21.6.2021 | Store Digital, FMCG, Ostosympäristö, Kuluttajakäyttäytyminen

Mainonta päivittäistavarakaupassa aktivoi ostopäätöksen

Päivittäistavarakaupoissa mainostaminen kannattaa! Koronatilanteesta huolimatta suomalaiset käyvät yhä säännöllisesti ruokaostoksilla, sillä kaksi kolmesta asioi ruokakaupassa 2–3 kertaa viikossa. Myymälämainonta vaikuttaa tutkitusti ostopäätökseen ja se soveltuu monipuolisesti erilaisille brändeille. Store Digital -myymälämediamme aktivoi kuluttajat S-ryhmän kaupoissa, joissa suomalaiset myös asioivat säännöllisesti eniten. 


Kuluttamisen muutokset ovat olleet maltillisia korona-aikana. Valtaosa suomalaisista (58 %) kertoo kuluttavansa yhä saman verran kuin aikaisemminkin (1. Suomalaisilla on kuitenkin useiden eri arvioiden mukaan patoutunutta tarvetta kuluttaa. Esimerkiksi Travel Restart -tutkimuksessa (1 huomattiin, että jopa 13 % suunnittelee kuluttavansa koronan hellitettyä aikaisempaa enemmän.

Brändien kannattaa mainostaa juuri nyt, jotta ne ovat ensimmäisenä kuluttajan mielessä koronatilanteen hellittäessä ja kulutuksen kasvaessa. Kesä myös saa kuluttajat tutkitusti käyttämään enemmän rahaa ja kokeilemaan uusia asioita, joten se on otollista aikaa houkutella etenkin uusia asiakkaita.

Lue lisää päivittäistavaratuotteiden mainostamisesta kesällä »

Miten tavoittaa kuluttajat kesällä »

Ruokakaupassa asioidaan yhä säännöllisesti

Ruokakaupassa käydään nyt suunnitelmallisemmin, mutta keskimääräinen rahankäyttö elintarvikkeisiin ja päivittäistavaraostoksiin jopa kasvoi hieman koronakevään aikana. Kaksi kolmesta asioi kaupassa 2–3 kertaa viikossa ja talouden ruoka- ja päivittäistavaraostoksiin käytetään keskimäärin 400 € / kk. Useimmat vastaajat asioivat säännöllisesti 3–4 eri kaupassa. (2

 

FMCG-02-1


Suomalaiset ovat perinteisesti hyvin hintaohjautunutta kansaa, mutta koronan myötä kotimaisuutta, terveyttä ja laatua on alettu arvostamaan aikaisempaa enemmän. Ruoka on tapa hemmotella ja pitää huolta itsestään. (3 Toimivan mainonnan avulla voit houkutella brändisi pariin uusia kuluttajia, jotka ovat aikaisemmin tehneet päätökset hintaperusteisesti. 

Lue lisää tämän hetken trendeistä »

Kuinka toteuttaa hyvä mainos »

 

Store Digital myymälämainonta.jpg


aktivoi ostopäätöksen hetkellä

S-ketjun kaupat tulevat suomalaisten keskuudessa spontaanisti mieleen eniten, kun kysytään ensimmäisenä mieleen tulevaa kauppaa. Jopa 40 % vastaajista mainitsi jonkin S-ryhmän kaupan. Spontaani tunnettuus kuvaa kuluttajien emotionaalista suhdetta brändiin. Etenkin Prismalla on hyvin vahva johtoasema spontaania tunnettuutta kysyessä: kauppaketju mainittiin vastaajien keskuudessa kaikista yleisimmin (28 %). S-market puolestaan oli kolmanneksi yleisin (11 %) vastaus. (2


S-ryhmän isoissa kaupoissa eli Prismassa ja S-marketissa asioidaan säännöllisesti eniten, kun kaikkia Suomessa toimivia kauppoja vertaillaan keskenään. (Useimmat vastaajat asioivat säännöllisesti 3–4 eri kaupassa). (2

  • 49 % suomalaisista kertoo asioivansa säännöllisesti Prismassa (2.
  • S-marketissa säännöllisesti asioivien määrä on kasvanut jo useamman vuoden ja tällä hetkellä jo 48 % kertoo asioivansa siellä säännöllisesti (2.

