Ulkomainonnan ohjelmallinen ostaminen | Q&A

Landing-page-1600x500-1

Kiitos mielenkiinnostasi ulkomainonnan ohjelmallinen ostaminen -webinaareihin, jossa avasimme ohjelmallista ulkomainontaa ja sen mahdollisuuksia!

Alla koottuna usein kysytyt kymykset ulkomainonnan ohjelmallisesta ostamisesta. Mikäli sinulle on herännyt kysyttävää tai olet kiinnostunut kuulemaan lisää ulkomainonnan ohjelmallisesta ostamisesta, niin annamme mielellämme lisätietoja.

Ota yhteyttä

Jäikö webinaarit kuulematta?

Kuuntele:

Ulkomainonnan ohjelmallinen ostaminen: Perusteet

 

Kuuntele:

Ulkomainonnan ohjelmallinen ostaminen: Hyppy syvään päähän

 

USEIN KYSYTYT KYSYMYKSET

Mitä on ulkomainonnan ohjelmallinen ostaminen?

Ulkomainonnan ohjelmallisella ostamisella tarkoitetaan ulkomainospinnan ostamista verkkopohjaisen järjestelmän avulla, ja ostajana voi olla mainostaja tai digi- tai mediatoimisto. Ohjelmallinen ostaminen on mahdollista useiden eri ostojärjestelmien eli DSP-alustojen (demand side platform) kautta.

Onko näkyvyys taattu? Varaatteko ohjelmalliseen inventaaria loopista?

Tässä vaiheessa teemme private non-guaranteed -diilejä. Non-guaranteed -diileihin ei varata tiettyjä paikkoja verkosta, mutta tämä tekee mainonnasta myös edullisempaa. Vaikka emme varaa ohjelmallisten kampanjoiden takia inventaaria loopista, on luonnollisesti etujemme mukaista huolehtia, että sovitut kampanjat ovat toteutettavissa onnistuneesti.

Onko pelkona, että näkyvyys painottuu vain yön pimeisiin tunteihin tai yksittäisiin lokaatioihin?

Ohjelmallinen inventaari ei kohdistu vain yön tunteihin tai yksittäisiin lokaatioihin ellei asiakas itse aseta sitä tavoitteeksi DSP:n puolella. Näkyvyys jakautuu yleensä koko verkostoon ja eri vuorokaudenaikoihin.

Onko teillä jo tässä vaiheessa käytössä kohdeyleisöjä?

Clear Channelin inventaaria ei ole vielä saatavilla sellaisilta DSP-alustoilta, jotka tukisivat kohdentamista. Kohdentamisen mahdollistavat alustat ovat tulossa käyttöön pian, ja sitä ennen myyntimme voi Voimme räätälöidä ohjelmalliseen diiliin kuuluvien pintojen kokonaisuuden ja suositella toteutusta, jolla tavoitetaan haluttu kohdeyleisö tehokkaimmin. Toteutuksessa hyödynnetään kohderyhmälähtöisen kampanjasuunnittelun työkaluamme Audience Engineä. Kohdeyleisöräätälöidyn diilin CPM on +15 %.

Mikä on ohjelmallisen ulkomainonnan impressio?

Kun ulkomainontaa myydään ohjelmallisesti, mainostaja maksaa impressioista. Tämä johtuu siitä, että Ulkomainonta on one-to-many media eli yksi näytetty mainos tuottaa keskimäärin enemmän kuin yhden impression – mainoksen näkee useampi ihminen samanaikaisesti. Näin ollen ulkomainonta eroaa esimerkiksi display-mainonnasta, jossa perinteisesti yksi näyttökerta vastaa yhtä impressiota.

Miten kontaktit muodostuvat?

Digitaalisen ulkomainonnan virallisena valuuttana toimii OTC-luku, joka kertoo mainoslaitteiden saavuttaman bruttokontaktimäärän yhden viikon aikana. Ohjelmallisen ostotavan pohjana toimii sama OTC-tunnusluku, joka on pilkottu tarkimmillaan tuntitasolle.

Missä verkostoissa ohjelmallinen ostaminen on tällä hetkellä mahdollista?

Tällä hetkellä meillä Suomessa ohjelmallisesti on tarjolla neljä kattavaa verkostoa ja satoja pintoja niiden sisällä. Tarjolla olevat verkostot ovat Street, Roadside, Malls ja Shopping Walls. Tulevaisuudessa tarjontamme mediaverkostoissa tulee laajentumaan. Kysy lisää myynniltämme.

Mitä inventaaria pystymme tulevaisuudessa myymään ohjelmallisesti?

Tekniset valmiutemme mahdollistavat jo yli tuhannen eri pinnan myymisen ohjelmallisesti. Inventaaria avataan ohjelmalliseen myyntiin vaiheittain.

Miten kampanja raportoidaan?

Kampanjaraportti saadaan mediatilan ostamisessa käytetyn DSP:n eli ostojärjestelmän kautta.

Mistä DSP-järjestelmistä Clear Channelin inventaaria voi tällä hetkellä ostaa?

Käyttämämme SSP:n (Supply Side Platform) myötä meillä on valmius ohjelmalliseen ulkomainontaan yli 30 DSP:n (Demand Side Platform) kautta. Voit aina ottaa meihin yhteyttä ja selvitämme, onko teidän käyttämänne DSP niiden joukossa!

Haluatko lukea lisää aiheesta?

Tutustu:  Ohjelmallinen ostaminen

Lue lisää: Ulkomainonta 2.0


 

cc-logo-valkoinen-tausta-860x0-c-default

 

Adform LOGO

 

IAB-logo