksia tavoittaa varakkaat matkustajat, edelläkävijät ja B2B-yleisö.

Brändien saatavilla on useita eri mainosratkaisuja, joista löytyy vaihtoehtoja erilaisiin tarpeisiin ja budjetteihin. Esimerkiksi terminaalien turvatarkastusten ja ostoskäytävien suuret diginäytöt ovat omiaan brändinrakennuksessa, kun taas vaikkapa porttialueiden näytöt sopivat erinomaisesti taktisempaan kohdentamiseen.

The cube Premium

Lentoaseman vilkkain käytävä tarjoaa brändeille mahdollisuuden luoda wow-elämyksiä ja keskustella kasvokkain sidosryhmien kanssa. Nimensä mukaisesti kuution muotoisen mainospinnan The Cuben ja portin 28 promootioalueen tuplanäytön haltuunotto on parhaimmillaan upea kokonaisuus, joka ei jää yhdeltäkään ohikulkevalta matkustajalta huomaamatta. Ainutlaatuiset pinnat mahdollistavat luovia kohtaamisia.

The Cube Premium

 

IMG_325220210601_102110

 

The high street

Mikäli tavoittelet kaikkein ostovoimaisimpia matkustajia ja päättäjiä, T2:n turvatarkastuksen jälkeinen alue sopii tarkoitukseen erinomaisesti. Tax freen jälkeen matkustajan huomio kiinnittyy ensimmäisenä kulmien yli kaartuvaan The High Street -mainospintaan. Ympäriltä löytyvät suuret ja näyttävät Panorama-pinnat ja kampanjaa voi tehostaa esimerkiksi Finnair Loungen brändäyksellä, jossa B2B-matkustajilla ja ostovoimaisilla henkilöillä on hyvin aikaa tutustua brändiisi.

The High Street Panorama -verkosto

 

Ikea_High Street_1_T2-1Danske Bank_Panorama_2_T2 copy

 

Reach Total Panorama B2B

Yhdistämällä kampanjaasi sekä lentoaseman suuret Panorama-pinnat että vilkkaiden teiden varsilla sijaitsevat Panoramat voit tavoittaa matkustajat koko matkan varrella aina kotikulmilta lähtöportille asti. Toistot auttavat brändiäsi jäämään kohderyhmäsi mieleen.

tavoita lentoasemalla tavoita matkalla lentoasemalle

 

LänsiAuto_Panorama_3_T2-2Panorama_2

 

Reach Arrivals

Kohdista kampanjasi saapuviin matkustajiin. Kruunaa saapuvan matkustajan matka jättämällä positiivinen muistijälki esimerkiksi toivottamalla hänet tervetulleeksi takaisin kotiin. Mainosratkaisut ovat sijoiteltu saapuvien matkustajien reitille ja voit muun muassa brändätä matkatavara-aulan ja sisäänkäyntien liukuovet sekä ottaa haltuun digitaaliset näytöt saapuvien matkustajien kulkureitin varrella.

Reach arrivals

 

9 lives kollaasi


Tiesitkö?

Helsinki-Vantaan laajennus on osa Finavian 10-vuotista kehitysohjelmaa, jonka tavoitteena on vahvistaa Helsinki-Vantaan asemaa suosittuna eurooppalaisena vaihtokenttänä. Finavia valmistautuu tulevaisuudessa palvelemaan yli 30 miljoonaa vuosittaista matkustajaa.4


Miltä matkustaminen näyttää lähitulevaisuudessa?

Kantarin huhtikuussa 2021 teettämä Travel Restart -tutkimus (n= 1057) selvitti, miten kuluttajat liikkuvat, matkustavat ja kuluttavat nyt, sekä miten matkustaminen tulee muuttumaan lähitulevaisuudessa. Tilanteen rauhoituttua, ihmiset ovat kiinnostuneita tapaamaan ystäviä, lähtemään ulos syömään ja matkailemaan kotimaassa. Useat haluavat myös matkustaa ulkomaille.

Vuonna 2019 lähes puolet Helsinki-Vantaan lentoaseman matkustajista oli ulkomaalaisia – matkailun jälleen avauduttua suomalaiset matkustajat tulevat olemaan pääroolissa.

 

Screenshot 2021-06-23 at 10.03.43

 

Tutkimuksen mukaan nuoret ovat koronatilanteen hellittäessä halukkaimpia aktivoitumaan kaikilla osa-alueilla ja he liikkuvat myös rohkeammin kuin muut. Iäkkäämpi väestö ja maaseutumaisessa ympäristössä asuvat aikovat seurata tilannetta ja odottaa pidempään. Eniten ulkomaille kaipaavat 15-29-vuotiaat naiset, joista jopa 29 % haluaa lähteä ulkomaille pandemian hellittäessä.

 

Screenshot 2021-06-23 at 10.06.22

 

Lataa Travel Restart -tutkimus täältä:

Travel restart

 


Onko sinulla jo #matkakuume?

Haluatko päästä tutustumaan lentoasemaan ja ratkaisuihin paikan päälle? Bookkaa opastettu lentoasemakierros, yhteystiedot löytyvät alta!

 

Yhteystiedot:

Ida Selander

Head of Sales, Airport Team & New Business Team

ida.selander@clearchannel.fi

+358 40 515 9909

Jätä yhteystietosi


Lähteet:

1) Finavia. Terminaali 2:n laajennus etenee. 11.11.2020. https://www.finavia.fi/fi/uutishuone/2020/terminaali-2n-laajennus-etenee-helsinki-vantaalla-matkustajan-katseenvangitsija?navref=liftup

2) Finavian ilmasto-ohjelma: https://www.finavia.fi/fi/tietoa-finaviasta/vastuullisuus/ilmasto-ohjelma

3) Helsinki-Vantaan lentoaseman investointiohjelma: https://www.finavia.fi/fi/tietoa-finaviasta/lentoasemat-kehittyvat/investointiohjelma

4) Finavia. Matkustajamäärä kasvaa Helsinki-Vantaalla nopeammin kuin muilla Pohjoismaiden pääkentillä. 18.4.2018. https://www.finavia.fi/fi/uutishuone/2018/matkustajamaara-helsinki-vantaalla-kasvaa-nopeammin-kuin-muilla-pohjoismaiden