5.11.2018 | Store Digital, Ostosympäristö, Uutiset, Tutkimus

Mainonta ruokakaupassa ohjaa ostopäätöksiä

Ruokakaupat ovat mainostajalle ideaali ympäristö tavoittaa kuluttajat säännöllisesti. Clear Channelin digitaaliset mainoslaitteet kaupan sisällä luovat uudenlaisen ja uniikin mediaympäristön, jollaista ei muualla ole tarjolla. 

Myymälän sisällä tapahtuva mainonta tuo mainostajille tehokkaita mahdollisuuksia vaikuttaa kuluttajan ostopäätöksiin kaupassa käynnin aikana. Kuluttajien ostokäyttäytymistä sekä suhtautumista mainontaan ruokakaupassa on tutkittu paljon, ja tulokset puhuvat puolestaan.

Clear Channel UK:n vuonna 2016 suorittaman GPS-teknologiaa hyödyntävän onlinekyselyn tuloksien mukaan 80% kuluttajista käy ruokakaupassa kerran viikossa kunnon ostoksilla ja suurin osa piipahtaa tämän lisäksi vielä tekemässä ”täydentäviä ostoksia” kahdesti viikossa.

Kaksi kolmesta keskustelee uusista tuotteista ja tarjouksista perheen tai kumppanin kanssa käydessään päivittäistavaraostoksilla. Varsinaista kauppalistaa ei ole enää monellakaan ja vaikka olisi, niin harva enää pitäytyy siinä. Kaupalliset viestit vaikuttavat ostoslistaan ja 69% sanookin ostavansa enemmän tuotteita kuin oli suunnitellut.

MAINONTA OSTOYMPÄRISTÖSSÄ TOIMII

Ostopäätökseen on helppo vaikuttaa mainonnalla ja siihen suhtaudutaan positiivisesti. 60% ihmisistä sanoo valitsevansa todennäköisemmin mainostetun brändin tuotteen ja jopa 39% kertoi juuri toimineensa niin.

Ruokakauppojen yhteydessä olevissa mainostauluissa halutaan erityisesti nähdä ruokiin (57%) ja juomiin (39%) liittyvää mainontaa, sillä niitä päivittäistavarakaupoista enimmäkseen myös ostetaan. Elintarviketuotteiden ohella myös terveystuotteet, muoti, elektroniikka ja kosmetiikka kiinnostavat.

Digitaalinen myymälämedia koetaan myös hyväksi informaatiolähteeksi, 72% haluaa nähdä niissä mainontaa uusista tuotteista ja tarjouksista. 56% puolestaan haluaisi kommunikoida digitaalisen näytön kanssa. Puolet tutkimukseen osallistuneista pitäisi ajankohtaisesta toimituksellisesta sisällöstä ja 43% sosiaalisen median päivityksistä liittyen tuotteisiin tai tarjouksiin.

Keskustelu muiden ihmisten kanssa jatkuu vielä kaupan ulkopuolellakin; yli puolet keskustelee tuotteista/tarjouksista tai suosittelee uusia tuotteita ystävilleen tai perheelleen.

TULOKSELLISTA PÄIVITTÄISTAVARAMARKET-MAINONTAA MYÖS SUOMESSA

Myös Clear Channel Suomi on tutkinut päivittäistavaramarket-mainontaa omassa Store Digital-verkostossa vuonna 2017.

Tuloksista käy ilmi, että 74% myymälässä asioineille esitettyyn kyselyyn vastanneista (n=66) asioi S-ryhmän kaupoissa useammin kuin 6 kertaa kuukaudessa. 59% vastanneista muisti nähneensä digitaalista mainontaa kaupassa ja sen vaikutus on linjassa Clear Channel UK:n tutkimustulosten kanssa; n. 40% vastaajista sanoi supermarket-mainonnan kasvattavan mielenkiintoa ja lisäävän halua kokeilla mainostettua tuotetta.

Store Digital verkostolla asiakkaamme ovat onnistuneet kasvattamaan myyntiä huomattavasti. Esimerkiksi S-marketin Store Digital-näytöillä toteutetun kampanjan ansioista erään meijerituotteen myynnin kasvun indeksi oli huikeat 142.

Ostoympäristössä mainostaminen todella kannattaa!

Haluatko kuulla lisää? Ota yhteyttä!

Tutustu Store Digital -verkostoonkatso video