01.10.2019 | Matkustusympäristö

Tutkittua

Lentoasema tarjoaa sekä staattisia että digitaalisia verkostoja koko lentävän yleisön tavoittamiseksi.

1_80-notice-airport-advertising-100-versio-1440x0-c-default

ODOTUSAIKA ON KAUPANTEKOAIKAA

Helsinki-Vantaan ympäristö antaa kuluttajalle suuremman mahdollisuuden sisäistää ja reagoida mainontaan. Suljetussa ympäristössä missä matkustajat viettävät keskimäärin kaksi tuntia ennen lennon lähtöä (Finavia, 2017) mainostajat saavat useita tilaisuuksia aktivoida ja sitouttaa yleisöään. Matkustajat ovat halukkaita osallistumaan sponsoroidun sisällön tuottamiseen, esimerkiksi alla olevin tavoin:

86% lataa akkukäyttöisiä laitteita lentoasemalla

85% maistaa ruoka tai juomanäytteitä

55% kokeilee uutta teknologiaa

46% kommunikoi uuden tuotteen tai palvelun kanssa

Matkustajat ovat positiivisessa mielentilassa mikä saa heidän huomaamaan enemmän mainontaa. Jopa kiireiset liikematkustajat muistavat spontaanisti lentoasemalla mainostaneita brändejä ja mainosmuotoja (Clear Channel Finland & ToinenPHD, 2014). Koska kaikki matkustajien reitit ovat tarkoin suunniteltuja ja optimoituja, mainostajat voivat kohdentaa viestinsä tarkkaan määritetylle kohderyhmälle.

2_47-recall-100versio-1440x0-c-default

AKTIIVINEN ODOTUSAIKA LISÄÄ MAINONNALLE ALTISTUMISTA

Helsinki-Vantaa tarjoaa lukuisia mahdollisuuksia mainonnan tekemiseen. Jokainen lokaatio ja mainosväline on suunniteltu juuri sen sijaintia silmällä pitäen. tämä tukee mainostajan pyrkimystä viestiä yleisölle tehokkaasti. Koska viestin vastaanottaminen on tarkkaan ajoitettu, se myös ymmärretään paremmin.

 

Finavian Commercial Updaten (2017) mukaan matkustajat suorittavat monia erilaisia aktiviteetteja lentoasemalla odottaessaan lähtöään:

17% ostaa ruokaa, juomia tai naposteltavia lentoaseman kioskeilta

48% ruokailee lentoaseman ravintoloissa

35% tekee asuste, teknologia, viihde tai tax free ostoksia myymälöissä ennen nousemistaan koneeseen

Lentoasemalla on mahdollista puhutella ja vaikuttaa matkustajiin ja saada heidät toimimaan heti. Odotusaika on rentoa ja matkustajat ovat halukkaita tekemään ostoksia. Clear Channelin uudet, viimeisintä teknologiaa olevat digitaaliset mainosvälineet tarjoavat useita mahdollisuuksia matkustajien aktivointiin. Mainostajan viesti voi sisältää sosiaalisen median aktivointeja tai reaaliaikaista dataa luettuna feedistä, kuten esimerkiksi voimassaolevia tarjouksia.

3_47-recall-when-100versio-1440x0-c-default

VAIKUTA OSTOPÄÄTÖKSIIN

Mainonnan muistaminen on lentoasemalla korkeampaa kuin muissa medioissa. Matkustajat ovat avoimia mahdollisuuksille ja haluavat reagoida mainosviestien kehotteisiin. Viimeisin villitys on yhdistää kuluttajia uusimpiin lifestyle trendeihin . Matkustajilla on kiinnostusta oppia uusista tuotteista ja palveluista viettäessään aikaa lentoasemalla.

Esimerkiksi seuraavat tuotteet ja palvelut saivat korkeat arvosanat Clear Channel Airportsin ja Nielsenin suorittamassa kyselyssä 2017:

43% Suoratoistopalvelut

34% Terveyden ja hyvinvoinnin tuotteet ja palvelut

33% Luksus-brändien asusteet ja vaatteet

29% Alkoholi

Helsinki-Vantaa tarjoaa myös mahdollisuuden tuoda matkustajille etuja tuomalla heidän käyttöönsä palveluita sponsoroidusti. Lue lisää Sponsoroidut Ratkaisut osioistamme nähdäksesi mitä olemme tuottaneet American Expressille, Fortumille ja monille muille brändeille viime aikoina.

4_42-take-action-100versio-1440x0-c-default

LENTOASEMAT OVAT LÄHTÖASEMIA SOSIAALISEN MEDIAN KESKUSTELULLE

Matkustajat ovat aktiviisia ja hyvin varustettuja älytekniikalla, myös lentoasemalla. Käyttämällä laitteita (mobiili, tablet tai desktop) he osallistuvat monenlaisiin online funktioihin:

77% selaa internetissä

41% vierailee lokaatiopohjaisilla sivustoilla

34% tekee matkavarauksia

32% tekee online ostoksia

13% käyttää verkosta saatavia kuponkidiilejä

Helsinki-Vantaalla matkustajilla on myös käytössä täysin ilmainen ja rajoittamaton langaton verkko. Tämä voidaan valjastaa myös mainostajan tarpeisiin. Pitkät odotusajat lisäävät mahdollisuuksia tutkia myös sponsoroituja sisältöjä tai etsiä lisätietoa mainostetusta tuotteesta tai palvelusta.

29% reagoi sosiaalisen median call-to-actioniin nähtyään mainontaa lentoasemalla

36% vierailee verkkosivuilla saadakseen lisätietoa lentoasemalla mainostetutsta tuotteesta tai palvelusta