Ulkomainonnan kasvu jatkuu rajoituksista huolimatta

Viimeinen massamedia seisoo tukevasti

Ulkomainonnan markkinaosuus nousi viime vuonna peräti 4,2 %:iin, selviää TNS Gallupin Ad Intelligencen julkaisemista luvuista. Vuosi 2015 oli alalla suotuisa, sillä se oli jo kolmas perättäinen kasvun vuosi. Vuonna 2014 osuus koko mediamainonnasta oli 3,8 % ja vuonna 2013 3,5 %.

Ulkomainontaan käytettiin yhteensä 48,4 miljoonaa euroa viime vuonna, vaikka samaan aikaan astui voimaan mietojen alkoholijuomien ulkomainonnan kieltänyt lakimuutos. ”Vaikka ulkomainosalaa rokotettiin rajoituksilla, kiinnosti kodin ulkopuolinen mainonta mediaympäristönä mainostajia. Vuonna 2015 kodin ulkopuolisen mainonnan euromääräinen kasvu oli reilut 4 miljoonaa, joten jos kasvu jatkuu samassa tahdissa, niin tänä vuonna 50 miljoonan raja menee rikki”, Outdoor Finland ennustaa.

Digitaalinen ulkomainonta räjäytti pankin

Toimijoiden määrän lisääntyminen sekä digitaalisen ulkomainonnan voimakas kasvu toimivat kodin ulkopuolisen mainonnan kasvun moottoreina. ”Ulkomainonta digitalisoituu kovaa vauhtia. Digitaalisen ulkomainonnan osuus on jo noin viidenneksen kaikesta ulkomainonnasta maassamme. Digiulkomainonnan osuuden kasvun odotankin olevan jo puolet ulkomainonnasta lähivuosina”, Outdoor Finlandista todetaan.

Kasvuun mallia maailmalta

Viimeisen viidentoista vuoden aikana ulkomainonnan markkinaosuudet ovat Suomessa vaihdelleet 2,9 – 4,2 %:n välillä. Maailmalla ulkomainonta rohmuaa suuremman osan mainoskakusta, sillä esimerkiksi Iso-Britanniassa ulkomainonta on yli 10 % koko mainosalasta. Ulkomailla markkinaosuuksia kasvattaa erityisesti digitalisoituminen, joka näkyy maailmalla digiulkomainonnan roimana lisääntymisenä.

Lähde: http://www.outdoorfinland.fi/uutiset/ulkomainonnan-kasvu-jatkuu-rajoituksista-huolimatta/6-6

Ulkomainonnan markkinaosuus nousi viime vuonna peräti 4,2 %:iin, selviää TNS Gallupin Ad Intelligencen julkaisemista luvuista. Vuosi 2015 oli alalla suotuisa, sillä se oli jo kolmas perättäinen kasvun vuosi. Vuonna 2014 osuus koko mediamainonnasta oli 3,8 % ja vuonna 2013 3,5 %.

Ulkomainontaan käytettiin yhteensä 48,4 miljoonaa euroa viime vuonna, vaikka samaan aikaan astui voimaan mietojen alkoholijuomien ulkomainonnan kieltänyt lakimuutos. ”Vaikka ulkomainosalaa rokotettiin rajoituksilla, kiinnosti kodin ulkopuolinen mainonta mediaympäristönä mainostajia. Vuonna 2015 kodin ulkopuolisen mainonnan euromääräinen kasvu oli reilut 4 miljoonaa, joten jos kasvu jatkuu samassa tahdissa, niin tänä vuonna 50 miljoonan raja menee rikki”, Outdoor Finland ennustaa.

Digitaalinen ulkomainonta räjäytti pankin

Toimijoiden määrän lisääntyminen sekä digitaalisen ulkomainonnan voimakas kasvu toimivat kodin ulkopuolisen mainonnan kasvun moottoreina. ”Ulkomainonta digitalisoituu kovaa vauhtia. Digitaalisen ulkomainonnan osuus on jo noin viidenneksen kaikesta ulkomainonnasta maassamme. Digiulkomainonnan osuuden kasvun odotankin olevan jo puolet ulkomainonnasta lähivuosina”, Outdoor Finlandista todetaan.

Kasvuun mallia maailmalta

Viimeisen viidentoista vuoden aikana ulkomainonnan markkinaosuudet ovat Suomessa vaihdelleet 2,9 – 4,2 %:n välillä. Maailmalla ulkomainonta rohmuaa suuremman osan mainoskakusta, sillä esimerkiksi Iso-Britanniassa ulkomainonta on yli 10 % koko mainosalasta. Ulkomailla markkinaosuuksia kasvattaa erityisesti digitalisoituminen, joka näkyy maailmalla digiulkomainonnan roimana lisääntymisenä.

Lähde: http://www.outdoorfinland.fi/uutiset/ulkomainonnan-kasvu-jatkuu-rajoituksista-huolimatta/6-6