S-ryhmän kauppojen yhteydessä vaikuttava Store Digital -myymälämediamme muistuttaa tehokkaasti brändistäsi oikealla hetkellä.

  • 86 % kiinnittää huomiota ruokakaupassa näkyvään mainontaan (4.
  • 44 % on ostanut digitaalisessa myymälämediassa mainostetun tuotteen (4.
  • Myymälämainonta on tehokkain kaupan sisällä oleva mainoskeino: 63 % kertoi myymälässä olevien mainosten vaikuttavan ostopäätökseen (5.

Tutustu mainospintaratkaisuihimme S-ryhmän päivittäistavarakaupoissa »

Lataa päivittäistavarakaupat 2020-2021 -tutkimus

 

Myymälämainonta kannattaa

On arvioitu, että 40 minuutin kauppareissun aikana kävijä näkee jopa 500 hintaviestiä (6. Tämä tarkoittaa 125 viestiä minuutissa ja 2 viestiä sekunnissa. Hinnan lisäksi asiakkaan huomiosta kilpaillaan muun muassa pakkausdesignin, tuotteen esillepanon, tuote-esittelijöiden sekä monien muiden tekijöiden voimin. Tuotteen valintaan vaikuttavat myös kuluttajan aiemmat kokemukset, nähty mainonta sekä brändimielikuva. 


Päätöstä ohjaavien tekijöiden määrä on laaja ja keskenään kilpailevia tuotteita on kymmeniä, joskus jopa satoja. Aktivointi oikeanlaisella ärsykkeellä on keskeisessä roolissa, kun kuluttaja pohtii, minkä brändin hän valitsisi. Korkealaatuiset, liikkuvan kuvan mahdollistavat Store Digital -mainosnäytöt keräävät katseet ja ohjaavat kuluttajan tehokkaasti brändisi luokse.


lataa store digital -opas

 

Vakuuta suunnitelmallinen kuluttaja

Koronan myötä ruokakaupassa alettiin käydä aikaisempaa suunnitelmallisemmin, mutta rahankäyttö elintarvikkeisiin ja päivittäistavaroihin jopa kasvoi hieman (3. Vaikka ostaminen on suunnitelmallista, kauppalista on usein koostettu kategoriatasolla ”juusto, maito, leipä…” Tällöin brändistä kannattaa muistuttaa ostopäätöksen hetkellä.

Suunnitelmallinen ostaja on etukäteen päättänyt valitsevansa tuotekategoriasta tuotteen ja pohtii, minkä niistä ostaisi. Mainoksen avulla hän saa voimakkaan mielleyhtymän juuri sinun brändistäsi. Tämä on tärkeää, sillä tuotteiden tarjonta on nykypäivänä hyvin laaja ja yksittäisen tuotteen erottuminen massasta vaikeaa.

Myös heräteostoksilla on yhä paikkansa kauppareissuilla. Myymälämainonta on erinomainen keino esitellä esimerkiksi houkuttelevia uutuuksia ja kannustaa kokeilemaan niitä. Kesä on hyvä aika uutuuksille, sillä 63 % kertoo olevansa spontaanimpia kesällä ja 45 % kertoo tekevänsä silloin enemmän heräteostoksia (7.

 


Ota yhteyttä ja tavoita kuluttaja ostopäätöksen hetkellä!

OTA YHTEYTTÄ

 



LÄHTEET
1) Kantar (2021) Travel Restart -tutkimus N1057, tutkimusajankohta 24.4.-28.4.2021
2) Kantar Mind Päivittäistavarakaupat 2020, N=1 517
3) Kantar Mind Ruoka 2020
4) Consumer Compass Oy. Ostopolkututkimus 2018. N=1040
5) Kantar Mind, tammi-kesä 2018. Päivittäistavarat.
6) Clear Channel UK, the Science of Supermarkets, 2018
7) Suomalaisen Työn Liitto: Kesätutkimus 2014

Jaa sisältö: