
Ilon siivin lennolle – Helsinki-Vantaan lentoasema herättää eniten positiivisia tunteita
Positiivisuus ja onnellisuuden tunteet edistävät tutkitusti mainonnan tehokkuutta ja muistijälkeä. Uusi tutkimus osoittaa, että lentoasemalla koetaan muihin mainosympäristöihin verrattuna ylivoimaisesti eniten positiivisia tunteita: jopa 50 % suomalaisista tuntee lentoasemalla innostuneisuutta ja 41 % iloa. Tulos vahvistaa lentoaseman asemaa yhtenä merkityksellisimmistä ulkomainonnan ratkaisuista.
Kantar Media Finland on toteuttanut elokuussa 2024 tutkimuksen, jolla on kartoitettu millaisia tunnetiloja 18-74-vuotiaat suomalaiset kokevat ulkomainonnan eri ympäristöissä.
Tulosten perusteella erityisen positiivisessa mielentilassa kuluttajat kokevat olevansa Helsinki-Vantaan lentoasemalla, jossa positiiviset tunteet korostuivat kolminkertaisina. Lentoasema erottui tuloksissa paikkana, jossa suomalaiset asuinpaikasta, ammattiasemasta ja tulotasosta riippumatta ovat erityisen hyvällä tuulella. Lentoasema toimiikin erityisen hyvin eri kohderyhmiin kuuluvien suomalaisten tavoittamiseen saman katon alta.
Kantar Media Finland 2024. Ulkomainonnan ympäristöt ja tunnetilat, elokuu 2024 (Kantar Kanava, kohderyhmä 18+ v. suomalaiset, n=1011)
Kysymys: ”Millä seuraavista vaihtoehdoista kuvailisit tunnetilaasi useimmilla kerroilla, kun ……..” (useampi vastaus mahdollinen)
* Indeksi kuvaa eroa muihin tutkituihin ympäristöihin ja niiden tunnetilojen keskiarvoon.
Miksi tulokset ovat merkityksellisiä mainostajalle?
Useiden tutkimusten mukaan kuluttajat vastaanottavat mainosviestejä parhaiten silloin, kun he ovat positiivisessa mielentilassa. Positiivisuus luo todistetusti lisätehoa markkinoinnin vaikuttavuuteen parantamalla erityisesti mainonnan muistettavuutta. Hyväntuulisina ihmiset myös kokeilevat todennäköisemmin mainostettavia tuotteita sekä suhtautuvat mainontaan yleisesti myönteisemmin. 1
”Helsinki-Vantaan lentoasema tarjoaa ainutlaatuisen ympäristön, jossa matkustajat ovat avoimia ja vastaanottavaisia mainonnalle positiivisten tunnetilojensa ansiosta. Tämä luo erinomaisen mahdollisuuden brändeille luoda vahvoja emotionaalisia yhteyksiä kuluttajiin."
Bauer Media Outdoorin tutkimuspäällikkö Kristian Fagerström kommentoi tuloksia.
Lentoaseman monipuoliset yleisöt
Helsinki-Vantaan lentoasemalta matkustaa viikoittain 47 000 matkustajaa. Matkustajat viettävät lentoasemalla keskimäärin noin 2-3 tuntia, jonka vuoksi mainokset saavat tavallista pidemmän toisto- ja vaikutusajan. Suomalaisten lisäksi lentoasemalta saavutetaan myös ulkomaiset matkustajat, joista suurin osa saapuu Suomeen juuri Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta.
Lentoasema on tavoittavin B2B-media, ja johtavassa asemassa olevat korostuvat siellä 2.6-kertaisesti. Liikematkustajista 40 % on suoraan vastuussa työskentely-yrityksensä ostopäätöksistä. Lentoasema tarjoaa siis harvinaisen tilaisuuden vaikuttaa suoraan heihin, jotka päättävät mihin yrityksen varoja sijoitetaan.
Lentoasemalta tavoitetaan lisäksi keskimääräistä ostovoimaisempia ja elämyshakuisempia kuluttajia uniikissa mainosympäristössä. Lentoasema sopii hyvin mainosalustaksi esimerkiksi brändin rakentamiseen juuri poikkeuksellisen laajan tavoittavuutensa sekä omaperäisten mainospintojen aiheuttaman vahvan muistijäljen ansiosta.
Ilo tarttuu ilman lentolippuakin
Monille voi tulla yllätyksenä, että nykyisin lentoasemalle tullaan viettämään vapaa-aikaa, vaikka matka-aikeita ei olisikaan. Helsingin Sanomat uutisoi helmikuun alussa, että "lentoasema kuhisee ihmisiä, jotka eivät ole matkalla minnekkään", ja että "Helsinki-Vantaa on alkanut muistuttaa pientä kauppakeskusta." Lentoasemalle hakeudutaan ostosten ja ruokailun merkeissä, mutta pääosin nimenomaan lentoaseman sykkeen sekä sinne latautuneen positiivisen tunnelman vuoksi. 2
Oli matkustaja tai jopa lentoasemalla oleilun syy mikä tahansa, lentoasemalla yhdistyy vahvoja tunteita kaipauksesta positiviseen jännitykseen, loman odotuksesta kasvavaan innostukseen. Lentoasemalla mainostajilla on siis hyvä tilaisuus kokeilla tunteita herättävää mainontaa sekä hyödyntää kuluttajien myönteistä asennetta mainonnan vastaanottamiseen.
Ota yhteyttä ja jätä brändistäsi muistijälki yhdessä Suomen korkealuokkaisimmista ja positiivisimmista mainosympäristöistä!
Jaa sisältö: