Mainonta ruokakaupassa ohjaa ostopäätöksiä

Mainonta ruokakaupassa ohjaa ostopäätöksiä

Päivittäistavaramyymälät ovat mainostajalle ideaali ympäristö tavoittaa kuluttajat säännöllisesti. Mainonta myymälöissä tarjoaa myös tehokkaan keinon puhutella kuluttajaa juuri ostopäätöksen äärellä.

 

Digitaalisen myymälämediaverkostomme laajenemisen myötä koimme tärkeäksi saada käsityksen siitä, millaisia ostoympäristöjä päivittäistavaramyymälät ovat ja millaisella mielellä siellä liikutaan. Clear Channel UK toteutti tätä tarkoitusta varten kaksivaiheisen tutkimuksen, jonka ensimmäisessä osiossa vastaajilta kysyttiin yleisesti heidän ruokakaupassa käymisestään (online-kysely) ja tutkimuksen toisessa osiossa vastaajat täyttivät mobiilipäiväkirjaa sisällä kaupassa ollessaan. GPS-teknologiaa hyödyntämällä saatiin vastaajiksi rekrytoitua mukaan tiettyjen päivittäistavaramyymälöiden säännöllisiä asiakkaita.

Tutkimuksen mukaan 80 % kuluttajista käy ruokakaupassa kerran viikossa kunnon ostoksilla. Tämän lisäksi 70 % kertoo piipahtavansa kaupassa pari kertaa viikossa tekemässä täydentäviä ostoksia. 60 % vastaajista lähtee ostoksille yhdessä jonkun perheenjäsenen kanssa, ja näiden kauppareissujen kanssa keskustellaan usein uutustuotteista ja tarjouksista.

Vain kymmenesosa vastaajista kertoo lähtevänsä ostoksille tarkan kauppalistan kanssa – ja myös pitäytyvänsä siinä.

Vaikuttaisikin siltä, että kaupassa käydään avoimin mielin ja rahaa käytetään mieluusti heräteostoksiin.

 

61 % vastaajista kertoo käyttävänsä suunniteltua enemmän rahaa ruokaostoksiin ja 69% kertoo ostavansa suunniteltua enemmän tuotteita.

lataa store digital -opas

 

Mainonta ostoympäristössä toimii

Mainonta on tehokas keino vaikuttaa kuluttajan ostopäätöksiin, ja valtaosa vastaajista suhtautuu positiivisesti ruokakaupoissa tai niiden läheisyydessä nähtyihin mainoksiin. Jopa 60 % kuluttajista kertoo valitsevansa todennäköisimmin mainoksissa näkemänsä brändin tuotteen ja 39 % kertoo jo tehneensä niin.

Päivittäistavaramyymälöiden yhteydessä olevissa mainosnäytöissä halutaan nähdä erityisesti ruokiin (57 %) ja juomiin (39 %) liittyvää mainontaa, ja niitähän myymälöistä useimmiten ostetaankin. Toki elintarviketuotteiden ohella myös muiden tuoteryhmien mainonta kiinnostaa, esimerkiksi terveystuotteet, muoti, elektroniikka ja kosmetiikka.

Myymälämedia koetaan myös hyväksi informaatiolähteeksi. 72% kuluttajista haluaisi nähdä myymälöissä mainontaa uusista tuotteista ja tarjouksista, ja niistähän ihmiset ruokakaupassa ollessaan useimmiten myös keskustelevat. Myös digitaalisuuden tuomat edut kiinnostavat, sillä 56 % vastaajista haluaisi nähdä mainosnäytöillä interaktiivista sisältöä ja 50 % ajankohtaan nähden relevanttia sisältöä. 43 % vastaajista olisi myös kiinnostunut sosiaalisen median päivityksistä tuotteisiin tai tarjouksiin liittyen.

Keskustelu tehdyistä ostoksista ja tarjouksista jatkuu vielä kauppareissun jälkeenkin, ja yli puolet vastaajista kertoo suositelleensa uusia tuotteita lähipiirilleen.

Miksi mainostaa päivittäistavaramyymälöissä

  • Tehoka keino puhutella kuluttajaa juuri ostopäätöksen lähellä
  • Mainontaan suhtaudutaan positiivisesti
  • Myymälämedia koetaan myös hyväksi informaatiolähteeksi

Lue lisää miten mainonta ruokakaupassa ohjaa kuluttajia>>

 

Kiinnostuitko? Ota meihin yhteyttä, niin kerromme mieluusti lisää!

Takaisin tutkimuksiin>>