Caset | Clear Channel

Vuoden jaetuin ulkomainos – #myhelsinkiairport

Kirjoittanut Clear Channel | 16.5.2022 19:55:35

Finavia toteutti yhdessä TWBA\Helsingin ja Clear Channelin kanssa luovan kampanjan, josta syntyi vuoden jaetuin ulkomainos. Tavoitteena oli toteuttaa henkilökohtainen kokemus lentoaseman uuteen terminaaliin. Helsinki-Vantaasta tulikin kampanjan myötä maailman ensimmäinen lentoasema, joka on nimetty kaikkien matkustajiensa mukaan. Lentoasema sai runsaasti huomiota kampanjan aikana kunniamaininnan kera. Lue lisää!

Lentoaseman uniikki ja inspiroiva mainosympäristö tarjoaa parhaan tarttumapinnan kansainvälisyyteen, ostovoimaiseen yleisöön ja aktiivisiin kuluttajiin. Helsinki-Vantaan lentoasemalla tavoitat monipuolisesti eri kohderyhmiä, aina ostovoimaisista B2B-päättäjistä vapaa-ajan matkustajiin.

Liikematkustajat tekevät 90 % todennäköisemmin ostopäätöksiä.1

Lentoasemamainonta aktivoi kohdeyleisöä ja tarjoaa loistavan tilaisuuden rakentaa vahvaa muistijälkeä brändistä. Se sopii sekä lyhytaikaisiin kampanjoihin että pitkäaikaiseen brändinrakennukseen. Helsinki-Vantaan korkealuokkaisessa ympäristössä brändi kohdataan avoimin ja positiivisin mielin, minkä takia mainostaminen on tehokasta. 

 

 

#myhelsinkiairport lisäsi uuden terminaalin tunnettuutta

Helsinki-Vantaan lentoaseman uuden terminaalin pääoville lisättiin mainosnäyttö, johon kuka tahansa voi lisätä oman nimensä. Näin koko lentoasema oli mahdollista nimetä hetkeksi itsensä mukaan. Uudesta terminaalista muodostui polttava puheenaihe kampanjan aikana, ja sen tunnettuus kasvoi sekä mielikuva meidän kaikkien lentoasemana vahvistui. Tutustu #MyHelsinkiAirport-videoon » 

 

Kampanja aktivoi matkustajia erilaisin keinoin

#myhelsinkiairport -toteutukseen osallistui runsaasti kuluttajia erilaisilla lähestymistavoilla. Yleisö otti nimeämisen nopeasti omakseen – nimikyltillä nähtiin muun muassa kaksi kosintaviestiä, sen edessä poseerasi lemmikkieläimiä sekä ainakin 5 brändiä käytti sitä markkinointitarkoituksiinsa. 

 Yhteensä 16 706 nimeä kyltissä kampanjan aikana sekä kampanja tavoitti yhteensä 24 309 888 kokonaiskontaktia. 

Kampanja innosti yleisöä keskustelemaan matkoistaan ja matkahaaveistaan monissa eri kanavissa. Moderni kampanjatoteutus keräsi pitkiä keskusteluketjuja, LinkedIn täyttyi lukuisilla kuvilla lanseerauspäivänä, ja #myhelsinkiairport -hashtagista tuli kuvien ja tarinoiden välityskeino ympäri maailmaa. Kampanja keräsi 77 233 tykkäystä sekä 4 637 kommenttia ympäri sosiaalisen median. Kampanjasta syntyi Vuoden jaetuin ulkomainos.

 

Kunniamaininta grandonessa ja kultahuippu Vuoden Huiput 2021 -kilpailussa

Poikkeuksellisen vaikuttava #myhelsinkiairport -toteutus vakuutti suuren yleisön lisäksi myös Suomen kisatuomarit Grand One 2022 -gaalassa. Kampanja voitti ansaitusti kunniamaininnan yksinkertaisesta, mutta oivaltavasta ideasta. 

#myhelsinkiairport – Vuoden jaetuin ulkomainos -toteutus voitti myös Vuoden huiput 2021 -kilpailussa Kultahuipun Ulkomainonta-sarjassa. Tuomariston perustelut kiteytyivät toteutuksen oivaltavaan ideaan:

"Yksinkertaisen tyylikäs ja vetovoimainen idea, joka tuo sosiaalisen median ulottuvuuden ulkomainontaan luontevalla ja helposti omaksuttavalla tavalla. Mainos ylläpitää nokkelasti kiinnostusta brändiin aikana, joka on ollut kyseiselle toimialalle vaikeaa."

 

 

 

 

Lähteet: 
 
1. Nielsen Airport Insights Study 2017
Case-artikkelin kirjoittamisessa on käytetty TBWA\Helsinki mainostoimistolta saatuja tietoja #MyHelsinkiAirport-kampanjasta.