03.03.2022 | Uratarina

Insight Manager Sara Helminen on asiakasymmärryksen ammattilainen

– Sara kehittää Clear Channelin asiakas- ja markkinaymmärrystä datalla ja tutkimuksella

Aikaisemmin sekä kvantitatiivisena että kvalitatiivisena tutkijana työskennellyttä Sara Helmistä innostaa Clear Channelissa erityisesti se, miten monenlaisten ihmisten ja monipuolisten toimeksiantojen parissa pääsee työskentelemään.


Maaliskuussa 2019 aloittanut Sara kuuli vapaasta positiosta markkinointitiimissä vanhalta kollegaltaan, joka onkin tänä päivänä Saran inspiroiva esihenkilö. Saran aloittaessa hän sai vastuulleen erilaisia markkinoinnin tehtäviä uutiskirjeiden ja verkkosivuartikkelien kirjoittamisesta tapahtumien järjestämiseen. Tutkijataustan omaavalla Saralla ei ollut juurikaan kokemusta konkreettisesta sisällön tuottamisesta, joten oli kiinnostavaa ja opettavaista päästä tekemään asioita käytännössä.

Sittemmin markkinointitiimin kasvamisen ja Clear Channelin kehittymisen myötä Sara on päässyt keskittymään ydinosaamiseensa eli tutkimukseen ja sen kehittämiseen. Saran toimenkuvaan kuuluu muun muassa yrityksen tiedontarpeiden kartoittaminen, mediaseurannasta vastaaminen ja erilaisten tutkimukseen ja dataan liittyvien projektien toteuttaminen.

”Tärkein tehtäväni on muodostaa tästä kaikesta saatavilla olevasta tiedosta ymmärrys, jota pyrin välittämään eteenpäin läpi organisaation. Ymmärrys asiakkaista, kumppaneista ja heidän tarpeistaan on kaiken tekemisen ytimessä. Itse kuvailisin rooliani siten, että minun tulee syöttää parhaat täkyt myynnin lapaan, jotta he pääsevät tekemään maukkaimmat maalit”, Sara kuvailee.

Sujuvaa, rentoa ja hauskaa yhteistyötä

Sara on innoissaan siitä, että hän pääsee työskentelemään niin monenlaisten ihmisten ja monipuolisten toimeksiantojen parissa. Hän kuvailee kaikkia työyhteisön jäseniä sisäisiksi asiakkaikseen, joiden lisäksi Sara pääsee tapaamaan laajalti myös organisaation ulkoisia sidosryhmiä. Sara nauttii tutkimusfunktion roolista, joka sijaitsee organisaation kaiken tekemisen ytimessä. Tutkimusfunktiossa ”tiedetään vähän kaikesta kaikkea ja saadaan tehdä töitä vähän kaikkien kanssa”.

Sara tekee eniten töitä myynnin kanssa, mutta myös tuote- ja kehitysyksikön kanssa on vireillä monia yhteisiä dataan liittyviä kehityshankkeita. Sara osallistuu luonnollisesti myös markkinointitiimin projekteihin lähes päivittäin. Hän kuvailee yhteistyötä kollegoittensa kanssa pääosin sujuvaksi, rennoksi ja joskus jopa hulvattoman hauskaksi.

”Olen mukana monessa hienossa projektissa, joten oma tietämykseni ja ymmärrykseni kasvavat koko ajan. Tämä on parhaita puolia työssäni, sillä olen luonteeltani niin utelias ja haluaisin tietää kaikesta kaiken. Nyt saan ihan luvalla kerryttää osaamistani ja sitä jopa odotetaan minulta,” Sara iloitsee.

”Maanantai on viikon paras päivä”


Sara virittelee heti aamusta aivonsa otolliseen asentoon tarkistamalla viimeisimmät uutiset mediasta ja yhteiskunnasta. Se on Saralle tärkeä rutiini, joka antaa polttoainetta uusille ajatuksille ja ideoille. Utelias ja monesta innostuva Sara on opiskellut liiketalouden tradenomiksi ja kauppatieteiden maisteriksi, mutta lähellä oli, ettei hän päätynyt opiskelemaan kriminologiaa toisena pääaineenaan – rikostutkija ja solubiologi ovat aina olleet Saran haaveammatteja. Kaupallinen ala veti Saraa kuitenkin puoleensa, sillä hän on aina ollut kiinnostunut myös mediasta ja siihen liittyvistä ilmiöistä.

Tutkimuksiin perehtyminen, artikkelien kirjoittaminen ja esitysten koostaminen on pitkäjänteistä ja keskittymistä vaativaa puuhaa. Ihannetilanteessa asioihin pystyisi keskittymään yksi kerrallaan, mutta todellisuudessa juoksevia asioita ilmaantuu päivän mittaan ja suunnitelmat vaihtuvat lennosta.

Sara kuvailee itseään onnekkaaksi, sillä hän on aina päässyt työskentelemään sellaisissa yrityksissä ja tiimeissä, joissa on hyvä meininki. Työviihtyvyyden myötä oma tehokkuuskin paranee, kun haluaa aidosti tuoda oman panoksensa yrityksen menestymiseen. Entä suosittelisiko Sara Clear Channelia työpaikkana?

”Ehdottomasti, maanantai on aina viikon paras päivä! Tosin jos kaipaat hyvin rutiininomaista työtä ja ylhäältä annettuja ohjeita, niin niitä ei välttämättä ole saatavilla”, Sara toteaa ja jatkaa:

”Ikinä ei tule tunnetta, että minut jätettäisiin yksin jonkun asian kanssa. On turvallinen tunne hoitaa oma tonttinsa, kun tunnen että minuun luotetaan ja että saan aina apua pyydettäessä. Toisaalta saan vapaat kädet työnkuvani toteuttamiseen ja itseni kehittämiseen. Ja mikä parasta, virheiden tekemiseen ja niistä oppimiseen jopa kannustetaan. Ja onhan se aika pollea tunne, kun pääsee olemaan mukana mediassa, joka on hyvässä nousukiidossa ja kehittymässä huimin harppauksin digitalisoitumisen myötä. Itselleni on myös tärkeää olla osa yritystä, joka haluaa olla mukana kehittämässä kaupunkiympäristöistä entistä älykkäämpiä ja toimivampia sen asukkaille.”




3 ensimmäistä sanaa, jotka tulevat mieleen Clear Channelista:
innovatiivinen, välittävä, rohkea. 

Kollegoitani kuvailen seuraavalla lauseella: Fiksuja, avuliaita, keskustelevia ja just hyvällä tavalla outoja!

Tällä hetkellä minua inspiroiva ulkomainosratkaisu: Viime kesänä toteutettu #syöulkona -kampanja, joka oli mielestäni hieno esimerkki siitä, miten mainonnalla ja mediarajat ylittävällä yhteistyöllä voidaan edistää hyvinvointia ja elävöittää kaupunkikulttuuria. Autoimme ravintoloita antamalla heille maksutonta näkyvyyttä kaupunkikuvassa ja samalla rohkaisimme kuluttajia käymään jälleen ravintoloissa. Pidin erityisesti ajatuksesta, että sen myötä myös kaikkein pienimmät toimijat saivat mainoksensa esiin kaupunkien parhaille paikoille.

Syöulkona